Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Bij elke macro lens kun je de afstand zo regelen dat het onderwerp 'levensgroot' op de sensor verschijnt (1 op 1 weet je wel). En bij een FF camera is een dia juist even groot als de sensor, dus ...
Heb 2 vragen bij het systeem van de TS :
1) is er geen lichtafval in de hoeken ? Is de belichting gelijkmatig over de volledige opp. van de dia ?
2) gebruik je steeds dezelfde belichtingsinstelling op de camera voor elke dia ?
Het grote voordeel is dat je de hele lader ineens kan doen, zonder de dia stuk voor stuk te moeten "scannen". Voordeel van het stuk per stuk doen is dan weer dat je de kans hebt om de dia te ontstoffen...
1) Geen lichtafval in de hoeken en gelijkmatige belichting.
2) Ja, AV stand 2.8, Iso 100, Auto focus.
Het enige dat ik doe vooraf is de dia's 180° draaien, is andere stand dan bij projectie hé,
ook de portretstand op landschapstand draaien (anders is er teveel verlies aan beeld)
Het eventuele stof (weinig last van) het juist stellen vd WB en de belichting, evtl wat rechten en bijsnijden (stukje van diakadertje) gebeurd in mijn bewerkingsprogramma (Capture One)
P.s. Diaraampjes zonder glas
1) Geen lichtafval in de hoeken en gelijkmatige belichting.
2) Ja, AV stand 2.8, Iso 100, Auto focus.
Het enige dat ik doe vooraf is de dia's 180° draaien, is andere stand dan bij projectie hé,
ook de portretstand op landschapstand draaien (anders is er teveel verlies aan beeld)
Het eventuele stof (weinig last van) het juist stellen vd WB en de belichting, evtl wat rechten en bijsnijden (stukje van diakadertje) gebeurd in mijn bewerkingsprogramma (Capture One)
P.s. Diaraampjes zonder glas
Denk je niet dat je meer scherpte met f5.6 of f8 zou halen ?
Bij de allereerste reeks heb ik de camera zelf laten kiezen (P stand ) met ISO200 (heb ik nu gezien) neemt hij F5 en F4.5.
Zie eigelijk geen verschil met de AV F2.8 stand.
Is het ook niet zo dat je nu een foto neemt van een vlak plaatje waar geen enkele diepte inzit?
EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires debruri.be
Ja hoor, je hebt gelijk. Met meer scherpte gaat het niet om de scherptediepte, maar om de scherpte van een lens, die nooit op zijn scherpst is volledig open. Optimale scherpte komt meestal vanaf 2 stops dichtdraaien.
Bij de allereerste reeks heb ik de camera zelf laten kiezen (P stand ) met ISO200 (heb ik nu gezien) neemt hij F5 en F4.5.
Zie eigelijk geen verschil met de AV F2.8 stand.
Is het ook niet zo dat je nu een foto neemt van een vlak plaatje waar geen enkele diepte inzit?
Ik denk dat bij het 'digitaliseren' van dia's de lichtbron van groot belang is.
Ik werk met weerkaatst licht, omdat ik meen dat rechtstreeks licht achter de dia, soms te fel is. Zeker als er delen 'bv luchtpartijen' van het origineel al op het randje van overbelicht zijn, dan riskeer je op de digitale weergave uitgebrande zones. Met een ietwat zwakker licht is die kans veel kleiner. Ik durf zelfs bewust iets onderbelichten, om daarna in de nabewerking de donkere delen iets op te halen.
Bij oude dia's zit de pellicule niet altijd vlak, zodat het toch wel zin heeft om te diafragmeren tot 5.6 à 8 om toch wat dieptescherpte te hebben.
Ook even geprobeerd.Diaprojector plus 100 mm macro.Geeft zeer bevredigende resultaten.Moet wat scherpte betreft niet onderdoen voor diascanner.Contrasten wel wat minder.NB:zelfde dia met projector en canon 5d en 100 mm macro,en ingescand met een Canon FS 2710.
Wel belangrijk is blijkbaar ,zoals hierboven reeds aangehaald,niet te sterke belichting.
De 150 w vervangen door een 50 w en een stop of meer onderbelichten.
Om de kleurzweem te corrigeren,handmatige witbalans, of Expodisc.
Mijn opstellingrojector op tafeltje,matglas erin,lens eruit en camera op statief ervoor,en donkere ruimte.
Snelheid onovertroffen.Lader in minder dan 1 minuut.Diascanner:1 dia 45 sec.
Scanner is wel wat beter,maar om dia's op dvd te zetten,en dan op TV te tonen,zeker en vast aan te raden.
Beste dank aan de topic-opener voor het idee.
Ook even geprobeerd.Diaprojector plus 100 mm macro.Geeft zeer bevredigende resultaten.Moet wat scherpte betreft niet onderdoen voor diascanner.Contrasten wel wat minder.NB:zelfde dia met projector en canon 5d en 100 mm macro,en ingescand met een Canon FS 2710.
Wel belangrijk is blijkbaar ,zoals hierboven reeds aangehaald,niet te sterke belichting.
De 150 w vervangen door een 50 w en een stop of meer onderbelichten.
Om de kleurzweem te corrigeren,handmatige witbalans, of Expodisc.
Mijn opstellingrojector op tafeltje,matglas erin,lens eruit en camera op statief ervoor,en donkere ruimte.
Snelheid onovertroffen.Lader in minder dan 1 minuut.Diascanner:1 dia 45 sec.
Scanner is wel wat beter,maar om dia's op dvd te zetten,en dan op TV te tonen,zeker en vast aan te raden.
Beste dank aan de topic-opener voor het idee.
Leuk om te lezen demuro
Eender welke opstelling, maakt niet uit als het resultaat er maar is.
Aangezien ik in RAW de opnames maak laat ik de witbalans op auto, het regelen daarna is maar effe klikken. Doe je ook RAW of Jpeg?
De snelheid is zeker niet te verslaan, bij mij is het de nabewerking die wat langer duurt
EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires debruri.be
Ik zit nog maar in een experimenteerfase,en daarom schiet ik beide terzelfdertijd.
De JPEG's zijn meer levendig dan de RAW,maar daar zal de instelling van mijn camera wel voor iets tussenzitten,maar wat witbalans betreft,zie ik niet veel verschil tussen
beide,met handmatige witbalans.Dit is dus tijdbesparing.Daar ik altijd onderbelicht is raw misschien gemakkelijker te corrigeren.Dit onderbelichten is misschien niet nodig of niet zoveel als ik doe.Maar dat is nog uit te vissen.Wat mij vnl enorm overtuigde om verder te gaan,is dat de beeldscherpte zeker niet moet onderdoen voor een scanner,en de contrasten goed onder controle gehouden worden.Die 50 w is waarschijnlijk geen overbodige luxe,en geeft heel wat minder warmte.Daar had ik wel problemen mee (150w),daar ik matte plastic gebruik,ivm met dikte etc.,en het zootje smolt.
Belichting moet nog verfijnd worden,maar het totaal werkt.
NB:Ik kan niet zo juist zagen etc zoals jij,en anderen misschien ook niet,maar met een statief gaat het ook.
Jpeg heb ik eigenlijk nog niet uitgeprobeerd, ga dat toch eens doen wie weet evtl nog wat werkbesparing.
Die onderbelichting moet ik zeker proberen, komt de kwaliteit zeker ten goede bij de bewerking.
warmte.Daar had ik wel problemen mee (150w),daar ik matte plastic gebruik,ivm met dikte etc.,en het zootje smolt.
Je had wss. het plaatje te dicht bij de lamp geplaatst?
Alhoewel het eerst ook een dun plexi plaatje was had ik daar toch geen problemen mee, nu wel vervangen door melkglaasje (zachter resultaat)
Moet er eigenlijk eens terug aan beginnen met de resterende dia’s onder handen te nemen.... als de temperaturen een beetje zakken?! en de klusjes de deur uit zijn .....
EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires debruri.be
Photoshop of andere software.
De scanner maakt alleen een digitaal beeld,en de bijgeleverde software probeert dit te corrigeren.
Voordeel van dit systeem is dat je in een seconde een beeld maakt,waar je scanner rustig 45 sec of meer erover doet.Dia per dia.
Dit systeem heeft mij 4.75 euro gekost voor een lamp 24v 50 w.De rest had ik.
Een Reflectascan kost om en bij de 1000 euro,heeft software met een leercurve etc.,blokkeert blijkbaar zeer snel.Maar zou een alternatief zijn om dialaders per keer te verwerken.
Een Coolscan kun je nu niet meer vinden.De laatste vond ik bij B&H in de US om en bij de 2000 dollar.Plus import etc.
Wat als de lamp van jou Coolscan of mijn Canon het begeeft ??
Dit is een goedkoop alternatief.Kan snel grote hoeveelheden dia's digitaliseren.En bij slechtere dia's Photoshop of iets dergelijks.
Voorwaarde is natuurlijk dat je een diaprojector hebt.
Ik vindt dit een redelijk goed systeem om dia's en negatieven te digitaliseren.
Toch vind ik dat er ook en kele nadelen aan zijn.
Bijv.beeld in de foto van het kasteel zie ik in de toren zijkant uitgebrande vlekken, dat komt meestal omdat het licht van de projector te straf is, (te hard, veel te hard soms)
Ik weet het, het is wat afgeschermt, maar toch.
Een wit trouwkleed, de witte zwaan, enz.voort,alle zeer lichte tinten vertonen al snel geen enkel detail meer en zijn uitgebrand (helemaal wit.)
Dit kan verholpen worden (en zeker bij zeer contrastrijke dia's) door ze 1of zelfs 2 diafragma's onder te belichten, en ze dan in Photoshop of een ander programma te bewerken met "hoge zwarting verlagen" enkel de hoge zwarting verminderd, en de details in lichte tonen blijft.
Specialisten van bewerkings programma's zullen zeker wel nog betere middeltjes kennen maar een specialist van bewerkingsprogramma's mag ik me zeker niet noemen.
Dia's naar dia copiéren heb ik 40 jaar lang gedaan op Kodak Ektachrome copiefilm, nu al een zestal jaren digitaliseer ik al mijn dia's met zeer bevredigend resultaat.
Hoe ik het doe plaats ik in de loop van komende week wel eens in Tips en Truks
Ik vindt dit een redelijk goed systeem om dia's en negatieven te digitaliseren.
Toch vind ik dat er ook en kele nadelen aan zijn.
Bijv.beeld in de foto van het kasteel zie ik in de toren zijkant uitgebrande vlekken, dat komt meestal omdat het licht van de projector te straf is, (te hard, veel te hard soms)
Ik weet het, het is wat afgeschermt, maar toch.
Een wit trouwkleed, de witte zwaan, enz.voort,alle zeer lichte tinten vertonen al snel geen enkel detail meer en zijn uitgebrand (helemaal wit.)
Dit kan verholpen worden (en zeker bij zeer contrastrijke dia's) door ze 1of zelfs 2 diafragma's onder te belichten, en ze dan in Photoshop of een ander programma te bewerken met "hoge zwarting verlagen" enkel de hoge zwarting verminderd, en de details in lichte tonen blijft.
Idd. de lamp was véél te straf daarmee is die ook door eentje van 50W vervangen.
Van de uitgebrande delen heb je gelijk, met 1 stop of meer onderbelichting kan dit een beetje te verbeteren zijn maar..... Slechte Dia = slechte scan.... en daar kan je eigelijk niet veel meer aan verbeteren, of toch weinig.
Omdat ik zo geen Photoshopper ben is het gewoon de RAW file met C.One beetje bijwerken en klaar.
Heb er nog zo’n 3000 te gaan en zal wss. nog dia’s met uitgebrande delen tegenkomen, het belangrijkste voor mij is dan toch de herinnering.
EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires debruri.be
Comment