Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bruto uurloon idem 20 jarige en 54 jarige?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht

Ik wil toch dat een dokter die in mijn lijf gaat snijden een diploma heeft, en niet iemand die het al 30 jaar heeft gezien en denkt dat hij het ook kan….
    En ik wil liever iemand dat met voldoende ervaring een digitale teller komt installeren dan een schoolverlater met een hoog diploma dat dit voor de eerste keer doet.

Er zijn veel jobs waar men uiteraard studies voor moet gedaan hebben, maar de besten zijn nog steeds deze dat jaren ervaring hebben opgedaan na hun studies, ook dokters, chirurgen of wat ook.

Ik heb in heel mijn carrière verschillende functies gehad in enkele uiteenlopende branches, maar eerlijk gezegd studies of niet, de meeste producten dat die bedrijven verkochten kreeg geen enkele schoolverlater zelfs maar gedemonteerd zonder interne opleiding, laat staan hersteld.
    Een diploma is goed, tenminste indien behaald door te studeren en niet te spieken, maar ervaring is nog veel belangrijker.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Een jonge werknemer heeft vaak een grotere keuze om ergens te beginnen dan een oudere werknemer. Werkgevers zijn soms huiverig om een oude werknemer in dienst te nomen omdat die een grotere kans heeft op uitval door ziekte. Jongere mensen oogsten in de zomer en niet in de winter, dus zij kunnen bij veel vraag hogere eisen stellen. Daar in tegen hebben ouderen meer ervaring en vakkennis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Een jonge werknemer heeft vaak een grotere keuze om ergens te beginnen dan een oudere werknemer. Werkgevers zijn soms huiverig om een oude werknemer in dienst te nomen omdat die een grotere kans heeft op uitval door ziekte. Jongere mensen oogsten in de zomer en niet in de winter, dus zij kunnen bij veel vraag hogere eisen stellen. Daar in tegen hebben ouderen meer ervaring en vakkennis.
        Hetgeen ikzelf op de werkvloer vaststelde is dat jongere werknemers net veel vaker ziek waren dan oudere...
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht

Ik wil toch dat een dokter die in mijn lijf gaat snijden een diploma heeft, en niet iemand die het al 30 jaar heeft gezien en denkt dat hij het ook kan….
          Die persoon heeft al 30 jaar ervaring heeft ook dat diploma, ook heeft hij bij zijn ervaring nog eens 30 jaar bijgeschoold

Dus als jij als proefkonijn voor een schoolverlater een operatie wil ondergaan is dat uiteraard jouw keuze, ik wens je veel succes !
          Trouwens je weet toch dat schoolverlatende dokters nog steeds worden bijgestaan door dokters/chirurgen met veel ervaring ;-)

Dus wees niet op je tenen getrapt als het gaat over theoretische kunde en ervaringskunde, waarbij de laatste het altijd beter zal doen

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ja, ervaring heeft waarde. Maar ervaring kan ook een gevaar zijn dat het blijft stilstaan in het bedrijf. Ik zie dat vaak dat de eerste reactie van ervaren werknemers is "we hebben het altijd zo gedaan en het werkt goed". Langs de ene kant hebben ze gelijk, het werkt goed en door de ervaring met die manier van werken is er efficientie. Maar de rest van de wereld staat niet stil. Heb dat gezien bij een vorige werknemer, daar hadden de computers maar dat was niet belangrijk want ze hadden het altijd zonder gedaan. De enige reden dat ze computers gebruikten was omdat linten voor typmachines niet meer te krijgen waren. (zijn ondertussen er niet meer)

Dus regelmatig wat nieuw bloed en ideeën is niet slecht. Probleem is dat er dan soms om de 5 minuten het roer omgegooid wordt... en chaos werkt zeker niet altijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Ja, ervaring heeft waarde. Maar ervaring kan ook een gevaar zijn dat het blijft stilstaan in het bedrijf. Ik zie dat vaak dat de eerste reactie van ervaren werknemers is "we hebben het altijd zo gedaan en het werkt goed". Langs de ene kant hebben ze gelijk, het werkt goed en door de ervaring met die manier van werken is er efficientie. Maar de rest van de wereld staat niet stil. Heb dat gezien bij een vorige werknemer, daar hadden de computers maar dat was niet belangrijk want ze hadden het altijd zonder gedaan. De enige reden dat ze computers gebruikten was omdat linten voor typmachines niet meer te krijgen waren. (zijn ondertussen er niet meer)

Dus regelmatig wat nieuw bloed en ideeën is niet slecht. Probleem is dat er dan soms om de 5 minuten het roer omgegooid wordt... en chaos werkt zeker niet altijd.
              Het klopt dat de wereld niet stil staat en dat men regelmatig mee moet.
              Dat mensen graag bij gewoontes blijven is ook correct, vooral uitvoerend personeel.
              Maar wie de veranderingen (verbeteringen) wil doorvoeren, die moet wel de werking het bedrijf en de behoeftes kennen of er worden veranderingen doorgevoerd die helemaal niet passen bij de structuur of werking van het bedrijf en dan sleept het jaren aan voordat er iets deftig op poten gezet wordt.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Ja, ervaring heeft waarde. Maar ervaring kan ook een gevaar zijn dat het blijft stilstaan in het bedrijf. Ik zie dat vaak dat de eerste reactie van ervaren werknemers is "we hebben het altijd zo gedaan en het werkt goed". Langs de ene kant hebben ze gelijk, het werkt goed en door de ervaring met die manier van werken is er efficiëntie. Maar de rest van de wereld staat niet stil. Heb dat gezien bij een vorige werknemer, daar hadden de computers maar dat was niet belangrijk want ze hadden het altijd zonder gedaan. De enige reden dat ze computers gebruikten was omdat linten voor typmachines niet meer te krijgen waren. (zijn ondertussen er niet meer)

Klopt maar daarom is er ook bij 99% om de zoveel jaar/maand een bijscholing zodat werknemers up to date blijven, dat was toch bij ons zo ;-)

Trouwens, je wilt niet weten bij hoeveel bedrijven er opeens een persoon wordt aangesteld om te bekijken hoe het bedrijf eventueel nog efficiënter kan werken, altijd leuk een ander inzicht toch ...
                Ware het niet dat die mensen binnen de kortste keren met hun theoretische kunde met hun gezicht tegen de muur lopen na enkele weekjes iets nieuws te proberen.
                Theorie en praktijk .... weet je wel

Je moet echt niet denken dat mensen die al 30 jaar ervaring in een bepaalde bedrijfstak hebben, dat deze al die jaren steeds maar hetzelfde gedaan hebben.
                Neen die zijn ook op alle manieren verbeteringen gaan zoeken om efficienter tot een bepaald resultaat te komen, met het verschil dat ze ook nog eens de ervaring hebben.

Iemand die al vele jaren op een bepaald bedrijf heeft gewerkt zal ze ook wel al zien voorbijkomen hebben, die personen die denken het even snel op te lossen en beter te doen ...
                Er is trouwens een tijdje geleden zo een reclamefilmpje op alle zenders geweest van Jobat dat dit heel erg duidelijk maakte waarover het hier gaat

grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 5 april 2025, 20:41.
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Klopt maar daarom is er ook bij 99% om de zoveel jaar/maand een bijscholing zodat werknemers up to date blijven, dat was toch bij ons zo ;-)

Trouwens, je wilt niet weten bij hoeveel bedrijven er opeens een persoon wordt aangesteld om te bekijken hoe het bedrijf eventueel nog efficiënter kan werken, altijd leuk een ander inzicht toch ...
                  Ware het niet dat die mensen binnen de kortste keren met hun theoretische kunde met hun gezicht tegen de muur lopen na enkele weekjes iets nieuws te proberen.

Je moet echt niet denken dat mensen die al 30 jaar ervaring in een bepaalde bedrijfstak hebben, dat deze al die jaren steeds maar hetzelfde gedaan hebben.
                  Neen die zijn ook op alle manieren verbeteringen gaan zoeken om efficienter tot een bepaald resultaat te komen, met het verschil dat ze ook nog eens de ervaring hebben.

Iemand die al vele jaren op een bepaald bedrijf heeft gewerkt zal ze ook wel al zien voorbijkomen hebben, die personen die denken het even snel op te lossen en beter te doen ...
                  Er is trouwens een tijdje geleden zo een reclamefilmpje op alle zenders geweest van Jobat dat dit heel erg duidelijk maakte waarover het hier gaat

grts
                  Sieg
                  Daarom hadden wij bij Philips “mini company’s” Sieg.
                  Afdeling verantwoordelijken zoals ikzelf gingen maandelijks naar productie vergaderingen
                  van totaal andere afdelingen om er ideeën uit te wisselen, heel doeltreffend wat daar soms
                  uit kwam.
                  Kan uiteraard enkel maar in grote bedrijven met veel verschillende productie afdelingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Ik vrees dat bijscholing niet zo frequent is als je denkt. Zelf heb ik er eigenlijk nog nooit gekregen, daarmee bedoel ik echte bijscholing, niet het gebruik van de nieuwe applicaties of een of andere verplichte veiligheids treining. De meeste bedrijven rapporteren dt er bijscholing is. Maar in 99% van de gevallen is dat wat ze rapporteren: de verplichte opleidingen van de sector. En uiteraard seminaries voor de managers.

Denk je dat ik na 35 jaar nog niet genoeg van die "reorganisatie" pogingen meegemaakt heb? De laatste waar ik nu nog altijd werk heeft voor een werkelijke exodus van ervaring gezorgd. Mensen met 30 jaar ervaring en meer die het gewoon afgestapt zijn. Die hebben gelijk gekregen (niet met zoveel woorden) en 5 jaar later hebben ze de schade nog altijd niet kunnen herstellen.

Comment

Working...