Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

    Na, vanaf 2006 volop geproefd te hebben van de digitale revolutie, ben ik blijkbaar klaar voor de weg terug. In de voorbije jaren heb ik gefotografeerd met Olympus E-3, E-500, E-620 en ik mis vanalles, ondermeer de hardheid van in Agfa Rodinal ontwikkelde Ilford Pan F, het koffiegruis van in diezelfde Rodinal ontwikkelde Kodak Tri-X. De kleurdiepte van correct belichte Ektachrome... Dat kan je allemaal nabootsen met Photoshop of Gimp, maar dat is maar wat het is: surrogaat.

    Slechts enkele ogenblikken geleden had ik mijn ouwe vertrouwde Olympus OM-1n nog in de hand. Zo'n ding dat geen batterij nodig heeft, dat nog werkt met veren, tandwieltjes enzo. Ik ga die eens wat meer gaan gebruiken, denk ik. Ligt dat aan mij of mist de digitale technologie toch wel iets wezenlijks?

  • #2
    Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

    nostalgie is niets mis mee. Zie het hele lomografie gebeuren.
    Het geen ik zou missen wanneer ik terug analoog ga is de snelheid van werken, het geen waar ik tegen op zie is het terug in de doka gaan knoeien :-)
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

      Kijk hier eens: http://www.analoogfotoforum.nl
      Je bent niet de enige !!

      Comment


      • #4
        Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

        Inderdaad.
        Ik heb ook de indruk dat ik met film meer geniet van een foto nemen, je neemt meer tijd, je kijkt alles veel meer na alvorens je de foto neemt. Want je weet dat je beperkt zit met je filmrolletje... Terwijl je met digitaal honderden foto's kan blijven schieten...

        Dit is ook een leuk forum:
        http://rangefinderforum.com/forums/index.php

        Comment


        • #5
          Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          ...
          Ik heb ook de indruk dat ik met film meer geniet van een foto nemen, je neemt meer tijd, je kijkt alles veel meer na alvorens je de foto neemt....
          dat zou men nu ook nog moeten doen.
          bij mij op de cursus stuur ik de cursisten weg met een opdracht, maar met dienverstande, dat ze er maar 3 opnamen van mogen nemen.
          wordt er veel meer vooraf nagedacht over hoe of wat voor camera instelling en welke compositie te nemen.
          grt,bouk.
          Last edited by bouk; 20 mei 2013, 10:45.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

            Hier een EOS5 in huis, dochter-of-tha-house LMphotos op het forum werkt ermee, 16 jaar, en jawel hoor analoog! Ilford 400 rolletjes, zelf ontwikkelen, doka spul verzamelen. Het blijft iets hebben en jazeker, ook hier blijft het analoge "hangen". We passen analoog digitaal toe (pezeweven over een foto, niet zomaar klikkerdeklik), maar 't matglasgebeuren, de feeling, ook in de beelden zelf, ja, t'is zeker waar, digitaal kan er niet tegen op!

            Comment


            • #7
              Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              dat zou men nu ook nog moeten doen.
              bij mij op de cursus stuur ik de cursisten weg met een opdracht, maar met dienverstande, dat ze er maar 3 opnamen van mogen nemen.
              wordt er veel meer vooraf nagedacht over hoe of wat voor camera instelling en welke compositie te nemen.
              grt,bouk.
              Zeer verstandig Bouk. Zoiets moest eens meer aangeraden worden.
              Tot 2006 heb ik dubbel gewerkt, gewoon om het verschil te zien en dan heb ik onbewust meer en meer afstand genomen van mijn beroemde en beruchte Nikons F2's en mijn AiS prime lenzen. Ik heb nu wel behoorlijk goed materiaal maar ik heb nooit meegemaakt dat ik daar werd op aangesproken, met die F2's lag dat anders, zeker met de DP-1 zoeker en de MD erop. Merkwaardig. Blijkbaar werkt de nostalgie bij een hoop mensen nog volop. Toen het analoge tijdperk op zieltogen lag heb ik nog via EBay een hele doos met Agfa-film gekocht (100 rollen van 36). Spotprijs. 1 € per rol. Ik heb de helft doorverkocht voor 2 € dus ik heb de mijne gratis. Er liggen nog altijd voldoende in een koude locatie.
              Ergens op zolder staat nog altijd mijn volledige Doka-uitrusting (kleur, met het toen revolutionaire belichtingssysteem van Patterson en optiek van Nikkor) omdat ik altijd het gevoel heb gehad dat ik terug analoog ging beginnen.
              Maar de opmerking van Bouk doet me denken aan een opdracht die ooit is gegeven aan één van de Nat Geo-fotografen (ik dacht Jim Brandenburg) waarin hij gevraagd werd om 36 dagen rond te trekken (ik dacht in de Appalachen) met één filmrolletje. Bedoeling was om één foto te nemen per dag. Man, man, i-n-d-r-u-k-w-e-k-k-e-n-d.
              Verscheurende keuzes moet die man hebben meegemaakt.

              @TS : je bent dus helemaal niet gek, anders ben ik ook gek.
              @Hasku : bedankt voor de link, hij staat al bij mijn favorieten
              @Bouk : op deze manier leer je idd jezelf strenger beoordelen vooraleer je afdrukt, dat is iets wat ik er ook wil inpoeieren bij aspirant fotografen, gaande van 16-jarigen die met een "zeepje" werken tot en met volwassenen met een DSLR. Ze denken wsl dan altijd : wéér zo'n oude zeur. "Maar de leercurve bij digitaal ligt toch veel steiler als je zoveel mogelijk foto's neemt...." Niet mee eens en wel mee eens : eenmaal je een paar zo'n opdrachten krijgt zoals Bouk vernoemt en ervan leert ligt de curve nog veel steiler, aan de andere kant : als je niks wil leren van je vele foto's (niet beoordeelt en niet selecteert en de hele boel op de HD parkeert om die dan aan het eerst dichtbijzijnde slachtoffer te tonen ligt de leercurve perfect horizontaal met een licht dalende tendens).

              Waardevol topic, dit zou me ongetwijfeld verplichten om in mijn fotografietak het ding genaamd -statief- meer ter harte te nemen

              Comment


              • #8
                Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                Inderdaad.
                Ik heb ook de indruk dat ik met film meer geniet van een foto nemen, je neemt meer tijd, je kijkt alles veel meer na alvorens je de foto neemt. Want je weet dat je beperkt zit met je filmrolletje... [/URL]
                Dit zit alleen tussen de oren en als je het niet van tussen krijgt: probeer nog eens een kaartje van 64MB te vinden.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dit zit alleen tussen de oren en als je het niet van tussen krijgt: probeer nog eens een kaartje van 64MB te vinden.
                  Klopt, sinds ik mijn 5D heb zijn de files gewoon te zwaar voor mijn oude mac, kortom ik neem minder foto's om zo tijd te besparen tijdens het importeren
                  Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                  Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

                    neen, je bent niet gek!!
                    Of liever: Er zijn zoveel gekken dat ze het "normaal" noemen

                    (intussen trouwens welkom op analoogfotoforum.nl )
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

                      Helemaal nog niet zo gek. Het heeft iets.. zeker diegenen onder ons die deze tijd meegemaakt hebben.

                      Onlangs nog eens Full Metal Jacket gezien waar de soldaat-fotograaf met zijn al bevend een foto tracht te maken met zijn Nikon camera.
                      Ik was weer eens gecharmeerd door het toestel.
                      Hier een scene te zien op 23 seconden http://www.youtube.com/watch?v=3Un-WBlVHPw
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Dit zit alleen tussen de oren en als je het niet van tussen krijgt: probeer nog eens een kaartje van 64MB te vinden.
                        Ik heb er nog een van 32Mb en nog een SD van 8Mb. Een 64 Mb was niet te betalen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

                          Als je eens wist hoe ik kan genieten van mijn analoge LP's.......laat ze maar streamen
                          D800 en een goed glasservies

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

                            Het is inderdaad zoals met de analoge platen. Objectief zijn deze minder goed dan digitale muziek (in theorie op zeer dure apparatuur misschien niet) maar er zijn genoeg fans van vinyl. De artiesten kwamen in het begin zelfs massaal in opstand tegen de CD. Heb je meer plezier van je analoge platen, ga je gang zou ik zeggen. Hoe deze te beluisteren op bvb. de trein is dan weer een andere zaak.

                            Persoonlijk heb ik de tegenslag gehad nogal sobere ouders te hebben gehad. Geen platenspeler in huis en slechts een "kodakje" voor de vakantiefoto's, die dan ook nog eens voor de helft mislukt bleken. Weinig om nostalgie op te kweken dus. Ik nam zelf mijn muziek van de radio op en mijn installatie had een magische "Dolby NR" knop. Sindsdien ben ik gefascineerd om muziek zuiverder te krijgen, omdat ik vele ruis van de bandopnemer altijd als ballast heb beschouwd. De CD was voor mij een openbaring, de Mini-disc en de mp3 nog meer.

                            Voor mij is de digitale revolutie een zegen. Ik geniet er volop van. Maar ik denk dat ik de nostalgie naar oude analoge dingen wel begrijp. Ieder zijn ding.
                            Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ben ik nu gek? Ik wil terug naar analoog...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
                              Het is inderdaad zoals met de analoge platen. Objectief zijn deze minder goed dan digitale muziek (in theorie op zeer dure apparatuur misschien niet) maar er zijn genoeg fans van vinyl. De artiesten kwamen in het begin zelfs massaal in opstand tegen de CD. Heb je meer plezier van je analoge platen, ga je gang zou ik zeggen. Hoe deze te beluisteren op bvb. de trein is dan weer een andere zaak.

                              Persoonlijk heb ik de tegenslag gehad nogal sobere ouders te hebben gehad. Geen platenspeler in huis en slechts een "kodakje" voor de vakantiefoto's, die dan ook nog eens voor de helft mislukt bleken. Weinig om nostalgie op te kweken dus. Ik nam zelf mijn muziek van de radio op en mijn installatie had een magische "Dolby NR" knop. Sindsdien ben ik gefascineerd om muziek zuiverder te krijgen, omdat ik vele ruis van de bandopnemer altijd als ballast heb beschouwd. De CD was voor mij een openbaring, de Mini-disc en de mp3 nog meer.

                              Voor mij is de digitale revolutie een zegen. Ik geniet er volop van. Maar ik denk dat ik de nostalgie naar oude analoge dingen wel begrijp. Ieder zijn ding.
                              Dit wordt een discussie zonder einde. Ik heb ook geen nostalgisch gevoel bij de gewone brol van toen, digitaal of analoog...
                              Ik kan nog altijd genieten van de kliks van een gemotoriseerde Nikon F2 : allemaal radertjes en veertjes, geen elektronica. Weinig mensen hier hebben dat nog ervaren. Ik kan ook nog altijd genieten om nog eens een van die 26 cm studiobanden op mijn Revox A77 te zetten en dan naar de Beatles te luisteren op twee sporenkoppen en hoogste snelheid. Toen ik onlangs ging informeren voor een nieuwe versterker bij -geen naam- had de -jonge- verkoper nog nooit van Revox gehoord -hij ging het eens opzoeken op het net - Kan je je dat voorstellen ????? Ik heb ook geen nostalgie naar een Opel Rekord Olympia 1700 uit de jaren 60 maar wie me een Aston Martin DB-5 wil cadeau doen, graag.
                              Alleen al het besef dat dit toen bijna compleet compromisloze creaties waren, alleen al het idee.......sommige van die creaties waren technisch complete rampen maar ze hebben toch hun weg gemaakt in de geschiedenis, ik ben geen wapenfreak, verre van, maar een Luger pistool zoals je ze ziet in de strips (ze schoten meer niet dan wel) mag je me altijd cadeau doen. Ik zet hem in een kader en ik heb geen tv meer nodig om naar te kijken.
                              Het is allemaal zo persoonlijk, met "de zonnebloemen" van Van Gogh kan je me echt geen plezier doen. Gesteld dat ik hem niet mag verkopen, ik zet hem op zolder.

                              Comment

                              Working...
                              X