Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Engie Empower Flextime

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Niet "bij de hoogste van de EU" maar wel de hoogste van de EU, net zoals ons water en onze belastingen (die laatste zijn we zelfs wereldtop)

Maar je weet toch dat als onze Belgische regering van plan is een andere kostenberekening te maken met lagere stroomprijzen dat het tekort dan dubbel ergens anders wordt ingepland.
    Het nadeel van in België te wonen ... maar dat is politiek en mag hier niet op het forum ...

Maar ik hoop wel dat ze eindelijk eens gaan snappen dat mensen liever met hout of gas blijven verwarmen omdat dat een héél pak goedkoper is

grts
    Sieg
    Als ze de prijs in België willen aanpakken, dan maar te hopen dat ze niet het voorbeeld van bepaalde andere Europese landen nemen.
    Net zoals bij snelladers is er een extreem verschil tussen de landen wat de prijs per kWh betreft, en België is niet eens de duurste.

Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Intussen wordt in de Engie app injectie op dagbasis met vies bruin aangeduid. Bewust minder zichtbaar maken of er een negatieve connotatie aan willen kleven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Intussen wordt in de Engie app injectie op dagbasis met vies bruin aangeduid. Bewust minder zichtbaar maken of er een negatieve connotatie aan willen kleven
        Zelfde bij Luminus hoor frank, ik heb er een vast contract, als je daar op het grafiek tekentje
        drukt, heb je daar de optie tussen Kwh en euro, je kan er precies zien wat je reeds verbruikt hebt
        alle kosten inbegrepen, geen idee of dat met een dynamisch contract ook tonen, ik denk van niet,
        want niet ge voorspellen.
        Last edited by Geerten; 6 juni 2025, 18:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
          Zelfde bij Fluvius hoor frank, ik heb er een vast contract, als je daar op het grafiek tekentje
          drukt, heb je daar de optie tussen Kwh en euro, je kan er precies zien wat je reeds verbruikt hebt
          alle kosten inbegrepen, geen idee of dat met een dynamisch contract ook tonen, ik denk van niet,
          want niet ge voorspellen.
          Nou, nooit gedacht dat je een sociale energieleverancier -voor mensen in moeilijkheden- nodig had
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Nou, nooit gedacht dat je een sociale energieleverancier -voor mensen in moeilijkheden- nodig had
            Sorry, moest Luminus zijn Hombre.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Hier wordt de injectie in de Engie app nog altijd in het geel weergegeven, ik heb wel een vast jaarlijks contract.
              Als je de grafiek in KWh bekijkt, dan is er in deze periode veel geel te zien (de voorbije dagen wel wat minder), maar als je dan omschakelt naar euro, dan blijft er niet veel geel meer over...
              Injectie brengt dus bijna niets op, met 1,824 cent per KWh telt dat niet echt door .
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Injectie brengt dus bijna niets op, met 1,824 cent per KWh telt dat niet echt door .
                Staat hier op 116€ voor 3,2 Mwh injectie, 3,6 cent dus bij Luminus vast.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht

Het gaat dan vooral om het moment van de dag.
                  Je kan warm water maken gedurende de nacht, je vaatwasser niet om 19h aan zetten en je auto ook buiten de piekmomenten laden. Maar ook in de winter zullen er goedkopere dagen zijn met meer wind.

Daarenboven verwacht ik dat batterijen eens onder de 300€/kWh gaan duiken, en dan wordt dat ook interessant, vooral in het tussenseizoen.
                  De Marstek Venus E 5kwh Plug In accu is reeds te koop voor 1500 euro mits je wat rondkijkt. V2 model, V3 is al onderweg samen met nog een nieuwe reeks die moduleerbaar zal zijn.
                  Enig puntje is dat de Venus nog niet goedgekeurd is door Synergrid omdat ze hun voorwaarden blijven veranderen.... De beroemde lijst loopt hopeloos achter.
                  Op Tweakers lopen enkele topics hierover. Er zijn al een heel aantal Belgen die deze accu's in huis hebben, tot 3 stuks kunnen gekoppeld worden.
                  Standaard 800W terugleveren, in de app kan deze vrij gezet worden naar 2500W indien deze op een eigen circuit staat.
                  Ideaal om pieken mee af te vlakken en zelfs op een matige dag als vandaag voldoet deze hier prima. Er zal nog veel veranderen op de energiemarkt.
                  Ik zal er alles aan doen wat ik kan om zoveel mogelijk aan zelfverbruik te doen. Al de rest is weggegooid.
                  Hier sfeerbeeld van vandaag:

Image Screenshot 20250606 233418 Energy hosted in Freeimage.host

Cheers!
                  Last edited by Bart Bever; 6 juni 2025, 22:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Staat hier op 116€ voor 3,2 Mwh injectie, 3,6 cent dus bij Luminus vast.
                    Vorig jaar kreeg ik ook nog meer dan nu, ik heb net de jaarlijkse afrekening gekregen en de injectie brengt nu een heel stuk minder op (elk jaar worden de tarieven aangepast bij een vast contract, en dat is meestal niet voordeliger dan het vorige jaar).
                    Nu gebruik ik de "overschot" ook nog mee op in de auto, die heb ik nu drie maanden, en die heeft tot nu toe altijd al op stroom uit mijn zonnepanelen gereden (ik verbruik dus nog meer eigen stroom dan vorig jaar).
                    Vorig jaar had ik nog een auto waarmee ik af en toe moest gaan tanken, nu heb ik een auto die meer dan de helft van het jaar op stroom rijdt waarvoor ik toch zo goed als niets terug krijg als ik die zelf niet opgebruik.
                    Ik ben toch bijna altijd thuis, daardoor kan ik in de zomermaanden de auto altijd bijladen terwijl de zonnepanelen voldoende stroom leveren (dit jaar hebben de panelen ook al in maart meer dan voldoende stroom opgeleverd).
                    Als er tijdens het laden een wolkje voor de zon komt, dan zorgt de thuisbatterij ervoor dat er geen stroom uit het net naar de auto gaat.
                    Ik begin de auto pas te laden als de thuisbatterij tussen de 80 en 90% zit, dan is er meer dan voldoende reserve om de auto te blijven laden met de bijgeleverde lader die 10A (2,3KW) levert aan de auto.
                    En dan kan ik ondertussen ook nog 2,7KW verbruiken zonder dat ik stroom moet kopen, de omvormer levert tot 5KW zolang er voldoende in de thuisbatterij zit.

Wat ik nu minder terug krijg voor de injectie verdien ik wel terug omdat ik niet meer moet gaan tanken met de auto.
                    Last edited by Black B@ndit; 6 juni 2025, 23:07.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht

De Marstek Venus E 5kwh Plug In accu is reeds te koop voor 1500 euro mits je wat rondkijkt. V2 model, V3 is al onderweg samen met nog een nieuwe reeks die moduleerbaar zal zijn.
                      Enig puntje is dat de Venus nog niet goedgekeurd is door Synergrid omdat ze hun voorwaarden blijven veranderen.... De beroemde lijst loopt hopeloos achter.
                      Op Tweakers lopen enkele topics hierover. Er zijn al een heel aantal Belgen die deze accu's in huis hebben, tot 3 stuks kunnen gekoppeld worden.
                      Standaard 800W terugleveren, in de app kan deze vrij gezet worden naar 2500W indien deze op een eigen circuit staat.
                      Ideaal om pieken mee af te vlakken en zelfs op een matige dag als vandaag voldoet deze hier prima. Er zal nog veel veranderen op de energiemarkt.
                      Ik zal er alles aan doen wat ik kan om zoveel mogelijk aan zelfverbruik te doen. Al de rest is weggegooid.
                      Hier sfeerbeeld van vandaag:

Image Screenshot 20250606 233418 Energy hosted in Freeimage.host

Cheers!
                      Die Marstek had ik al in de gaten. Prijs komt inderdaad in de buurt van wat terugverdiend kan worden, maar je zit idd nog met het legaal hiaat.

800W terugleveren is niet slecht, maar die gaat dan geen invloed hebben op pieken, daarvoor is 800W gewoon te weinig.
                      En er dan 2 koppelen en zetten op 2500W betekent keuren…

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht

Die Marstek had ik al in de gaten. Prijs komt inderdaad in de buurt van wat terugverdiend kan worden, maar je zit idd nog met het legaal hiaat.

800W terugleveren is niet slecht, maar die gaat dan geen invloed hebben op pieken, daarvoor is 800W gewoon te weinig.
                        En er dan 2 koppelen en zetten op 2500W betekent keuren…
                        De goedkeuring van synergrid komt volgens de verdelers en Marstek zelf (via support in de app) in orde, het CE conformiteitslabel hebben ze al wel. Probleem is dat het antwoord ivm de beperkingen verschillt tussen de instanties...De ene zegt het mag, de andere zegt het mag niet en de derde zegt dat het adviezen zijn.
                        De P1 poort vd DM zou volgens sommige adviezen niet mogen gebruikt worden om de accu's aan te sturen. In Nl en DE mag dit wel dus ze zullen wel bijdraaien..

Je kan 3 kringen maken met elk een Accu en ze elk aan 2500W laten terugleveren.
                        Stel dat er keuring nodig is binnenkort, dan doe je dat toch gewoon...Met een vaste installatie die minstens 3x duurder is om hetzelfde vermogen te hebben moet je die sowieso ook laten keuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht

De goedkeuring van synergrid komt volgens de verdelers en Marstek zelf (via support in de app) in orde, het CE conformiteitslabel hebben ze al wel. Probleem is dat het antwoord ivm de beperkingen verschillt tussen de instanties...De ene zegt het mag, de andere zegt het mag niet en de derde zegt dat het adviezen zijn.
                          De P1 poort vd DM zou volgens sommige adviezen niet mogen gebruikt worden om de accu's aan te sturen. In Nl en DE mag dit wel dus ze zullen wel bijdraaien..

Je kan 3 kringen maken met elk een Accu en ze elk aan 2500W laten terugleveren.
                          Stel dat er keuring nodig is binnenkort, dan doe je dat toch gewoon...Met een vaste installatie die minstens 3x duurder is om hetzelfde vermogen te hebben moet je die sowieso ook laten keuren.
                          Goede overwegingen.
                          Feit is dat de vaste batterijen ook nog in prijs moeten zakken. Ik ga in elk geval nooit meer dan 300€ per kWh betalen want dan loont het zeker nie.

Ik heb 2 PV installaties, de eerste (4kW) is nog van 2010 met GSC, en nog altijd de originele omvormer.

De tweede installatie is van 2022 met een 5 kW omvormer.

Het plan is eigenlijk om die eerste omvormer te vervangen door een hybride als die begeeft, en er dan zelf een batterij aan te hangen….
                          Je vindt nu al 5kWh batterijen met BMS maar zonder inverter voor 1000-1200€ op Ali. Niet dat ik,het bij Ali ga kopen, maar dat is toch waar de prijs naar toe gaat. Ik heb geen grote haast.

Comment

Working...
                          X