Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mercedes, servopomp maakt geluid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mercedes, servopomp maakt geluid

    Na een lange rit maakt bij kort insturen de servopomp (stuur) een zoemend geluid, net of er zit lucht in de olie, olie staat nogthans op niveau, er zijn geen lekken, en er is geen schuim te zien in de olie.

    Ik ken dat geluid, en weet dat dat net hetzelfde is als lucht in de olie, maar dan is er normaal tekort in, wat hier niet het geval is, het komt ook maar voor na lange ritten van een paar honderd Km maar ik heb ook het gevoel dat een korte sterke klim zoals het inrijden van bepaalde parkeergarages er iets mee te maken kan hebben.
    Het is nu de tweede keer dat ik dat voorheb, en beide keren was het na een lange rit (dus vrij warme olie) en ook beide keren na het inrijden van een parkeergarage met sterke klimming, vermoedelijk komt er dan op een of andere manier mischien wat lucht in het oliecircuit.

    Als het er eenmaal is, kan dat verschillende weken duren voor dat terug weg is, niet dat het erg is, je hoort het amper, en voelt het lichtjes als een vibratie in je stuur.

    Type auto: Mercedes 220c CDI Type W204 heeft slechts 75.000 Km.

    Nu ben ik niet direct van plan om in de garage allerlei giswerken te laten uitvoeren, zoals pomp en stuurhuis vervangen, als het bv. aan de olie zou kunnen liggen.

    Zelf heb ik enige ervaring met hydrolica, maar kan niet direct bedenken wat dat zou kunnen zijn, als er geen lekages zijn, kan ik mij ook moeilijk indenken dat het hier om het aanzuigen van valse lucht zou kunnen gaan, bijzonderlijk dat het na een paar weken kortere ritten terug weggaat.

    Iemand een ander uitleg of ervaring. Mischien een meedenkertje voor Black B@ndit
    Last edited by Guest42; 16 juni 2011, 12:21.

  • #2
    Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

    is dat niet normaal dat die servopomp van het stuur wat zoemt, bij volledig stuur omdraaien, of bij wrijving op de banden te zetten, bij korte traag genomen bochten?
    Ik heb dat met mijn Citroën ook. En met mn vorige auto's ook.
    lichtjes zoemen bedoel ik dan.

    Comment


    • #3
      Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

      Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
      is dat niet normaal dat die servopomp van het stuur wat zoemt, bij volledig stuur omdraaien, of bij wrijving op de banden te zetten, bij korte traag genomen bochten?
      Ik heb dat met mijn Citroën ook. En met mn vorige auto's ook.
      lichtjes zoemen bedoel ik dan.
      Nee, het is wat anders, eigenlijk net hetzelfde schreewerig geluid als lucht in een hydrolisch systeem, maar dan niet luidruchtig ofzo.

      Bij normaal gedrag en gewoon sturen is het meer een stuwend geluid dat je hoort, en bij volledig overdraaien hoor je natuurlijk de overdrukklep, dat is normaal.

      Comment


      • #4
        Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

        Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
        is dat niet normaal dat die servopomp van het stuur wat zoemt, bij volledig stuur omdraaien, of bij wrijving op de banden te zetten, bij korte traag genomen bochten?
        Ik heb dat met mijn Citroën ook. En met mn vorige auto's ook.
        lichtjes zoemen bedoel ik dan.
        Mijn Opel Meriva doet dat ook.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #5
          Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

          Ik zou die vraag hier eens stellen.
          PS: mijn A-tje doet dat niet.

          Grtz, RF
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Ik zou die vraag hier eens stellen.
            PS: mijn A-tje doet dat niet.

            Grtz, RF
            Ik zal mij daar eens registreren.

            Comment


            • #7
              Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Ik zal mij daar eens registreren.
              Ja tof forum hoor!
              ::: Flickr :::

              Comment


              • #8
                Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Iemand een ander uitleg of ervaring. Mischien een meedenkertje voor Black B@ndit
                Met stuurbekrachtiging heb ik niet veel ervaring, toch niet met defecten (de Clio waar ik nu mij rij is mijn eerste auto met stuurbekarchtiging, en die werkt na 11 jaar nog prima).

                Als er aan de ingang van een oliepomp een vernauwing zit (leiding gekneld, of te zacht geworden door hoge temperatuur, dan kan die dichtzuigen), dan krijg je een geluid dat lijkt op luchtbelletjes, maar dat noemen ze dan cavitatie:


                Ik weet niet of daar het probleem zit, maar bij hogere temperaturen treedt cavitatie eerder op, en tegelijk is er een grotere kans dat een rubberleiding gedeeltelijk dichtgezogen wordt.

                Mijn autootje is toevallig deze week ook nog in de garage geweest omdat die soms heel slecht startte. Er was een sensor defect, vroeger kon ik zulke fouten gemakkelijk zelf repareren omdat de ontsteking toen eigenlijk heel simpel in elkaar stak, maar nu moeten ze de auto daarvoor aan de computer hangen om de fout te vinden.
                Dat is wel gemakkelijk voor de garagist, maar ze hebben de boel zo gemaakt dat een doe-het-zelver er niet veel meer aan kan doen...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

                  Bij korte bochten (dus tegen de stuuraanslag) levert je servopomp het max. debiet. Het is dus logisch dat die dan wat meer lawaai maakt. Bij mijn VW polo'tje vroeger mocht je die "stand" zelfs niet te lang gebruiken, omdat de olie dan teveel opwarmde (het gaat dan natuurlijk niet over 30 seconden...).
                  De huidige stuurbekrachtigingen werken meestal electrisch, en hebben daar dus geen last meer van.
                  Als het niet teveel luider is dan anders, is er niet echt een probleem. Maar in het andere geval zou ik toch eens bij de garage langsgaan.
                  Is die olie ooit al eens vervangen geweest ? Anders zou ik daarmee eens beginnen...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Ik zou die vraag hier eens stellen.
                    PS: mijn A-tje doet dat niet.

                    Grtz, RF
                    Ben daar reeds jaren bij geregistreerd en al een paar keer een juiste diagnose van gekregen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

                      De c-klasse (204) heeft wel eens last van een interne keerring in het stuurhuis die durft stukgaan. Dit geeft ook een zoemend geluid zonder dat je vloeistofpeil zakt.
                      Hiervoor moet juist de keerring vervangen worden en niet het hele stuurhuis. Kosten vallen dus goed mee! Van waar ben je ergens?
                      Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

                        Hoe oud is de servo-olie? : na lange ritten en onder zwaardere belasting lijken me heel goede aanleidingen voor "vapour-lock" (vorming van dampbelletjes doordat de vervuilde olie sneller begint te koken dan het oorspronkleijke kookpunt)
                        Komt normaal minder voor bij servo-olie eerder bij de rem en koppeling maar zou toch eens kijken
                        Het probleem van de keerring zoals hierboven beschreven kan ook natuurlijk.
                        Sony A550 + glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

                          Oorspronkelijk geplaatst door fly-stefan Bekijk bericht
                          Hoe oud is de servo-olie? : na lange ritten en onder zwaardere belasting lijken me heel goede aanleidingen voor "vapour-lock" (vorming van dampbelletjes doordat de vervuilde olie sneller begint te koken dan het oorspronkleijke kookpunt)
                          Komt normaal minder voor bij servo-olie eerder bij de rem en koppeling maar zou toch eens kijken
                          Het probleem van de keerring zoals hierboven beschreven kan ook natuurlijk.
                          Dat de olie sterk vervuild is lijkt me bijna onmogelijk bij een wagen met 75kkm, en dampbelletjes kan al helemaal niet door het gebruik van pentozine als hydrolische olie (bij bijna elke mercedes)
                          Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

                            Oorspronkelijk geplaatst door Niki VK Bekijk bericht
                            De c-klasse (204) heeft wel eens last van een interne keerring in het stuurhuis die durft stukgaan. Dit geeft ook een zoemend geluid zonder dat je vloeistofpeil zakt.
                            Hiervoor moet juist de keerring vervangen worden en niet het hele stuurhuis. Kosten vallen dus goed mee! Van waar ben je ergens?
                            Ja, maar het komt alleen voor na het nemen van een zeer sterke helling, en warme olie, dan blijft die veroedelijke luchtbel daat een paar weken rondzwermen, bij een defecte oliekeerring zou je denken dat het na enige tijd terug overgaat.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mercedes, servopomp maakt geluid

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ja, maar het komt alleen voor na het nemen van een zeer sterke helling, en warme olie, dan blijft die veroedelijke luchtbel daat een paar weken rondzwermen, bij een defecte oliekeerring zou je denken dat het na enige tijd terug overgaat.
                              Mag ik vragen van welk jaar de wagen is? Zodat ik weet welke motor er inligt.

                              Er kan niet vanzelf lucht in het systeem komen/blijven, daar dit met pentozine is.
                              Als er dus lucht in het systeem zit, moet er een lek zijn en moet je vloeistofniveau zakken.
                              De dichtings waar ik over spreek zit tussen het kleppenblok en het hydrolisch gedeelte.
                              Als het toch die dichting is, zal het niet verbeteren!
                              Dat het meestal tijdens het stijgen is, vind ik ook raar...

                              Als je wagen de nieuwe motor al heeft (OM651, geïntroduceerd in 2009) dan kan het ook zijn dat je servopomp lekt aan de uitgang, maar dan heb je een slechte garage en normaal gezien nog garantie. Maar als deze lekt, dan zie je dat (de pomp zit vooraan de motor aan de bestuurderskant, dezelfde hoogte of je chassis)
                              Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X