Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

    Wie snel is geweest, zal hier wel een topic gezien hebben over een petitie om de persfotografen te steunen die bij Corelio (uitgeverij Het Nieuwsblad) aan de deur vliegen. Tot mijn grote spijt werd dit topic verwijderd door de forumleiding. Het is blijkbaar niet toegestaan om over petities te praten op dit forum. Ik wil het dus geen nieuwe discussie starten over de petitie, maar wel over het voortbestaan van de persfotografen.

    Het is dus zo dat 35 fotografen van de regionale redacties vervangen zullen worden door amateurs en zelfs de reporters zullen verplicht worden zelf de foto's te maken (te laten maken) voor bij hun artikels. Het zal er dus op neer komen dat reporter 'x' ter plaatse zelf een foto zal maken met zijn compactje, zonder enige notie te hebben van fotografie of fotojournalistiek. Anderzijds zullen hobby fotografen in de buurt aangesproken worden om foto's door te sturen naar de krant (GRATIS natuurlijk). Hopelijk zullen deze fotografen voldoende moreel besef hebben om dit niet te doen. Iedereen heeft wel een job en niemand zou willen dat zijn job ingenomen wordt door een gratis kracht die dan meestal ook nog eens mindere kwaliteit levert.
    Maar kwaliteit is in onze pers al lang geen prioriteit meer helaas

  • #2
    Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

    Of de kwaliteit al dan niet minder gaat zijn, laat ik in het midden

    Voor mij kan het echter niet dat een bedrijf dat op winst uit is, zijn fotografen afdankt om uiteindelijk nog méér winst trachten te maken met een vals argument
    (crisis, besparingen)

    Dit is trouwens een algemene trend (ook al vóór die crisis) - hoogtijd DAT DIT STOPT
    Last edited by mexicano; 17 december 2008, 13:20. Reden: tikfoutje
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

      Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
      Het is blijkbaar niet toegestaan om over petities te praten op dit forum.
      Nee, géén oproep tot petities toegelaten op BD - en zeker géén petities die freelance fotografen ten goede kunnen komen

      Op BD mag je wel oproepen plaatsen naar gratis werk, dat is géén probleem
      Gratis reportages, gratis huwelijksfotografen, gratis communiefotografen ...
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

        Dat van de vermindering van kwaliteit is ook maar relatief.
        Er zijn veel amateurfotografen die betere resultaten kunnen voorleggen dan beroepsfotografen.

        Hans
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

        Comment


        • #5
          Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

          Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
          Dat van de vermindering van kwaliteit is ook maar relatief.
          Er zijn veel amateurfotografen die betere resultaten kunnen voorleggen dan beroepsfotografen.

          Hans
          Volledig mee eens, ik heb ook gezegd dat de kwaliteit 'meestal' zal verminderen. Niet altijd dus!
          Maar het gaat er vooral om dat goede hobby fotografen het werk van beroepsfotografen niet mogen inpikken. Beroepsfotografen werken om brood op de tafel te krijgen. Hobby fotografen doen het voor de eer en erkenning. Die goede hobby fotografen zouden beter de ambitie hebben om van hun hobby hun beroep / bijberoep te maken. Dat er dan minder goede beroepsfotografen sneuvelen kan ik perfect mee leven. De wet van de sterkste zeg maar. Nu vrees ik ervoor dat het de wet van de goedkoopste wordt.

          Comment


          • #6
            Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

            Toch niet vergeten dat we onszelf dikwijls de das omdoen.
            De laatste rage i.v.m. nieuwsgaring is er op gericht de kijkers (lezers) zo snel mogelijk met de feiten te confronteren. Trendsetters zijn hierbij Nieuws-TV's met live uitzendingen "Breaking News".(remember beschieting van Bagdad : live via CNN)
            De media wil zijn publiek beelden geven van de gebeurtenissen en liefst zo gruwelijk mogelijk (kijk- en/of verkoopcijfers). De kwaliteit speelt hier geen rol; het zal hen worst wezen of de zee schuin staat, of het gebouw overhelt, of de achtergrond wat storend is, of alles niet superscherp staat, of het contrast te hoog is, of het wit wat uitgebrand is, of de regel van de gulden snede niet werd toegepast, of de beeldopbouw de sterke punten benadrukt, of....
            Waarom zou men dan nog beroep doen op beroepsmensen die eerder bezig zijn met deze techische aspecten en de ware feiten niet of onvolledig aanbrengen? Vergeet ook niet dat we in de 21ste eeuw een heel ander soort fotografie beleven waarbij de doorsnee amateur met zijn GSM zelfs beeldjes kan schieten met hoge resolutie en deze op de koop toe nog direct kan versturen. Ik zag onlangs een dame een opname van een vestimentair artikel doorsturen vanuit de winkel naar haar vriendin.

            Henri
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #7
              Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

              Grappig, ik heb nog nooit een goede foto in een krant zien staan en technische kwaliteit is zéker geen noodzaak in een medium zoals de krant. De resolutie is ronduit slecht en de dag nadien ligt hij al bij 't oud papier. Dus waarom ze daar professionele fotografen voor nodig hadden was me altijd al een raadsel. Voor mij is het niet meer dan normaal dat voor het gros van de artikels de reporter ter plaatse ook de foto's neemt, zoals in de good old days als het ware.

              Comment


              • #8
                Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

                Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                Grappig, ik heb nog nooit een goede foto in een krant zien staan en technische kwaliteit is zéker geen noodzaak in een medium zoals de krant. De resolutie is ronduit slecht en de dag nadien ligt hij al bij 't oud papier. Dus waarom ze daar professionele fotografen voor nodig hadden was me altijd al een raadsel. Voor mij is het niet meer dan normaal dat voor het gros van de artikels de reporter ter plaatse ook de foto's neemt, zoals in de good old days als het ware.
                Ik zou dan af en toe eens afwisselen van krant en eens een vergelijk maken. Er zijn (en ik ga geen reklame maken) wel degelijk kranten die een belang hechten aan goed en degelijk beeldmateriaal met een meerwaarde.
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

                  Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Grappig, ik heb nog nooit een goede foto in een krant zien staan en technische kwaliteit is zéker geen noodzaak in een medium zoals de krant. De resolutie is ronduit slecht en de dag nadien ligt hij al bij 't oud papier. Dus waarom ze daar professionele fotografen voor nodig hadden was me altijd al een raadsel. Voor mij is het niet meer dan normaal dat voor het gros van de artikels de reporter ter plaatse ook de foto's neemt, zoals in de good old days als het ware.
                  Je moet natuurlijk iets anders lezen dan Het Laatste Nieuws of De Streekkrant .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

                    Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
                    Het is blijkbaar niet toegestaan om over petities te praten op dit forum.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                    Nee, géén oproep tot petities toegelaten op BD - en zeker géén petities die freelance fotografen ten goede kunnen komen

                    Op BD mag je wel oproepen plaatsen naar gratis werk, dat is géén probleem
                    Gratis reportages, gratis huwelijksfotografen, gratis communiefotografen ...
                    Wie de forumregels leest, weet dat je best éérst toestemming vraagt voor een petitie te starten.
                    Als je er eentje start zonder toestemming, vliegt hij direct in de vuilbak fotografie gerelateerd of niet.

                    Maatschappelijke discussie zijn ook niet gewenst op BD, maar allé we gaan hier ook niet de slechterik uithangen (zolang men zich fatsoenlijk gedraagt) maar we gaan het wel naar chit-chat verhuizen.
                    Last edited by zunoel; 17 december 2008, 17:26.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

                      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Grappig, ik heb nog nooit een goede foto in een krant zien staan en technische kwaliteit is zéker geen noodzaak in een medium zoals de krant. De resolutie is ronduit slecht en de dag nadien ligt hij al bij 't oud papier. Dus waarom ze daar professionele fotografen voor nodig hadden was me altijd al een raadsel. Voor mij is het niet meer dan normaal dat voor het gros van de artikels de reporter ter plaatse ook de foto's neemt, zoals in de good old days als het ware.
                      Inderdaad.
                      Ze moesten eens wat meer kijken naar die oudere zwart-films....
                      De fotograaf maakt een foto en telefoneert dan zijn gegevens&een verslag door naar de redactie

                      En de crisis? Die wordt misbruikt dat het niet meer net is. Dat zeg ik
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

                        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Je moet natuurlijk iets anders lezen dan Het Laatste Nieuws of De Streekkrant .
                        Kerk en Leven
                        Het ledenblad van de Boerinnenbond?
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Grappig, ik heb nog nooit een goede foto in een krant zien staan en technische kwaliteit is zéker geen noodzaak in een medium zoals de krant. De resolutie is ronduit slecht en de dag nadien ligt hij al bij 't oud papier. Dus waarom ze daar professionele fotografen voor nodig hadden was me altijd al een raadsel. Voor mij is het niet meer dan normaal dat voor het gros van de artikels de reporter ter plaatse ook de foto's neemt, zoals in de good old days als het ware.
                          Nog nooit vind ik ferm wel overdreven..
                          Er zijn idd kranten waar de fotokwaliteit op niets trekt, en waar men er zich ook geen zorgen over maakt dat de foto's slecht zijn.. Hoe het komt dat ze dan zo slecht zijn, zal ik maar niet zeggen; maar ik heb er al eens een paar bezig gezien die het dus niet zo goed deden (was dan ook weer het effect omdat hij tegelijkertijd foto's moest nemen en voor een heel verslag zorgen).
                          Nu ja, als ik je een tip mag geven: verander eens van krant, mss hou je er dan wel een paar bij.
                          Er zijn wel nog persfotografen die prachtige beelden afleveren, waar een visie achter zit, niet zomaar een klik en het staat erop.

                          Mvg
                          Canon eos 5D mark II- EF 24-70 f2.8 L USM - EF 85 1.8 USM -Sigma 12-24MM - Canon speedlite 580EX - lowepro Computrekker AW -Vanguard supreme hardcase - Vanguard alta PRO 263 - Cactus triggers

                          Comment


                          • #14
                            Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fotografken Bekijk bericht
                            Nu ja, als ik je een tip mag geven: verander eens van krant, mss hou je er dan wel een paar bij.
                            In de WE kopen we De Morgen met DM Magazine, die laatste gaat misschien ietsje langer mee (maar die breedbeeld foto's daarin zijn dan ook zelden van eigen fotografen) maar de krant zelf krijgt zijn tweede leven toch ook hier hoor .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Persfotografen op straat bij Het Nieuwsblad

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fotografken Bekijk bericht
                              Nog nooit vind ik ferm wel overdreven..
                              Er zijn idd kranten waar de fotokwaliteit op niets trekt, en waar men er zich ook geen zorgen over maakt dat de foto's slecht zijn.. Hoe het komt dat ze dan zo slecht zijn, zal ik maar niet zeggen; maar ik heb er al eens een paar bezig gezien die het dus niet zo goed deden (was dan ook weer het effect omdat hij tegelijkertijd foto's moest nemen en voor een heel verslag zorgen).
                              Nu ja, als ik je een tip mag geven: verander eens van krant, mss hou je er dan wel een paar bij.
                              Er zijn wel nog persfotografen die prachtige beelden afleveren, waar een visie achter zit, niet zomaar een klik en het staat erop.

                              Mvg
                              Klopt helemaal.
                              Wat mij stoort is dat men gewoon die vakmensen aan de kant schuift.
                              Die mensen zijn ook naar "school" moeten gaan he, die hebben ook een huishouden
                              en die hebben ook geďnvesteerd in materiaal.
                              En die kunnen ook altijd klaar staan als er een gebeurtenis is die niet mag gemist worden.

                              Weet ge, het is gelijk overal tegenwoordig.
                              Maar ik mag daar niet op ingaan.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X