Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Als student informatica volg ik de ontwikkelingen op dat gebied, en de Intel i7 is een snelle processor voor niet al te veel geld (in verhouding tot de prestaties).
Je moet wel rekening houden met dure moederborden, DDR3-geheugen en het feit dat je best alle 3 de geheugenkanalen benut.
Als ik me niet vergis komt AMD binnenkort ook met nieuwe processors, als je niet van plan bent om onmiddellijk te kopen zou ik wachten wat dat oplevert.
Voor 90€ heb je 3x 1GB geheugen en voor zo'n 160€ 3x 2GB dus erg duur is het nu ook niet... Moederborden zijn nog iets duurder maar logisch ook want is alleen nog maar een high end chipset uit.
Heb in de tijd ook nog voor 4gb high end geheugen bijna 400€ uit gegeven en voor een mobo bijna 300€, nieuwe technologie kost in het begin nu eenmaal iets meer, heb je het er niet voor over kun je beter een keuze maken in de vorige generatie cpu's in combinatie met ddr2 en een goedkoop mobo.
Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM
Hier juist een weekje geleden onderstaand lijstje aangeschaft :
ASUS MY CINEMA-P7131 PCI TV CARD TV TUNER CARD
CORSAIR TR3X6G1600C9 6144MB KIT (3X2048MB) 1600MHZ DDR3 XMS
ANTEC TRUEPOWER TRIO 650 EC
INTEL CORE I7 920 45NM 2.66 FSB1333 8MB LGA 1366 BOXED
GIGABYTE GA-EX58-UD5 DDR3 SOCKET I7 INTEL® X58
ASUS ENGTX260 896MB PCI EXPRESS NFORCE 260GTX
WESTERN DIGITAL 300GB 16MB SATA300 10000RPM VELOCIRAPTOR
WESTERN DIGITAL 1000GB-FYPS 16MB SATA300 7200RPM 24X7 1.2MILJ MTBF (2 stuks RAID 1)
SCYTHE S-FLEX 120MM 800RPM FLUID DYNAMIC BEARING
SAMSUNG SH-S223F/BEBE ZWART SATA 22X DVD-RW
ANTEC THREE HUNDRED VERSATILE CASE
Vergeleken met mijn "oude" Core Duo E8400 vliegt deze gewoon door alles. En je kan direct al de clock van 2.66 Ghz naar 3.4 Ghz brengen. Dat is 25 % overclock in één keer. Dit allemaal met een eenvoudige Nexus-cooler. Stel een vergelijkbaar systeem samen op basis van een Intel Quad Core Q9400 en de prijs zal misschien 100 € goedkoper zijn.
Vergeleken met mijn "oude" Core Duo E8400 vliegt deze gewoon door alles. En je kan direct al de clock van 2.66 Ghz naar 3.4 Ghz brengen. Dat is 25 % overclock in één keer. Dit allemaal met een eenvoudige Nexus-cooler. Stel een vergelijkbaar systeem samen op basis van een Intel Quad Core Q9400 en de prijs zal misschien 100 € goedkoper zijn.
ik draai 3.5 Hhz met een lucht cooler en een Core Duo E8600... asus p5k-e motherboardje en 8gb OCZ reaper geheugen, raptor diskje voor de scratch files.... voor een goeie 500€, een topsysteem om photoshop en lightroom tegelijk te laten vliegen...
Ik had gedacht om mij het volgende aan te schaffen:
Dell Studio XPS - (D01SX05)
SYSTEEMCOMPONENTEN
Studio XPS - (D01SX05) Aantal 1
Intel® Core™ i7 Processor 920 (2,66 GHz, 8 MB cache, 4,8 GT/sec.), Windows Vista® Home Premium SP1 original - Nederlands
Catalogusnummer: 282825 D01SX05
Module Beschrijving Details bekijken
Basis Intel® Core™ i7 Processor 920 (2,66 GHz, 8 MB cache, 4,8 GT/sec.)
Microsoft-besturingssysteem Windows Vista® Home Premium SP1 original - Nederlands
Geheugen 6.144 MB 1.067 MHz Tri Channel DDR3 (6 x 1.024)
Toetsenbord Dell USB-multimediatoetsenbord (zwart) - Nederlands
Monitor 23in S2309W WIDESCREEN European Black (1920 x 1080)
Videokaart 512 MB ATI® Radeon™ 4850 grafische kaart
Harde schijf 640 GB Seriële ATA-harde schijf (7.200 rpm)
Diskette-/mediastations 19-in-1 geheugenkaartlezer
Muis Dell USB-lasermuis met schuifwiel en 6 knoppen - zwart
Optische apparaten 16x optisch dvd+/-rw-station (dvd/cd lezen en schrijven)
Geluidskaarten Geïntegreerde HD-audio met Dolby Digital 7.1
Luidsprekers Dell AX210 externe luidsprekers (zwart, USB)
Draadloze toegangspunten en basisrouters Belkin 802.11g draadloze USB 2.0-netwerkadapter
Mediakit voor Dell-systeem Resource DVD - (Diagnostics & Drivers)
Tv-tuner en afstandsbediening Tv-tuner (analoog/digitaal) met afstandsbediening
Microsoft-toepassingssoftware Microsoft® Works 9 - Nederlands
Bescherm uw nieuwe pc McAfee® SecurityCenter - beveiliging van 15 maanden - Nederlands
Ik heb er pas van afgezien om deze te kopen (zie thread)
Met als reden dat ik de combinatie mobo-cpu-geheugen te duur vind op dit moment (toch in vergelijking met de performantie-winst) ... in het tweede kwartaal 2009 gaan er nieuwe versies van deze cpu op de markt komen en zou de prijs een stuk lager kunnen zijn, ook zou er tegen dan al wat meer concurrentie moeten zijn tussen de beschikbare moederborden voor dit platform...
mijn voorlopige conclusie: ja ze zijn snel, maar de snelheidswinst is niet in proportie tot de prijs... zoals met alle "laatste nieuwe" producten dus...
ik wacht af en werk ondertussen voort op mijn dualcore AMD 3800+
Mijn foto's
Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite
De vergelijking van je mobo is niet juist, X58 is highend chipset en de P45 niet.
Klopt, Maar dat is dan leuk meegenomen voor dat prijsverschil. Ik wil alleen maar aantonen dat een I7 niet duurder hoeft te zijn dan een vergelijkbare processor met ddr3 geheugen.
het dure zit hem erin dat je verplicht een high-end moederbord nodig hebt, terwijl je met al die extra's erop toch niets bent (buiten de ondersteuning voor de i7 dan)
DDR3 is duidelijk in verhouding tot DDR2 schandalig duur (ongeveer 4x zo duur) maar biedt amper schenheidswinst
Gigabyte GA-EX58-DS4 kost zo'n 200€ wat eigenlijk best meevalt voor wat je krijgt.
Maar ze zijn een pak duurder dan vergelijkbare niet I7 moederborden (vergelijkbare featureset zonder I7 support en DDR3 support) ... en daar blijft het bij toch? drie latten duurdere ram nodig i.p.v. 2 goedkopere, en een duurder moederbord van doen om een dure processor op te steken...
Ik koop een pc nog altijd in functie van een budget, en niet in fuctie van wat het snelste is wat ik kan krijgen...
En als ik de benchmarks zie vind'k het op dit moment niet echt verstandig om deze te kopen...
na Q2 2009 als de nieuwe I7 processoren uitkomen, er wat meer concurrentie is voor de moederborden die deze chip ondersteunen en het geheugen wat in prijs is gezakt dan zal het zeker de beste keuze zijn... voorlopig naar mijn mening dus niet...
Mijn foto's
Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite
Ik koop een pc nog altijd in functie van een budget, en niet in fuctie van wat het snelste is wat ik kan krijgen...
Dat is jammer, want eigenlijk moet je de computer (ja ja computer, dus pc of mac of whatever) kopen in functie van de software die je er op wil draaien.
Comment