Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat valt er te zeggen over AI.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat valt er te zeggen over AI.

Ofte Artificial intelligence….

Het is mijn overtuiging dat mensen nog steeds zelf zaken bedenken, zij het strikt theoretisch, dan wel in praktijk gebracht uit economische gedrevenheid, zij het uit idealisme. Intelligentie is nooit artificieel, gezien zij geconstrueerd is door het aanleggen van een taal-model dat generaties lang werd opgebouwd. Dat computers deze data sneller verwerken, kan maar een positieve aanwending zijn van ons vernuft. Dit instrument kan uiteraard malafide invulling krijgen, maar dat kan een potlood ook : je kan ermee schrijven of er iemand dodelijk mee verwonden. Het is een instrument dat, indien correct gebruikt, effectief een meerwaarde kan betekenen in het begrijpen van hoe een mens en/of zijn omgeving functioneert. De meest commentaren die ik hier lees zijn rudimentaire ingaven van mensen die door onwetendheid of lui onbegrip een reden zoeken om het te plaatsen. Dat was uiteindelijk ook de reden waarom religie werd gecreëerd: het onbekende verklaren of ten minste de indruk wekken dat het onbekende niet per se de ondergang betekent. Trumpisten en Poetisten zijn meesterlijke dirigenten in het orkest der zwakken. Zij teren op het onvermogen van diegenen die kennis onbelangrijk vinden en zich liever verliezen in dwaze retoriek en voetbalcommentaar. (Wie dit halfweg de tekst al opgeeft heeft zijn keuze al bevestigd)​

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Het is mijn overtuiging dat mensen nog steeds zelf zaken bedenken, zij het strikt theoretisch, dan wel in praktijk gebracht uit economische gedrevenheid, zij het uit idealisme. Intelligentie is nooit artificieel, gezien zij geconstrueerd is door het aanleggen van een taal-model dat generaties lang werd opgebouwd. Dat computers deze data sneller verwerken, kan maar een positieve aanwending zijn van ons vernuft. Dit instrument kan uiteraard malafide invulling krijgen, maar dat kan een potlood ook : je kan ermee schrijven of er iemand dodelijk mee verwonden. Het is een instrument dat, indien correct gebruikt, effectief een meerwaarde kan betekenen in het begrijpen van hoe een mens en/of zijn omgeving functioneert. De meest commentaren die ik hier lees zijn rudimentaire ingaven van mensen die door onwetendheid of lui onbegrip een reden zoeken om het te plaatsen. Dat was uiteindelijk ook de reden waarom religie werd gecreëerd: het onbekende verklaren of ten minste de indruk wekken dat het onbekende niet per se de ondergang betekent. Trumpisten en Poetisten zijn meesterlijke dirigenten in het orkest der zwakken. Zij teren op het onvermogen van diegenen die kennis onbelangrijk vinden en zich liever verliezen in dwaze retoriek en voetbalcommentaar. (Wie dit halfweg de tekst al opgeeft heeft zijn keuze al bevestigd)​
    Naar mijn bescheiden mening zal AI wel veel veranderingen meebrengen in een aantal sectoren. AI is wel meer dan copy-paste uit het Internet. En toch zal niet AI maar wel kwantumcomputing een grote verandering voor de mensheid meebrengen. theoretische vraagstukken die geen jaren maar slechts minuten of uren vergen om te berekenen. Daar gaan veel nieuwe ontdekkingen en uitvindingen uit voortvloeien, in de eerste plaats in de medische wereld. En misschien moeten meer angst voor de kwantumcomputer hebben dan voor AI, vooral in de verkeerde handen.
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Het probleem is dat AI voor iedereen bereikbaar is en ook voor malafide gebruikers.
      Sinds de doorbraak van AI zijn er extreem veel fake videoberichten, sommige grappig en duidelijk dat het nep is, maar ook veel video's waar de meerderheid toch wel meer dan twee keer moet kijken en al bijna weten dat het nep is.
      Er zijn ook al veel zoekmachines gebaseerd op AI, maar uiteindelijk halen die de info waar die beschikbaar is en dus wat mensen ooit ergens ingegeven hebben, meestal 100% hetzelfde als via Google of Wikipedia of dergelijke.
      Dat het voor bepaalde zaken een hulpmiddel zal zijn is zeker waar, maar de impact voor werknemers zal nog groot kunnen zijn.
      Te veel bedrijven denken dat ze met AI meer winst gaan maken met minder mensen, dat zal in begin zeker ook kunnen, tot ze nieuwe producten willen produceren waarvan nog geen info op internet te vinden valt en de mens (tijdelijk) slimmer is dan de computer.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Tjah de vooruitgang hé, ik heb er niks op tegen zolang het maar goed gebruikt wordt.

Onlangs lag ik wel bijna dubbel van het lachen, in het nieuws waren ze op bezoek geweest bij enkele studenten die zaten te "blokken"
        Het bleek dat net chatgpt (of was het een ander ia programma ?) eruit lag en alle studenten in paniek want ze konden niks meer
        Dat zegt eigenlijk al genoeg hoe het door de nieuwere generaties (mis)(ge) bruikt wordt ...

Het zal je dokter maar wezen later die je moet opereren maar eerst even chatgtp raadplegen in de OK hoe het eigenlijk moet

Zelf durf ik ook al eens spelen met ai maar dan puur op het maken van fantasierijke beelden, leuke resultaten maar het verschil blijft zichtbaar tegenover echte fotografie, zeker als je weet waarop te letten.
        Maar het probleem is ook dat velen een ai image als echt aanzien, dat zie je genoeg op sociale media waar op het ogenblik al meer ai gegenereerde beelden voorbij komen dan echte opnames.

Tevens ischuilt het gevaar erin, zoals Verseg aangeeft, dat iedereen toegang heeft tot ai gebaseerde zoekmachines en redmiddelen.
        Vraag maar eens op hoe je een bom maakt bvb, hoe je bvb het best zelfmoord pleegt, hoe je misdadige dingen doet, enz ....
        Onlangs een programma gezien waarbij deze vragen aan ai zoekrobots werden gesteld, en alles bleek perfect te werken .... gevaarlijk !

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
          Het is mijn overtuiging dat mensen nog steeds zelf zaken bedenken, zij het strikt theoretisch, dan wel in praktijk gebracht uit economische gedrevenheid, zij het uit idealisme.​
          Ik heb dezelfde mening.
          Echte, i.p.v. artificiële, intelligentie vraagt ook een gedrevenheid, of zoals je zegt: idealisme.
          AI, zoals we het nu kennen heeft dat NIET. Gelukkig. Of nog niet?
          De dag dat "AI" een zelfbewustzijn zou (zal?) hebben of jaloers op een ander AI machine zou zijn, of beter zou willen presteren dan een andere AI machine dan zal het een echte Artificiële INTELLIGENTIE worden. Waarschijnlijk ten koste van onze beschaving. Als die "jaloersheid" zich vertaald in gedrevenheid en/of idealisme kan het in ons voordeel zijn. (Geen politiek noch religieuse doctrine meer die .....)

Intelligentie is nooit artificieel, gezien zij geconstrueerd is door het aanleggen van een taal-model dat generaties lang werd opgebouwd. Dat computers deze data sneller verwerken, kan maar een positieve aanwending zijn van ons vernuft. Dit instrument kan uiteraard malafide invulling krijgen, maar dat kan een potlood ook: je kan ermee schrijven of er iemand dodelijk mee verwonden.
          Deze huidige "intelligentie" is er volgens mij niet bij AI machines. Dus is ze ook (nog?) niet artificieel. Het is het enorm uitgebreid en snel geheugen dat maakt we die machine de stempel AI geven. De eerste keer dat je met AI werkt is het heel erg verwonderlijk. Als je er alle dagen mee werkt wordt het eerder saai door het gebrek aan creatieve inventiviteit van die machine.

Het is een instrument dat, indien correct gebruikt, effectief een meerwaarde kan betekenen in het begrijpen van hoe een mens en/of zijn omgeving functioneert. De meest commentaren die ik hier lees zijn rudimentaire ingaven van mensen die door onwetendheid of lui onbegrip een reden zoeken om het te plaatsen. Dat was uiteindelijk ook de reden waarom religie werd gecreëerd: het onbekende verklaren of ten minste de indruk wekken dat het onbekende niet per se de ondergang betekent. Trumpisten en Poetisten zijn meesterlijke dirigenten in het orkest der zwakken.
          Juist.

Zij teren op het onvermogen van diegenen die kennis onbelangrijk vinden en zich liever verliezen in dwaze retoriek en voetbalcommentaar. (Wie dit halfweg de tekst al opgeeft heeft zijn keuze al bevestigd)
          Inderdaad. Al de diersoorten hebben hun specialiteit om te overleven. De ene is een goede jager, de ander kan snel lopen om te vluchten enz. Wij als menselijke diersoort hebben onze intelligentie, onze vindingrijkheid, om te overleven op deze planeet. Dat moeten we koesteren en vooral verder ontwikkelen. Goed en degelijk onderwijs is levensnoodzakelijk voor ons voortbestaan.​
          Als ze ons dom houden kunnen die AI machines niets meer bijleren.
          "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
          Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

...................................... En toch zal niet AI maar wel kwantumcomputing een grote verandering voor de mensheid meebrengen. theoretische vraagstukken die geen jaren maar slechts minuten of uren vergen om te berekenen. Daar gaan veel nieuwe ontdekkingen en uitvindingen uit voortvloeien, in de eerste plaats in de medische wereld. En misschien moeten meer angst voor de kwantumcomputer hebben dan voor AI, vooral in de verkeerde handen.
            De kwantumcomputer is een ander paar mouwen. Maar ik volg je 100%.
            Het zou wel kunnen dat het stroomverbruik met de kwantumcomputing sterk zak ingeperkt worden t.o.v. de klassieke zoekmachines en AI.
            AI zal via de kwantumcomputers echt tot rijpheid komen.
            Last edited by Skitch; gisteren, 00:59.
            "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
            Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Er zijn ook al veel zoekmachines gebaseerd op AI, maar uiteindelijk halen die de info waar die beschikbaar is en dus wat mensen ooit ergens ingegeven hebben, meestal 100% hetzelfde als via Google of Wikipedia of dergelijke.
              Klopt Freddy, volgens mijn bescheiden mening is het grootste voordeel van AI dat die gaat zoeken
              op zinnen en niet zoals het vroegere Google op woorden.
              Ik durf wel eens een vraag stellen via de app Copilot en krijg daar meestal wel een redelijk zinnig
              antwoord op, maar enige persoonlijke interpretatie blijft natuurlijk een noodzaak.
              Eigenlijk een beetje zoals met alles zeker, we worden reeds jaren bedrogen door onjuiste
              persberichten en fake news.

Comment

Heel recent was er de foto van een neergehaalde F35 in Iran, verspreid door de Iraanse overheid. Mensen met een minimale kennis van vliegtuigen konden al onmiddellijk zien dat de verhouding in grootte tussen mensen (rond het vliegtuig) en de F35 compleet fout was. Het toestel was minstens tweemaal te groot. Maar die foto wordt nu gebruikt door iedere fanaat om een kleine (onbestaande) zege van het Iraanse leger te tonen. Maar voor veel gewone mensen is AI nu al niet van echt te onderscheiden, stel je een oproep van een of andere gekke president voor.
                Anyway, voor zij die denken elke AI foto of video te kunnen onderscheiden van de realiteit: kijk eens naar deze clips. Van stupide tot prachtig en 100% AI gegenereerd.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Zelf durf ik ook al eens spelen met ai maar dan puur op het maken van fantasierijke beelden.
                  Inderdaad, maar het gaat toch tot in het ongelooflijke hé Siegfried.
                  Hier al wat gespeeld met het volledige betalend Adobe pack met AI en je kan
                  er toch verassende dingen mee doen, waar je vroeger véél werk
                  had om bv. een onderwerp te selecteren is nu gewoon een fluitje van een cent.
                  Of bij een portret de mondhoeken wat optrekken enz.
                  Je zal verdikke van héél goeden huize moeten zijn om te zien dat er aan gewerkt is.

Sander, een neef van ons heeft enkele jaren geleden in Gent een bedrijfje opgezet
                  waar hij websites en reclame dingen maakt, (https://www.brandberries.be)
                  Waar vroeger soms dagen werk aan was maak je nu op een paar uur zei hij.

Comment

Op het werk zijn ze ook bezig om allerlei dingen te proberen. Ergste is dat het resultaat op niet veel trekt en dat ze er dan prat op gaan dat ze verschillende weken bezig geweest zijn en 8000 euro uitgespaard hebben. Dat het resultaat niet bruikbaar is dat is hun probleem niet. Mijn collega is er ook veel mee bezig voor zijn hobby projectjes. Voor programmeren. Waar het vroeger copy-paste was van stack overflow is het nu van chatgtp. Maar soms is het ook van "ik ben verschillende avonden ermee bezig geweest en nu blijkt dat het niet kan met de processor die ik gebruik". Tja, echt I vs AI zeker?

Heb ook al andere zaken gezien in modelbouw die onwaarschijnlijk zijn. Het maak zaken die vroeger enkel voor professionals mogelijk waren nu ook voor amateurs bereikbaar.

Comment

Voor degenen die het nieuws van 19hr gemist hebben op VTM, er komt een stuk voor i.v.m. AI dat gebruikt wordt door o.a. studenten.
                      En inderdaad, zoals ik gisteren hierboven, reeds aangehaald had een echte ramp
                      Jaja dat worden de toekomstige leraren, ingenieurs, dokters, ministers, enz ... (al kunnen die ministers niet echt veel meer kapot maken in dit trieste landje ...)

Zeker de moeite om eens even te herbekijken, is maar een kort stukje

grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Wat ik speciaal vind is dat AI code kan schrijven, echt goed kan vertalen, spraak omzetten in tekst, lange lappen tekst omzetten in een samenvatting of presentatie…. Kortom dingen die meestal door min of meer geschoolde mensen gedaan wordt.

Maar een ei bakken, mijn keuken poetsen, het huis echt overal stofzuigen, de strijk doen etc daar is AI momenteel nog nergens. Blijkt dat jobs die in onze maarschappij financieel niet echt sterk gewaardeerd worden een pak moeilijker kunnen over genomen worden.

Maar dat AI dingen gaat veranderen, dat is wel zeker.

Comment

Working...
                        X