Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met Sigma 100-300 F4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Problemen met Sigma 100-300 F4

Hoi BD'ers,

na de spotterdag van gisteren ben ik zeker van mijn stuk. Het lenske dat ik een twee-drie weken geleden van Corné heb ontvangen mag terug naar 't fabriek.

't was nu de vierde keer dat ik er mee gewerkt heb, en voor de 4de keer geconstateerd dat er serieus wat "hunting" op zit, voornamelijk vanaf 200mm.
    Bij het focussen lijkt het bijna een mitrailleur, zeer korte opeenvolgende schokbewegingen bij het scherpstellen, x aantal keren per seconde scherp, dan weer onscherp, dan weer scherp etc...

Het komt erop neer dat ik zo ongeveer 1 kans op 4 ofzo heb op een scherpe foto. Meer dan de helft van de foto's van gisteren zijn dan ook een flop. Alsook foto's van dinsdagavond, toen ik op pad was om te fotograferen voor een wedstrijd.

Gisterenavond even bij de plaatselijke fotozaak langs geweest, en de persoon achter de toog wees zoals verwacht op een fabrieksfout nadat hij een paar testen gedaan had. Schandalig, die kwaliteitscontrole van Sigma. Volgens de fotowinkel is er toch een zeker percentage van de lensen bij Sigma die problemen vertoond, meestal wel te herstellen, maar toch zit de consument weer eens met miserie.

Iemand ervaring met de herstelprocedure? Vermits Corné in verlof is weet ik niet onmiddellijk hoe hij zulke problemen afhandelt. Liefst had ik dat hij mij een
    andere lens aan huis brengt en de defecte terug meeneemt, of is dat een utopie?

Dit is nogtans mijn 3de sigma, en ik ben altijd zeer tevreden geweest. Ergens zou ik bij Sigma willen blijven, vooral wegens de goede constructie van de lenzen (zowel de apo ex'en als de 'gewone'), anderzijds heb ik door deze teleurstelling de neiging om dada te zeggen tegen dit merk. Als men nog niet zeker kan zijn van de goede werking van splinternieuw glas, waar gaan we dan naartoe zeg?

mvg,
    Johan

Re: Problemen met Sigma 100-300 F4

ge zit toch ni in continue focus mode hé ?
    gewoon om dat al uit te sluiten
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Die Sigma 100-300mm f4 is een dijk van een lens. Gelukkig zit er drie jaren onvoorwaardelijke garantie op.

Ga de belgische Sigma hotlijn opbellen. Dit is voor Belgie 015 - 27.03.35 voor Nederlands en 015 - 27.11.31 voor Frans.

U geeft daar het probleem door. het serienummer, de dealer waar u het gekocht heeft en de lens zal direct worden omgeruild voor een ander exemplaar.
      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
        ge zit toch ni in continue focus mode hé ?
        gewoon om dat al uit te sluiten
        euh, ter illustratie:

a) lens op statief
        b) manueel focus punt gekozen (ter test: in het midden van de foto)
        c) sluiterknop half ingedrukt om scherp te stellen
        d) vanaf dat moment doet de autofocus van de lens taktaktaktaktak
        en is het gokken om een scherpe foto te maken, zelfs niet van een
        stilstaand onderwerp, laat staan dat je het onderwerp volgt.

ik hoop dat het dit is wat je bedoelt?

bedankt,
        Johan

Comment

Dat klinkt inderdaad niet echt normaal. Heb je de AF mode op One Shot of AI servo staan

Op one shot zou het helemaal niet voor mogen komen. Op AI Servo eigenlijk ook niet, maar ik heb gemerkt dat die modus erg gevoelig, zeg maar zenuwachtig, is.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

iedereen reeds een bedankje voor de input hoor!

ik fotografeer meestal op de standen:
            - A (manueel diafragma)
            - Tv (manueel sluitertijd)

hierbij is de AF instelling altijd "AI Focus", die automatisch schakelt tussen AI Servo of One Shot. Maw, zolang ik in deze modi fotografeer heb ik zelf geen controle over deze AF instellingen!!!

one-shot heb je in de A-Dep stand (automatische scherptediepte), waarbij je enkel controle hebt over het scherpstelpunt en niet over diafragma en sluitertijd.

wat betekent dit concreet nu?
            het kan toch niet zijn dat ik deze lens niet kan gebruiken op een 300D, tenzij enkel in de A-Dep stand???????

Indien dit zo was, waarom zou er dan een verschil zijn tss de sigma 100-300 en 28-300 die ik vroeger gebruikte? die 28-300 had deze kuren bijlange niet, en die heb ik nooit in A-Dep stand gebruikt...

of zit ik er nu weer eens compleet naast?

Comment

Even voor de zekerheid, doet de lens op A-Dep ook zo gek M.a.w. zijn de foto's die je op deze stand trekt wel goed Indien niet lijkt het mij dat de lens niet goed is.

Zijn de foto's op A-Dep wel goed wordt het probleem wat lastiger omdat je dan niet goed kunt bepalen of het aan de body of aan de lens ligt. De enige mogelijkheid is met een andere lens van hetzelfde type te testen.

Zou hoe dan ook Corné inlichten. Misschien kan hij een andere lens ter test brengen als hij weer terug is van vakantie. Beroerd dat je daarop moet wachten.
              Groeten,

Albert Jan

Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                ik fotografeer meestal op de standen:
                - A (manueel diafragma)
                - Tv (manueel sluitertijd)

hierbij is de AF instelling altijd "AI Focus", die ??? automatisch ??? schakelt tussen AI Servo of One Shot.
                heummm, in M-Aof Tv modus kun je toch gewoon kiezen welke instelling je wilt van one-shot of aifocus of servo... Zet deze gewoon op "One-shot". Test zo eens....
                -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                  heummm, in M-Aof Tv modus kun je toch gewoon kiezen welke instelling je wilt van one-shot of aifocus of servo... Zet deze gewoon op "One-shot". Test zo eens....
                  zoals ik zei kun je niet kiezen bij de 300D, bij de 10D bijv. wel.
                  One shot is 'default' bij A-Dep. De andere modi zijn auto AI focus.

Comment

Das wel pech voor jou
                    Ik heb vorige week ook mn 100-300 f4 ontvangen, en deze werkt perfect. Geen sprake van hunting, maar altijd een zeer snelle en precieze focus. Dus het is zeker niet normaal dat hij hunt bij jou. Ik verwacht dat je je lens makkelijk moet kunnen omruilen, en dan zal je wel zien wat voor schitterende lens het is.

succes ermee

(ps: als je de firmware hack in je 300D laadt, dan kan je imho de AFmode wel zelf instellen)
                    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

zonet nog getest... en geloof het of niet, ik had het moeilijk om hetzelfde fenomeen te simuleren. Zou het aan de warmte liggen???

in A-Dep in elk geval al geen hunting (in tegendeel, zelfs heel snelle en correcte focus, zoal ODB zegt).

Dan weer naar de andere creatieve standen:
                      Na een minuutje onderwerpen zoeken is toch uiteindelijk het probleem weer opgedoken. Dan naar ander onderwerp, en weer terug en geen hunting meer... begrijpe wie kan.

mocht er een goede ziel van in de buurt of niet in de buurt deze lens willen testen, dan zou ik dat zeer appreciëren. Kwestie van 100% zeker te zijn dat er een probleem is met die lens ipv met mij ... Ik woon in Ninove, wil gerust eens in de auto stappen!

@ODB: bedankt, maar van firmware hou ik verlopig mijn handen af, zolang de garantie op het toestel niet verstreken is 'k durf nie goe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                        mocht er een goede ziel van in de buurt of niet in de buurt deze lens willen testen, dan zou ik dat zeer appreciëren. Kwestie van 100% zeker te zijn dat er een probleem is met die lens ipv met mij ... Ik woon in Ninove, wil gerust eens in de auto stappen!
                        Ik wil ze altijd eens op mijn 1D zetten. Erpe-Mere is geen eeuwigheid rijden...
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

als je tot in Leuven wil rijden kan je vergelijken met die van mij.
                          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Hallo,

Ik zie dat je regelmatig spot op de luchthaven.
                            Het kan toch geen probleem zijn om even van lens te wisselen met de andere spotters.
                            Ik heb echter een Nikon maar mijn vrienden/collega's willen je zeker helpen.

Prachtig weer vandaag ... rij even naar de 25L.
                            Dan weet je het onmiddellijk.

Vriendelijke Groenten
                            The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

many thx @ pieter!
                              ik sta bij je in het krijt

Comment

Working...
                              X