Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groeven in wegdek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groeven in wegdek

Op de Antwerpse ring zijn er sinds geruime tijd groeven gefreesd in het wegdek, normaal is dit ter voorbereiding voor een nieuwe toplaag. Het zou gaan om het rolgeluid te reduceren las ik op TopGear. Deze groeven zijn niet om water af te voeren, want niet dwars over het wegdek. Hoe ervaren de motorrijders dit dan ? Ik kan mij voorstellen dat deze daar niet zo blij mee zijn.
    Last edited by toerist; 23 oktober 2024, 20:21.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Het is niet de eerste keer dat ze die groeven in het wegdek hebben gefreesd, toen ik zelf nog met de motor reed was dat ook al op sommige Belgische snelwegen.
    Toen was het zo dat mijn GSX600F er een heel stuk minder stabiel op aanvoelde met sommige motorbanden, het is al lang geleden, maar volgens mij was dat toen vooral met Dunlop banden, Michelins hadden er veel minder last van (het juiste type band weet ik ondertussen niet meer, ze zullen die banden toch al lang niet meer maken, want dat is meer dan 25 jaar geleden).
    Met de Bandit 1200S heb ik er nooit problemen mee gehad, maar daar hebben voor zover ik mij kan herinneren altijd Michelins op gelegen, toch na de eerste set.
    Het is dus best mogelijk dat er motoren zijn die "zoekerig" aanvoelen als je daarmee op zo'n gefreesd wegdek aan het rijden bent.
    De ene motor zal daar dus eerder last van hebben dan de andere, en ook de bandensoort bepaalt mee of die motor er meer of minder last van heeft.
    Maar ik heb er dus wel degelijk slechte ervaringen mee gehad als "ex-motorrijder".
    Ik begrijp dus niet waarom ze er nu weer mee beginnen, ik zal zeker niet de enige geweest zijn die er een probleem mee had.

Even Googelen leverde dit op, ik ben dus niet de enige die er ooit last van heeft gehad als motorrijder:
    Oproep: geef je mening over NGCS (ribbelbeton) wegdek. Heb jij hier als motorrijder ervaring mee? Laat het ons weten.

In de reacties lees ik dat de motor er "zoekerig" van wordt, en dat het aanvoelt "alsof je met een lekke band rijdt", dat is dus ook wat ik toen voelde als ik over zo'n gefreesd wegdek reed.
    Last edited by Black B@ndit; 23 oktober 2024, 23:01.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik had zoiets wel gedacht, dank voor het artikel.
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

Comment

Veel hangt af van het profiel van de band, ook met auto's kan men er redelijk wat last van hebben, net als met een motorfiets.
        Zelf ook een Bandit 1200 S gehad zoals Bart daarmee was het heel vervelend.
        Op de verkeerswisselaar van de E40 naar de E314 hebben ze ook groeven gemaakt, de uitleg was dan eerder voor een betere grip in de bocht.
        Maar daar heb ik veel twijfels over, je neemt ook ongeveer de helft van het contact tussen band en baan weg, dan kan de totale grip nooit volledig zijn.
        Ben er zelf geen voorstander van.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

VerSeg, zou dat daar niet zijn om stiekem de snelheid te verminderen? In elk geval een gevaarlijk stuk weg, en de groeven maken het niet beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
            VerSeg, zou dat daar niet zijn om stiekem de snelheid te verminderen? In elk geval een gevaarlijk stuk weg, en de groeven maken het niet beter.
            De snelheid verminderen door motorrijders te laten verongelukken? Als de motor aanvoelt alsof de banden aan het leeglopen zijn, dan ben ik er heel zeker van dat de wegligging er ook heel sterk op achteruit gaat, remmen en bochten nemen zal dan zelfs aan lagere snelheden gevaarlijk worden.
            Als motorrijder wil je niet de traagste zijn op de weg, heel wat automobilisten begrijpen niet dat je als motorrijder geen autobumper op een paar meter achter het achterwiel wil hebben, want als je dan moet stoppen is er een heel grote kans dat het voor de motorrijder slecht afloopt.
            Of is het stiekem een manier om de motorrijders die daar dagelijks passeren ook in een blikken doos te krijgen omdat het wegdek heel onveilig aanvoelt op de motor.
            In ieder geval, wie dat heeft beslist die zal zelf zeker geen motorrijder zijn, misschien haat die wel motorrijders omdat die in de file meestal nog wel vooruit geraken...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
              De enigen die daar uit de bocht vlogen, dat waren vooral buitenlandse vrachtwagens.
              En dat gebeurde nadat plots alle borden verdwenen waren met snelheidsbeperkingen en aankondiging van een scherpe bocht.
              Nu de borden er terug staan, gebeurt daar nog weinig.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Working...
              X