Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TV kopen ..backlight bleeding

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• TV kopen ..backlight bleeding

Ben aan het uitkijken om de 14 jaar oude maar nog steeds prima 37” Sony tv te vervangen. Onze kijkafstand is iets vergroot (nu 3,75 m) en onze ogen ietwat “verminderd”.

Volgens adviezen zouden we voor 55” moeten gaan maar dat is een grote sprong en is moeilijk passen in ons interieur. 50” lijkt ons een haalbare keuze.

Na redelijk wat zoekwerk kwamen we terecht bij een LG OLED model (
    LG OLED55C34LA 2023) https://www.coolblue.be/nl/product/9...34la-2023.html
    ... maar dit blijkt niet beschikbaar in 50”. (blijkbaar zijn er helemaal geen OLED tv’s te krijgen in 50” ).

Een LG QNED 50" (model 2024) alternatief gevonden die goede scores krijgt (en 400 € minder kost).
    Maar ik lees wel als zwak punt “Backlight bleeding”. Een zoekopdracht in Google afbeeldingen levert nogal een verwarrend beeld op.

Heeft iemand hier ervaringen?
    We kijken nooit tv in compleet donkere omgeving, er is steeds (omgevings) verlichting aan.

Onze LG OLED55E6V is nu ongeveer 6 jaar in gebruik en sinds een jaar of drie heeft die enorm last van ingebrand beeldscherm, logo's van diverse zenders met NatGeo als topper maar ook zeer veel strepen onderaan het beeld waar de ondertitels staan. Zeer tevreden van het 4K beeld en de betere geluidweergave door de aangebouwde soundbar. Ondertussen begint dat ingebrande beeld me steeds meer te storen, volgend jaar waarschijnlijk een ander toestel aanschaffen maar ik twijfel of het opnieuw een LG OLED zal worden. Verkopers zeggen me dat dit euvel ondertussen wel beter aangepakt wordt, maar ik weet niet of ik die kans wil wagen om binnen 3-4 jaar opnieuw op storingen te zitten kijken. De Samsung Neo Qled lijkt me ook zeer mooi beeld weer te geven.
    Laat u niet afschrikken door het grotere beelddiagonaal, dat ben je zo gewoon. Onze volgende zal meer dan waarschijnlijk een 65" worden. Over de beperkingen van uw interieur kan ik natuurlijk weinig zinvol zeggen. Succes!
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Die 14 jaar oude tv heeft een veel oudere beeldschermtechnologie dan die LG QNED, je huidige tv zal veel meer last hebben van backlight bleeding dan die nieuwe.
      Als dat nu geen probleem is, dan zal dat met de recentere schermen zeker geen probleem zijn.
      Ik heb hier een nog oude Philips (ook kleiner dan de meeste tv's van tegenwoordig), als je daarop een wit vlak bekijkt, dan zitten daar een aantal "beige vlekken" in, maar als je een film aan het bekijken bent dan valt dat eigenlijk nooit op.
      Als ik een nieuwe koop, dan zal dat ook een grotere worden, maar omdat geregeld lees dat de huidige OLED tv's nog altijd last hebben van inbranden zal het dan waarschijnlijk ook geen OLED worden.

http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Met OLED heeft men actueel nog steeds het beste contrast, echt zwart en nooit background bleeding of clouding.
        Onlangs twee naast elkaar gezien, een OLED en een QLED en met iets hoger ingestelde helderheid was op de QLED het zwart toch al niet meer egaal zwart.
        Voorkeur blijft nog steeds OLED.
        Het is ook niet voor niets dat Samsung naast QLED ook terug volop OLED beginnen aanbieden is.
        Actueel al jaren een LG OLED en niettegenstaande 90% van de tijd dezelfde zender, niets ingebrand.
        Last edited by VerSeg; 23 november 2024, 14:19.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Met OLED heeft men actueel nog steeds het beste contrast, echt zwart en nooit background bleeding of clouding.
          Niet onlogisch, OLED heeft geen backlight.
          Hombre

Comment

Hier zéér tevreden van onze Panasonic 65 inch OLED met ingebouwde Soundbar en subwoofer.
            nu een drie jaar oud schat ik, en nog totaal niets te merken van inbranden oid.
            Om de X aantal speeluren gaat die bij het uitschakelen zichzelf kalibreren, (zie je aan een horizontale witte lijn die dan traag over het scherm loopt, waarna de tv dan automatisch in standby gaat.
            Ook het geluid is meer dan ok en (voor ons) zeker niet nodig om te koppelen met een extern toestel
            zoals ons Bose systeem van vroeger.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Onze LG OLED55E6V is nu ongeveer 6 jaar in gebruik en sinds een jaar of drie heeft die enorm last van ingebrand beeldscherm, logo's van diverse zenders met NatGeo als topper maar ook zeer veel strepen onderaan het beeld waar de ondertitels staan. Zeer tevreden van het 4K beeld en de betere geluidweergave door de aangebouwde soundbar. Ondertussen begint dat ingebrande beeld me steeds meer te storen, volgend jaar waarschijnlijk een ander toestel aanschaffen maar ik twijfel of het opnieuw een LG OLED zal worden. !
              Straf...zelf heb ik sinds 2016 een LG OLED65E6V en die heeft totaal nul last van inbranden... en die staat elke dag minstens > 5 uren te draaien..
              Er is wel eens iemand (gratis) via LG de voeding komen vervangen omdat er een potentieel issue mee was.

Enkel soms wat last van reflecties omdat het scherm een spiegel is maar door de gordijnen te sluiten is dat opgelost.
              Super tevreden mee... Heb die aangesloten via een een Yamaha 5.1 versterker met Piega luidsprekers...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

Straf...zelf heb ik sinds 2016 een LG OLED65E6V en die heeft totaal nul last van inbranden... en die staat elke dag minstens > 5 uren te draaien..
                Er is wel eens iemand (gratis) via LG de voeding komen vervangen omdat er een potentieel issue mee was.

Enkel soms wat last van reflecties omdat het scherm een spiegel is maar door de gordijnen te sluiten is dat opgelost.
                Super tevreden mee... Heb die aangesloten via een een Yamaha 5.1 versterker met Piega luidsprekers...
                Het toeval wil dat mijn broer enkele maanden na onze aankoop van de LG OLED 55" ook een LG OLED heeft aangekocht, een 65" maar het exacte type weet ik nu niet. Bij een bezoek een maand of drie geleden hebben we moeten vaststellen dat ook daar de eerste sporen van inbranden te zien was. Dat was voor mijn broer ook de eerste keer dat hij dit zag. Duidelijk dat de eerste generaties alvast last hadden of op zijn minst onvoldoende maatregelen tegen inbranden konden nemen.
                Zelf zie ik ook weinig/geen beterschap als de panel noise functie in werking treedt. In verschillende Youtube video's wordt ook aangegeven dat oudere LG's inderdaad last kunnen hebben van inbranden.
                Het feit dat zelfs LG op hun website het fenomeen inbranden aanhaalt, geeft toch aan dat er bepaalde aandachtspunten of zelfs probleemgevallen zijn.

Hombre

Comment

Voor de mensen die denken dat ik overdrijf, even snel een foto van het scherm gemaakt, een foto met 100% rood gevulde afbeelding.
                  Gelukkig is het beeld nooit zo uniform van kleur en valt het minder op, maar toch onder bepaalde omstandigheden: rampzalig.

Edit: kleine weerspiegeling hoek rechtsonder is van een kast

Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                    ..... (blijkbaar zijn er helemaal geen OLED tv’s te krijgen in 50” ).

A90K te verkrijgen in 48" OLED van Sony, prachtige televisie en zéér hoge kwaliteit beeldscherm !
                    De lijst van Televisies. Vind van alle Televisies-producten de beste voor u.Maak kennis met het enorme aanbod smart-tv's van Sony, van tv's met groot scherm tot OLED en van Full Array LED tot LCD en meer voor een indrukwekkende kijkervaring. Lees nu meer!}

grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 24 november 2024, 21:57.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

[QUOTE=Hombre;n8107297]Voor de mensen die denken dat ik overdrijf, even snel een foto van het scherm gemaakt, een foto met 100% rood gevulde afbeelding.
                      Gelukkig is het beeld nooit zo uniform van kleur en valt het minder op, maar toch onder bepaalde omstandigheden: rampzalig.

Edit: kleine weerspiegeling hoek rechtsonder is van een kast
                      /QUOTE]

Dat is inderdaad heel erg ...nog nooit zoiets gezien op mijn oled... heb je een laptop aangesloten om een rood scherm te tonen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                        Dat is inderdaad heel erg ...nog nooit zoiets gezien op mijn oled... heb je een laptop aangesloten om een rood scherm te tonen?
                        Nee, in photoshop een jpg aangemaakt met een egale vulling rood. Op een usb stick gezet en direct aangesloten voor foto weergave op tv.
                        Misschien een goede oefening voor mensen die willen weten hoe goed of slecht hun scherm is.
                        Hombre

Comment

Best ook eens bekijken,op,welke manier men aan een ingebrand scherm komt.
                          Het risico op inbranden is zo goed als met elk scherm veel groter als men helderheid en contract op maximum laat staan.
                          Die waarden zijn vaak onnodig om thuis TV te kijken maar worden wel vaak gebruikt voor toestellen in demo en in zeer heldere omgevingen.
                          Enk toestel kent een soort van degradatie van helderheid na vele uren gebruik.
                          Dat het nu plasma, LED of OLED is, altijd al geweten dat fabrikanten aanraden om zeker in het begin deze waarden fors te verminderen.
                          Op 100% helderheid is het hier zelfs storend helder als er minder licht is in huis, ik denk dat het hier zelfs maar op 20% of zoiets staat.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Best ook eens bekijken,op,welke manier men aan een ingebrand scherm komt.
                            Het risico op inbranden is zo goed als met elk scherm veel groter als men helderheid en contract op maximum laat staan.
                            Die waarden zijn vaak onnodig om thuis TV te kijken maar worden wel vaak gebruikt voor toestellen in demo en in zeer heldere omgevingen.
                            Enk toestel kent een soort van degradatie van helderheid na vele uren gebruik.
                            Dat het nu plasma, LED of OLED is, altijd al geweten dat fabrikanten aanraden om zeker in het begin deze waarden fors te verminderen.
                            Op 100% helderheid is het hier zelfs storend helder als er minder licht is in huis, ik denk dat het hier zelfs maar op 20% of zoiets staat.
                            De locatie waar het toestel staat/hangt is ook belangrijk. Hier is dat naast een 3m50x2m60 raam wel noord gericht maar toch veel natuurlijk licht. 20% helderheid is wel heel laag.
                            In de link de aanbevolen instellingen voor een LG OLED 4k, mijn instellingen zijn Oled 80 - Contrast 95 - Helderheid 50 - Scherpte 25 - Color 55 - Tint 0 - Kleurtemp K20. Dat zijn dezelfde of een tikkeltje minder dan de aanbevolen waarden voor bij natuurlijk licht. Men mag toch verwachten dat de aanbevolen waarden niet kunnen leiden tot schade aan het toestel.

LG TV - The Best Picture Settings For Your LG TV. Learn how to use, update, maintain and troubleshoot your LG devices and appliances.
                            Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Men mag toch verwachten dat de aanbevolen waarden niet kunnen leiden tot schade aan het toestel.
                              In theorie wel, maar een logo dat jaren op dezelfde plaats staat is eigenlijk geen normaal gebruik.
                              In principe veranderen beelden constant maar logo's spijtig genoeg niet.
                              En ja ik weet dat we daar geen impact op hebben en we ermee moeten leven.
                              Is spijtig genoeg met veel producten zo dat externe invloed een impact kan hebben.
                              Technologie verbetert met de jaren gelukkig ook wel.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X