Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschappen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

    Beste deelnemers, huidig en toekomend...
    Vandaag ben ik Wim (purlut) gaan oppikken om de CD van de SD Dinant te bezorgen aan de mensen die ons geholpen hebben (en ook helpen voor deze SD). Iedereen was blij natuurlijk.
    Alleen jammer dat we in de rit naar daar zo niet echt wisten waarover gepraat...
    We zijn dan in Furfooz al eens gaan kijken, zeer mooie omgeving! Je gaat wel zweten van de wandeling! We trekken voldoende tijd uit, maar wie niet goed te been is of een slechte fysiek heeft zal afzien vrees ik. Hou daar rekening mee als je inschrijft!
    Voor de liefhebbers van macro-fotografie is er voldoende te beleven, voor wie graag eens een landschapje trekt is er ook voldoende te zien.

    Annevoie bezoek ik (of bezoeken we) binnenkort, dat gaat pas in april open. Ik ben wel al bezig met de gids van het park in het Nederlands aan het vertellen.

    Naar goede gewoonte posten wij geen foto's van de verkenningen, op de sites van de locaties vind je al proevertjes...

    Comment


    • #47
      Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

      Hallo,
      Is er dan een alternatief voor de mensen die niet goed meekunnen in FurFooz?
      Kunnen we daar dan in de omgeving blijven?
      groetjes freyake

      Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
      Beste deelnemers, huidig en toekomend...
      Vandaag ben ik Wim (purlut) gaan oppikken om de CD van de SD Dinant te bezorgen aan de mensen die ons geholpen hebben (en ook helpen voor deze SD). Iedereen was blij natuurlijk.
      Alleen jammer dat we in de rit naar daar zo niet echt wisten waarover gepraat...
      We zijn dan in Furfooz al eens gaan kijken, zeer mooie omgeving! Je gaat wel zweten van de wandeling! We trekken voldoende tijd uit, maar wie niet goed te been is of een slechte fysiek heeft zal afzien vrees ik. Hou daar rekening mee als je inschrijft!
      Voor de liefhebbers van macro-fotografie is er voldoende te beleven, voor wie graag eens een landschapje trekt is er ook voldoende te zien.

      Annevoie bezoek ik (of bezoeken we) binnenkort, dat gaat pas in april open. Ik ben wel al bezig met de gids van het park in het Nederlands aan het vertellen.

      Naar goede gewoonte posten wij geen foto's van de verkenningen, op de sites van de locaties vind je al proevertjes...

      Comment


      • #48
        Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

        Oorspronkelijk geplaatst door freyake Bekijk bericht
        Hallo,
        Is er dan een alternatief voor de mensen die niet goed meekunnen in FurFooz?
        Kunnen we daar dan in de omgeving blijven?
        groetjes freyake
        Dag freyake,
        Wim en ik hebben ons die vraag ook gesteld en we geraakten er eerst niet zo direct uit, maar ik heb er nog wat over gepeinsd en je kan een verkorte (minder zware) wandeling maken, als je er tenminste niet mee in zit om langs dezelfde weg terug te keren als je heengegaan bent.
        Maar wees gerust, toen wij onze tocht beëindigd hadden stopte er nog een hele bus bejaarden en die gingen toch ook naar binnen (vooral omdat tegen dat uur de kassa dicht is en je dus "gratis" in het park kan). Na een half uurtje (we stonden daar nog want Wim was nog één foto aan 't nemen) kwam er wel iemand melden dat sommigen last hadden met de afdaling.

        Om niemand nodeloos ongerust te maken:
        Een korte beschrijving van Furfooz
        De parking is vrij hoog gelegen, er staat een chalet waar een ticketje gekocht moet worden. Van aan dat chaletje moet je een paar meter naar boven (zeer goed doenbaar), en daar staat een gereconstrueerd Romeins badhuis (klinkt interessanter dan het is, maar je ziet dat natuurlijk ook weer niet àlle dagen), en je hebt er een fantastisch uitzicht (vind ik), en resten van de middeleeuwse muur (kniehoog stapeltje stenen). Zeer fijn voor wie houdt van pano's en mooie zichten (o.a. op een uitstekend stuk kalkrots), en voor de macro-fotografen.
        Als je het niet goed ziet zitten om veel trapjes te doen, kan je terugkeren naar de chalet. Daar neem je dan de weg naar beneden, die loopt tot aan de cafetaria. Deze weg beschrijf ik dadelijk in omgekeerde richting.
        Vanop het plateau kan je een dikke 70 treden afdalen naar de Trou du Grand Duc, een uitgesleten rots waar je een zeer mooie doorkijk hebt. Al vele duizenden malen gefotografeerd, maar toch de moeite vind ik. Je moet helaas die 70 treden ook terug op. Wat verder moet je dan weer een pak trapjes afdalen, tot aan de oever van de Lesse. Er zijn daar nog wat grotopeningen en holen, maar hier trok ook vooral het "kleine leven" onze aandacht. Wim verwacht dat we er tegen mei nog veel leuker dingen voor de macro-lens krijgen...
        Voor wie niet zo geïnteresseerd is in macro, je kan er wel genoeg schilderachtige foto's maken van de Lesse, of van bosjes kreupelhout en zo. Of: 't is gewoon een leuke wandeling en je kan een babbel doen met andere fotografen. Met al die trappen is het tevens goed voor de fysiek, maar onderschat het niet!
        Helemaal beneden volgen we even de oever van de Lesse, aan de overkant is een lawaaierig campeerterrein, hopelijk verlaten in mei - zo komen we aan de cafetaria.
        Vlak achter de cafetaria is er eerst een klein klimmetje, maar daarna wordt het weer "vals plat" tot licht stijgend, maar zeker niks onoverkomelijks. Ook hier wandelen we door groen en bos, met nog een paar mooie zichten, een soort mysterieus amfitheatertje, en een vrij imposante grot waaruit je even de ondergrondse Lesse ziet bovenkomen.

        De mensen die dus de verkorting kiezen hebben maar één lastig stukje, en dat is dat kleine stijgende stukje achter de cafetaria... maar ik trek tijd genoeg uit, dus niemand hoeft zich te haasten - ook niet diegenen die de "lange" tocht doen.

        In geval van uiterste nood (en dat wil niet zeggen: verregaande staat van bezopenheid) kan ik mensen oppikken aan de cafetaria - wie bvb halfweg aan het eind van al zijn krachten is of een voet omgeslagen heeft of noem maar op. Normaal mag je het park NIET in met de auto; dit stukje is berijdbaar maar normaal mag het nièt. Dit dus allemaal maar om te zeggen: reken er niet op dat je wel zal opgepikt worden, kies de tocht die je aankan.
        En met al de tijd die je krijgt is die verkorting voor iedereen echt wel haalbaar, het moeilijkste stuk zit namelijk in die trappen naar beneden die je enkel bij de volledige wandeling onder de zolen krijgt.

        De man aan de entree sprak eveneens van een belendend natuurgebied dat normaal niet toegankelijk is, ik ga toch eens horen hoe het daar is (het mag er natuurlijk niet zwaarder zijn dan in het park zelf)... dat is voor begin april.

        Wat prijzen en dergelijke betreft: het eten moet ik nog bespreken, het zal zeker nièt duurder worden dan op SD Dinant, ik heb een paar leuke dingen in gedachten - alleen jammer dat we in mei nog te onzeker zijn over het weer, anders was 't bbq. Maar ik zou het misschien iets eenvoudiger houden (ook qua prijs).

        Comment


        • #49
          Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

          Ewel Stefaan, ge hebt verdikke goed geluisterd. EN ik die dacht dat jij kapot was (pPS; Stefaan heeft zich voor mij opgeofferd en mijn 90mm macrolens gedragen , allee, eerder gebruikt).
          Ja, die BBQ (iedereen brengt zijn gewenst vlees in portie mee en we zorgen alleen voor vuur, iedereen bakt zijne bbq) zie ik echt wel zitten hoor zeker indien we kunnen rekenen op schoon weer. Zo juist voor de ingang, dan hebben we geen problemen voor bosbrand ... en als we schoon (allee de dames dan) in d'oogskes kijken van diene jonge knappe gast kunnen we misschien gratis binnen, ofwel gebruiken we weer ons lijfspreekwoord ...
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #50
            Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            ofwel gebruiken we weer ons lijfspreekwoord ...
            "'t Is zelfmoord"?

            Comment


            • #51
              Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

              ? neen, maar je kan wel een ja daarop wel krijgen ...
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #52
                Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

                [QUOTE=vanslycken;1325901]Dag freyake,
                Wim en ik hebben ons die vraag ook gesteld en we geraakten er eerst niet zo direct uit, maar ik heb er nog wat over gepeinsd en je kan een verkorte (minder zware) wandeling maken, als je er tenminste niet mee in zit om langs dezelfde weg terug te keren als je heengegaan bent.
                Maar wees gerust, toen wij onze tocht beëindigd hadden stopte er nog een hele bus bejaarden en die gingen toch ook naar binnen (vooral omdat tegen dat uur de kassa dicht is en je dus "gratis" in het park kan). Na een half uurtje (we stonden daar nog want Wim was nog één foto aan 't nemen) kwam er wel iemand melden dat sommigen last hadden met de afdaling.

                Bedankt voor de uitleg.
                Misschien dat we dan terplaatse kunnen zien ongeveer of het nog te doen is.
                Mijn zus kan in ieder geval niet de lange wandeling meedoen(zij kan niet zoveel trappen doen), maar dat is geen probleem, zij doet de korte dan.
                Groetjes freyake

                Comment


                • #53
                  Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

                  Geen probleem, ik zal er bij mijn volgende en laatste verkenning (8 april) voor zorgen dat er voldoende interessants is voor mensen die de trappen niet aankunnen.

                  Voor de tuinen van Annevoie (momenteel nog gesloten) zou ik me geen zorgen maken, voor zover ik kan opmaken uit de documentatie zit er wel wat reliëf in maar zeker niks moeilijks.

                  Na 8 april (als we het overleven) weet ik jullie meer te zeggen.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

                    Ok, bedankt,
                    freyake
                    Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                    Geen probleem, ik zal er bij mijn volgende en laatste verkenning (8 april) voor zorgen dat er voldoende interessants is voor mensen die de trappen niet aankunnen.

                    Voor de tuinen van Annevoie (momenteel nog gesloten) zou ik me geen zorgen maken, voor zover ik kan opmaken uit de documentatie zit er wel wat reliëf in maar zeker niks moeilijks.

                    Na 8 april (als we het overleven) weet ik jullie meer te zeggen.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

                      Ik zal moeten afzeggen voor deez SD, 'k land die dag op Zaventem rond +- 7h30, terug van weekje NY.
                      Volgens wa da 'k al opgevangen heb van andere reizigers zal 'k veel moeten rusten om de dag nadien op 't werk te kunnen verschijnen zonder "jetlag".
                      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                      MySite - All your base are belong to us - What you say

                      Comment


                      • #56
                        Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

                        Bon, nog even vragen of er nog "vrijwilligers" zijn voor deze SD.
                        De pdf is bijna klaar, met alle info over beide parken. De info over het regenprogramma wordt desgevallend verstrekt als het zo erg zou worden.
                        Volgende zondag ga ik met mijn favoriet verkenningsslachtoffer Purlut nog eens zien naar de tuinen van Annevoie. Als ik de tekst en foto's mag geloven zullen we daar het langst bezig zijn en kan het zijn dat ik de dagindeling omwissel (Furfooz voormiddag, tuinen namiddag).

                        Voor Furfooz is het geen probleem voor diegenen die iets minder geoefend zijn in 't wandelen, een kortere, minder inspannende wandeling is mogelijk. De tuinen alleen al zullen volgens mij deze uitstap de moeite maken. Stay tuned!

                        Comment


                        • #57
                          Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

                          'k ben al eens gaan kijken, 't ziet er allemaal goed en doenbaar uit...
                          Eén tip: wie van "water als melk" houdt zal best om een paar ND filtertjes gaan, want anders moeten die diafragma's bij een zonnige dag helemaal dicht en dan haal je toch nog niet zo een enorm lange tijd...

                          Comment


                          • #58
                            Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

                            Goed, het restaurantje is zo goed als gekozen, morgen nog even de details overlopen met de chef en zondag definitief gaan reserveren.
                            Enkel nog een picnic-cafeetje vinden en dan is alles in orde.

                            Morgenavond sluit ik de inschrijvingen volledig af en bezorg ik de details aan de deelnemers, laatste kans dus voor liefhebbers.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

                              Zo, de inschrijvingen zijn afgesloten.
                              Er is zonet een pm gestuurd naar alle deelnemers. Wie deze niet gekregen heeft: contacteer mij zo snel mogelijk.
                              De pdf met info komt zo snel mogelijk online.

                              Voor alle deelnemers: neem voldoende drinken mee, als het zo warm wordt als de laatste dagen is het géén overbodige luxe!

                              Comment


                              • #60
                                Re: Zondag 6 mei - SD Tuinen van Annevoie en natuurpark Furfooz - Natuur en landschap

                                Gisteren nog een laatste verkenning gehad, en de pdf zal morgen wellicht met de hulp van purlut online komen.

                                Deze zaken zijn van GROOT BELANG:
                                - Neem zonnecrème mee, en voldoende bescherming (pet, hoed, zonnebril?), het zou wel eens warm kunnen worden.
                                - Neem voldoende water mee, een liter is toch wel aan te raden.
                                - voor de picnic 's middags: er is GEEN drinken voorhanden daar, neem zelf naast jullie picnic ook drinken mee. Ik zal ook een paar flessen water meehebben, maar een rantsoen voor 25 man is wat veel denk ik.

                                De deelnemers hebben een PM ontvangen met info, ik wil graag deze week nog weten wat jullie gaan eten, kan dat?

                                Voorts nog één toevoegingkje aan het programma: de kerk van Foy-Notre-Dame ligt vlak naast het restaurant. Hoewel ze begint te vervallen heeft ze toch een zeer uitzonderlijk en mooi plafond met beschilderde houten panelen. Als dat qua tijd nog lukt maken we daar dus stopje vóór het eten.

                                Comment

                                Working...
                                X