Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Ik zal er de bron maar bij zetten: https://www.teslarati.com/how-long-w...t-degradation/

    Verwachte degradatie: 6% op 200.000 Miles.

    De batterij zal in de praktijk even lang mee gaan als de auto, en nadien misschien herbruikt worden voor statische energieopslag in woningen, fabrieken etc.

    De eisen die hierboven gesteld worden: 1000km in één laadbeurt. Laat ons eerlijk zijn, dat heeft echt niemand nodig.
    Als je een rit doet van 1000km, dan moet je toch eens eten of pipi doen, en dan kan de auto aan de kabel. (en ja, ik weet dat er laadstations moeten bij komen)

    Ik zou zonder verpinken overschakelen als
    - realistische actieradius aan 120 km/h van 400km
    - aanwezigheid van snellaadstations die niet overbevolkt zijn in alle tankstations, waar je ca 300km kan bijladen in ca 30 minuten.
    - prijs max 10% boven een vergelijkbare benzine of dieselauto

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Dan zou bij dagelijks laden het stroomverbruik hier vervijfvoudigen.
      Met de huidige toenemende prijzen belooft dat.
      Ewel precies. In het denkbeeldige geval dat iedereen elektrisch rijdt haalt vadertje staat het gekende mes boven onder de vorm van een vulpen. Toen den dikke dehaene besloot om de rijtaks vanaf 13 pK diesels te verdubbelen is mijn boze brief in Knack verschenen (ik had een 15 pK). Ik zal maar niet zeggen wat er in stond maar de laatste zin hebben ze er uit gelaten, een zin die ze hier ook niet op prijs zullen stellen, daarom zwijg ik er over. LPG ? Zelfde verhaal. Er is een prima milieuvriendelijk alternatief voor benzine en diesel, het heeft zelfs een naam : LPG en CNG. OKOK stoot natuurlijk ook CO2 uit, maar elektrische centrales doen dat ook (de nucleaire wel niet, dat weet ik ook maar die willen ze sluiten). Dat het rendement van een thermische centrale hoger ligt dan dat van een auto zal ik niet in vraag stellen, dat zou idioot zijn. Maar heeft er al eens iemand het rendement berekend van de bron tot aan ons stopcontact ?

      Ik volg Geert volledig : batterijen voor massa-opslag als vlot beschikbare mobiele energiebron zijn waardeloos op middellange termijn.

      Tenzij voor een aantal niche-toepassingen zoals heftrucks waar ze dat tegengewicht toch nodig hebben.
      Maar weinig mensen beseffen dat er door een GSM maar ééntjes en nulletjes moeten terwijl er door een supercharger "jus" door moet.

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Ik zal er de bron maar bij zetten: https://www.teslarati.com/how-long-w...t-degradation/

        Verwachte degradatie: 6% op 200.000 Miles.

        De batterij zal in de praktijk even lang mee gaan als de auto, en nadien misschien herbruikt worden voor statische energieopslag in woningen, fabrieken etc.
        Ik ga daar het volgende op zeggen : als ze de claims niet op papier zetten dan weiger ik om ze aan te nemen.
        "Verwachte degradatie" komaan zeg, in een tijd waar fabrikanten doen aan kunstmatige veroudering, wie gelooft er dat nog ?

        Collega Werner heeft me destijds aan het ultieme argument geholpen als ze me weer eens de zoveelste pedagogische hype in de maag wilden splitsen : "meent U echt wat U zegt ?" "Zo ja, zet dat dat eens op papier".

        Moet je dan eens zien wat er gebeurt, ze stuiven als de mussen uiteen.

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Je hebt het artikel blijkbaar niet gelezen.
          Die 6% is op basis van de toestand van de TESLA's die op straat rond rijden. Tesla heeft die informatie doordat elke auto met telematica is uitgerust.
          Ze weten perfect welke auto wanneer geladen wordt en hoeveel km die heeft gedaan.

          Dat is geen verwachting, dat is realiteit.

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Ik zal er de bron maar bij zetten: https://www.teslarati.com/how-long-w...t-degradation/

            Verwachte degradatie: 6% op 200.000 Miles.

            De batterij zal in de praktijk even lang mee gaan als de auto, en nadien misschien herbruikt worden voor statische energieopslag in woningen, fabrieken etc.
            Bij de verwachte degradatie zie ik alleen het aantal laadbeurten staan, de tijd is voor elke soort accu ook een heel belangrijke factor.
            De wagens (in de grafiek) die nu al heel veel keren geladen zijn, die doen heel veel kilometers per jaar, maar die zijn nog geen 10 jaar of ouder.
            De gemiddelde leeftijd van de auto's die hier rondrijden is 7,7 jaar, van de meeste auto's wordt toch verwacht dat die meer dan 10 jaar mee gaan, hoe het dan gesteld is met de accu van een elektrische wagen, dat is nog een heel andere zaak.
            Als die auto's na 8-10 jaar onverkoopbaar worden doordat de accu in te slechte staat is, dan wordt die "gerecycleerd" en moeten er nieuwe auto's worden geproduceerd, sneller dan bij auto's met een verbrandingsmotor, en dat geeft weer een extra CO2 uitstoot...

            Als de cijfers door Tesla zelf worden bekendgemaakt, dan moet je er extra voorzichtig mee zijn, alles wat de grafiek naar beneden kan trekken wordt er netjes uitgefilterd (defecte accupacks bijvoorbeeld).
            Dat geldt voor alle "onderzoeken" waarbij de producent op een of andere manier het onderzoek heeft "gesponsord" (sigaretten waren vroeger ook helemaal niet schadelijk als het onderzoek betaald werd door de fabrikant...).

            En als er snelladers worden toegepast die de accu tot 80% kunnen laden op een half uur, dan zal de degradatie ook een pak sneller verlopen.
            Tenzij ze de mogelijkheid hebben om de cellen tijdens het laden zo goed te koelen dat de temperatuur maar een paar graden hoger wordt, het is vooral de hoge temperatuur die voor een versnelde degradatie zorgt.
            Maar als er door de cellen een laadstroom loopt van 2x de capaciteit van de accu, dan mag je er zeker van zijn dat het bijna onmogelijk is om ze koel te houden (dan moeten ze ondergedompeld worden in een of andere vloeistof waarmee de opgewekte warmte wordt afgevoerd).

            Nog wat nieuws over Tesla... https://www.vroom.be/nl/nieuws/tesla-bijna-bankroet
            Last edited by Black B@ndit; 29 november 2017, 18:35.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Baseer U op feiten en data: https://electrek.co/2016/11/01/tesla...y-degradation/

              In de grafiek zie je eerder het omgekeerde. Veel gebruik van superchargers geeft minder degradatie. Waarschijnlijk doordat die batterijen minder frequent tot 100% geladen worden in tegenstelling tot thuisladers.

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Ik zou zonder verpinken overschakelen.
                - prijs max 10% boven een vergelijkbare benzine of dieselauto
                Wat houdt je tegen Tommie, hier in de straat staat er reeds een jaar eentje te koop,
                velen zijn er zo tevreden over dat ze er een andder een plezier mee willen doen,
                méér tweedehandse te koop dan er nieuwe bij de verdelers staan.

                Comment


                • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Men heeft het (bijna) altijd over Tesla ... dan nog een van de betere op de markt op dat gebied.

                  Als men echt wil vergelijken of elektrisch rijden interessant en haalbaar is, dan moet men eens de gegevens van alle merken samen in een grafiek steken en zien hoe het algemeen gemiddelde van alle elektrische wagens is.

                  Hoeveel privé-aankopen (Tesla) zitten er tussen van gewoon bedienden of arbeiders?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Hello,

                    Ik zou niet voor stekkerhybride of pure EV kiezen indien ik nu zou moeten kopen.

                    Het leasen, renten van een EV of "krijgen" van een EV via een werkgever waarbij het risico bij de maatschappij of het merk ligt, da's weer iets anders.
                    Dat de leasemaatschappij of het merk na 5 jaar zelf met hun afgedankte rommel zitten, da's dan hun probleem.

                    Probleem is idd:

                    1. de degradatie die eigen is aan Li-Ion batterijen, het schijnt dat de eerste BMW I3's bv. daar al mee te maken hebben...
                    2. het feit dat die technologie zo snel evolueert dat de wederverkoopwaarde van uw EV laag zal liggen
                    3. momenteel te hoge aankoopprijs van die wagens
                    4. het vervangen van batterijen wordt big business voor de autoindustrie, misschien dat ze daardoor samen met de politiek met graagte op de kar springen

                    Hoezeer ik Tesla bewonder, ik geloof zelfs niet eens dat op batterij aangedreven elektrische auto's ooit mainstream gaan worden. Misschien een tiental jaar, of blijvend voor kleine wagens, en zelfrijdende taxi's in steden , en dan gaan we - als we nog auto's nodig hebben en ze kunnen betalen - massaal shiften naar waterstof. Neem het voor waar aan.

                    Gr.

                    Een sinds 7 jaar zeer tevreden Toyota Hybride rijder.
                    Last edited by JuLi; 29 november 2017, 20:21.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Men heeft het (bijna) altijd over Tesla ... dan nog een van de betere op de markt op dat gebied.

                      Als men echt wil vergelijken of elektrisch rijden interessant en haalbaar is, dan moet men eens de gegevens van alle merken samen in een grafiek steken en zien hoe het algemeen gemiddelde van alle elektrische wagens is.

                      Hoeveel privé-aankopen (Tesla) zitten er tussen van gewoon bedienden of arbeiders?
                      Hoeveel autos van 50k en meer worden er uberhaupt privé door bedienden en arbeiders gekocht? Dan spreken we over A6, E klasse, 5 serie en hoger.
                      Al die autos staan ergens op een vennootschap ingeschreven.

                      Nieuwe tech begint altijd in dure autos, en zakt dan af. De eerste auto met ABS was een S klasse, nu is het standaard op alle autos. Toen een optie van 2500€, nu kost het waarschijnlijk geen 100€ meer.

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Hoeveel autos van 50k en meer worden er uberhaupt privé door bedienden en arbeiders gekocht? Dan spreken we over A6, E klasse, 5 serie en hoger.
                        Al die autos staan ergens op een vennootschap ingeschreven.
                        Veel wel maar niet allemaal.
                        Nieuwe tech begint altijd in dure autos, en zakt dan af. De eerste auto met ABS was een S klasse, nu is het standaard op alle autos. Toen een optie van 2500€, nu kost het waarschijnlijk geen 100€ meer.
                        Klopt wel, maar het gaat deze keer niet om 2.000€ maar om enkele veelvouden tot tienvoud(en).
                        En ervoor ging het vooral om extra veiligheid of luxe ... nu eerder om extra geld te geven aan iets wat de meesten (nog) niet wensen.
                        Maar we zullen wel verplicht worden tot er weer ne slimme met iets nieuw afkomt.
                        De Flintstones wagen zal terugkomen. [emoji1]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

                          Ik zou zonder verpinken overschakelen als
                          - realistische actieradius aan 120 km/h van 400km
                          - aanwezigheid van snellaadstations die niet overbevolkt zijn in alle tankstations, waar je ca 300km kan bijladen in ca 30 minuten.
                          - prijs max 10% boven een vergelijkbare benzine of dieselauto

                          Ik ook , echter tegen dat al die voorwaarden gaan voldaan zijn zullen we schat ik nog 10 jaar verder zijn , als we er ooit gaan geraken...

                          Waar we naar toe moeten is laden terwijl je aan het rijden bent op lange stukken baan waar er inductielussen in de wegen zitten, die technologie passen wij al toe in de industrie, momenteel zijn wij een project aan het opstarten waar we 13 wagens ( lees soort treinwagons op rails ) voorzien van 512VDC via kontaktloze inductieoverdracht ( en het gaat over redelijk wat kW's , wagens wegen tot zo'n 14 ton )
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            ....Als het allemaal onzin was, waarom is ELKE constructeur er dan mee bezig?
                            Héwel Tommie, ik krijg er al een tijdje het gevoel bij dat hieronder beschreven wordt:

                            "De auto moet en zal elektrisch zijn, omdat de politiek daarvoor kiest in een opbod van economisch nationalisme, met China op kop".
                            …"Er is een race begonnen om de thuismarkt van de nieuwe auto-industrie te worden, gewoon door de oude auto-industrie te verbieden. China gaat daarin het verst: het kiest radicaal voor elektrische auto’s en legt vele miljarden subsidies op tafel. Zowat alle grote autoconcerns sluiten partnerschappen met Chinese bedrijven om daarvan te profiteren, ook al moeten ze daarvoor hun knowhow afstaan
                            ".... (Trends 21/9/2017 M. Devos, directeur van de denktank Itinera en docent aan UGent)

                            En politici, ja die springen op die kar om met boude uitspraken hun eigen in de publiciteit te zetten, want hoe meer in het nieuws, hoe meer stemmen.

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              De omschakeling gebeurt nooit in 1 jaar, daar gaat 10-15 jaar over heen, dus is er tijd zat om panelen, windmolens en andere bij te bouwen.
                              Stroomprijs moet je vergelijken met benzine/dieselprijs.
                              20kWh per 100km (Hyundai ioniq zit op 18kWh aan 120 km/h) betekent ca 5€ per 100km aan stroom. https://www.egear.be/hyundai-ioniq-electric-rijtest/
                              Dat is ca de helft van de prijs van benzine.
                              Euhhh Tommie, ook niet vergeten dat elektriciteit die je van een laadpaal afneemt ongeveer bijna 50% duurder is dan thuis laden hé..

                              En U die van alles op de hoogte bent, wat met ons zonnepanelen eenmaal de slimme meter er zal zijn?
                              Stel dat ze er toe komen dat injectie en afname gescheiden wordt en dat die mannen je op je dagverbruik afrekenen, wat doe je dan?
                              Want let op mijn woorden, je nu eigen zonnepanelen worden op termijn een soort gemeenschappelijk goed.

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                                Héwel Tommie, ik krijg er al een tijdje het gevoel bij dat hieronder beschreven wordt:

                                "De auto moet en zal elektrisch zijn, omdat de politiek daarvoor kiest in een opbod van economisch nationalisme, met China op kop".
                                …"Er is een race begonnen om de thuismarkt van de nieuwe auto-industrie te worden, gewoon door de oude auto-industrie te verbieden. China gaat daarin het verst: het kiest radicaal voor elektrische auto’s en legt vele miljarden subsidies op tafel. Zowat alle grote autoconcerns sluiten partnerschappen met Chinese bedrijven om daarvan te profiteren, ook al moeten ze daarvoor hun knowhow afstaan
                                ".... (Trends 21/9/2017 M. Devos, directeur van de denktank Itinera en docent aan UGent)

                                En politici, ja die springen op die kar om met boude uitspraken hun eigen in de publiciteit te zetten, want hoe meer in het nieuws, hoe meer stemmen.
                                Interessant punt.
                                Sowieso gaat olie ooit op zijn, en moeten we naar iets overschakelen.
                                Als je je eigen industrie verwent, en rustig verder laat doen met de oude technologie, dan is dat momenteel goedkoop, en elders wordt de technologie ontwikkeld.

                                Als je (zoals ze in China nu doen) de busoperatoren en fabrikanten verplicht om op zeer korte termijn over te schakelen naar electrische bussen, dan ga je op dat gebied in China expertise ontwikkelen, en dus een voorsprong nemen op de rest van de wereld.
                                Daar komen ook in China een pak subsidies aan te pas.
                                Guess what: China zal in de komende jaren een stevige concurrent worden voor electrische stadsbussen. Van Hool en andere mogen hun tenen uitkuisen, want die chinese bussen zullen goed en goedkoop zijn, en later misschien ook hier gebouwd worden in chinese bedrijven.

                                Als ze in de VS terug naar kolen overschakelen voor electriciteit, dan is dat op korte termijn goedkoop, maar ondertussen zal er daar geen technologie ontwikkeld worden voor alternatieven.
                                Saoudi en Noorwegen zijn allebei rijk geworden van Olie. Saoudi staat nu nergens (ze hebben al begrotingstekorten ondanks hun olieinkomsten), en Noorwegen zit op zakken geld, en doet binnenkort alles met hernieuwbare energie.
                                Wie gaat het pleit winnen hier denk je?

                                Comment

                                Working...
                                X