Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diascanner (Home made)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Diascanner (Home made)

    Oorspronkelijk geplaatst door minipolis Bekijk bericht
    Wat doe je met de kleurzweem dia's die geel en blauw zien. Met coolscan van nikon gebeurt dat automatish.
    Heb wel bij een slecht reeksje (vierkant formaat, geschoten in de oertijd met een Instamatic van kodac) de roodzweem niet volledig kunnen weghalen.
    Met men verdere Dia's geen last van zweem.
    EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
    debruri.be

    Comment


    • #62
      Re: Diascanner (Home made)

      Ikzelf heb een Canoscan 9000F gekocht om een kleine stapel negatieven te digitaliseren.
      't is niet supersnel - maar zeker betaalbaar en kwalitatief zeker niet slecht. (reken maar dat de echte resolutie rond de 2000dpi zal zitten, of zelfs iets daarboven).

      Mits je tijd hebt - kan ook dit een oplossing vormen. En wellicht heeft deze iets meer correctieruimte - de coolscan is natuurlijk niet te kloppen, maar heeft een prijs. En die lag mij te hoog voor een paar strookjes negatieven.

      Ook epson heeft betaalbare flatbedscanners die niet zo goed zijn als een diascanner - maar die aardig in de buurt komen (zelfs rond de 3600 dpi native dacht ik).

      Comment


      • #63
        Re: Diascanner (Home made)

        Voila, de dia’s zijn erdoor....
        Niet de geschatte 4000 maar toch een goeie 2700 stuks.
        Wel wat meer werk aan gehad dan gedacht, dia’s zaten niet meer in de juist positie,
        normaal had ik ze maar horizontaal te spiegelen en dan nog de staande gewoon kwartje te draaien maar....
        ze waren in die jaren al eens stuk voor stuk bekeken door de gasten met een viewerke en natuurlijk niet op dezelfde manier terug geplaatst.
        Al bij al tevreden dat er nu een digitale versie bestaat.

        Als de RAW files geconverteerd zijn zal ik nog wel een paar voorbeeldje van posten.
        EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
        debruri.be

        Comment


        • #64
          Re: Diascanner (Home made)

          Beste,
          Jou ontwerp om de dias rechtstreeks in de lamp te fotograferen heeft me echt goed verder geholpen. Ik heb mijn dias allemaal gefotografeerd. Omdat dit allemaal zo vlot verliep had ik het plan opgevat om ook al mijn negatieven in te scannen. Eéntje geprobeerd maar al vlug ontmoedigd omdat zowel de knop "invert" in photoshop als het ompolen van de levels in lightroom een allesbehalve resultaat gaf. Over het algemeen waren de positieve beelden erg blauw en veel te licht. Ooit heb ik die invert-knop in photoshop dunkt mij met meer succes kunnen gebruiken. Enige tips ? Waarvoor bij voorbaat dank!
          groet.
          Herman

          Comment


          • #65
            Re: Diascanner (Home made)

            Ik heb net deze vrij oude post gevonden en toevallig heb ik een tijdje terug een gelijkaardige opstelling gemaakt, geinspireerd door tal van YouTube filmpjes, maar dan elektronisch gestuurd met een Arduino.
            Zie maar eens op mijn Fritzing project, of mijn YouTube filmpje

            Comment


            • #66
              Re: Diascanner (Home made)

              Zeker die automatisatie
              EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
              debruri.be

              Comment


              • #67
                Re: Diascanner (Home made)

                Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
                Zeker die automatisatie
                Yep, want ik heb hier nog ongeveer 4.000 keer zitten klikken op de afstandsbediening van mijn diaprojector en ongeveer 4.000 keer op de afstandsbediening van mijn fototoestel.
                Maar desalniettemin ging het toch heel rap. En er zijn ook nadelen aan de automatisatie van dit 'systeem'.
                En je moet er toch bij blijven om, om de 50 dia, een nieuwe lader te plaatsen .
                En wanneer je het manueel doet heb je nog de tijd om bij sommige dia het scherpstel/belichtingsmetingspunt wat van plaats te wijzigen.
                Maar voor wie enkel belang hecht aan de snelheid, dan heb je een punt.

                Comment


                • #68
                  Re: Diascanner (Home made)

                  Snelheid was eigenlijk ook geen punt voor mij.
                  Maar op den duur dat klikken.....af en toe begaf de synkronisatie .....
                  Hoe dan ook toch de moeite waard geweest (Moet alleen nog een deel verder converteren naar jpeg )
                  EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                  debruri.be

                  Comment


                  • #69
                    Re: Diascanner (Home made)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
                    Snelheid was eigenlijk ook geen punt voor mij.
                    Maar op den duur dat klikken.....af en toe begaf de synkronisatie .....
                    Hoe dan ook toch de moeite waard geweest (Moet alleen nog een deel verder converteren naar jpeg )
                    Oei, gelukkig heb ik ze allemaal in jpeg genomen.
                    Heb ze wel alle 4.000 beetje bewerkt, beetje mooier gecropt, 'ontstoft', bijgekleurd waar nodig, enz.... en dat kostte uiteindelijk tientallen keren de tijd die ik nodig had om ze te digitaliseren.
                    Maar eind goed al goed. En jouw constructie (die ik afgekeken+nagebouwd heb ) was van goudwaarde .

                    Comment


                    • #70
                      Re: Diascanner (Home made)

                      Ben blij dat ik het heb kunnen delen met jullie en alzo die digitalisatieklus te klaren.
                      EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                      debruri.be

                      Comment


                      • #71
                        Re: Diascanner (Home made)

                        Opgelost, Thanks!
                        Ook nog te bekijken via Klik
                        Last edited by Franciskine; 29 februari 2020, 20:40. Reden: Aanpassing #1 met de help vd Mod
                        EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                        debruri.be

                        Comment


                        • #72
                          Re: Diascanner (Home made)

                          Hallo,
                          veel inspiratie opgedaan voor het kopiëren van dias...

                          probleem is dat ik een Pradovit projector heb met een 24V 150W lamp in.
                          Ik heb nog geen 50W lamp op 24V kunnen vinden.

                          Zou een ND filter hier een oplossing kunnen vormen?

                          Alvast bedankt

                          Comment


                          • #73
                            Re: Diascanner (Home made)

                            Dat is iets dat je kunt proberen,maar wel op je objectief zetten,en niet voor de opening waar het objectief van de dia-projector zat.
                            Afhankelijk van het toestel,kan daar nogal wat hitte uitkomen.
                            Heb zelf zo eens een pola-filter naar de vaantjes geholpen.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Diascanner (Home made)

                              Heb er ook al aan gedacht, maar mijn grote probleem is dat veel van de dia's jaren stof hebben staan vergaren in slecht afgesloten dozen. En ik moet die eerst 1-voor-1 afkuisen. Dan valt een gewone scanner nog mee. Terwijl die bezig is kan ik dia's poetsen. K**te job....

                              Comment


                              • #75
                                Re: Diascanner (Home made)

                                Pff zoveel werk.

                                Ik had graag een hele goeie scanner (snelle, degelijke scanner die veel dia's ineens kan scannen) geleend/gehuurd. Ik heb maar zo'n 150 stuks te doen.
                                Geen zin om iets te bouwen of te kopen. Regio hasselt. Zo'n canon v800 zou top zijn.
                                Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                                Comment

                                Working...
                                X