Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefkeuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Statiefkeuze

    Oorspronkelijk geplaatst door Gert Arijs Bekijk bericht
    Hoi,
    Feisol had ik ook al bekeken, maar die vielen af omdat de draagcapaciteit ervan max 12 kg is (zelfs van de zwaarste modellen!). En dan zijn ze nog een stuk zwaarder ook...
    Ik zal dus helaas wat moeten doorsparen...
    En wat ga je er dan opztten op je statief? JJe hele fototas? Eeen dienblad met nog 4 Mojito's, 3 ipad's, een een Eizo Monitor?

    Grapje, maar als 12 kg op een statief voor een SLR met 1 lens + evt flash niet genoeg is , dan wil ik je tas niet dragen :-)
    Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

    Comment


    • #17
      Re: Statiefkeuze

      Oorspronkelijk geplaatst door Domien TOS Bekijk bericht
      Nu heb ik bij Foto Rubens eens gekeken (iemand ervaring mee? Is mijn eerste keer).
      En daar zag ik de 055XB met de 494RC2 / 496RC2 kop + snelkoppelingsplaatje voor +- 235 euro (wat wel naar mijn verwachting is).
      ik ga me eerdaags de 055XB met 804RC2 kop halen... Voor wat ik een statief nodig heb (max belasting 1D2 + 70-200 2.8) is dat ding meer dan goed genoeg en heb al enkele mensen gehoord die daar erg tevreden over zijn.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #18
        Re: Statiefkeuze

        trillingsvrij,
        met mijn oud statief heb ik nooit problemen met trillingen gehad als ik het statief moest gebruiken. Maar dat statief is eerder een goedkoop video statief.
        Mijn camera moet er gewoon stevig staan, met een goeie koop waar ik alle kanten mee op kan. Het statief zal vooral snachts gebruikt worden bij wagen/vrachtwagen fotografie.
        Volgens mijn nikon dealer kon ik dan al heel ver komen met de 055XB (qua stevigheid).

        Maar dan komt de keuze van de kop, welke raden jullie aan (meestal bij iedere foto zal ik de kop opnieuw moeten instellen, dus enige handigheid om de kop te verstellen zou leuk zijn).

        mvg
        Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II
        Lowepro Computrekker AW ~ Pro 65 AW

        Comment


        • #19
          Re: Statiefkeuze

          Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
          Grapje, maar als 12 kg op een statief voor een SLR met 1 lens + evt flash niet genoeg is , dan wil ik je tas niet dragen :-)
          Je moet rekenen dat een statief niet meer stabiel is bij maximale belasting. Je max. belasting moet dus een veelvoud zijn van hetgeen je erop wil plaatsen.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #20
            Re: Statiefkeuze

            Oorspronkelijk geplaatst door Domien TOS Bekijk bericht
            trillingsvrij,
            met mijn oud statief heb ik nooit problemen met trillingen gehad als ik het statief moest gebruiken. Maar dat statief is eerder een goedkoop video statief.
            Mijn camera moet er gewoon stevig staan, met een goeie koop waar ik alle kanten mee op kan. Het statief zal vooral snachts gebruikt worden bij wagen/vrachtwagen fotografie.
            Volgens mijn nikon dealer kon ik dan al heel ver komen met de 055XB (qua stevigheid).

            Maar dan komt de keuze van de kop, welke raden jullie aan (meestal bij iedere foto zal ik de kop opnieuw moeten instellen, dus enige handigheid om de kop te verstellen zou leuk zijn).

            mvg
            Ik zou maar niet zo zeker zijn van dat trillingsvrij. Doe maar eens de watertest zoals beschreven in de site van Hans Braakhuis hierboven. Je zal verstomd staan.
            Ik was dat indertijd ook zeker van mijn Manfrotto.
            Stevigheid heeft weinig te maken met trillingen. En trillingen (bewegingsonscherpte) zijn m.i. nog altijd de hoofdreden waarom je een statief gebruikt.
            Latere vergelijkingen tussen mijn Carbon en Alu-statief met een 300mm op 1/10s sluitertijd toonden heel duidelijk de beperkingen van mijn Alu-statief aan.
            Maar jij beslist uiteraard.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #21
              Re: Statiefkeuze

              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Latere vergelijkingen tussen mijn Carbon en Alu-statief met een 300mm op 1/10s sluitertijd toonden heel duidelijk de beperkingen van mijn Alu-statief aan.
              dat is toch geen realistische test? Je gaat toch nooit, zelfs met statief, een 300mm op 1/10e gebruiken... Portret op 300mm van een vaas misschien?
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #22
                Re: Statiefkeuze

                Bwa, ten gepasten tijde mirror lockup gebruiken doet imho genoeg tegen trillingen.
                Trilling t.g.v. spiegelklap is voor zover ik weet enkel een issue bij sluitertijden tussen 1/50 en 1 seconde.

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                dat is toch geen realistische test? Je gaat toch nooit, zelfs met statief, een 300mm op 1/10e gebruiken... Portret op 300mm van een vaas misschien?
                Euh.. toch wel http://www.flickr.com/photos/thierry...56512775/meta/
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #23
                  Re: Statiefkeuze

                  Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                  ok Thierry, bedankt om dat effe te verduidelijken ik ken dus geen bal van macro ik denk ook wel dat bij macro een statief veeleisender moet zijn omdat alle beweging ook uitvergroot wordt.

                  als je dus geen macro doet, is je keuze dan ook minder beperkt lijkt me, niet? en vermits ik geen macro doe, volstaat die 055XB ruimschoots
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #24
                    Re: Statiefkeuze

                    Ja, persoonlijk zou ik in het geval van Domien niet pleiten voor een carbon statief. Als je met mirror-lockup kunt werken dan kun je al veel problemen besparen.

                    Ik heb heel lang plezier gehad van m'n alu Manfrotto statief (oud model 055ProB), zelfs voor macrofotografie.
                    Met het carbon statief dat ik nu heb moet ik trouwens nog altijd mirror-lockup gebruiken om écht scherpe macrofoto's te maken tussen 1/50 en 1 sec.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Statiefkeuze

                      het is zeker niet de bedoeling om het statief te gebruiken voor macro (verre van zelfs). Meestal zal het beperkt blijven tot mijn 17-50 lens.

                      Maar na wat rondsurfen ben ik aan het twijfelen over een balhoofd. Volgens velen is een 3way wat beter om precies in te stellen (lees meer handelbaar).
                      Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II
                      Lowepro Computrekker AW ~ Pro 65 AW

                      Comment


                      • #26
                        Re: Statiefkeuze

                        Zo'n 3-way is nauwkeuriger in te stellen dan een balhoofd, laatstgenoemde is dan weer een stuk sneller ingesteld. Je zult moeten afwegen wat je belangrijker vindt. Wil je optimale precisie kun je evt. een "geared head" overwegen.

                        Hier staat nog een leuk overzichtje met voor- en nadelen: http://www.juzaphoto.com/eng/article..._and_heads.htm
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Statiefkeuze

                          Oorspronkelijk geplaatst door Domien TOS Bekijk bericht
                          Maar na wat rondsurfen ben ik aan het twijfelen over een balhoofd. Volgens velen is een 3way wat beter om precies in te stellen (lees meer handelbaar).
                          ik vind het persoonlijk prettiger werken met een 3-wegskop en daarom ga ik de Manfrotto 804RC2 nemen
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #28
                            Re: Statiefkeuze

                            Ik heb jaren met een Walimex statief en kop gewerkt, totaalprijs was 120 Euro, en die stond als een huis, verschillende foto's tot 10 sec sluitertijd mee gemaakt van mijn schaalmodellen en nog steeds vlijmscherp (wel met draad ontspanner, maar niet met mirror lock-up)

                            Maar heb ondertussen toch de Manfrotto 055CXPRO4 gekocht en daar een 410 Junior Geared Head op gezet schitterende, lichtgewicht combinatie die perfect instelbaar is, heb hem gisteren nog gebruikt voor een shoot, 5dII met grip + twee batterijen erop met de 70-200 2.8 IS ... niet echt een lichtgewicht combinatie, maar perfect voor mijn gebruik ... volgens Manfrotto is de head beperkt tot 5kg belastbaar, maar ik heb absoluut geen 15kg nodig ... heb je meer nodig dan moet je de 400 geared head nemen, die laat tot 10 kg toe, het Carbon statief kan 8kg houden dus de 405 geared head met zijn 7kg is ideaal, maar die vond ik een beetje duur ...

                            Mark
                            Last edited by LamboCars; 9 juli 2010, 10:51.
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Statiefkeuze

                              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Je moet rekenen dat een statief niet meer stabiel is bij maximale belasting. Je max. belasting moet dus een veelvoud zijn van hetgeen je erop wil plaatsen.
                              Klopt, normale dslr + vb macro lens of 70-200 is meestal zo een 3 kg, dus 4 keer minder dan de max belasting, marge genoeg lijkt me?
                              Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Statiefkeuze

                                ik heb mij dan gisteren een 055xprob gekocht. Met een 496RC2 balhoofd. Ik twijfelde echt voor de 3 way. Misschien dat ik die nog eens bijkoop als ik meer video werk doe.

                                mvg
                                Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II
                                Lowepro Computrekker AW ~ Pro 65 AW

                                Comment

                                Working...
                                X