Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

OPGELOST! Iemand een idee hoe dit heet? --> keilbout

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• OPGELOST! Iemand een idee hoe dit heet? --> keilbout

​​

Ik wil een schap dat op een andere plaats is afgebroken opnieuw aan de muur bevestigen, beneden een bestaand schap, en zie dat dat op deze manier aan de muur is vastgemaakt. Ik vermoed dat ik dat zelf gedaan heb, zo'n 20-tal jaar geleden, en speciaal deze 'dinges' gebruikt heb omdat het een poreuze muur (brikken) betreft. Het moertje heeft een sleutel van 10 nodig.
    Benieuwd of iemand dit kent. ​​

Last edited by LesC; 20 februari 2025, 07:37.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.2) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Keilbout?

Comment

Inderdaad, waarschijnlijk keilbout, rest ziet er dan zo uit

Comment

Waw LesC, wel robuust voor een ietwat eenvoudiger steunbeugel. Ik heb er ook zo maar met eenvoudige Fisher pluggen en vijzen (schroeven) vastgezet. Het onderste verankeringspunt (zoals op de foto) houdt eigenlijk gedeeltelijk zichzelf vast: de gewichtsdruk duwt dat tegen de muur. Bij mij zijn het tamelijk poreuze snelbouwstenen binnenmuren (Poroton blokken).

Comment

Tiens... ik merk dat mijn dank aan de twee eerste 'responders' niet in het draadje staat. Daarom: bedankt, gasten. Ik heb het nodige aantal keilbouten vlot bij de DoeHetZelver kunnen aanschaffen. !

Dank voor je antwoord, Wasbeer. Het is waarschijnlijk 'overkill', maar 't is in de garage, en ik merk dat de andere schappen op dezelfde manier zijn bevestigd; eentje daarvan heb ik zelf ooit gedaan, het andere hing er al en heb ik gewoon 'geïmiteerd'.. Daarnet bij de DoeHetZelver vonden ze mijn keuze 'aan de lichte kant', waarop ik antwoordde: "Het is niet dat we op het schap moeten gaan zitten." De nieuwe zijn van dezelfde diameter (een boor van 10), maar een beetje korter waardoor de bout niet zo ver uitsteekt. Ik denk dat er een reden is waarom er keilbouten gebruikt zijn, en dus gebruik ik dezelfde techniek. In het tuinhuisje (hout) heb ik gewoon met houtvijzen gewerkt, en die blijven ook goed zitten.
          Ik ben beter met een Mac dan met doe-het-zelf dingen, maar ik kan m'n plan trekken.
          Last edited by LesC; 20 februari 2025, 10:02.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.2) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Comment

Keilbouten worden normaalgezien gebruikt in beton of massieve baksteen, in poreuze steen en snelbouwstenen met holle ruimtes trek je de stenen aan de binnenkant kapot terwijl je de keilbout aandraait, en dan wordt het ophangpunt minder stevig.
            Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel gewicht er aan komt te hangen of die bevestiging stevig genoeg is of niet, maar ik denk dat er voor deze toepassing in poreuze stenen een betere oplossing is dan keilbouten.
            Voor de juiste pluggen voor een bepaalde muur kan je even Google gebruiken, dan zie je welke pluggen het meest geschikt zijn voor een bepaalde muur.
            Je moet dan ook de juiste schroeven gebruiken in die pluggen, anders krijg je ook geen stevig ophangpunt.
            Vooral voor een zware belasting is het noodzakelijk om de juiste pluggen en schroeven te gebruiken.
            Als het echt vast moet zitten, dan zijn er nog chemisch anker pluggen https://www.google.be/search?q=chemi...t=gws-wiz-serp

Ik heb hier pas nog keilbouten gebruikt in de vloer van de garage, voor een grondanker om mijn fiets vast te leggen met een zware ketting .
            (Hier in de straat hebben ze onlangs een aantal fietsen gestolen uit tuinhuizen, met een grondanker maak ik het wat moeilijker als ze dat hier zouden proberen).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Dank je voor je input, Bart. Ik heb intussen keilbouten aangeschaft (omdat de twee andere schappen ook zo bevestigd waren); ik ben ook niet zeker van de vastheid/poreusheid van de muur. Dat zal ik bij het (klop)boren wel merken!
              Volgens de verpakking zouden ze wel mogen gebruikt worden bij holle stenen. Ik ben zelf niet zeker of het wel om brikken gaan; kan evengoed een 'steense muur' zijn met een spouw en een baksteen aan de buitenkant.

Last edited by LesC; 20 februari 2025, 10:19.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Dank je voor je input, Bart. Ik heb intussen keilbouten aangeschaft (omdat de twee andere schappen ook zo bevestigd waren); ik ben ook niet zeker van de vastheid/poreusheid van de muur. Dat zal ik bij het (klop)boren wel merken!
                Gewoon Fischer pluggen en tirefond bouten LesC keilbouten zijn enkel goed in beton en worden nooit gebruikt en rode steen.

Comment

In beton gebruikt me meestal "Hilti" pluggen.
                  dit is een soort keilbout, maar het boorgat is even dik als de bout.
                  bij keilbouten moet je heel wat dikker boren.

In holle steen kan je keilbouten wel gebruiken.
                  Maar in snelbouw, of proton snelbouw, zou i’ ze ook niet gebruiken.

mvg
                  nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Als je dan toch keilbouten wenst te gebruiken, koop dan voor deze situatie een versie met bouten, dan steken er geen draadstukken uit zoals op jouw foto. Dat is mooier (of minder lelijk...) en veel veiliger. Stoot je een keer aan zo'n draadstuk je je weet waarom.
                    Zie dit voorbeeld.
                    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Bij keilbouten zit er meestal direct tegen de muur een ring (van de keilbout zelf). Zijn dit geen draadstangen die met een chemisch anker in de muur gezet zijn? Bij een muur met snelbouwsteen is dat ook een oplossing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                        In beton gebruikt me meestal "Hilti" pluggen.
                        dit is een soort keilbout, maar het boorgat is even dik als de bout.
                        bij keilbouten moet je heel wat dikker boren.
                        Hilti-pluggen zegt op zich niets, ze hebben heel veel soorten bevestigingen in hun assortiment en zijn allemaal Hilti-spullen waaronder ook veel soorten pluggen.
                        Hetgeen jij bedoelt zijn hun keilnagels.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Inderdaad,
                          //op het werk noemen we het hiltipluggen, waarschijnlijk genoemd naar het merk.
                          maar het zijn wel handige pluggen voor beton of volle steen.

Mgg
                          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                            Inderdaad,
                            //op het werk noemen we het hiltipluggen, waarschijnlijk genoemd naar het merk.
                            maar het zijn wel handige pluggen voor beton of volle steen.

Mgg
                            Ik er vaak mee gewerkt, vroeger noemde wij die pluggen voor in het beton of in zeer harde steen 'redheds' (rode koppen). We hadden er ook een zware (hilti) drilboormachine voor nodig.

Comment

Intussen is het schap met de aangekochte keilbouten op een andere plaats in de garage gehangen. Nogmaals: de eerste heb ik zelf nooit gehangen, ik heb alleen dezelfde techniek toegepast, en bij het verplaatsen dus opnieuw gedaan wat ik jaren geleden gedaan had. Bij het boren merkte ik wel dat het duidelijk om holle brikken ging. Het eindresultaat is goed stevig. Aan de uitstekende draadstukken hangen we bijvoorbeeld de sleutels voor het tuinhuisje, of een handdoek, en dergelijke zaken. D'er is zeer weinig tot geen kans op kwetsuren omwille van de plaats waar die schappen hangen. De nieuw aangekochte keilbouten, hoewel met dezelfde diameter, zijn korter en steken dus minder ver uit.

Comment

Working...
                              X