Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Allé, ook hier zijn de digitale meters een feit, ik had weer de slimsten van de….

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Allé, ook hier zijn de digitale meters een feit, ik had weer de slimsten van de….

Montage slimme meters niet zonder slag of stoot verlopen hier…
    Komt hier een gebrekkig Vlaams sprekende de montage van
    mijn slimme meters doen, maakt die kerel hier wel een kortsluiting
    op de inkomende kabels van het net zeker.
    Resultaat, bijna gans de straat zonder elektriciteit en tien minuten
    later een ambulance, de mug, twee Fluvius auto’s en een boel
    paniek, hij was wel vergeten de achter in de kast gemonteerde mes
    schakelaar uit te zetten zeker.
    Had geen veiligheidkap, mat en handschoenen aan, resultaat,
    hij is hier blind begeleid en met een verbrand gezicht en handen naar
    buiten geleid geweest door twee ambulanciers.
    meteen na het ongeval onder de kraan in ons wasplaats tot de hulpdiensten
    er waren, meer kon ik niet doen.
    Die mannen van Fluvius zelf konden er echt niet om lachen
    dat gans zijn veiligheidsuitrusting nog in zijn auto lag,
    naar verluidt en volgens die mannen van Fluvius waren
    er in de cabine drie mes zekeringen van elk 200 Amp
    op het 400 volt net erdoor gegaan.
    Gelukkig was ik zelf zo slim geweest om het hoofdschakelaar
    en alle zekeringen uit te zetten toen hij hier toekwam,
    want er was ook een doorslag naar de nul.
    Alle vier de aansluitkabels waren meteen 10mm weg tot
    aan de isolatie….
    En bij mijn buurman werken sindsdien enkele dingen niet
    meer, zoals de afstand bedieningen van zijn rolluiken bv.
    kortom miserie voor hem, bij ons totaal geen schade
    aan de binnen installatie.

Messchakelaar .... functie ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
      Messchakelaar .... functie ?
      In al die kasten zit achteraan zo een hoofdschakelaar waarmee je door middel van een sleutel
      de volledige kast van het net kan afkoppelen, waar je enkel aan kan als de verzegeling van de kast is verbroken, enkel de maatschappij kan deze openen.
      link naar een foto van de hoofdzekering, links boven zie je die schakelaar die hij vergat open te zetten.

Comment

Die paljas wordt waarschijnlijk ontslagen, en als hij pech heeft komt verzekering niet tussen omdat hij een hoop procedures niet gevolgd heeft...

Comment

Hopelijk komt alles nog goed met die technieker.
          Het probleem is wel dat ze steeds moeilijker bekwame techniekers kunnen vinden.
          Er zijn er ook die alleen maar een bijscholingscursus hebben gevolgd, en die dan ook de nodige "papieren" krijgen om zo'n werken uit te voeren, maar dan mogen ze die mensen niet te vlug alleen op pad sturen.
          Na de examen hebben die nog geen werkervaring, en die is belangrijker dan dat papiertje.

Als ik aan een elektrische installatie moet werken dan gebruik ik wel altijd een voltmeter om te controleren of de spanning wel degelijk uitgeschakeld is (zelfs als de zekeringen uitgeschakeld zijn, extra controle kan nooit kwaad, en dat duurt maar een paar seconden).
          Wat ik op de foto zie is dat hij waarschijnlijk de schroeven heeft losgedraaid, en dat hij dan de draden uit de hoofdzekering heeft getrokken, zonder eerst te controleren of de spanning uitgeschakeld was.
          Aan de volledig weggebrande adereindhulzen te zien is het een flinke steekvlam geweest (met deeltjes gesmolten metaal die in het rond vliegen), die kan inderdaad voor spanningspieken hebben gezorgd waardoor apparaten die daaraan gevoelig zijn beschadigd kunnen worden bij de andere woningen die op die kring aangesloten zijn.

http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Hopelijk komt alles nog goed met die technieker.
            Het probleem is wel dat ze steeds moeilijker bekwame techniekers kunnen vinden.
            Er zijn er ook die alleen maar een bijscholingscursus hebben gevolgd, en die dan ook de nodige "papieren" krijgen om zo'n werken uit te voeren, maar dan mogen ze die mensen niet te vlug alleen op pad sturen.
            Na de examen hebben die nog geen werkervaring, en die is belangrijker dan dat papiertje.

Als ik aan een elektrische installatie moet werken dan gebruik ik wel altijd een voltmeter om te controleren of de spanning wel degelijk uitgeschakeld is (zelfs als de zekeringen uitgeschakeld zijn, extra controle kan nooit kwaad, en dat duurt maar een paar seconden).
            Wat ik op de foto zie is dat hij waarschijnlijk de schroeven heeft losgedraaid, en dat hij dan de draden uit de hoofdzekering heeft getrokken, zonder eerst te controleren of de spanning uitgeschakeld was.
            Aan de volledig weggebrande adereindhulzen te zien is het een flinke steekvlam geweest (met deeltjes gesmolten metaal die in het rond vliegen), die kan inderdaad voor spanningspieken hebben gezorgd waardoor apparaten die daaraan gevoelig zijn beschadigd kunnen worden bij de andere woningen die op die kring aangesloten zijn.
            Ik stond er drie meter vanaf Bart, die kerel ging héél nonchalant tewerk.
            loste de vier vijzen, stak er zijn schroevendraaier achter en trok de vier
            geleiders er in één keer uit een geweldige klap en t’was gebeurd…
            Geen enkel metaaldeeltje te zien, bij zulke vermogens vergaat koper
            meteen in damp. (eens kort rekenen, 400X200X1,73=ongeveer een belastbaar vermogen
            van 140 Kw, als je dat kortsluit moet ik je niet vertellen wat dat geeft)
            Dan krijg je een plasma van minstens 30.000°C.
            Hopelijk voor die kerel houdt hij er geen blijvende schade aan over, zal ik
            waarschijnlijk ook nooit iets over horen, de mannen van Fluvius zelf mogen
            daar uiteraard ook niets over zeggen, niet iets om als verantwoordelijke
            maatschappij fier op te zijn.
            Last edited by Geerten; 19 februari 2025, 20:17. Reden: Correctie, tikfout de temperatuur van een plasma vlamboog.

Comment

Pffft. Wat kan je daar op zeggen. Erg voor die man. Maar toch ook een ferme blaam voor wie zo iemand op pad stuurt. Fluvius gaat hier wel doen alsof het allemaal hun probleem niet is maar toch, ze hebben ook boter op hun hoofd. Pay peanuts, get monkeys.

Ik zie dat ook op het werk waar Fabricom, Engie, Equans of hoe ze morgen ook mogen noemen bakkers, beenhouwers en andere op pad sturen die ze enkel gezegd hebben welke kant van een shroevendraaier ze moeten vasthouden op het pad sturen om zo'n dingen te doen. Eigenlijk ligt de verantwoordelijkheid toch nog steeds bij hun. Ja, het is moeilijk om goeie werkkrachten die de juiste opleiding gehad hebben te vinden. Helemaal mee eens. Maar er is wel een reden dat je die niet vindt. Een andere reden is dat dankzij de politiekers ons onderwijs (alle richtingen en alle niveaus) beneden alle peil is.

Als ze hier ooit komen dan blijf ik erbij kamperen tot het gedaan is. Met alle schakelaars af, lampen uitgedraaid en alle stekkers uit het stopcontact. En pas terug insteken na controle. Ook met een driefasen check. Maar ja, als ze dan 1 huis verder de boel om zeep helpen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Ook met een driefasen check.
                Net dat had hij juist gecontroleerd Spanik, een L van links draaiende fasen zette hij op de meter,
                zijn opvolger wist dat blijkbaar niet… mijn machines draaiden dus links bij de test, maar dat
                heeft hij netjes opgelost, ik had zo een licht voorgevoel

Comment

Wow, dat is de moeite! Waarschijnlijk een zelfstandige die met een tweedehands bestelwagentje begonnen is in onderaanneming voor Fluvius? Mijn ervaringen waren minder dramatisch, enkel de meter administratief afgesloten, ik heb het verhaal hier al eens gedaan. Ik vraag me nu wel af hoe ze zo'n afgebrande kabel herstellen. Was er nog genoeg speling of hebben ze een las moeten maken in de woning?
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Ik vraag me nu wel af hoe ze zo'n afgebrande kabel herstellen. Was er nog genoeg speling of hebben ze een las moeten maken in de woning?
                    De kabel zelf is niet beschadigd, dit zijn de draden die vanaf de messchakelaar naar de hoofdzekering gaan.
                    Het beste is om die draden te vervangen, want er zit na de "explosie" een laagje koolstof op de isolatie.
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Net dat had hij juist gecontroleerd Spanik, een L van links draaiende fasen zette hij op de meter,
                      zijn opvolger wist dat blijkbaar niet… mijn machines draaiden dus links bij de test, maar dat
                      heeft hij netjes opgelost, ik had zo een licht voorgevoel
                      Dat kan je inderdaad best al controleren terwijl de technieker er nog is.

Bij koelmodules met driefasige scrollcompressors werd er in het bedrijf waar ik werkte altijd een 3 fase bewakingsrelais in de schakeling voorzien zodat de koelmodule niet kon opstarten als de 3 fasen niet juist aangesloten waren.
                      Niet alle machines gaan meteen kapot als de fasen omgewisseld zijn, ze werken dan wel niet zoals het hoort, maar er wordt niets beschadigd, een scrollcompressor gaat ook niet meteen kapot, maar als zo'n koelmodule geïnstalleerd wordt door iemand die er niets van kent, dan draait die waarschijnlijk wel in de soep voor ze doorhebben dat er iets niet klopt (zo'n compressor maakt veel meer lawaai als die in de verkeerde richting draait).
                      BD0338BE

Comment

Een straf verhaal.

Nu je het zegt, hier is indertijd ook niets afgesloten geweest. De kabel van de straat (een dikke, ooit vernieuwd) komt hier toe in een zwart doosje, van waaruit nog een stuk oude kabel van 4x4mm2 naar de meterkast gaat.
                        Dat zwarte doosje is niet open geweest (zit hierin dan nog een zekering ?) en er blijft dus een kleine meter van mindere sectie in de aansluiting.

De technieker in kwestie had duidelijk nog niet veel kabels gestript - ik had een kabel van 10mm2 vanuit mijn nieuwe en pas gekeurde zekeringkast klaargelegd, hij beweerde eerst dat "de klant" dit moest aansluiten (dat kan toch niet zonder de zegels te verbreken).
                        Maar op een 3x230V netwerk (waarvan maar 2 fasen gebruikt) kon hij weinig verkeerd doen (en er was een 4mm2 "zekering").

Blijkbaar heeft hij dan ook onder spanning gewerkt. Van veiligheidsuitrusting niets gezien.
                        Hij was wel erg geïnteresseerd in de oude kabel, heeft hem met beugels en al uit de muur getrokken.
                        Last edited by palombian; 20 februari 2025, 11:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Ik vraag me nu wel af hoe ze zo'n afgebrande kabel herstellen. Was er nog genoeg speling of hebben ze een las moeten maken in de woning?
                          Dat is de kabel tussen de hoofd mes schakelaar en de vier maal 32 Ampere hoofd automaat Hombre.
                          Die wordt volgens mij zowiezo altijd vervangen samen met deze die naar de teller loopt, want
                          die twee kabelsets zaten bij het nieuwe grijze deksel die in de plaats van het plexiglas deksel
                          komt, zijn kabelsets van vier keer 16mm2.
                          De ondergrondse aansluiting die hier binnenkomt is er eentje van vier keer 35mm2 aluminium.
                          Last edited by Geerten; 20 februari 2025, 11:38.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Een straf verhaal.

Nu je het zegt, hier is indertijd ook niets afgesloten geweest. De kabel van de straat (een dikke, ooit vernieuwd) komt hier toe in een zwart doosje, van waaruit nog een stuk oude kabel van 4x4mm2 naar de meterkast gaat.
                            Dat zwarte doosje is niet open geweest (zit hierin dan nog een zekering ?) en er blijft dus een kleine meter van mindere sectie in de aansluiting.
                            4X4mm2 als voeding voor een hele kast is absoluut niet reglementair palombian dat kastje is de aansluit kast waar gewoon je tellerkast uit gevoed wordt als de hoofdkabel te kort is.
                            Hier komt die hoofdkabel rechtstreeks in de 25B60 kast toe, is altijd zo geweest.
                            Elektriciteits cabine kan hier niet veel dichter staan (gps 50.9780603, 3.0901080)
                            Last edited by Geerten; 20 februari 2025, 12:24.

Comment

Dat zal ook een BA5 geweest zijn die vergat van de scheidingschakelaar open te zetten.

Comment

Working...
                              X