Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 iso200 teveel ruis ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D300 iso200 teveel ruis ?

Ik sta op het punt een D300 aan te schaffen maar ben nu toch wel een beetje geschrokken van de berichten over de is0200 ruis bij bijv. een blauwe lucht.

Is dit werkelijk een probleem bij de D300 of zijn het verkeerde instellingen van de gebruikers ?

Re: D300 iso200 teveel ruis ?

geef eens wat links naar de betreffende sites ? dat lijkt me interessant.

er zijn hier mensen genoeg die de d300 gebruiken op ISO settings die net iets hoger zijn en die er niet echt over klagen

Geetz,
    Chris
    www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MennodK Bekijk bericht
      Ik sta op het punt een D300 aan te schaffen maar ben nu toch wel een beetje geschrokken van de berichten over de is0200 ruis bij bijv. een blauwe lucht.

Is dit werkelijk een probleem bij de D300 of zijn het verkeerde instellingen van de gebruikers ?
      Stuur eens je Email via PM, dan stuur ik je eens een volledige foto door gemaakt met mijn D300 inkluis Exif, dan kan je zelf je conclusies trekken.

Comment

Nou op dpreview.com lopen er twee threads over dit onderwerp en ze raken er maar niet over uitgepraat.

Comment

Nou op dpreview.com lopen er twee threads over dit onderwerp en ze raken er maar niet over uitgepraat.
          Dat kennen we, soms raken ze hier over bepaalde onderwerpen ook niet uitgepraat.

Comment

De D300 produceert bij lage ISO op zijn minst evenveel ruis als de D200.Maar daar waar de D200 al vanaf ISO400 een echte ruisbak wordt,presteert de D300 onvergelijkbaar veel beter in de hogere ISO's.
            D300 is echt een reuzecamera,ruis gaat je plezier niet bederven.

Walter
            D850

Comment

Eentje op ISO2500

ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Dit is niet direct één van de betere voorbeelden.
                In deze jpg zit zogoed als geen DR meer in.(Misschien nog maar 4 of 5 bit)
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  Dit is niet direct één van de betere voorbeelden.
                  In deze jpg zit zogoed als geen DR meer in.(Misschien nog maar 4 of 5 bit)

Deze hier zijn ook voorbeelden:

Walter
                  D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    Die zijn inderdaad veel meerzeggend.
                    Hubert

Comment

Even een postje van een niet Nikon gebruiker.Echter heb een A700, met dezelfde sensor als de D300. Ook hier onder bepaalde omstandigheden en enkel in Raw ruis op iso 200 in blauwe luchten. Dit is volgens mij een "feature" van deze sensor. Het is niet altijd, en lijkt of het enkel bij onderbelichting optreedt. Vaak ook meer onder slechtere belichtingsomstandigheden (zon schuin voor, veel contrast). In JPG komt het echter niet voor, waarschijnlijk door de ruisonderdrukking van de camera software.
                      Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
                        Even een postje van een niet Nikon gebruiker.Echter heb een A700, met dezelfde sensor als de D300. Ook hier onder bepaalde omstandigheden en enkel in Raw ruis op iso 200 in blauwe luchten. Dit is volgens mij een "feature" van deze sensor. Het is niet altijd, en lijkt of het enkel bij onderbelichting optreedt. Vaak ook meer onder slechtere belichtingsomstandigheden (zon schuin voor, veel contrast). In JPG komt het echter niet voor, waarschijnlijk door de ruisonderdrukking van de camera software.
                        Volgens DPreview zijn het toch niet dezelfde sensors. Het aantal pixels horizontaal en de afmetingen(hor. en vert.) zijn verschillend. Vermoedelijk zijn ze, zoals dikwijls met Nikon en Sony verschillende varianten, waarvan de Nikon sensor specifiek aan voor Nikon is ontworpen.
                        Hubert

Comment

Misschien niet helemaal dezelfde sensor, maar blijkbaar toch kort genoeg familie om dezelfde karakteristieken te hebben in Raw. Ik volg ook zowat de discussie op Dpreview ivm Raw afkomstig van deze sensor. Dat is enkel en alleen om te volgen wat Nikon bakt van ongeveer dezelfde ingredienten. Ik ben nu eenmaal techneut voor iets.

Maar alles bij mekaar zijn de D300 en verwanten prachtige camera's.
                          Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Maar het ging mij met name om de lage iso's, 100 en 200, deze zouden dus meer ruis dan andere camera's produceren in bijv. een blauwe lucht.

Comment

Maar het ging mij met name om de lage iso's, 100 en 200, deze zouden dus meer ruis dan andere camera's produceren in bijv. een blauwe lucht.
                              Dan zou de post van Phororhacos jou toch een stuk op weg moeten helpen me dunkt (zie hierboven) en post zelf eens een link graag waar er ruis zou zijn op een foto genomen op iso 200 (daar moet toch een vb getoont worden op het forum waar jij het leest)

Comment

Working...
                              X