Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manfrotto : Welk statief ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Manfrotto : Welk statief ?

    Ik heb reeds de zoekfunctie gebruikt, maar ik kom er op dit gebied toch niet goed uit
    Voor de andere "problemen" ivm aankoop body, lenzen, ... kon ik hier altijd voldoende info vinden om een goed gefundeerde beslissing te nemen, maar voor een statief

    Ik heb op dit ogenblik een Manfrotto 055XPROB met als balhoofd 322RC2 met een tas MBag80P. Ik werk met een EOS 40D met als zwaarste lens EF 70-200mm f/2.8 IS. ( G = +/- 2.5 kg ). Dit geheel is meer als goed genoeg voor mijn gebruik, MAAR door het gewicht van deze combinatie ( 2.4 + 0.7 + 0.8 = 3.9 kg ) zie ik ertegen aan om het mee te nemen, met als gevolg dat ik meestal zonder statief erop uit trek .

    Nu ben ik op zoek gegaan naar een lichter maar toch nog stevig statief, ik zou ook graag bij Manfrotto blijven (degelijke prijs/kwaliteit verhouding, reserve snel-koppelplaatjes).

    Na een lange zoektocht ben ik bij volgende combinatie gekomen :
    Manfrotto 190CXPRO3 met 498RC2 balhoofd (Gewicht : 1.3 + 0.6 = 1.9 kg ; prijs +/- 400 euro)

    En dan begint het twijfelen : Moet ik voor de stevigheid toch niet gaan naar de 055CX (1.8 kg) maar dan is het weer zwaarder ; of naar een lichter type zoals bvb 732CY (0.95 kg) ; zou ik voor het gewicht niet naar een lichter balhoofd gaan bvb 486RC2 ( 0,46 kg ) of zelfs 484RC2 ( 0.32 kg ) ; .....

    Ik heb ook eens een Gitzo van 950 euro in mijn handen gehad, geweldig maar zoveel wil ik er zeker niet aan geven.

    Graag wat hulp in deze beslissing, simpel gezegd zwaarder is beter maar lichter ga ik meer gebruiken, wat is een bruikbare tussenoplossing.
    Dank bij voorbaat
    Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

  • #2
    Re: Manfrotto : Welk statief ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Thunder Bekijk bericht
    Ik heb reeds de zoekfunctie gebruikt, maar ik kom er op dit gebied toch niet goed uit
    Voor de andere "problemen" ivm aankoop body, lenzen, ... kon ik hier altijd voldoende info vinden om een goed gefundeerde beslissing te nemen, maar voor een statief

    Ik heb op dit ogenblik een Manfrotto 055XPROB met als balhoofd 322RC2 met een tas MBag80P. Ik werk met een EOS 40D met als zwaarste lens EF 70-200mm f/2.8 IS. ( G = +/- 2.5 kg ). Dit geheel is meer als goed genoeg voor mijn gebruik, MAAR door het gewicht van deze combinatie ( 2.4 + 0.7 + 0.8 = 3.9 kg ) zie ik ertegen aan om het mee te nemen, met als gevolg dat ik meestal zonder statief erop uit trek .

    Nu ben ik op zoek gegaan naar een lichter maar toch nog stevig statief, ik zou ook graag bij Manfrotto blijven (degelijke prijs/kwaliteit verhouding, reserve snel-koppelplaatjes).

    Na een lange zoektocht ben ik bij volgende combinatie gekomen :
    Manfrotto 190CXPRO3 met 498RC2 balhoofd (Gewicht : 1.3 + 0.6 = 1.9 kg ; prijs +/- 400 euro)

    En dan begint het twijfelen : Moet ik voor de stevigheid toch niet gaan naar de 055CX (1.8 kg) maar dan is het weer zwaarder ; of naar een lichter type zoals bvb 732CY (0.95 kg) ; zou ik voor het gewicht niet naar een lichter balhoofd gaan bvb 486RC2 ( 0,46 kg ) of zelfs 484RC2 ( 0.32 kg ) ; .....

    Ik heb ook eens een Gitzo van 950 euro in mijn handen gehad, geweldig maar zoveel wil ik er zeker niet aan geven.

    Graag wat hulp in deze beslissing, simpel gezegd zwaarder is beter maar lichter ga ik meer gebruiken, wat is een bruikbare tussenoplossing.
    Dank bij voorbaat
    Kijk eens naar de GIOTTOS in U.K. uitleg vind je in dit toppic : http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ef-288093.html
    Last edited by DeSwa; 9 december 2009, 15:32. Reden: typfout
    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
    Web-Albums

    Comment


    • #3
      Re: Manfrotto : Welk statief ?

      Ik heb de 190 en het 486 balhoofd.
      Vind het een goed statief en balhoofd. Het laatste heeft een beetje de neiging om na het vastzetten wat mee te geven waardoor het onderwerp in de kijker een paar millimeters anders is dan gepland, maar daar is zeker mee te leven en op den duur ben je het gewoon en kan je er op anticiperen.

      Zojuist even gewogen op keukenbalans: 2,32 kg.

      Je moet er voor zorgen een goede rugzak te hebben waar de spullen vlotjes in kunnen.
      Zo voel je een kilootje of 10 toch niet?
      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

      Comment


      • #4
        Re: Manfrotto : Welk statief ?

        Ik heb ook heel lang nagedacht over een goed statief + kop. Ik heb Gitzo serieus overwogen maar ben uiteindelijk voor de Manfrotto 055XPROB + RRS BH40 met L-bracket gegaan om toch ook nog wat glas te kunnen kopen.

        Dat hoofd zit al meer als een week bij de douane en ik kan je dus nog geen feedback geven maar het is rated om constant met een 70-200 f2.8 of 300mm F4te werken en kan zelfs een 500mm f2.8 zonder trillingen houden volgens de mensen van Really Right Stuff zelf (en reviews). Als is hun BH55 balhoofd daar beter voor. Ik zou ineens voor een Arca-Swiss compatibele kop gaan als ik van u was... Dat gaat veel meer uitmaken in gebruiksgemak dan de poten van je statief (die je trouwens snel kan wisselen als je er zwaardere / lichtere / compactere nodig hebt voor een opdracht of zo).

        Comment


        • #5
          Re: Manfrotto : Welk statief ?

          Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
          Ik heb de 190 en het 486 balhoofd.
          Vind het een goed statief en balhoofd. Het laatste heeft een beetje de neiging om na het vastzetten wat mee te geven waardoor het onderwerp in de kijker een paar millimeters anders is dan gepland, maar daar is zeker mee te leven en op den duur ben je het gewoon en kan je er op anticiperen.

          Zojuist even gewogen op keukenbalans: 2,32 kg.

          Je moet er voor zorgen een goede rugzak te hebben waar de spullen vlotjes in kunnen.
          Zo voel je een kilootje of 10 toch niet?
          Bedankt D80
          Welk type van de 190 heb je juist ?
          Welk is de zwaarste combinatie (body + lens) die je met dit statief gebruikt ?
          Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

          Comment


          • #6
            Re: Manfrotto : Welk statief ?

            De 190 XPRO B, balhoofd 486 RC2.
            Gebruikte lenzen op statief: macro Sigma 150, zoom Nikon 80 - 400 VR met de D80 dus.
            Het enige nadeel dat ik tot nu heb ondervonden (los van het kruipen van het balhoofd, meer dan een jaar in gebruik) is misschien de hoogte van het statief. Met m'n 1,9m is het soms wat laag. Daar zou de 55 iets beter voor zijn. De verhoogbare middenzuil is denk ik best alleen te gebruiken op windstille dagen of hoge sluitertijden. Dat geldt wellicht ook voor zwaardere statieven.

            Hoe lang heb je de 55 al? Nieuw gekocht?
            Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

            Comment


            • #7
              Re: Manfrotto : Welk statief ?

              Hallo,

              Ik heb de 055Xprob nieuw gekocht in St. Truiden voor, ik denk, rond de 130€ zonder kop. Ik koos voor de 055 omdat ik toch 1m83 groot ben en het gebruik van de middenzuil zo veel als mogelijk wil vermijden. Er staat nu een BH-40 op van Really Right Stuff en die combinatie is gewoon zalig. Ik heb hem nog niet in de field kunnen testen want het hoofd is pas vrijdag geleverd. Ik ben heel blij dat ik uiteindelijk toch voor die kop ben gegaan. Mijn D300 komt net niet op ooghoogte als ik de middenkolom op zijn basispositie laat, maar dat stoort me eigenlijk niet. Ik moet een 8-9cm omhoog om helemaal op ooghoogte te komen.

              Heel de set past in de MBAG80 van Manfrotto en weegt ongeveer 2.9kg (zonder de tas).

              Ik ben uiteindelijk hiervoor gegaan omdat ik niet 500+ euro wou uitgeven aan een stel gitzo poten maar toch wou investeren in een goede kop. Ik kan toch heel vlot tot een 300mm F4 of 70-200mm f2.8 opstellen en als het moet zelf langer lichtsterk glas. Volgens de mensen van RRS zelf draagt een BH-40 zwaarder en lichtsterker glas zonder problemen (creep) maar boet je iets in in gebruiksgemak tegenover de zwaardere BH-55. Ik kan het je zeker aanbevelen!

              Comment


              • #8
                Re: Manfrotto : Welk statief ?

                Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                De 190 XPRO B, balhoofd 486 RC2.
                Gebruikte lenzen op statief: macro Sigma 150, zoom Nikon 80 - 400 VR met de D80 dus.
                Het enige nadeel dat ik tot nu heb ondervonden (los van het kruipen van het balhoofd, meer dan een jaar in gebruik) is misschien de hoogte van het statief. Met m'n 1,9m is het soms wat laag. Daar zou de 55 iets beter voor zijn. De verhoogbare middenzuil is denk ik best alleen te gebruiken op windstille dagen of hoge sluitertijden. Dat geldt wellicht ook voor zwaardere statieven.

                Hoe lang heb je de 55 al? Nieuw gekocht?
                Heb mijn 055XPROB +/- 2 jaar geleden nieuw gekocht.
                Ik vermoed dat de Carbon-fiber versie van de 190 even stabiel gaat zijn ? Manfrotto geeft zelfde draagvermogen op nl. 5 kg.
                Hoe zwaar is die Nikon 80-400 VR trouwens ?
                Ik zou de 498rc2 (nieuwe versie van 488rc2) vooral verkiezen voor de panorama mogelijkheden en ook iets meer draagvermogen.
                Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                Comment


                • #9
                  Re: Manfrotto : Welk statief ?

                  Indien je voor balhoofden van manfrotto gaat: opteren voor de ...RC4 en niet ...RC2 versies.
                  Ik heb beide. De koppelplaat van de ...RC2 is veel kleiner en minder handig om in te klikken en los te halen tov de ...RC4.
                  Door de veel grotere plaat op de ...RC4 kun je het fototoestel gemakkelijk op die ruime koppelplaat zetten op bv een tafel of iets anders. Je haalt die snelkoppeling er dus maar bij uitzondering af. Met de kleine ...RC2 koppelingen valt je toestel voorover op een tafel of ander effen oppervlak.
                  Momenteel gebruik ik een MA 055XPROB met 488RC4. Combinatie is zeker goed tot 6-7kg.
                  Je kan de RC4 plaat apart krijgen en dus moet niet het volledig balhoofd worden vervangen bij overstap.
                  Vroeger was het een balhoofd 486RC2. Die is nu verbannen naar de monopod voor Nikon telescoop (vogels-dieren observeren).

                  mvg
                  Franky

                  Comment


                  • #10
                    Re: Manfrotto : Welk statief ?

                    Hoe zwaar is die Nikon 80-400 VR trouwens ?
                    Iets van een 1,3kg.

                    Het kan zijn dat de RC4 plaatsjes beter of handiger zijn. Persoonlijk heb ik geen problemen met de RC2 plaatjes. Voorover kantelen doet het toch als je er de 80-400 of de 150 f2.8 opzet. Ik haal ze trouwens nooit van het toestel. Voor de grotere lenzen zitten ze op de lens uiteraard.

                    Overweeg eens een monopod?
                    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Manfrotto : Welk statief ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
                      Ik heb ook heel lang nagedacht over een goed statief + kop. Ik heb Gitzo serieus overwogen maar ben uiteindelijk voor de Manfrotto 055XPROB + RRS BH40 met L-bracket gegaan om toch ook nog wat glas te kunnen kopen.

                      Dat hoofd zit al meer als een week bij de douane en ik kan je dus nog geen feedback geven maar het is rated om constant met een 70-200 f2.8 of 300mm F4te werken en kan zelfs een 500mm f2.8 zonder trillingen houden volgens de mensen van Really Right Stuff zelf (en reviews). Als is hun BH55 balhoofd daar beter voor. Ik zou ineens voor een Arca-Swiss compatibele kop gaan als ik van u was... Dat gaat veel meer uitmaken in gebruiksgemak dan de poten van je statief (die je trouwens snel kan wisselen als je er zwaardere / lichtere / compactere nodig hebt voor een opdracht of zo).
                      Ik heb eens naar de balhoofden van RRS gekeken, ben ervan overtuigd dat het goed materiaal is, maar ... de prijzen liggen iets hoger als ik eraan wil geven.
                      Toch bedankt voor de info.
                      Mijn gebruiksgemak wordt meer bepaald door het totale gewicht waar ik de ganse dag mee rondloop, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
                      Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Manfrotto : Welk statief ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Thunder Bekijk bericht
                        Ik heb eens naar de balhoofden van RRS gekeken, ben ervan overtuigd dat het goed materiaal is, maar ... de prijzen liggen iets hoger als ik eraan wil geven.
                        Toch bedankt voor de info.
                        Mijn gebruiksgemak wordt meer bepaald door het totale gewicht waar ik de ganse dag mee rondloop, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
                        Hallo. Ik raad je aan eens op http://bythom.com/support.htm te kijken. Hij heeft me ervan overtuigd ineens door te bijten en voor een Arca-swiss compatibel balhoofd te gaan. Als het goed is, heb ik de BH-40 voor de komende 20jaar, waarin jij misschien 3x een nieuwe manfrotto koopt. Op lange tijd zou het goedkoper moeten zijn en het gebruiksgemak heb je er gratis bij...

                        Het is wat mij betreft een beetje hetzelfde als met objectieven: beter doorsparen en kopen wat je echt wil dan 3x dat bedrag uitgeven door verschillende minderwaardige alternatieven te kopen en uiteindelijk toch voor je droom te gaan. Wachten is natuurlijk voor niemand leuk...

                        Veel succes met wat je keuze ook is!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Manfrotto : Welk statief ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Thunder Bekijk bericht
                          Ik heb eens naar de balhoofden van RRS gekeken, ben ervan overtuigd dat het goed materiaal is, maar ... de prijzen liggen iets hoger als ik eraan wil geven.
                          Toch bedankt voor de info.
                          Mijn gebruiksgemak wordt meer bepaald door het totale gewicht waar ik de ganse dag mee rondloop, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
                          Ik zou voor de totale combinatie niet zien op een paar gram. Kweek wat spieren en conditie, en je bent die extra 500 gram zo vergeten. Het statief dat je nu hebt zou ik zeker niet vervangen. Maar dat is mijn persoonlijke keuze.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Manfrotto : Welk statief ?

                            Ik heb recent mijn 488RC4 (indertijd aangekocht als "budget-oplossing" toen ik studerend was) vervangen door een Markins M10 en ik moet zeggen, het verschil is gigantisch. Die laatste is lichter, steviger en gewoonweg vele malen beter dan de manfrotto.

                            Het grootste nadeel van de Manfrotto (naast het feit dat er geen "sweet spot" is in te stellen) is dat de lens nog een klein beetje doorzakt wanneer je de kop vastdraait. Bij macro-werk krijg je zo nooit de kadrage die je eigenlijk voorzien hebt.

                            Als je serieus met fotografie wil bezig zijn, kan ik dus alleen maar aanraden om van meet af aan met een goed balhoofd te beginnen (arka swiss, markins, RRS).
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Manfrotto : Welk statief ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                              Ik zou voor de totale combinatie niet zien op een paar gram. Kweek wat spieren en conditie, en je bent die extra 500 gram zo vergeten. Het statief dat je nu hebt zou ik zeker niet vervangen. Maar dat is mijn persoonlijke keuze.
                              Hela, ik heb sterke spieren en een goede conditie

                              Maar als je bij +/- 35°C gedurende een 6-tal uren bergop en -af gaat, maakt die 1.2 kg toch wel een groot verschil. Als je dat dan ook nog doet met goed glas bvb 70-200 f/2.8 IS , ... is de rugzak IMHO al zwaar genoeg. Ik fotografeer voor mijn plezier ( Hobby en helemaal niet professioneel ).

                              Ik weet nog niet of ik de 055XPROB ga wegdoen, maar voor deze "wandelingen" ben ik op zoek naar een lichtere maar toch nog stevige combinatie.

                              Toch bedankt voor jouw reactie

                              Ik heb ondertussen nog wat verder gegoogeld naar reviews, ... en denk dat ik mij de 190CXPRO3 + 498rc2 ga aanschaffen, binnen mijn vooropgesteld budget van +/- 400 euro blijkt deze combinatie nog zo slecht niet te zijn

                              Dank u wel voor de reacties.
                              Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                              Comment

                              Working...
                              X