Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Het enige voordeel van zo'n hybride is dat er energie wordt gerecupereerd tijdens het remmen, en die energie wordt terug gebruikt tijdens het optrekken (bij sommige hybrides is het mogelijk om er een kort stukje tegen een beperkte snelheid mee te rijden).
    Dat levert geen 2L/100km voordeel op, tenzij er constant mee in de stad wordt gereden (veel optrekken en stoppen), bij een snelwegrit zonder files trek je in ideale omstandigheden één keer op en rem je een keer terwijl je de snelweg verlaat, dan is het best mogelijk dat de accu tijdens die rit bijna niet wordt bijgeladen, want er wordt geen energie gerecupereerd tijdens het remmen als er niet wordt geremd. Sommige hybrides kan je dan wel en een speciale modus zetten om de accu te laden tijdens het rijden, en dan kan die energie worden gebruikt om een stukje in de stad mee te rijden. Dat principe zorgt voor een groter verbruik terwijl er met de verbrandingsmotor wordt gereden, want de energie die in de accu terechtkomt, die komt niet zomaar uit de lucht gevallen (de verbrandingsmotor moet daarvoor harder werken, en er zijn ook nog verliezen in de alternator + de laadverliezen van de accu en alle elektronica die er rond hangt).
    Als ik op een lege snelweg rij heb je 100% gelijk, maar tegenwoordig moet je dan tussen 2 en 4 uur gaan rijden. Het hybride systeem van Toyota/Lexus is wel zo ingenieus, dat, als ik de gaspedaal los, de benzinemotor stopt en de batterij wordt bijgeladen.
    Dus niet enkel tijdens het remmen, tenzij je "geen gas geven" gelijkstelt met "remmen". Blijft natuurlijk dat die "uitbolenergie" er ooit door de benzinemotor is ingestopt, maar dat ze hier nog nuttig gebruikt wordt.

    Edit: opgemerkt dat als mijn hybride elektrisch rijdt en ik de gaspedaal los of rem, de batterij OOK terug wordt bijgeladen.
    Last edited by nete; 2 oktober 2018, 16:39.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Na twee regeneraties en kort daarna terug in veiligheidsmodus moet mijn garagist mij niets meer doen geloven Freddy
      Spijtig dat je zoveel problemen ervaart, nooit aangenaam.
      Mijn reactie was anders in het algemeen bedoeld … veel garagisten maken van alles wijs om zoveel mogelijk aan te rekenen, anderen zijn wat eerlijker en behouden liever een terugkerende klant.
      Ooit een garagist gekend die tijdens een onderhoud een vijs wat durfde te lossen van de cilinderkop … binnen de kortste keren had je een olielek en kon je terug voor een dure herstelling.
      Was een Renault garage dat die had welke ondertussen al gesloten werd, zijn broer heeft (of had ondertussen) een Fiat garage en dat was al een even grote gangster op dat gebied.
      Er zijn ook garages die graag de vrouwen voor onnozel laten passeren en hoge facturen maken voor een klein onderhoud, ze zouden ze allemaal moeten aanklagen … maar in België maakt dat toch niet veel uit want wie doet er iets aan.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Volgens BMW is elektrisch rijden nauwelijks goedkoper dan diesel: https://www.gva.be/cnt/dmf20180911_0...per-dan-diesel
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De elektriciteit thuis nog zwaarder belasten zal extra kosten voor iedereen, ook voor wie geen auto heeft, daarom zal het eerder rekeningrijden worden dan nog meer belastingen op de stroom die thuis uit het stopcontact komt.
          Zo zeker ben ik daar nog niet van. Want bij rekeningrijden zouden er zomaar eens een deel moeten overschakelen op bv. openbaar vervoer... Terwijl men thuis niet zo geneigd zal zijn om als een kluizenaar te gaan leven.
          Ik zie eerder, helaas, een combinatie van de twee.
          Moesten onze overheden ietwat rekening houden met de burger dan zou men op elektriciteit tenminste de logische 6% BTW terug moeten invoeren...
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Als ik vrij veel snelweg doe (zonder file) dan zit ik rond de 6,5 liter. Lexus bestaat enkel in Hybride, dus wat ik denk als verschil in verbruik is maar een schatting.
            Ik moet dit even rechtzetten: exact 300 km gereden, terug getankt en er met veel moeite 15,2 liter ingekregen. Van die 300 km was zo' 175 km (Lochristi - Dworp en terug) snelweg op zaterdag, dus geen file en 120 km/h.
            5 liter voor een 1800cc, kon slechter denk ik.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Ik heb ergens gelezen dat er voor rekeningrijden gedacht wordt aan 0,07 euro per kilometer (met eventueel een hoger tarief tijdens de spits), en dat zou gecompenseerd worden door lagere belastingen (bron = Touring magazine).
              Als de lagere belasting alleen op de jaarlijkse wegentaks slaat, dan denk ik niet dat autorijden er goedkoper op zal worden, zelfs niet als ze de wegentaks volledig afschaffen, tenzij het iemand is die rondrijdt met een heel zware auto en als die bijna niet buiten komt.
              Vermenigvuldig die 0,07 euro eens met het aantal kilometers dat je per jaar aflegt, zelfs als ze dan de jaarlijkse wegentaks volledig afschaffen dan zullen de meeste automobilisten toch een stuk meer geld kwijt zijn.
              Voor mij is dat 7.000km maal 0,07 = 490 euro per jaar, terwijl ik nu iets meer dan 100 euro wegentaks betaal, voor mij wordt het dus ongeveer 390 euro meer per jaar (gesteld dat ik nooit in periodes met een "spitstarief" op de baan kom, want dan loopt de rekening een heel stuk hoger op ).
              Heel wat automobilisten doen een stuk meer dan 7.000km per jaar, dan zal de rekening nog veel hoger oplopen.
              Ik denk dat ze het "gewone volk" van de baan willen zodat de rijksten overal vlot kunnen geraken zonder dat er iemand in de weg rijdt.
              Voor de bedrijfswagens (die elk jaar een groter percentage vormen) zal er waarschijnlijk weer een of andere regeling getroffen worden zodat het vooral de arbeiders worden die van de baan moeten blijven.
              Er zijn bijna geen arbeiders die een firmawagen krijgen, of het zou een bestelwagen moeten zijn die ze nodig hebben voor het werk, en die niet privé mag gebruikt worden.
              Tegenwoordig rijden er al veel bestelwagens rond met een trackingsysteem waardoor de baas meteen kan zien of die bestelwagen voor andere verplaatsingen wort gebruikt, en met de kilometerheffing zal 100% van de bestelwagens van bedrijven wel zo'n trackingsysteem krijgen.

              Ik kan gelukkig met de fiets naar het werk, ik kom dus zo goed als nooit tijdens de spitsuren met de auto op de baan.
              Maar er zijn er genoeg die niet meteen een goed alternatief hebben voor het woon-werk verkeer, die moeten dus opdraaien voor de kosten.
              Last edited by Black B@ndit; 13 september 2018, 17:54.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Ik moet dit even rechtzetten: exact 300 km gereden, terug getankt en er met veel moeite 15,2 liter ingekregen. Van die 300 km was zo' 175 km (Lochristi - Dworp en terug) snelweg op zaterdag, dus geen file en 120 km/h.
                5 liter voor een 1800cc, kon slechter denk ik.
                Dat komt al dichter in de buurt van wat de fabrikant opgeeft, maar op lange afstanden blijft de motor warm, en dan is het gemiddelde verbruik altijd lager dan wanneer de auto wordt gebruikt op kortere afstanden.
                In de zomer valt dat verschil nog mee, maar in de winter moet je er rekening mee houden dat het meer dan 5 Km kan duren om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  5 liter voor een 1800cc, kon slechter denk ik.
                  Ge moet dat eigenlijk op een gemiddelde bekijken over een mix van gebruik en veel meer kilometers ... dat is iets realistischer.
                  Verder valt 5 liter goed mee, maar zeker nog geen record.
                  Langs de andere kant zijn er nog veel die een pak meer verbruiken.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    IVoor de bedrijfswagens (die elk jaar een groter percentage vormen) zal er waarschijnlijk weer een of andere regeling getroffen worden zodat het vooral de arbeiders worden die van de baan moeten blijven.
                    Er zijn bijna geen arbeiders die een firmawagen krijgen, of het zou een bestelwagen moeten zijn die ze nodig hebben voor het werk, en die niet privé mag gebruikt worden.
                    Van zodra iemand met een wagen of bestelwagen naar huis mag rijden, dan wordt die belast als bedrijfswagen ... ook al is dat enkel om van thuis uit naar een klant te rijden of van de klant naar huis ... op en af naar uw werkplaats wordt altijd aanzien als privé kilometers.
                    Elke technieker, vertegenwoordiger of zo Is dus dik gezien in dit apenlanden als hij tijd mag of moet winnen ... afdokken om te mogen werken.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Dat komt al dichter in de buurt van wat de fabrikant opgeeft, maar op lange afstanden blijft de motor warm, en dan is het gemiddelde verbruik altijd lager dan wanneer de auto wordt gebruikt op kortere afstanden.
                      In de zomer valt dat verschil nog mee, maar in de winter moet je er rekening mee houden dat het meer dan 5 Km kan duren om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen.
                      Klopt bijna, want ik denk juist dat het dank zij de 125 km korte afstanden is dat ik die 5 liter haal (omdat de hybride dan regelmatig automatisch voor een paar km. elektrisch gaat rijden en dan terugvalt op 0,0 liter).
                      Ik denk dat ik op die 175 km snelweg eerder bij 5,5 tot 6 liter zat.
                      Ik heb de indruk dat de meesten hier niet 100% mee zijn in het concept van die Lexussen: als ik de gaspedaal los valt die benzinemotor onmiddellijk stil tot ik weer gas geef, dan kiest het systeem automatisch voor el. of benzine (en soms beide tegelijk) .
                      Blijft dat ik nu iets minder (intussen minder dure) benzine verbruik dan voordien met mijn Golf diesel. (gemiddeld 5l tegenover 5,5l).
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Blijft dat ik nu iets minder (intussen minder dure) benzine verbruik dan voordien met mijn Golf diesel. (gemiddeld 5l tegenover 5,5l).
                        Dat klopt ook, maar eigenlijk zou men een recente hybride moeten vergelijken met een recente diesel of benzine.
                        Ook een zelfde type wagen met dezelfde banden en dergelijke.
                        Dan pas kan men echt vaststellen of die hybride zijn investering waard is voor wat betreft het verbruik. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Allé, nu ligt het aan de garagisten, Musk moet dringend een zieleknijper raadplegen vrees ik.

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Allé, nu ligt het aan de garagisten, Musk moet dringend een zieleknijper raadplegen vrees ik.
                            Het gaat hier vooral om schade na ongeval.
                            Hij heeft wel gelijk, een herstelling na een ongeval kan soms weken of maanden duren.
                            Ik heb zelf onlangs een kleine schade laten herstellen en heb twee maand moeten wachten, zogezegd te druk.
                            En als de wagen binnen was dan hebben ze vier dagen langer gezet dan voorzien en zonder te verwittigen, dat vinden ze allemaal normaal.
                            Het begint zoals bij tandartsen ... binnen een paar maand is er plaats.

                            Hoe hij het gaat oplossen weet ik niet want als zij enkele wagens tegelijk binnen krijgen en ook op expertise moeten wachten ... dan zal 24 uur wat moeilijk worden.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Het gaat hier vooral om schade na ongeval.
                              Hij heeft wel gelijk, een herstelling na een ongeval kan soms weken of maanden duren.
                              Ik heb zelf onlangs een kleine schade laten herstellen en heb twee maand moeten wachten, zogezegd te druk.
                              En als de wagen binnen was dan hebben ze vier dagen langer gezet dan voorzien en zonder te verwittigen, dat vinden ze allemaal normaal.
                              Het begint zoals bij tandartsen ... binnen een paar maand is er plaats.

                              Hoe hij het gaat oplossen weet ik niet want als zij enkele wagens tegelijk binnen krijgen en ook op expertise moeten wachten ... dan zal 24 uur wat moeilijk worden.
                              Voila Freddy, hier zeg je het zelf, en het gaat niet enkel om expertise, het gaat er gewoon om dat hij zijn eigen dealers wereldwijd
                              met deze uitspraak als onbekwaam bestempelt, ze zullen het graag gelezen hebben van de man die reeds jaren zijn eigen beloftes
                              en verwachtingen niet kan na komen.

                              Comment


                              • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Waar spreekt die van eigen dealers?
                                Schade na ongeval wordt zeer zelden door een eigen dealer hersteld en dat is wat hij net wel wil gaan doen.
                                Maar dan nog zal 24 uur niet echt lukken.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X