Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een goede macro lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een goede macro lens

Ik ben op zoek naar een macro lens voor mij camera.
    Ik heb zelf een D200 en ik zal de lens het meest gaan gebruiken voor het fotograferen van vlinders,en andere insecten.
    De nikkor 200mm f4 macro lens is goed omdat hij vanaf een afstand mooie plaatjes opleverd maar ik vind deze lens iets aan de zware kant.
    Heeft iemand hier ervaring met de 105mm vr-af macro lens van nikon?
    Ik heb ook gekeken naar de Zeiss ZF 100/2 Makro-Planar maar die heeft een 1:2 vergroot factor maar wat word daar precies mee bedoelt?
    Ik wil niet voor een onaangename verrassing komen te staan nadat ik de lens hebgekocht en hij toch niet geschikt is voor de fotografie die ik ermee wil gaan doen dus alle ervaringen/tips zijn welkom.
    MvG Marco.

Re: Een goede macro lens

Ik heb ook een d200 en deze gebruik ik in combinatie met een tamron 180mm. Dit is een super lens. Alleen heb ik die nog niet kunnen testen voor vlinders omdat ik die nog niet zo lang geleden heb. Maar de scherpte is er zeker.

groeten Davy
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

De 105VR vind ik ook aan de zware kant. Een Tokina 100mm of Tamrond 90mm is een stuk lichter en optisch ook prima.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

en wat met de sigma 150mm 2.8 macro? mooi halfweg 100 en 200mm en toch ook prima scherpte... Hoe deze lens zich in gewicht verhoudt tot de andere opties weet ik echter niet

Comment

Ok bedankt voor de reply's maar zijn er ook mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met 1 van deze lenzen? misschien de nikkor 200mm of de sigma 150 mm macro lens?
          Groet,Marco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
            Ik heb ook een d200 en deze gebruik ik in combinatie met een tamron 180mm. Dit is een super lens. Alleen heb ik die nog niet kunnen testen voor vlinders omdat ik die nog niet zo lang geleden heb. Maar de scherpte is er zeker.

groeten Davy
            Hey Davy, thx voor je antwoord! ben ook benieuwd hoe deze lens zich ín het veld" gedraagt om het zo te stellen was nog niet op deze uitgekomen maar ga mij er zkr in verdiepen.

Groet,Marco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mrc Bekijk bericht
              Ok bedankt voor de reply's maar zijn er ook mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met 1 van deze lenzen? misschien de nikkor 200mm of de sigma 150 mm macro lens?
              Groet,Marco.
              Doe eens een zoek, 't zit hier vol & er bestaan geen slechte macro lenzen.

Comment

@ MRC
                Ik het ervaring met ALLE macolenzen die momenteel van en voor Nikon te koop zijn behalve de 60mm AFS.

Scherp zijn ze inderdaad allemaal. Waar het vaak op aan komt is handigheid, snelheid enz.
                Ontwerpen met interne focus schijnen de beestjes wat minder af te schrikken maar krijgen bij dichterbij focussen ook een kortere brandpuntsafstand. De beeldhoek bij modellen die naar buiten focussen wordt dus smaller en daarmee de werkafstand groter bij eenzelfde object.

Veel bang for the buck: Tokina Tamron en Sigma 90-105mm
                Langer en uitstekend: Sigma 150 en 180 en Tamron 180
                Overschat: Nikon 200mm.
                De Nikon 60mm en 105mm AF(D) zijn zeer goed, de nieuwe 105mm VR vind ik vrij groot en zwaar maar is voor andere doeleinden wel een interessante lens.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Dank voor de antwoorden! ik ben steeds meer gekomen tot de sigma 150mm f2.8 macro lens.
                  Wat ik tot nu toe gelezen heb en de pics die daarmee gepaard gaan komt deze lens (en zkr voor de prijs) heel goed uit de bus.
                  Afstand is goed voor insecten, niet te zwaar en heel scherp.
                  Heb nog wel 1 vraag: wat word er bedoeld met een 1:2 en 1:1 vergroot factor?
                  is dat de afstand tot het onderwerp?

Marco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mrc Bekijk bericht
                    Heb nog wel 1 vraag: wat word er bedoeld met een 1:2 en 1:1 vergroot factor?
                    is dat de afstand tot het onderwerp?

Marco.
                    Dat is de verhouding tussen de afmetingen van het onderwerp en het beeld op de sensor. 1:1 (één op één) wilt zeggen dat een onderwerp van 1cm groot, op de sensor ook een beeld van 1cm geeft.

Comment

Dank je wel hans voor je antwoord! wie wil dat nu als lens? zal wel handig zijn voor enkele gevallen.

Comment

Ik heb de nikon 105-2.8 en die doe ik niet meer weg, maar ik denk dat er geen slechte macro of micro lenzen zijn.

D300 en wat glas

Comment

Ik ga dus voor 90% voor de sigma 150mm f/2.8 heb al aardig wat plaatjes gezien van dit juweeltje en voor die prijs is het helemaal interessant!
                          Twijfelde tussen de tamron 180mm en deze maar het is deze geworden puur op reviews die ik erover heb gelezen op dpreview/b&h en forums zoals deze.

Thx voor de reply's!

Comment

Ik heb al ruim een jaar de Sigma 150 mm F 2.8 en ik kan je vertellen dat het een superlens is, heb hier al prachtige macro's foto's gemaakt van allerlei insecten. Echtte aanrader deze lens, trouwens voor portretten vind ik trouwens deze lens ook super.
                            Groeten Björn

Comment

Als je gaat kijken op lensreviewsites zoals photozone.de en slrgear.com, zal je zien dat de Sigma 150 telkens zelfs iets betere specs heeft dan de Nikon 105. Bovendien levert VR geen voordeel op als je voorwerpen echt dichtbij de lens zitten (bij macro dus). Niet twijfelen dus. Ben de lens gisteren zelf gaan halen bij geheugenkaart voor 590 euro (en ze is ****scherp )

Overigens snap ik je opmerking niet 'wie wilt nu zo'n lens?'. Ik denk dat de meeste macrofotografen wel een 1:1-lens zoeken (maar alle lenzen die je vermeld hebt zijn dit).

Comment

Working...
                              X