Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleine alternator/generator

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kleine alternator/generator

Voor een modelbouw project(je) zoek ik een kleine alternator (of generator) die 24V +/- 200W tot 300W kan leveren. Een 12V is ook ok.

Ik ben al een tijd op het internet aan het zoeken maar vind niet wat ik zoek. Op de gekende chinese sites vind je wel alternatoren maar hetzelfde toestel staat daar van 200W tot 6000W... Dat lijkt dus helemaal niet te vertrouwen. Al proberen zoeken op "alternatieve energie" met het idee om materiaal voor zelfbouw windmolens of zo te vinden. Maar dan vind je enkel sites met zonnepanelen en installateurs van warmtepompen en zo. Andere alternators zijn voor auto's. Probleem daar is dat het zo goed als onmogelijk is om daarvan afmetingen te vinden op voorhand en dat die meestal veel meer vermogen leveren.

Een optie is natuurlijk een dc motor als generator te gebruiken. Maar dat is ook niet ideaal natuurlijk.

Hangt er van af bij welk toerental je 24 volt 250 watt wil bekomen.
    Ik zou zeggen gebruik een brushless motor en zet op de drie
    fasen een drie fasen gelijkrichter of zes dioden.

Comment

Over het toerental heb ik min of meer controle, een overbrenging is altijd mogelijk. Maar ik schat zo ergens 1000-3000 toeren/min. Dat zijn ook nogal vaak "omgekeerde" motoren, met de rotor langs de buitenkant. Maar het is een optie, ga eens kijken wat er zo te vinden is;

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Over het toerental heb ik min of meer controle, een overbrenging is altijd mogelijk. Maar ik schat zo ergens 1000-3000 toeren/min. Dat zijn ook nogal vaak "omgekeerde" motoren, met de rotor langs de buitenkant. Maar het is een optie, ga eens kijken wat er zo te vinden is;
        Een ruitenwisser motor van een vrachtwagen met permanente magneten
        kan zich daar ook perfect toe lenen, reductie er af en levert ongeveer
        5 Amp. dan wel met koolborstels Spanik.

Comment

Is het niet veel eenvoudiger om een alternator aan te schaffen van een kleine machine of motor zoals deze van een Komatsu?

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €182.22 | Pmg 500W Windturbinegenerator 12V 24V 750 Rpm Ac Dc Vermogen Magnetische Dynamo Waterturbine Hydro Dynamo Dynamo Dynamo Vrije Energie Windmolen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
              Een ruitenwisser motor van een vrachtwagen met permanente magneten
              kan zich daar ook perfect toe lenen, reductie er af en levert ongeveer
              5 Amp. dan wel met koolborstels Spanik.
              5A @ 24V is niet voldoende vrees ik. Ik heb zeker 150W nodig aan de verbruiker en de pieken lopen op tot 200W. Koolborstels op zich zijn niet het probleem, het moet geen dagen aan een stuk draaien. Maar een motor en generator hebben meestal niet dezelfde voorijlen van de borstels. Dus die 5A gaan we ook al niet halen.

Is het niet veel eenvoudiger om een alternator aan te schaffen van een kleine machine of motor zoals deze van een Komatsu?
              Ja, dat zou kunnen. Enig probleem hier is dat je van die zaken nooit meer weet dan dat het een vervanger is voor XYZ. Ook geen afmetingen en die heb ik wel nodig om de rest te tekenen. Staat niet eens of het 12V of 24V is. Ik had ook al naar alternatoren voor motoren (brommers) gekeken. Maar dat zijn zover ik gevonden heb nooit aparte onderdelen.

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €182.22 | Pmg 500W Windturbinegenerator 12V 24V 750 Rpm Ac Dc Vermogen Magnetische Dynamo Waterturbine Hydro Dynamo Dynamo Dynamo Vrije Energie Windmolen
              Had ik ook gevonden en dat zijn die die ik dus niet betrouw. Je vind hetzelfde prentje voor 100W tot 6000W. En de meeste commentaren zijn niet goed.

Ondertussen was ik al gaan kijken naar die brushless 3-fase motoren. Denk dat ik in eerste instantie daar verder ga naar kijken (lees opzoeken).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Ondertussen was ik al gaan kijken naar die brushless 3-fase motoren. Denk dat ik in eerste instantie daar verder ga naar kijken (lees opzoeken).

Comment

Die ken ik, dat zijn motoren met borstels. Ik het er zo'n versie van 150W gebruikt in een vorig project.

Comment

Working...
                  X