Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Houtkachels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Het energieverbruik van een al wat oudere woning halveren, dat is meestal nog redelijk betaalbaar.
    Eens je al op een bepaald punt zit, dan wordt elke stap om nog minder te verbruiken al een heel stuk duurder, meestal veel duurder dan wat je er ooit nog mee kan uitsparen.
    Dat klopt inderdaad Bart.
    U heeft zelf ook zonnepanelen en een batterij voor zover ik me niet vergis.
    Stel dat je nogmaals zou moeten investeren om nogmaals het energieverbruik van het net te verminderen, wat zou u nog kunnen doen?
    Zoals u zegt, eenmaal men de investeringen gedaan heeft en niet extreem gaat consumeren, dan zit men ver op de limiet van het mogelijke.
    En het is dus niet omdat men morgen weer nieuwe regeltjes zou vinden om alles duurder te maken, dat men nog meer kan gaan uitsparen met extra investeringen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
      Probleem met pellets is wel dat je volledig afhankelijk bent van de marktprijzen en dat je ze moeilijk zelf kan maken, ook de kwaliteit is soms een gok.
      Klopt...Het is niet voordeliger dan gas maar het voordeel voor ons is dat we dan enkel de living en keuken verwarmen vanaf 17u en de rest van het huis niet meer. (geen kinderen meer thuis)
      Ook is het dan gezelliger warm (24~25 gr)...Kachel kost rond 5000,- dus dat haal je er nooit uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

Klopt...Het is niet voordeliger dan gas maar het voordeel voor ons is dat we dan enkel de living en keuken verwarmen vanaf 17u en de rest van het huis niet meer. (geen kinderen meer thuis)
        Ook is het dan gezelliger warm (24~25 gr)...Kachel kost rond 5000,- dus dat haal je er nooit uit.
        Niet gebruikte ruimtes, daar kan men met een CV ook de thermostaatkraan dicht draaien, al dan niet met programmeerbare smart thermostaten.
        Zal nog goedkoper zijn dan een kachel.
        Er is uiteraard een groot verschil tussen comfort en gebruiksgemak of kost.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Geen fan Dpix Pellets kunnen koolmonoxide uitstoten​ en onttrekken meestal hun zuurstof
          van in de ruimte waar ze staan.
          Bovendien moet je (liefst een droge) opslag ruimte hebben en heb je er toch nog dagelijks
          wat werk aan.
          Elk zijn gedacht natuurlijk.

Comment

Veel mensen hebben last van houtstook in Nederland. Betekent dit dat we voortaan moeten stoppen met stoken? Tex en Jonathan gaan hierover in gesprek.Kijk de ...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Over iedereen die rookt (en dat zijn er helaas altijd nogal wat) en een veelvoud van de kacheluitstoot aan de bron geconcentreerd en bewust inhaleert geen woord.
              En ja , zo'n Ardens gerookt hespje kan toch smaken, beetje gerookte paling, beetje gerookte zalm...hoelang nog ?
              Last edited by opapol; 25 oktober 2024, 17:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Geen fan Dpix Pellets kunnen koolmonoxide uitstoten​ en onttrekken meestal hun zuurstof
                van in de ruimte waar ze staan.
                Bovendien moet je (liefst een droge) opslag ruimte hebben en heb je er toch nog dagelijks
                wat werk aan.
                Elk zijn gedacht natuurlijk.
                Ik versta perfect wat je bedoelt maar deze kachel heeft gegarandeerde 100% afgesloten verbrandingskamer (aansluiting voor lucht van buiten), zelfreinigend (schrapend, leegmaken door vuurkorf om te draaien zodat reinigen maar na 14 dagen nodig is, glasraam wordt ook proper gehouden met bepaalde luchtstroom techniek , zeer efficient en verbrand de uitstoot nog een keer voor nog hoger rendement.

Mijn huidige is van vorige generatie met veel lager rendement en idd een pest om te reinigen...ik gebruik minder dan een pallet pellets per jaar...
                Ga een pallet of 3 stockeren als de prijs goed zit, heb genoeg overdekte ruimte ervoor...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Niet gebruikte ruimtes, daar kan men met een CV ook de thermostaatkraan dicht draaien, al dan niet met programmeerbare smart thermostaten.
                  Zal nog goedkoper zijn dan een kachel.
                  Er is uiteraard een groot verschil tussen comfort en gebruiksgemak of kost.
                  Heb ik allemaal en is niet te doen voor de goedkoop want het is uiteindelijk duurder maar echt wel puur voor de gezelligheid...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Over iedereen die rookt (en dat zijn er helaas altijd nogal wat) en een veelvoud van de kacheluitstoot aan de bron geconcentreerd en bewust inhaleert geen woord.
                    En ja , zo'n Ardens gerookt hespje kan toch smaken, beetje gerookte paling, beetje gerookte zalm...hoelang nog ?
                    Van dat roken heb je volledig gelijk, dat wordt elders ook wel aangekaart.
                    De gerookte worsten of hesp worden soms volledig chemisch een gerookt smaakje en geur gegeven.
                    Ik denk verder ook niet dat die fabrikanten nog voor veel uitstoot mogen zorgen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Heb ik allemaal en is niet te doen voor de goedkoop want het is uiteindelijk duurder maar echt wel puur voor de gezelligheid...
                      Voor de gezelligheid, 12uur open haard (op je tv) zonder de buren uit te roken : https://www.youtube.com/watch?v=sw-V8MBN9DU
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Voor de gezelligheid, 12uur open haard (op je tv) zonder de buren uit te roken : https://www.youtube.com/watch?v=sw-V8MBN9DU
                        Mijn naaste buren stoken beiden met openhaard... mijn pelletkachel is millieuvriendelijk...CO2 neutraal...

Comment

Mijn naaste buren stoken beiden met openhaard... mijn pelletkachel is millieuvriendelijk...CO2 neutraal...
                          De hoeveelheid CO2 in houtpellets is opgenomen gedurende de levenscyclus van de boom. Bij de verbranding van de pellet wordt vervolgens weer evenveel CO2 uitgestoten. Hierdoor wordt er, anders dan bij fossiele brandstoffen zoals gas en stookolie, geen extra CO2 toegevoegd aan de atmosfeer.
                          Maar dat wil zeggen dat de boom laten staan wel nog milieuvriendelijker is.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Maar dat wil zeggen dat de boom laten staan wel nog milieuvriendelijker is.
                            Ja, ik zou eventueel ook de verwarming kunnen afzetten deze winter en 7 truien aandoen....ik zal er eens over peinzen

Comment

Ja, ik zou eventueel ook de verwarming kunnen afzetten deze winter en 7 truien aandoen....ik zal er eens over peinzen
                              Ik heb geen commentaar gegeven op uw gebruik ervan hé, dat is uw keuze.
                              Met een andere vorm van verwarming is er vermoedelijk ook impact op het milieu en zelfs meer.
                              Elektriciteit heeft ook ooit ergens in de cyclus een impact.
                              Alleen wordt er overal nogal gegoocheld met klimaatneutraal.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

De verschillende kachels vergeleken qua uitstoot:

Hier vind je per model de gemiddelde fijnstof-uitstoot terug. Ter vergelijking vind je er ook de uitstoot van decentrale verwarming op stookolie en gas.

En waar we ons nog het meeste zorgen over zouden moeten maken: de uitstoot van PAK, kankerverwekkend. Afhankelijk van plaats en tijd, tot 73% te wijten aan hout stoken in huis. Maar dat zal dan weer zo gaan als alle schadelijke stoffen, zolang je er niet per direct van doodvalt zal het decennia duren alvorens men tot het besef komt dat het écht niet gezond is. Vergelijk de situatie met roken, ondanks de feiten al meer dan 50 jaar klaar en helder zijn, lijkt de verstokte roker zijn enige zorg dat er een gloeiende sigaret op zijn kl*ten kan vallen. Vrouwlief en kinderen in de auto roken lekker mee, ongewild en ongewenst. Maar net hetzelfde fenomeen bestaat rond andere schadelijke en verboden stoffen zoals asbest en DDT: minimaliseren en zolang mogelijk blijven gebruiken. Net zoals men nu moet afkicken als junkies van het gebruik van verbrandingsmotoren voor het algemeen welzijn: nooit eenvoudig om iets dat werkt af te geven ondanks de nadelen.

De impact van houtverbranding op de luchtkwaliteit in een woonomgeving kan lokaal erg hoog oplopen.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Working...
                                X