Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foodprocessor die sla kan versnijden ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foodprocessor die sla kan versnijden ?

Daar ik zeer goed op mijn koolhydraten moet letten maak ik mij enkele keren per week een groenteschotel bestaande uit sla, paprika, peterselie, ui, tomaatjes, komkommer, enz… + daarbij nog een beperkte hoeveelheid zalm of andere vis.

Probleem is dat ik mijn sla steeds zéér klein gesneden wil. Meestal kropsla of ijsbergsla. Nooit Rucola. Soms een beperkte hoeveelheid veldsla.

Ik snij die dan op de klassieke manier: met een scherp mes tussen de tanden van een vork.
    Maar echt minutenlang zodat ik superkleine stukjes sla heb, die ik bij wijze van spreken met een koffielepeltje kan scheppen.

Nu vroeg ik me af of ik dit niet met een foodprocessor zou kunnen doen ? En dan ineens de rest ook.
    Maar sla zal het moeilijkste zijn.

Op YouTube video’s heb ik al gezien dat dit met een snijschijf ( geen raspschijf !) zou moeten kunnen met ijsbergsla. Die is nogal krokant en dat geloof ik. Maar zou het ook met kropsla lukken ? Of zou ik een beter resultaat krijgen als ik de andere groenten onder de sla mix ?
    Ik verwerk ongeveer 150 g sla per maaltijd, maar met de andere groenten erbij kom ik vlot boven de 300 g.

Dus ik zoek vooral mensen die zo’n foodprocessor bezitten en dit al es geprobeerd hebben.

Bij voorbaat dank !

edit:

Dit heb ik reeds gevonden:

Last edited by Alfa Centauri; 26 maart 2025, 18:44.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Persoonlijk zou ik voor eigen gebruik één van onderstaande toestellen proberen.
    Door de tijd van de het snijden aan te passen ga je van nog grotere stukjes sla tot en met moes. (Maar met nog heel kleine stukjes die zichtbaar zijn.
    PerfectMix+ LM88A810 High-speed Blender - 1.200W - 15 snelheden - 2,0L | Blenders en high speed blenders | Moulinex
    PS: mijn toestel was van Braun​. :-)

Nu gebruiken we een hulpstuk bij de staafmixer : QuickChef DD655810 Staafmixer - 1.000W - 4 accessoires | Staafmixers | Moulinex
    Het doorzichtige potje met draaiende messen hakt sla ook fijn.​ (hier thuis is het ook een Braun :-) )

Op de website zie ik : Eco Respect AT80E810 Hakmolen - 500W - 3 functies | Hakmolens en groenteraspen | Moulinex
    Ziet er leuk uit , maar ik heb er geen ervaring mee.

('k Heb niets met Moulinex hé. Gewoon als voorbeeld...)
    "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Ik denk dat het met de meeste mixers moeilijk is om er geen moes van te maken in plaats van kleine stukjes.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        Nu gebruiken we een hulpstuk bij de staafmixer : QuickChef DD655810 Staafmixer - 1.000W - 4 accessoires | Staafmixers | Moulinex
        Het doorzichtige potje met draaiende messen hakt sla ook fijn.​ (hier thuis is het ook een Braun :-) )
        Deze gisteren gekocht, wel voor een ander doel.
        Stond aan 37€ en op sommige plaatsen zelfs aan 34€.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik denk dat het met de meeste mixers moeilijk is om er geen moes van te maken in plaats van kleine stukjes.
          Dat vrees ik ook, maar ieder zijn ding natuurlijk.
          Wij breken (scheuren) de sla zoals ik de laatste 60 jaar al ken en dat neemt nog geen 30 seconden eens die gewassen en gekuist is.
          De tijd om het toestel te nemen, terug proper te maken en weg te zetten duurt vermoedelijk langer.

Als ik het filmpje bekijk van TS, dan wordt de sla eerst in 4 gesneden, maar mocht die nu iets korter bij elkaar snijden, zoals met ook met een ui doet, dan zou men toch ook al redelijk kleine stukjes hebben zonder veel moeite of extra afwas.
          Ik vraag me af wat het zou geven met een gewone kropsla.
          Last edited by VerSeg; 26 maart 2025, 20:21.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Dat is inderdaad een probleem in het begin.
            Na een paar moesjes komt dan de reflex om na enkele seconden te stoppen voordat het moes wordt.
            Maar het werkt wel.
            "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Zoiets misschien?

Comment

We hebben vroeger een blender gehad en daarmee zou het zeker niet werken. De sla zou inderdaad direct moes worden. Snel stoppen hebben we vroeger ook geprobeerd , maar is toch nog niet ideaal.

Momenteel hebben we zo’n mini blendertje om uien te snijden, dat mag je ook maar héél even aandrukken of je hebt uienconfituur

Het voorstel van Pol zou ik wel es durven riskeren , is geen verloren geld 19 euro.

De Magimix lijkt me wel goed, maar inderdaad weer afwas. Daar tegenover staat wel dat ik er misschien alles in kan gooien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Zoiets misschien?
                  Mooi, maar helaas wordt de tijdwinst met dergelijke gadgets volledig teniet gedaan door de tijd die je nodig hebt om het spul achteraf te reinigen. Zoals Geerten al aangaf, niets beter dan een goed mes en de juiste techniek.
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Ik ga het hierbij laten want zoals gevreesd weinig reactie van mensen die een foodprocessor hebben. ( kon ik niet weten, haha, wij hebben er trouwens ook geen )

Cursus mesgebruik is wel mooi, maar ik ben reeds op de hoogte en dat was in eerste instantie de vraag niet.

De Magimix zal uiteindelijk het beste resultaat geven, maar ik zie er een beetje tegenop: wéér een groot een zwaar keukentoestel + het reinigen achteraf. ( daar kruipt ook tijd in )

Tweede optie is een Braun staafmixer die je kan omvormen tot een mini foodprocessor, dwz er zit een grote pot bij waar je ook een snij schijf kan in plaatsen. Kost ruwweg 70 euro en dat is eventueel de moeite om es te proberen.

Ik ga hier thuis nog wat tests uitvoeren met een ander apparaat dat we hier staan hebben, en dan zal ik beslist wel iets vinden dat kan dienen.

Bedankt voor jullie bijdrage. Het was een beetje een rare vraag, maar ja, smaken verschillen nu eenmaal.

Comment

Cursus mesgebruik is wel mooi, maar ik ben reeds op de hoogte en dat was in eerste instantie de vraag niet.​[/QUOTE]
                      Sorry hoor.
                      Dan maar de vraag gesteld aan ChatGPT.

Ben je op zoek naar een geschikte groentesnijder? Bekijk de laatste modellen beoordeeld op prijs, kwaliteit, voor- en nadelen en reviews.
                      Last edited by Geerten; 27 maart 2025, 15:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Mooi, maar helaas wordt de tijdwinst met dergelijke gadgets volledig teniet gedaan door de tijd die je nodig hebt om het spul achteraf te reinigen. Zoals Geerten al aangaf, niets beter dan een goed mes en de juiste techniek.
                        Reinigen? Gewoon even afspoelen ondet de kraan, en dan (uiteraard in losse onderdelen) de vaatwasmachine in. That’s it…

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht

Reinigen? Gewoon even afspoelen ondet de kraan, en dan (uiteraard in losse onderdelen) de vaatwasmachine in. That’s it…
                          En als iemand alle dagen sla wil eten, dan alle dagen een vaatwasser opzetten om die onderdelen te wassen?
                          In vrees dat het totaal van alles klaar zetten, afwassen of in de vaatwasser steken, terug monteren in zijn geheel meer tijd neemt dan op een traditionele manier een sla klaar te maken.
                          Om een sla daarmee te snijden, dan moet de sla al gewassen zijn, ontdaan van het midden en ook nog in stukken gesneden worden om in de machine te kunnen steken, dan is 90% van het werk al gedaan.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Ik heb niet de indruk dat u weet hoe een dergelijke hache-vite werkt.
                            En wij doen dagelijks een afwasmachine draaien. Kwestie van mijn groene stroom zelf te gebruiken.

Comment

Working...
                            X