Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weekmenu - hebben jullie nog inspiratie ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Weekmenu - hebben jullie nog inspiratie ?

Wij hebben bijna geen inspiratie meer wat te eten.
    Hebben jullie zo een vast weekmenu en wat eten jullie zoal ?
    Er zijn veel website met recepten, maar volgt jullie vrouw (of jullie zelf) specifiek een bepaalde website ?

Wij eten qua vlees meestal kip/kalkoen en zo weinig mogelijk koolhydraten.

Wij eten :
    -Volkoren Pasta met gekruid kippengehakt/parmesan/pijnboompitten
    -Gebakken aardappelen met wat sausen, kippebrochette en appelmoes
    -Kippeburgers met airfryer aardappelpartjes (of airfryer kroketten) en appelmoes
    -Zelfgemaakte pizza met bloemkoolbodem en gezonde ingredienten
    -Wok met kipstukjes en woksausje
    -Zilvervliesrijst met kip
    -Vis (als wij eens zonder kinderen zijn)
    -Kip aan't spit op zaterdag van het kraam
    Soms eens stoofvlees of vol au vent voor de verandering

Gekookte aardappelen ben ik wat beu gegeten van vroeger, daarmee liefst gebakken aardappelen met light-sausjes zoals Ketchup Zero of DL Mayo -80%
    Op de duur wordt het wat eentonig, dus zou graag eens een vast degelijk weekmenu samenstellen.

Qua ontbijt is brood niet aan te raden, maar er bestaat ook brood met lage koolhydraten en gezondere crackers.
    Wij proberen lage hoeveelheden koolhydraten te eten (geen keto, want meestal vetten als brandstof is teveel cholesterol en deze staat al te hoog)
    Kazen eten wij zéér graag, maar enkel nog smeerkazen met veel minder calorieën, wij willen ook een 10-tal kg afvallen.
    Last edited by KevinVdd; 18 februari 2025, 23:21.

Wat wij sinds de pandemie in 2020 altijd doen is een weekmenu opstellen met enkele vaste punten. Omdat ik thuis de kok ben, en tevens diegene die gaat winkelen, is het natuurlijk handig om het menu aan de winkellijstjes te koppelen. Ik ga op dinsdag en vrijdag naar de lokale supermarkt, en op woensdag (zoals vandaag) naar een grotere supermarkt in een naburig dorp. In deze laatste haal ik de verse spullen op voor vandaag woensdag en voor morgen donderdag, en tevens de spullen om de diepvries aan te vullen.

Maandag: vriezerdag: vlees of vis van de diepvries (meestal vers ingevroren). Afgelopen maandag was dat bv hamburgers (uit de vriezer), met ui (altijd in voorraad), princesseboontjes (vriezer) en tomatensaus (vriezer, maak ik maandelijks een voorraad aan om in kleine potjes in te vriezen). Doorgaans met aardappelen.
    Dinsdag: gehaktdag. Dat kan worst zijn, zoals afgelopen dinsdag, met bloemkool (allebei vers meegebracht), of gevulde paprika's of courgetten, of meatloaf. Met aardappelen (ofwel puree, ofwel gekookt).
    Woensdag: wokdag. Vandaag zal dat zalmwok zijn, waarvoor ik de ingrediënten een uurtje geleden heb aangekocht. Wokgroenten, extra soya, gerookte zalm. In de wok doe ik een weinig wokpasta. Eén keer per maand doorbreek ik de routine met Griekse pasta, spinazieroom en zelf in de pan gebakken vis, niet gefriteerd.
    Donderdag: variabel, maar nogal vaak biefstuk. Maar morgen bv zijn het gebraden kippenbillen (van de kraam). Met friet, of gebakken aardappelen... En daarbij een slaatje (morgen) of champignonsaus (vorige donderdag)
    Vrijdag: spaghetti. Ook dat maak ik 'op semi-industriële wijze', nl. genoeg om eenmaal vers te eten, en een keertje of zes uit de diepvriezer. Uiteraard met pasta (cappelini #1)
    Zaterdag: wat ik noem: 'een warme boterham', vaak om overschotjes op te werken. Toast met... Of ik bak een quiche. Of nu zaterdag bv boerenomelet, met overschot van aardappelen, tomaat, en uiteraard ui. Of ik maak een ovenschotel.
    Zondag: congé voor de kok iets halen, pizza uit de vriezer, of (minder dan vroeger maar graag toch nog 1x per maand): uit eten.

En dan is het weer maandag. ​​​​​​​​​​​ Een ander weekmenu, maar gebouwd op hetzelfde stramien.

Hopelijk helpt deze uitleg. ​​​​​​​​​​​
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Wij trekken er ons niets van aan. Als ik het menu van Kevin zie met bijna elka dag kip dan heb ik al zoiets van "eentonig". Bij ons komt er elke week kip, rund, varken op tafel. En dan nog eens vis (minder tegenwoordig) of kalf of lam of kaas of vegetarisch zoals een omelet met zowel overschot groenten van gisteren en verse er nog extra op og haloumi. Aardappels, rijst, pasta, linzen, zoete aardappels, champignons... allemaal goed. Soms zoveel groenten dat het enkel groenten en vlees is. Maar ook pizza en lasagne uit de winkel. Als er minder tijd is eens een croque met of zonder sla erbij. In de zomer al eens meer sla. Met gerookte vis, garnalen, hesp, kaas, andere groenten. Groenten vaak van de markt naar gelang het seizoen. Of soms gewoon een boterham met een droogworst, vleesbrood, paté en een goeie pint. En ja, friet met biefstuk en een goeie lepel (of 2-3) mayonaise ook. Stoofvlees, zelf gemaakt of niet, vol-au-vent ... En zeker stoemp! Met wortels, pastinaak, perterseliewortel, knolselder, prei, broccoli... (goeie klont boter, scheut room of melk, peper en naar gelang kruidnoot). En dan nog alle kolen... witte kool, rode kool, bloemkool, palmkool, savooi (met spek!) en als het echt moet spruiten. Dan hebben we het nog niet gehad over koolrabi, spinazie, andijvie, asperges, rapen...

En laat ons een kaasschotel met een trappist niet vergeten. Kan er beter zijn? (krijg al goesting)

Eerlijk gezegd wij hebben het probleem dat er niet genoeg dagen zijn om alles te eten wat we lekker vinden.

Comment

Zo te lezen zijn ze bij Kevin toch al redelijk met zorg bezig wat de dagelijkse kost betreft.
        Hier ook zeer veel aandacht voor wat we eten. Momenteel wat in transitie naar vegetarisch.

We hebben niet zo lang geleden zeer interessante en creatieve ervaringen gehad met 2 maaltijd pakket bezorgers: Foodbag en Hello Fresh. Een echte aanrader om eens wat afwisseling te implementeren en ideeën op te doen.
        Telkens met recepten en uitleg erbij, goed uitgebalanceerd, met ingrediënten die je anders misschien niet in huis haalt (bvb omdat je er teweinig van gebruikt). En echt niet moeilijk.
        Met een stappenplan (telkens foto's erbij), hoeveelheden voor 1, 2, 3 etc.. personen, kooktijden, "eet binnen ... dagen"... benodigdheden , allergiën. Soms ook een wijntip (allicht kan je die meebestellen maar dat deden wij niet).
        Wij hebben daarbij ook een handig mapje gekregen om de receptenfiches te klasseren.
        Veel bereidingen kan je ook later volledig autonoom toepassen (aankopen ingrediënten etc..).
        Een voorbeeld: "groene asperges met schelvis en gebakken aardappelen, met zelfgemaakte kruidenboter" of "aardappel-koolrabistamppot met warmgerookte makreel"

Comment

Working...
        X