Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem (B)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem (B)

    Oproep aan BD. Zelf ben ik golfer, en fotografeer is soms wel eens op een golfbaan.
    Op zaterdag 7 juli organiseer ik zelf met een paar vrienden een tornooi. Als leuk détail zou ik alle deelnemers willen trakteren op foto's. Iets wat vele amateur-golfers zelden van zichzelf te zien krijgen.
    Zelf speel ik ook die dag, en dus ben ik zoek naar 1 of 2 BD'ers die foto's zouden willen nemen van dit golftornooi. Een golfbaan is altijd een heel mooi en dankbare locatie voor schitterende foto's. Als fotograaf krijg je toegang tot het volledig parcours, en beschik je gans de dag over een golfcart. Foto's zullen dan geprojecteerd worden tijdens de prijsuitreiking, en online achteraf bekeken worden. Foto's worden eigendom van de organisatie.

    Aanwezigheid gewenst van omstreeks 10uur 's ochtends tot minimaal ca. 16u. Langer blijven kan en mag (inclusief receptie, en barbecue). Geen kosten terplekke voor de fotograaf.

    Heeft U goed telemateriaal, en bent U geďnteresseerd, laat het me weten. We kunnen dan verder afspreken (golfetiquette, verkenning van de baan, te respecteren regels, ...)

    Graag een spoedige reactie van geďnteresseerden. Zo kunnen we deze fotoshoot aankondigen op de uitnodigingen die eind mei de deur uitmoeten.
    Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
    En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

  • #2
    Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem

    dat is nu eens een speciale uitnodiging en ik ben niet met vakantie dus zeer geďnteresseerd. Laat maar van je horen

    Comment


    • #3
      Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem

      Voorlopig heb ik 7 juli even geblokt, onder voorbehoud van het weer. Want golf... da's altijd gelegenheid voor mooie plaatjes:







      Maar....
      Oorspronkelijk geplaatst door jambo
      Foto's worden eigendom van de organisatie.
      Daar kan ik onder geen beding mee accoord gaan.

      Comment


      • #4
        Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem

        "Foto's worden eigendom van de organisatie"

        Joost je hebt gelijk, gisteren heeft me daar ook iemand op attent gemaakt, eigenlijk kan dit niet maar ik mail nog naar Jambo

        Comment


        • #5
          Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem

          Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
          "Foto's worden eigendom van de organisatie"

          Joost je hebt gelijk, gisteren heeft me daar ook iemand op attent gemaakt, eigenlijk kan dit niet maar ik mail nog naar Jambo
          Jambo heeft een en ander al toegelicht per PB. Wat hij bedoelt is niet echt "eigendom", maar een eenmalig, gelimiteerd gebruiksrecht; dat is al een heel stuk anders.

          Technisch heb ik qua apparatuur nog wel wat tips. Een 70-200/2.8L voldoet eigenlijk niet; dat is tamelijk kort voor iets anders dan overzichts-shots. Op de PGA tour wordt zelfs als onderdeel van de accreditatie een 300mm of 400mm als minimum brandpuntsafstand geeist. Een pola is wel heel erg fijn om te hebben (en te kunnen gebruiken!). Flitsen kan natuurlijk absoluut niet. Snelle objectieven zijn een pre, maar niet echt vreselijk noodzakelijk.

          Typische toer-shots zijn eindstand van de drives (zoals mijn eerste voorbeeld), bunkershots en putts. Dat soort plaatjes doet het altijd goed bij amateurs . Maar een "gewoon" fairwayshot kan net zo interessant zijn. En, als er caddies zijn... de interactie tussen caddy en speler is altijd leuk te zien.

          Comment


          • #6
            Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem

            Aan Joost en Linda,

            De kwestie van het eigendomsrecht... Wat voor mij telt is gewoon dat ik samen met vrienden die foto's kan projecteren tijdens de receptie achteraf, de foto's op een site zet, en als er iemand hiervan een exemplaar wilt hebben, dan IK dit dan kan doen, zonder hiervoor toestemming te bekomen van de initiële fotograaf.
            Uiteraard blijven de foto's altijd gemaakt en dus intellectuele eigendom van de fotograaf, maar ik wil het gedoe vermijden dat hieromtrent discussie bestaat, of dat op iedere foto een logootje komt te staan van de fotograaf, en dat diegene die de foto wilt dit jammer zou vinden.

            Uiteindelijk is dit een tornooitje voor amateurs, niets professioneel, niets iets zoals van Mercedes, Volvo, Moët & Chandon, Lacoste, of nog wat. Gewoon 3 golf-vrienden tezamen die instaan voor een beetje sponsoring van een wekelijks tornooi. Wij zorgen als organisator voor een beetje prijzen, en een mooie receptie. @ Joost, wedstrijd is gewoon stableford.

            @ Linda, tips van Joost zijn misschien nuttig. Alhoewel... bij PGA (Professionel Golf Association) zullen er wel strikte regels zijn. Bij ons tornooi wordt iedereen vooraf verwittigd dat er foto's genomen worden (bij de uitnodiging). D'r moet dan niemand klagen dat ze het niet wisten. Je hebt natuurlijk wel altijd een aantal regels die je volgens mij nooit kunt overtreden. Je gaat nooit vlak VOOR een speler staan dit gaat afslaan... En je stelt je altijd discreet op.

            Ik zoek ook niet echt naar top-fotografie voor deze gelegenheid. Zo goed mogelijk, dat wel, maar we blijven amateurs die pogen het beste uit onze apparatuur te toveren. Dus Linda, met een 70-200 en de Nikon D200 (geen full-frame sensor maar factor 1.5 ?) en een convertor 1.4 evenaar je toch een 400mm lens...

            Ik sta open voor iedere verdere discussie.

            Jambo.
            Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
            En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

            Comment


            • #7
              Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem

              wedstrijd is gewoon stableford.
              Just to serve my curiosity.... wat voor handicap categorie moet ik ongeveer aan denken? Om eerlijk te zijn zie ik het niet zitten om een gezelligheidstoernooi van louter 65+ vrienden uit de Hcp > 24 categorie in beeld te brengen. Dat levert toch andere beelden dan een toernooi waarbij door single-handicappers om de beker met de grote oren gestreden wordt. Stableford betekent over het algemeen weinig spektakel en de kans op een duikboot die met de overwinning aan de haal gaat is groot.

              Alhoewel... bij PGA (Professionel Golf Association) zullen er wel strikte regels zijn.
              Soms zijn die regels totale onzin, maar waar het mij om ging is dat je teleurgesteld thuis gaat komen als je louter een 100mm objectiefje meeneemt. De 400mm-regel van de PGA was slechts ter illustratie.

              In het algemeen (niet alleen bij de professionele tours dus) zijn er een paar regels waar je je aan dient te houden tijdens het fotograferen van golf:
              • fotografeer nooit in de backswing, tenzij met een geluidloze camera (de klik van een spiegelreflex is te veel)
              • ga in principe niet op de green staan om een foto te maken en gebruik zeker geen mono- of tripods op de fringe of (huiver...) de green.
              • zorg er voor dat je niet in het verlengde van de puttinglijn staat / zit. Ook als de vlag in een rechte lijn tussen jou en de speler staat, sta je verkeerd
              • loop niet heen en weer maar wacht tot iedereen van de flight klaar is met putten voordat je je boeltje bij elkaar pakt en verder loopt
              • Als er "FORE" geroepen wordt, duik dan in elkaar en bescherm je hoofd (met je arm bijvoorbeeld). Onderdruk de neiging om te kijken of je kunt zien waar de bal vandaan komt
              • blijf met je cart van de green en de fringe weg
              • steek niet zomaar een fairway over zonder dat je zeker weet dat de hole leeg is of steek achter de flight over. In zijn algemeenheid: zorg dat je niet geraakt kan worden door de bal (duh... )
              • zorg voor niet-opvallende kleding. Fel rood is niet oke, donkergroen wel.
              • zeker niet vergeten: handdoek, paraplu, zonnebrandcreme, pet of hoed, voldoende water, stevige wandelschoenen (of golfschoenen)
              • bovenal: have fun!


              Bestudeer vooraf de layout van de baan zorgvuldig. Een PAR3 is leuk omdat je dan de hele hole kunt zien, maar een spectaculair shot van verre drives zul je daar niet kunnen maken. Zoek de mooi door bunkers beschermde greens uit om te fotograferen - daar kun je prachtige bunkershots schieten en vervolgens het putten vastleggen.

              Als ik zo kijk op het kaartje van golf.be, is met name de hoek rond de green van de zesde een mooie plek. Dan zit je ook dichtbij de teebox van hole 5, waar je wellicht mooie drives kunt zien (is een beetje kort voor de echte longhitters, maar de meeste spelers zullen hier proberen een lange drive te slaan).

              Comment


              • #8
                Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem

                Joost ik zal proberen rekening te houden met je raadgevingen, en reken maar dat ik voorbereidend werk zal maken

                @ jambo ben nu niet direct van m'n stuk te slaan, zie pm

                Comment


                • #9
                  Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem

                  Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                  ben nu niet direct van m'n stuk te slaan
                  That's the spirit!

                  Ik weet nog niet of ik er zelf ook bij zal zijn, misschien wel, misschien ook niet. Golf fotografie is een bijltje waar ik meer mee gehakt heb - met een beetje mooi weer heb je echt een super-dag ('t is bijna net zo leuk als zelf spelen ). Anyway, de meeste regels zijn zo voor de hand liggend dat het eigenlijk te simpel is voor woorden.

                  Wil je meer achtergrond-informatie over golf (het helpt als je het spelletje een beetje begrijpt), dan is dit een informatieve site. Let vooral ook op de dress-code van de baan, 't is omstreden, maar ik ken diverse dames (om de een of andere reden zijn het altijd dames...) die de baan niet in mochten omdat ze bijvoorbeeld een mouwloze polo droegen (of, nog erger, met spaghettibandjes ).

                  Als het vervolgens gaat om fotografie, moet je eigenlijk ook Tips from the first tee even doorkijken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem (B)

                    Als ik je wat tips mag geven betreffende het parcours:
                    Hole 10 ligt net achter het clubhouse en aan het einde van die par 5 moet de speler over een beekje naar de green, levert mss wel leuke foto´s op. MAAR de par 3 die daarna volgt, vind ik persoonlijk wel knap aangezien er dan veel water langs loopt.
                    De eerste 9 holes zijn vrij vlak, de laatste 9 vind ik wat knapper voor foto´s omdat je dan diverse waterpartijen hebt en het geheel mooier wordt.
                    http://blackletterday.wordpress.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem

                      Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                      Ik weet nog niet of ik er zelf ook bij zal zijn, misschien wel, misschien ook niet.
                      Helaas, ik ben er dan niet bij... andere verplichtingen!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem

                        Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                        Voorlopig heb ik 7 juli even geblokt, onder voorbehoud van het weer. Want golf... da's altijd gelegenheid voor mooie plaatjes:



                        Maar....

                        Daar kan ik onder geen beding mee accoord gaan.
                        is dat die zoon van die zeer goede traiteur ? hcp 1.5?

                        trouwens geweldige foto's, geen zin om eens een post te doen bij sport? i like your golf pics!
                        Last edited by jpke; 28 mei 2007, 09:32. Reden: tekst bij
                        *** Canon 350d ***

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem (B)

                          Oorspronkelijk geplaatst door jambo Bekijk bericht
                          Oproep aan BD. Zelf ben ik golfer, en fotografeer is soms wel eens op een golfbaan.
                          Op zaterdag 7 juli organiseer ik zelf met een paar vrienden een tornooi. Als leuk détail zou ik alle deelnemers willen trakteren op foto's. Iets wat vele amateur-golfers zelden van zichzelf te zien krijgen.
                          Zelf speel ik ook die dag, en dus ben ik zoek naar 1 of 2 BD'ers die foto's zouden willen nemen van dit golftornooi. Een golfbaan is altijd een heel mooi en dankbare locatie voor schitterende foto's. Als fotograaf krijg je toegang tot het volledig parcours, en beschik je gans de dag over een golfcart. Foto's zullen dan geprojecteerd worden tijdens de prijsuitreiking, en online achteraf bekeken worden. Foto's worden eigendom van de organisatie.

                          Aanwezigheid gewenst van omstreeks 10uur 's ochtends tot minimaal ca. 16u. Langer blijven kan en mag (inclusief receptie, en barbecue). Geen kosten terplekke voor de fotograaf.

                          Heeft U goed telemateriaal, en bent U geďnteresseerd, laat het me weten. We kunnen dan verder afspreken (golfetiquette, verkenning van de baan, te respecteren regels, ...)

                          Graag een spoedige reactie van geďnteresseerden. Zo kunnen we deze fotoshoot aankondigen op de uitnodigingen die eind mei de deur uitmoeten.
                          ik vind dit trouwens een zeer goed idee jambo, zowel voor de fotografen die eens een andere sport kunnen in beeld brengen ( combo van sport en mooie natuur), maar ik hoop eerlijk gezegd ook dat je de foto's op het forum post, gewoon al omwille van deze mooie en eerlijkste sport (de bal heeft altijd gelijk ;-) ) eens wat meer in de picture te brengen! zelfs een belgische winnaar van een internationaal toernooi haalt zelf de pers niet...

                          mocht ik zelf geen tornooi hebben die dag ( mijn hcp moet nog wat omlaag) zou ik zeker zijn afgekomen, maar wie weet organiseer je dit nog eens !

                          veel succes en hopelijk een mooie reportage eveneens op dit forum!
                          *** Canon 350d ***

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zaterdag 7 juli - Golftornooi - Waregem

                            Oorspronkelijk geplaatst door jpke Bekijk bericht
                            is dat die zoon van die zeer goede traiteur ? hcp 1.5?
                            Nope. Hij speelt, voor zover ik weet, ongeveer Hcp 13.

                            trouwens geweldige foto's, geen zin om eens een post te doen bij sport? i like your golf pics!
                            Thx. Ik post hier eigenlijk zelden foto's. Maar wellicht komen er nog wel wat plaatjes van de toernooien die ik nog wil bezoeken dit jaar...

                            Comment

                            Working...
                            X