Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belang UV Filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Belang UV Filter

Oorspronkelijk geplaatst door Kayrun
    Rustig jongens, géén ruzie maken voor mij

Dus het is wel aan te raden om een voorzet stukje op mijn lenzen te zetten om krassen ed. op mijn lenzen te vermijden ?
    hier wordt geen ruzie gemaakt

maar de keuze ligt volledig bij jou.
    als je ze koopt, probeer anders eerst een paar filters uit.

het belangrijkste is nog altijd dat je blij bent met je aankoop.

iets kopen omdat het het beste is lijkt me dommer als iets kopen waarvan je weet wat het doet en waarom jij dat specifieke product nodig hebt.
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois
      Een Hoya filter is nu ook weer niet de goedkoopste,het is de gulden tussen weg.
      inderdaad, en dat zeker als je het een fotozaak koopt.

Comment

Dus het is wel aan te raden om een voorzet stukje op mijn lenzen te zetten om krassen ed. op mijn lenzen te vermijden ?
        Ik persoonlijk gebruik dat al jaren een UV filter en ik koop maar eerst een lens als ze die Hoya filter er bij geven.
        Maar zoals reeds gezegd het beschermt uw lens tegen krassen,stof en vingertjes.
        mvg FrançoisVM
        Canon 7D

Comment

om de beschermings-reden staat ook op elke van mijn lenzen een UV-filter.
          dat deze (goeie) filter de beeldkwaliteits verhoogt neem ik er graag bij.

nu, om eerst de camera te leren kennen en gebruiken om daarna te zien of ik een filter nodig heb?
          dan zitten de krassen/plekken/vette vingers al op de lens hé.
          doe jezelf een plezier: zoek een goeie UV- of skylightfilter voor elke lens,
          en bekijk het verschil van foto's met- en zonder héél secuur (vóór je aankoopt).
          als je geen negatief gevolg (of geen gevolg) ziet van de filter: zet ze er dan op (constant)
          als je wél negatieve gevolgen ziet: zoek dan een andere filter.
          maar een kras op je lens is definitief en zal je beeldkwaliteit hoegenaamd NIET bevorderen!

mm

PS: kayrun, misschien is het handig om te weten of het jij is of je vriend(in).
          dus, ben jij karen (kayrun-zij) of ben je nu de vriend van karen (kayrun-hij).
          da's het nadeel van meerdere personen onder dezelfde login hé.
          Last edited by mm; 11 januari 2005, 13:07. Reden: hij/zij
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
            Mijn ervaring met een goedkoop filtertje was dat het wel degelijk uitmaakt. Het beeld was minder dan zonder filter of met goed filter.

Mogelijk dat vensterglas minder verziekt dan een slecht filter.
            versta me niet verkeerd...

als het gewoon om 'n UV filter gaat en zuiver om lens-protectie, maakt het echt niks uit...
            'n hoya, prinz...cockin filter is prima in combinatie met 'n zonnekap

spreek je over sky filters of over pola filters, dan is de kwaliteit echt merkbaar....
            probeer Nikons pola filter maar....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MM
              PS: kayrun, misschien is het handig om te weten of het jij is of je vriend(in).
              dus, ben jij karen (kayrun-zij) of ben je nu de vriend van karen (kayrun-hij).
              da's het nadeel van meerdere personen onder dezelfde login hé.
              Het is kayrun-hij die hier het woord voerd

Ik zou gaan voor een HAMA UV FILTER 67MM, louter voor lensbescherming en omdat deze niet duur is € 20 incl. levering.
              De vraag is gewoon of hij echt kleurloos is ?
              www.fotofolio.be

Comment

Wel opletten voor dit : http://www.vanwalree.com/optics/filterflare.html

(ik ben van het anti-filter kamp hé )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
                  toch niet hoor....
                  het goedkoopste voor lensbescherming volstaat...

bij duurdere filters heb je metalen(koperen) vatting en 'n meerlagen coating, maar dat heeft geen enkele invloed op de beeldkwaliteit...alleen op de duurzaamheid

doe de test zelf maar 'ns met 'n degelijke prime en zet er gewoon enkel vensterglas voor...je gaat geen verschil zien
                  Ha nee ??? Dan heb je nog niet veel geëxperimenterd wat dat betreft volgens mij. Er is wel degelijk een serieus verschil en dit op alle gebieden vooal ook inzake reflecties, kleur, flare enz.
                  Héél duidelijk verschil tussen een UV-filter van Hama, Hoya en B+W ! Test beiden maar eens (en testen onder meerdere omstandigheden).
                  Last edited by Potske; 11 januari 2005, 15:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                    excuse me?
                    vraag de topic starter dan maar onmiddelijk om die 70-300 weg te pieren en een 200mm met VR te kopen.
                    als we dan toch bezig zijn kunnen we die D70 dan mss ook maar schrappen?

beetje wikken en wegen. als je net een DSLR gekocht hebt dan moet je niet beginnen met het duurste van het duurste erop te vijzen,
                    Heb ik iets gezegd van weg te kieperen ?? Waar ?? Maar goed ik wil erop in gaan ik blijf beleefd :
                    Als je een DSLR koopt zou je met de lenzen moeten beginnen je moet een totaal plaatje maken. Een camera is maar zo goed als de lens het toelaat. De lens is het belangrijkste. Je lenzen overleven verschillende bodies.
                    Je geeft geld uit voor goed glas en dan ga je daar toch geen plastieken potteke bij wijze van spreken voor zetten ? Bij de aankoop moet je ook al rekening houden met de filter als je die wenst. Je moet er wel zo goed mogelijk materiaal opvijzen anders ben je beter af met een compact. En daarbij een filter kan je uitstellen heb je niet absoluut nodig. Als bescherming kan zo'n filters zelfs nadelen geven. Als je wilt geef ik daar ook wat meer uitleg over. Maar doet hier nu niet direct ter zake.

Maar ik bemoei er mij niet meer mee. Ik geef hier mijn gedacht en mijn goede raad niet meer en mijn jarenlange ervaring ook niet meer. En waarom niet ? Omdat je zo uit de hoek komt. Ik hou niet van dergelijke discussies? Dan laat ik liever iedereen maar zijne plan trekken.

Comment

Neen niet direct en als je het doet, ik zeg het je nogmaals dan mag je zeker niet besparen op de fototechnische kwaliteiten van zo'n filter. Een slechte filter maakt van je lens ook een slechte lens. Een minder goede maakt ook van je lens een minder goede.
                      Een goede zonnekap met genoeg diepte geeft ook een goede bescherming voor het voorste glas van je objectief. Zo komen er ook geen krassen op. Het eventueel reinigen (zo weinig mogelijk) moet je natuurlijk ook goed doen, maart dit ook is weer een ander onderwerp.

En één van die slimme posters hierboven zegt probeer zo'n filter als hem niet goed is, koop dan een andere. Wat ga je dan met de eerste doen ? Ga je daar terug geld voor krijgen, ga je daar een andere mee ****** ? Moeten we iedere keer opnieuw het wiel laten uitvinden ?
                      Ja zo blijven we bezig natuurlijk. Denk maar niet dat je zo'n filterke voor een week of twee mag gebruiken als ze het al in voorraad hebben. Het verschil van die filters zie je slechts in bepaalde omstandigheden maar ze zijn er echt wel. Het blijft me eender of je me gelooft of niet. Je hebt een vraag en ik probeerde enkel maar zo goed mogelijk te antwoorden.
                      Koop je een filter ? Ga dan voor een B+W het minste problemen ermee (ik zeg niet géén probleem) twijfel je, koop er dan geen. (trouwens een krasje op het voorste glas van je objectief zal niet zien op een foto, maar beter natuurlijk geen krasje)
                      Last edited by Potske; 11 januari 2005, 15:40.

Comment

allé probeer het op te lossen nu hé mannen/vrouwen

Comment

zou je dan zo vriendelijk kunnen zijn onze topicstarter een pm te sturen met daarin de uitleg waarom hij dan juist die bepaalde filters moet geven?

(moest het je beter laten voelen:ik heb al filters dus je mag je informatie best verzwijgen)

ivm met de filters te testen:
                          stap een winkel binnen, vraag of je de filters eens mag testen die ze hebben.
                          kijk wat rond op het forum, vraag wat fotos van mensen die ook een D70kit hebben.

je kan ook eens naar een SD gaan/iemand opzoeken en vragen of je zijn/haar filter even mag testen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Potske
                            Ha nee ??? Dan heb je nog niet veel geëxperimenterd wat dat betreft volgens mij. Er is wel degelijk een serieus verschil en dit op alle gebieden vooal ook inzake reflecties, kleur, flare enz.
                            Héél duidelijk verschil tussen een UV-filter van Hama, Hoya en B+W ! Test beiden maar eens (en testen onder meerdere omstandigheden).
                            geef me 'n voorbeeld om je argument te staven....enkel bij gebruik van UV filters wel te verstaan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
                              geef me 'n voorbeeld om je argument te staven....enkel bij gebruik van UV filters wel te verstaan...
                              Heb ik dat hierboven niet gedaan?

Comment

Een ieder moet het natuurlijk zelf weten, maar voor het beschermen van mijn lens heb ik voor iedere lens een lenskap gekregen. En die gebruik ik daar ook voor. Ik zie de meerwaarde niet direkt. Als ik foto's maak is de kap er af en maak ik geen foto's zit de kap er op. Ik ben er zuinig op en heb in al die jaren ook nog nooit problemen gehad. En tegen een grote klap of tik is dat ultra dunne stukje glas ook niet opgewassen.

Ik heb tevens het gevoel dat het UV filter een extra verkoop argument van de fotgraaf is. Koop je een lens beginnen ze altijd over dat het beter zou zijn om... je wilt immers je dure lens goed beschermen. Nou daar hebben ze naar mijn idee de veel sterkere kunstof lensdop voor uitgevonden.

En al zou een uv filter onder alle omstandigheden beter zijn, dan zouden de fabrikanten wel een UV coating op de objectieven aanbrengen.
                                Let wel ik praat nu over een UV of sky light filter, voor een pol. filter zijn wel argumenten aan te geven om die te gebruiken.

Maar het is maar een mening...

Peter
                                Last edited by steldat; 11 januari 2005, 18:03.
                                Canonvijfdeemarkdrie

Comment

Working...
                                X