Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkiezingen 7 juni - en ik ben int buitenland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verkiezingen 7 juni - en ik ben int buitenland

Ik heb onlangs een reis geboekt en nu stel ik vast dat het op 7 juni 2009 verkiezingen zijn gepland.
    Ik ben dan in het buitenland en nu mijn vraag : wat moet ik / wat kan ik doen om in orde te zijn met de wetgeving en niet riskeer om een boete te betalen omdat ik niet ben gaan kiezen ?
    Iemand ervaring hiermee ?

Re: Verkiezingen 7 juni - en ik ben int buitenland

loop eens langs het gemeen tehuis
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyB
      Ik heb onlangs een reis geboekt en nu stel ik vast dat er op 7 juni 2009 verkiezingen zijn gepland.
      Ik ben dan in het buitenland en nu mijn vraag : wat moet ik / wat kan ik doen om in orde te zijn met de wetgeving en niet riskeer om een boete te betalen omdat ik niet ben gaan kiezen ?
      Iemand ervaring hiermee ?
      Mijn echtgenoot heeft jaren in buitenland gewerkt en dan ging ik stemmen voor hem met volmacht.
      Misschien eens navragen of dat een optie is om iemand anders voor u te laten stemmen.
      Groetjes, Beauke
      Mijn foto's

Comment

Dit heb ik gevonden en zou voldoende moeten zijn.

C. Belgen die nog in de bevolkingsregisters in België ingeschreven zijn, maar gewoonlijk of tijdelijk in het buitenland verblijven

Zij moeten in principe in België gaan stemmen, ook als ze op 07 juni 2009 in het buitenland verblijven. Ze kunnen evenwel:

1. Niet deelnemen aan de verkiezingen:

De kiezer moet zelf een bewijs of attest samen met een kopie van zijn oproepingsbrief aan de vrederechter bevoegd voor zijn of haar woonplaats in België toesturen.

Geldt onder meer als bewijs: een reisbiljet, een attest van het reisbureau, een hotelrekening, een attest afgegeven door de lokale autoriteiten en ieder ander document waaruit redelijkerwijze blijkt dat de kiezer zich op 07 juni 2009 in het buitenland bevond.

2. Stemmen via een gevolmachtigde:

Kiezers die zich om beroeps- of dienstredenen, om studieredenen, voor toerisme of een vakantieverblijf op 07 juni 2009 in het buitenland bevinden, kunnen onder bepaalde voorwaarden bij volmacht stemmen: zij duiden hiervoor een gevolmachtigde aan die in hun plaats gaat stemmen in het stembureau van hun woonplaats in België.

Indien u deel uitmaakt van deze groep of indien u bijkomende inlichtingen wenst, kunt u meer gedetailleerde informatie aanvragen bij de Belgische diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging. Doe dit tijdig en uiterlijk vóór 07 mei 2009, want er zijn termijnen waarbinnen bepaalde formaliteiten afgehandeld moeten worden.

U kunt het volmachtformulier hier downloaden:

http://www.diplomatie.be/nl/pdf/cd12nl.pdf
        Groetjes, Beauke
        Mijn foto's

Comment

Een attest vragen voor vrijstelling of volmacht bij de reisorganisatie en daarmee samen met de oproepingsbrief en identiteiskaart mee naar het gemeentehuis gaan.
          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Machtigen.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Is heel eenvoudig: zo vlug je je oproepingsbrief krijgt, ga je naar het gemeentehuis om daar formulier te vragen om aan iemand volmacht te geven om in jouw plaats te stemmen.
              Deze gevolmachtigde moet dan wel in jouw plaats gaan stemmen, natuurlijk.
              In sommige gemeenten kan dit formulier zelfs elektronisch aangevraagd worden.
              g

Comment

Als je de reis geboekt hebt via een reisbureau gaan die je normaal een bewijs sturen dat je kan binnengeven op de gemeente tesamen met je 'oproepingsbrief'. In dit geval moet je geen volmacht geven.

Als je de reis zelf geboekt hebt en de tickets zijn niet op naam (Thalys/Eurostar), of als je met je auto vertrekt moet je dit op voorhand laten weten aan de gemeente, stuur een brief met de vermelding van waar je zal zijn, eventueel met kopies van boekingsbewijzen (hotel, ...). Om 100% zeker te zijn kan je ook ter plaatse, de dag van de kiezing naar een politiekantoor stappen en vragen of ze een verklaring van je willen opnemen dat je je die dag niet in de mogelijkheid bevindt om te gaan stemmen in je thuisland/stand aangezien je in het buitenland bent. Je moet je wel degelijk in het buitenland bevinden, als je in België bent wordt er verwacht dat je verplaatst naar je gemeente.

Bij de vorige verkiezingen hebben we hetzelfde voorgehad, we hadden een weekendje Parijs geboekt. Als extra werd mijn vriendin opgeroepen om 'te gaan zitten' in het kiesbureau. We zijn ginder naar een politiekantoor gestapt en hebben ons verhaal gedaan. Alles binnengestuurd nadien en nooit meer iets van gehoord.

Succes,

Dany_

Comment

Normaal gezien zijn we de eerste helft van Juni altijd op reis. Zo hebben we al meerdere keren aan onze "burgerplicht" moeten verzaken, wat ook dit keer het geval zal zijn.
                  Gewoon de gemeente vooraf op de hoogte stellen van je reisplannen is voldoende.
                  We hebben nog nooit geen problemen ondervonden.
                  Beauty is in the eye of the beholder
                  a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

Comment

lastig, zo'n dubbele draad.

Comment

Gewoon op reis gaan en er niks van aantrekken. Ik was al dikwijls in het buitenland wanneer er hier verkiezingen waren. Ik heb nooit er nooit problemen mee gehad, later. Alleen als je opgeroepen wordt om te gaan zetelen, dan kan je best aan de gemeente iets laten weten, denk ik. Gewoon niet gaan stemmen wordt nooit bestraft - trouwens als je dan toch eens bestraft zou worden daarvoor: de eerste keer krijg je, volgens de wet, een "vermaning" . Da's alles.

Geniet van je reis, laat de thuisblijvers de verkiezingen maar verteren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                        lastig, zo'n dubbele draad.
                        [Mod] dubbeltopic samengevoegd
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ben altijd weg met de verkiezingen ( dus nu ook weer) nikske volmacht geven (val mijn kinderen daarvoor niet lastig) Gewoon onze oproepingsbrief en papiertje van reisbureau afgeven op het gemeentehuis en klaar is kees.
                          gr, eb

Comment

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
                            Ik ga dus naart gemeentehuis gaan met een bewijs van mijn touroperator en dan zal het hopelijk wel in orde zijn.
                            Nogmaals dank aan alle reageerders(sters).

Comment

Hallo Willy,

Ik woon in Canada en mijn familie was in juni 2007 hier op vakantie. In dat jaar waren er in juni ook verkiezingen in Belgie en omdat zij hier op vakantie waren moesten zij niet gaan stemmen! Ze hebben daar nooit geen problemen mee gehad. Dus gewoon op vakantie gaan, en ga met een bewijsje van je vakantie even naar de gemeente voor je gaat om zeker te zijn.

Ik ben ondertussen Canadese, maar ik heb ook nog de Belgische Nationaliteit...dus ik moet jammer genoeg nog steeds moeten stemmen als er in Belgie verkiezingen zijn. Dit heeft niets te maken met het feit of je nog ingeschreven bent of niet. Ik ben al 5 jaar niet meer ingeschreven in het volksregister en toch sturen ze me telkens de stembrieven en alles op, dit komt omdat ik nog de Belgische Nationaliteit heb. Ik heb in juni 2007 dus wel zelf moeten stemmen omdat mijn familie aan wie ik wel de volmacht kon geven om voor mij te stemmen hier op bezoek was. Ik vind het eigenlijk vervelend dat ik nog moet stemmen, want ik volg de politiek in Belgie helemaal niet. Maarja, deze keer zal ik een volmacht kunnen geven aan mijn familie in Belgie...laat hen dan maar beslissen!

Groetjes uit Canada en maak je geen zorgen omdat je op reis gaat!
                              Ann
                              Last edited by Ann75; 24 februari 2009, 21:20.

Comment

Working...
                              X