Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

File manager iPad

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• File manager iPad

Hoi,
    na een hele lange winterslaap ga ik mijn fotografie weer wakker maken :-)
    Als onderdeel daarvan heb ik mij verdiept in het gebruiken van mijn iPad als hulp voor het maken van backups. Het technisch aspect is al gelukt (*). Het enige waar ik nog mee worstel is een vervanging/uitbreiding van de Finder.
    Heeft er iemand suggesties of ervaring met zulke software? Als het de moeite is wl ik er gerust voor betalen.

(*) ik sluit een usb-hub aan de iPad en vervolgens een externe SSD aan de hub. De hub heeft ook een kaartlezer waar ik de kaart van camera in plaats. Dan is het de bedoeling om de foto’s van de dag naar de SSD te kopiëren.

Groetjes
    François
    We don't see things as they are, we see things as we are (Anais Nin)

Canon 80D == lenzen == iMac 24 M4

Hoi, François, leuk om je hier nog tegen te komen.
    Totaal geen idee wat je bedoelt met vervanging/uitbreiding van de Finder. Bedoel je op de Mac want een iPad heeft (voor zover ik weet) geen Finder? Zelf gebruik ik mijn iPad haast niet voor fotografie, enkel om wat 'show foto's' op te zetten. Maak jij foto's met je iPad?
    Ken je iMazing? Zou dat programma kunnen wat jij zoekt?
    Last edited by LesC; 23 juni 2025, 09:35.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Kan je hier niets mee?

Comment

LesC hey Les, inderdaad leuk om "oude" bekenden tegen te komen. Als het meezit dan zal ik hier meer komen. Je hebt gelijk, iPad heeft geen Finder, maar wel Bestanden (of Files) Die software gebruiken is nogal beperkt om bijvoorbeeld alle foto's van vandaag op het SD kaartje te kopiëren naar de SSD. Ik heb al wat rondgekeken en getest (o.a. Documents en Total Files) maar de juiste heb ik nog niet tegengekomen. Daarom kwam ik het idee om het hier eens in de groep te posten.

Geerten bedankt voor de suggestie, maar het artikel gaat niet dieper in op welke alternatieve software voorhanden is. Ik vind Bestanden wat te beperkt .

Comment

In de herfst komt iPadOS 26 uit, met een meer volledige file manager.

Comment

felixg dan ga ik zeker geen app kopen. Bedankt voor de tip.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fvanaerden Bekijk bericht
              Geerten bedankt voor de suggestie, maar het artikel gaat niet dieper in op welke alternatieve software voorhanden is. Ik vind Bestanden wat te beperkt .
              Alles hangt af van wat je ermee wil doen hé François.
              Hier totaal geen behoefte om fotobestanden extern op te slaan
              op een SSD via Ipad, ten eerste heeft mijn camera dubbele kaartopslag
              met veel ruimte, en als ik een groot bestand op mijn Ipad Pro wil opslaan
              is dat ook geen enkel probleem, mijn Ipad heeft een opslag ruimte
              van 512 GB met M4 processor + cellular, maar toch vrij beperkt wat fotobewerking
              betreft, tenzij ik natuurlijk een maandelijks betalende app van bv. Adobe oid. zou installeren.

Last edited by Geerten; Vandaag, 06:16.

Comment

Op de iPad vind je de app "Files". Dat is een "finder"achtige applicatie. Ik gebruik die om fotos van de SD kaart te copieren naar een externe hub waarin een SSD is geplaatst. Ook gebruikt om films van een externe NAS over WiFi te streamen.

Comment

Geerten mijn toestel heeft 1 kaart, dus moet ik wel backuppen op een ander medium
                  Zeus1 in het Nederlands is dat Bestanden, maar als je 14 dagen op reis bent wordt het lastig kopiëren want er is geen mogelijkheid om bijvoorbeeld de foto's van een bepaalde dag te selecteren/backuppen

Update: ik heb net een nieuw kabeltje voor mijn camera gekocht en nu kan ik die rechtstreeks aansluiten op mijn iPad. Ik kon de foto's opladen in Fotos maar ik zie ze nergens in Bestanden en ik kan ze uit Fotos van iPad niet exporteren. Ik heb bewust geen connectie met iCloud voor Fotos omdat mijn 200 GB nu al bijna vol is (vooral door de dochter) en ik normaal OneDrive gebruik ( 1 TB en komt gratis met het MS Office abonnement)

Wordt vervolgd :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fvanaerden Bekijk bericht
                    Geerten mijn toestel heeft 1 kaart, dus moet ik wel backuppen op een ander medium
                    Persoonlijk heb ik dat tegenwoordig niet meer nodig, (twee Lexar kaarten van elk 512 GB in mijn Nikon Z)
                    mijn Ipad Pro met USBc kan trouwens ook de kaartlezer niet voeden.

Maar vroeger had ik een stick met langs de ene kant Lightning connectie en langs de andere kant
                    een gewone usb, werkte perfect om foto’s en films over te zetten van pc naar Ipad en omgekeerd.
                    Maar ik meen dat ik daarvoor een gratis app moest downloaden, de naam en het merk zijn mij helaas ontgaan, misschien lukt het tegenwoordig met deze hier onder.

https://www.bol.com/be/nl/p/xedor-usb-stick-flex-512-gb-lightning-en-usb-c-3-2-gen-1-760mbps-geschikt-voor-alle-iphones/9300000222901155/?bltgh=lKcw2pogqITYCEoZAjZJ0g.i2d4IVat0xc3Jt78Of9H sw_0_19.20.ProductTitle

Foto's en video's naar een extern opslagapparaat exporteren

Ga naar de Foto's-app op je iPad. Selecteer de foto's en video's die je wilt exporteren. en tik op 'Exporteer ongewijzigd origineel'. Tik op het opslagapparaat (onder 'Locaties') en tik op 'Bewaar'.​
                    Last edited by Geerten; Vandaag, 06:58. Reden: Link toegevoegd.

Comment

Working...
                    X