Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 26 t/m 39 van 39

Discussie: Statiefkeuze

Standaard Re: Statiefkeuze

Zo'n 3-way is nauwkeuriger in te stellen dan een balhoofd, laatstgenoemde is dan weer een stuk sneller ingesteld. Je zult moeten afwegen wat je belangrijker vindt. Wil je optimale precisie kun je evt. een "geared head" overwegen.

Hier staat nog een leuk overzichtje met voor- en nadelen: http://www.juzaphoto.com/eng/article..._and_heads.htm
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Domien TOS Bekijk bericht
    Maar na wat rondsurfen ben ik aan het twijfelen over een balhoofd. Volgens velen is een 3way wat beter om precies in te stellen (lees meer handelbaar).
    ik vind het persoonlijk prettiger werken met een 3-wegskop en daarom ga ik de Manfrotto 804RC2 nemen
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Ik heb jaren met een Walimex statief en kop gewerkt, totaalprijs was 120 Euro, en die stond als een huis, verschillende foto's tot 10 sec sluitertijd mee gemaakt van mijn schaalmodellen en nog steeds vlijmscherp (wel met draad ontspanner, maar niet met mirror lock-up)

Maar heb ondertussen toch de Manfrotto 055CXPRO4 gekocht en daar een 410 Junior Geared Head op gezet schitterende, lichtgewicht combinatie die perfect instelbaar is, heb hem gisteren nog gebruikt voor een shoot, 5dII met grip + twee batterijen erop met de 70-200 2.8 IS ... niet echt een lichtgewicht combinatie, maar perfect voor mijn gebruik ... volgens Manfrotto is de head beperkt tot 5kg belastbaar, maar ik heb absoluut geen 15kg nodig ... heb je meer nodig dan moet je de 400 geared head nemen, die laat tot 10 kg toe, het Carbon statief kan 8kg houden dus de 405 geared head met zijn 7kg is ideaal, maar die vond ik een beetje duur ...

Mark
    Laatst gewijzigd door LamboCars; 9 juli 2010 om 11:51
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
    Je moet rekenen dat een statief niet meer stabiel is bij maximale belasting. Je max. belasting moet dus een veelvoud zijn van hetgeen je erop wil plaatsen.
    Klopt, normale dslr + vb macro lens of 70-200 is meestal zo een 3 kg, dus 4 keer minder dan de max belasting, marge genoeg lijkt me?
    Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

ik heb mij dan gisteren een 055xprob gekocht. Met een 496RC2 balhoofd. Ik twijfelde echt voor de 3 way. Misschien dat ik die nog eens bijkoop als ik meer video werk doe.

mvg
    Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II
    Lowepro Computrekker AW ~ Pro 65 AW

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
    Ik denk aan de betere Velbons, Manfrotto, Gitzo en enkele houten statieven.
    Toch wel interessant om ze even 'live' te kunnen behandelen.
    Op die manier ben ik gevallen voor de Velbon 730 ten nadele van een Gitzo 3530.
    Hoi allen,
    Ik ben vorige week in een winkel in Geel (Studio73, ze hebben mij erg goed geholpen) eens gaan kijken. Ze hadden zowel de Benro waar ik naar neigde (C-398M8) als een gelijkaardige Gitzo in voorraad. De Benro viel toch echt wat tegen: iets zwaarder, de poten moeten héél vast aangedraaid worden of ze konden nog ingeschoven worden met wat kracht. Ook de aandraaiknoppen gaven, hoewel meer relief, minder grip dan die van de Gitzo. Met de Gitzo werken gaat gewoon duidelijk sneller. En ik heb ze beiden eens opgezet, en de Gitzo kon duidelijk merkbaar meer torsiekracht aan dan de Benro.

De Velbon heb ik dan deze week getest bij Konijnenberg: betere sluitingen, maar de trillingen werden merkbaar meer doorgegeven, en ook de torsie was duidelijk merkbaar minder.

Ik zet er (maximum) zo'n 4,5-5 kg op, Ook (met minder gewicht) macro bij meer vergroting van 1:1, dus 12 kg draagkracht vind ik écht te weinig. Punt (sorry).

En ik geef liever 200 euro meer uit als ik dan een statief heb dat exact voldoet aan wat ik wens, dan dat geld uit te sparen maar geen perfect statief te hebben. Dus voor mij geen Velbon, Feisol, Benro, Manfrotto. Ik heb echt veel statieven langere tijd gebruikt, en niks gaat boven een Gitzo in Carbon...

Ik spaar dus...

ben eens aan het rondkijken voor een statief voor een studentenbudget, het is mn eerste statief , en zou dienen voor nachtfotografie en ook wel wat macro;

ik ben geschrokken van de prijs van statieven, had echt geen idee dat dit meerdere honderden euro zou kunnen kosten , ik mikte op een prijs om en bij de 70 euro. ik snap dat je dan in het laagste segment zit van stevigheid/kwaliteit, maar kan iemand me een paar goeie prijs-kwaliteit tips geven voor dit lage budget? want kan echt niet uit aan het hele assortiment....
    Canon 5D3 + 5D4 + EOS R ; Canon 16-35 f/2.8 III ; Canon 24-70 f/2.8 II ; Canon EF-70-200 L F2.8 II IS; Canon 35mm 1.4 II ; Sigma 50 mm 1.4 ; Canon EF 85mm 1.8; Canon EF 100mm 2.8 Macro; Sigma 15 mm fisheye ; 3 x 600EX-RT II

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skateflip Bekijk bericht
    ben eens aan het rondkijken voor een statief voor een studentenbudget, het is mn eerste statief , en zou dienen voor nachtfotografie en ook wel wat macro;

ik ben geschrokken van de prijs van statieven, had echt geen idee dat dit meerdere honderden euro zou kunnen kosten , ik mikte op een prijs om en bij de 70 euro. ik snap dat je dan in het laagste segment zit van stevigheid/kwaliteit, maar kan iemand me een paar goeie prijs-kwaliteit tips geven voor dit lage budget? want kan echt niet uit aan het hele assortiment....
    dan komen we uit bij merken als Benro / Redget / Giotto
    Ik heb bv de C169A van Benro.
    Uitermate goed statief voor zijn prijs (159 euro), licht en compact.
    Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht trekken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skateflip Bekijk bericht

ik heb jaren met een statiefje van Walimex gewerkt en dat heeft goed dienst gedaan tot voor kort.
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zomers Bekijk bericht
    dan komen we uit bij merken als Benro / Redget / Giotto
    Ik heb bv de C169A van Benro.
    Uitermate goed statief voor zijn prijs (159 euro), licht en compact.
    De C169A is volgens mij de opbergtas.
    vriendelijke shoot

SONY a300, Tamron 18-250, Sigma 105mm en Sony T50 voor in de handtas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pleun Bekijk bericht
    De C169A is volgens mij de opbergtas.
    excuses, het gaat over deze
    http://www.benro.com/products_details_TRA169.html#3

Thumbs up Re: Statiefkeuze

Is dit misschien iets voor jullie ??
    Stabiel, niet al te zwaar, redelijk van prijs en bloedmooi !!

ook deze stond eerst op mijn verlanglijst maar te groot om te reizen :

http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...roduct=1497288

ik volg dit forum gedeelte met veel aandacht en heb het overzicht van statieven en statiefkoppen dat de Hans Braakhuis geschreven heeft met evenveel aandacht gelezen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
    In heel veel punten kan ik hem volgen zoals de stabiliteit van een statief.

Zelf heb ik ondertussen eens een rekensom gemaakt. Uitgaande van Nikon Body's en materiaal met een 70/200mm objectief en nog wat extra’s maar zonder flash
    (ik veronderstel dat Canon ongeveer aan hetzelfde gewicht zal zitten)

D90
    Body 0,620kg
    Grip 0,230kg
    Batterij 2x 0,168kg (Opgeladen )
    AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II 1,540kg
    RSS BH-55 LR ballhead 0,861kg
    RSS Lplate 0,092kg
    RSS L10: Lens Plate for Nikon 70-200mm/2.8 0,042kg

Totaal Gewicht: 3,553kg

D300
    Body 0,825kg
    Grip 0,290kg
    Batterij 2x 0,168kg
    RSS Lplate 0,083kg

Totaal Gewicht: 3,809kg

D700
    Body 0,995kg
    Grip 0,290kg
    Batterij 2x 0,168kg
    RSS Lplate 0,134kg

Totaal Gewicht: 4,030kg

(alle informatie van de gewichten komen van Nikon en RSS website)

Zelf gebruik ik mijn huidige statief (een Manfrotto Alu 055) vrij intensief en ben er best tevreden over. Alleen de ballhead, ook van Manfrotto heeft zijn gebreken. Een objectief van boven de 200mm is momenteel niet aan de orde.

Bij mijn zoektocht naar een andere ballhead ben ik vooral onder de indruk van RSS omdat deze vrij laag en compact is. Maar dan hoort er volgens dit rekensommetje ook een andere statief onder.
    Stel dat er voor de zwaarste combinatie willen gaan, dat is er een draagvermogen van 12kg nodig. Een beetje rondkijken verteld me dan ook dat de standaard Manfrotto 055 te ligt is .

Gitzo of Benro bied wel statieven aan voor een draagvermogen van 12kg of meer.
    toch blijf ik met een vraag zitten.

Moet de ballhead volgens bovenstaande rekensom een draagvermogen hebben van 12kg of meer?

Ik twijfel momenteel tussen een Gitzo of Benro en dit wel degelijk om de aankoopprijs.

Misschien een kanttekening over de tekst van Hans Braakhuis. Ik kan de aversie voor Chinese statieven wel begrijpen, er zullen steeds voor en tegenstanders van DAT Chinees spul blijven. Alleen vraag ik mij af waarom dat er zoveel fotospeciaalzaken Benro verkopen en lees ik steeds meer en meer positieve reacties over Benro. Als ze ondertussen 5jaar garantie geven op hun materiaal is volgens mij alleen om het vertrouwen in hun spullen te verhogen.

Gelijk lees ik ook verslagen van Gitzo statieven waarvan de top plaat samen met camera van het statief loskomen.

Hier mee wil ik maar zeggen dat je voor 100 positieve reacties hier en daar ook wel een negatieve reactie kan vinden. Dus ook bij Topstatieven van 600euro of meer en waar je voor iedere extra nog eens een pak Euro's moet bovenop leggen.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2

Regels voor berichten