Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Houtkachels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    Ik volg jou spikkesenior.

"..... het gepeupel...... " Ik vind die arrogante en neerbuigende houding t.o.v. je medemensen degoutant!

Als je intelligenter bent dan je medemens dan is reageer je ook intelligent i.p.v. arrogant t.o.v. je medemens.
    Met zo een reactie getuigt dat zeker niet van intelligentie, integendeel zou ik zelfs durven beweren...intelligentie begint alleszins met respect...
    nikon coolpix s9100

Comment

Tegen zo'n superieure intelligentie ben ik niet bestand, tegen zo'n nietszeggende reacties nog minder. Beide heren denken er zelfs niet aan dat het ook zelfspot zou kunnen betreffen. Knap.
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

De mensen die graag meer duiding wensen, kunnen misschien ook eens luisteren naar dit 7 minuten durende interview met de Professor bouwkunde van UGent Nathan Van Den Bossche (die het doctoraat begeleid) op Radio 1. Merk op dat de prof ook niet echt tevreden is met het artikel en vooral de titel ervan in De Standaard.

Hombre

Comment

Deze week opgevangen dat men nu de laatsten een verplichte digitale meter gaan opsolferen ondanks eerder beloftes.
          En meteen is er een grote vraag naar hout en pelletkachels
          Mijn buurman verkoopt hout en pellets en de vraag stijgt heel erg snel.
          Snappen ze nu zelf niet dat ze boel om zeep helpen met hun aanpassingen
          De VREG denkt enkel aan geld hier bij ons in dit apenlandje

En het woordgebruik van Hombre zijn we ondertussen al gewend toch, wie schrikt daar nog van ...

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Deze week opgevangen dat men nu de laatsten een verplichte digitale meter gaan opsolferen ondanks eerder beloftes.
            En meteen is er een grote vraag naar hout en pelletkachels
            Mijn buurman verkoopt hout en pellets en de vraag stijgt heel erg snel.
            Snappen ze nu zelf niet dat ze boel om zeep helpen met hun aanpassingen
            De VREG denkt enkel aan geld hier bij ons in dit apenlandje.

grts
            Sieg
            Ook gezien Sieg, als je nu op de website “wanneer krijg ik mijn digitale meter” je ean code ingeeft
            krijg je ook al geen datum meer, dat hebben ze dus ook reeds ingesteld, weeral een gebroken belofte maar ik heb het op papier staan, of het zal helpen, geen idee…..
            En dan is er ook nog eens het PIEK tarief, hier zal dat vermoedelijk een redelijk zware zijn
            met veel pieken boven de 10Kw.
            Gelukkig nog geen ev…..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Experts die nu tot het besef komen dat ze vanalles gepredikt hebben zonder eerst zelf gedegen onderzoek te doen en nu met hun billen bloot staan. En dus maar roepen wat hun geldschieters voorschrijven.
              Persoonlijk denk ik er net hetzelfde van.
              Weet je nog, auto's op benzine waren vervuilender dan diesels.
              Later zagen ze het helemaal anders. Lobby werk noemen ze dat zeker?
              In de jaren negentig ben ik jaarlijks naar de voormalige DDR afgezakt om er stoomtreinen te fotograferen, s' avonds ging je best niet buiten want het stonk er naar verbrand bruinkool en dat was heel onaangenaam.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Ook gezien Sieg, als je nu op de website “wanneer krijg ik mijn digitale meter” je ean code ingeeft
                krijg je ook al geen datum meer, dat hebben ze dus ook reeds ingesteld, weeral een gebroken belofte maar ik heb het op papier staan, of het zal helpen, geen idee…..
                En dan is er ook nog eens het PIEK tarief, hier zal dat vermoedelijk een redelijk zware zijn
                met veel pieken boven de 10Kw.
                Gelukkig nog geen ev…..
                Straf dat het plots weer aangepast is, twee weken terug stond er nog dat men volgend op een arrest pas een digitale meter zou krijgen als de panelen 15 jaar liggen, dat zou 2032 zijn voor ons.
                Nu is het plots weer verplicht in 2025.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

We worden er hier ook al jaren mee geconfronteerd. De betrokkenen aanspreken helpt bij sommigen maar bij anderen lokt het negatieve reacties uit en ze lappen er hun laars aan. Voorlichting door gemeente communicatie kanalen haalt niks uit.
                  Wat allicht wél werkt: zoals bvb in Amersfoort:
                  "Bij windstil of mistig weer blijft de rook rond de schoorsteen hangen en kunnen mensen overlast ervaren. Boa’s (handhaving) in Amersfoort kunnen dan op illegale stokers afgaan na een melding bij de gemeente. Na twee gesprekken met ‘de notoire stoker’, zoals wethouder Johnas van Lammeren (PvdD, duurzame leefomgeving) ze noemt, kan die bij een derde melding een boete tot 400 euro krijgen. ‘De stad wordt steeds drukker. We hebben rekening te houden met elkaar’, zegt Van Lammeren."

Wat bijkomende info:
                  ​longarts Hans in ’t Veen ‘Het is niet alleen fijnstof dat we inademen’, zegt In ’t Veen, die in het Rotterdamse Franciscus Gasthuis werkt. ‘Het is een smerige combinatie van fijnstof van diverse grootten, koolmonoxide, roet, zwavel en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (paks). Al die troep samen ademen we in.’
                  “De zorg over luchtkwaliteit wordt breed gedragen onder longartsen”, vertelt Hans in ’t Veen (Amsterdam/Rotterdam). “Dit geldt met name voor de piekbelasting van fijnstof. Die is erg toxisch en doet zich onder meer voor bij houtrook.
                  Fijnstof komt niet alleen in de longen, maar ook in de bloedbaan. Via de moederkoek van zwangere vrouwen dringt het zelfs door tot het ongeboren kind.
                  Van alle fijnstof in Nederland is een derde afkomstig van houtstook, blijkt uit cijfers van het RIVM. ‘Het is niet alleen fijnstof dat we inademen’, zegt In ’t Veen, die in het Rotterdamse Franciscus Gasthuis werkt. ‘Het is een smerige combinatie van fijnstof van diverse grootten, koolmonoxide, roet, zwavel en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (paks). Al die troep samen ademen we in.’

Verbieden…. “Dat werkt meestal niet.” Hij wijst in dit verband op reacties op sociale media. “Kijk maar eens op Twitter tijdens een programma waarin ze vertellen dat houtstook slecht is. Dan twitteren mensen dat ze nog maar eens een vochtige houtstronk in de open haard gaan gooien. Dan denk ik van ‘Is dit nou het land waarin we leven?’

Comment

Toen ik onlangs berichten zag dat de "belastingen" op aardgas binnen een paar jaar flink verhoogd zouden worden om de mensen aan te moedigen om warmtepompen te installeren dacht ik al dat er dan binnen een paar jaar niet veel bomen meer zouden staan op deze aardbol...
                    Maar met een verbod op houtkachels gaan ze dan ook nog de "schouwpolitie" op pad moeten sturen om de houtkachels te laten doven ...
                    De mensen die nu al geen geld hebben om een warmtepomp te kunnen laten installeren, die zullen dan waarschijnlijk in de kou moeten zitten in de wintermaanden?

Als iedereen vandaag zou overschakelen naar een warmtepomp, dan valt in de meeste straten de elektriciteit uit omdat de leidingen en de elektriciteitscabines er nog lang niet allemaal op voorzien zijn.
                    Maar ook als die leidingen aangepast zouden zijn, dan zijn er niet voldoende elektriciteitscentrales om het vermogen te leveren dat er op koude dagen nodig zal zijn.
                    Hier hebben ze onlangs de elektriciteitsleidingen en de cabine aangepast, maar ik denk dat we hier nog bij de eersten zijn waar dat is gebeurd, het zal nog vele jaren duren voor overal nieuwe leidingen zijn aangelegd.
                    Het hele hoogspanningsnet zullen ze nog moeten aanpassen als alle woningen met een warmtepomp verwarmd moeten worden.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Los van de ietwat ongelukkige formulering ben ik het eens met Hombre. Het artikel was van het niveau dat we tegenwoordig helaas van de Vlaamse media mogen verwachten...

Zeer gelukkige gebruiker van een (lucht/water) warmtepomp hier, energierekening is duchtig gedaald tov de tijd waarin we met stookolie en een 50 jaar oude installatie verwarmden. Natuurlijk is de rest van het huis ook aangepast, EPC A nu.
                      Overigens ook een zeer gelukkige gebruiker van een (heel recente) houtkachel. Onze houtkachel zal zeker wel fijnstof produceren, maar ik denk toch een heel stuk minder dan onze oude mazoutketel die elke dag in gebruik was, al was het maar voor warm water. Beetje dezelfde discussie als met mijn Brusselse collega's als het over auto's gaat. Ze klagen dat ik 1x per week met een benzine auto naar het werk rijd en dus hun lucht verpest. Maar over het feit dat zij hun huis verwarmen met een hopeloos verouderde mazout of gas installatie en 5x per jaar naar hun thuisland vliegen zwijgen ze liever

Als je een houtkachel gebruikt zoals het moet is er geen geurhinder. Natuurlijk hout aan max 15% vochtigheidsgraad, aan de lucht gedroogd, geen plastic, papier, afvalhout etc. Maar elke houtkachelgebruiker wordt natuurlijk wel weer over dezelfde kam geschoren. Ik gebruik trouwens ook enkel loofhout uit eigen tuin en hobby - geen geïmporteerd hout uit het Oostblok waarvoor heelder bossen gekapt worden en dat met grote ovens gedroogd wordt om aan de vraag te voldoen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Los van de ietwat ongelukkige formulering ben ik het eens met Hombre. Het artikel was van het niveau dat we tegenwoordig helaas van de Vlaamse media mogen verwachten...

Zeer gelukkige gebruiker van een (lucht/water) warmtepomp hier, energierekening is duchtig gedaald tov de tijd waarin we met stookolie en een 50 jaar oude installatie verwarmden. Natuurlijk is de rest van het huis ook aangepast, EPC A nu.
                        Overigens ook een zeer gelukkige gebruiker van een (heel recente) houtkachel. Onze houtkachel zal zeker wel fijnstof produceren, maar ik denk toch een heel stuk minder dan onze oude mazoutketel die elke dag in gebruik was, al was het maar voor warm water. Beetje dezelfde discussie als met mijn Brusselse collega's als het over auto's gaat. Ze klagen dat ik 1x per week met een benzine auto naar het werk rijd en dus hun lucht verpest. Maar over het feit dat zij hun huis verwarmen met een hopeloos verouderde mazout of gas installatie en 5x per jaar naar hun thuisland vliegen zwijgen ze liever

Als je een houtkachel gebruikt zoals het moet is er geen geurhinder. Natuurlijk hout aan max 15% vochtigheidsgraad, aan de lucht gedroogd, geen plastic, papier, afvalhout etc. Maar elke houtkachelgebruiker wordt natuurlijk wel weer over dezelfde kam geschoren. Ik gebruik trouwens ook enkel loofhout uit eigen tuin en hobby - geen geïmporteerd hout uit het Oostblok waarvoor heelder bossen gekapt worden en dat met grote ovens gedroogd wordt om aan de vraag te voldoen.
                        Mag ik terzijde (nogmaals) opmerken dat het in de eerste post aangehaalde artikel ging over een recente doctoraatsthesis, waarover de volgende dag enkele bedenkingen mbt de gehanteerde parameters zijn gepubliceerd.
                        m.i. hebben de media in kwestie hun werk (zo) goed (mogelijk) gedaan.

Wat kachels betreft kan ik uit ervaring enerzijds bevestigen dat momenteel qua calorieinhoud pellets 2-3x goedkoper zijn dan (een recente) gas of stookolieketel (naargelang de hoeveelheid en het rendement van het toestel)
                        Idem voor hout in Wallonië, maar naar ik vrees niet in Vlaanderen zodat het aanlokkelijk zal blijven om rommel op te stoken.

Anderzijds vind ik het onaanvaardbaar om deze nu nog in een bebouwde omgeving te installeren als hoofdverwarming.
                        Wie eerlijk de uitstootgegevens (zeker bij even stoken "voor de gezelligheid") bekijkt moet toegeven dat die gigantisch veel hoger zijn dan die van gas- of stookolieverwarming (recente CV).

Hier vind je per model de gemiddelde fijnstof-uitstoot terug. Ter vergelijking vind je er ook de uitstoot van decentrale verwarming op stookolie en gas.

Alhoewel als garantie dat je met een warmtepomp nooit in de kou zal zitten (over de juiste dimensionering en de overeenkomstige investering bestaat nog veel onzekerheid) - en die dus enkel in deze gevallen aan te steken - dit nog enigszins verdedigbaar zou zijn.

Wie nu nog met een oude mazoutketel zit (die soms al lang niet meer nagezien is uit vrees afgekeurd te worden) zit uiteraard met een ander probleem.
                        Maar op hout overschakelen zal de luchtkwaliteit zeker niet verbeteren.

Draai of keer het zoals je wil, de investering moet in de eerste plaats gaan naar het verminderen van de energiebehoefte, dat geld moet je maar één keer uitgeven.

PS: excuses over wat anderen doen brengen geen zoden aan de dijk (en maak aub de opmerking dat de mensen geen warmtepomp kunnen betalen in de eerste plaats aan wie er - met reden - één heeft gekocht en niet aan mij)

Stookweetjes (2020):
                        — 80% van de Vlamingen die hout stoken,
                        doet dat als sfeer- en bijverwarming en
                        heeft nog een andere verwarmingsbron.
                        — Stoken met hout of pellets zorgt in Vlaanderen
                        voor 42% van alle fijnstofuitstoot in de lucht.
                        — 10% van de Vlamingen ondervindt (geur)
                        hinder van rook uit schoorstenen​

>'Slechts 10 tot 20 procent van de bevolking wil betalen voor de klimaattransitie.'<
                        ​Pierre Wunsch (NBB) De Tijd 21/10/2024
                        Last edited by palombian; 21 oktober 2024, 19:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          ... Alhoewel als garantie dat je met een warmtepomp nooit in de kou zal zitten (over de juiste dimensionering en de overeenkomstige investering bestaat nog veel onzekerheid) - en die dus enkel in deze gevallen aan te steken - dit nog enigszins verdedigbaar zou zijn.
                          Als de elektriciteit uitvalt zit je in de koude, heel simpel toch
                          Met dat houtvuur kan je dan gewoon verder doen

En als men niet dringend werk gaat maken van vernieuwing van de elektriciteitsleidingen dan zit dat er vroeg of laat aan te komen.

Komt nog bij dat men voorbije jaren steeds maar de mensen bang heeft gemaakt omdat er mogelijks te weinig elektriciteit zou kunnen zijn op sommige momenten, dit kwam meermaals van onze regering zelf !
                          Maar toch moeten we alles op elektriciteit gaan doen binnen x aantal jaar, verwarmen, auto, ....
                          Dus ja, waar zit die logica ?

grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Bwa, is dat niet net hetzelfde?
                            Zonder elektriciteit inderdaad geen warmtepomp
                            Maar als uw hout of pellets op zijn, dan ook geen kachel dat warmt.

En als men niet dringend werk gaat maken van vernieuwing van de elektriciteitsleidingen dan zit dat er vroeg of laat aan te komen.
                            Ze gaan dat allemaal oplossen met de digitale tellers, het verbruik op afstand beperken is blijkbaar interessanter dan investeren in het netwerk.

In de kassa van onze overheid en energieleveranciers.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Zonder elektriciteit heb je ook geen centrale verwarming, het maakt daarbij niet uit met welke brandstof (aardgas, mazout, propaan, hout, kolen...) die het water of de lucht opwarmt.
                              Als dus de elektriciteit uitvalt, dan zullen alleen kachels die geen elektriciteit nodig hebben blijven werken (hout, gas, mazout, kolen, vooral de ouderwetse kachels, een pelletkachel zal dan ook niet werken).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Komt nog bij dat men voorbije jaren steeds maar de mensen bang heeft gemaakt omdat er mogelijks te weinig elektriciteit zou kunnen zijn op sommige momenten, dit kwam meermaals van onze regering zelf !
                                Maar toch moeten we alles op elektriciteit gaan doen binnen x aantal jaar, verwarmen, auto, ....

grts
                                Sieg
                                Met een gemiddeld goed geïsoleerde woning kan men wel enig tijd zonder stroom/verwarming, afhankelijk van de situatie natuurlijk. Stroomonderbrekingen (voorzien en onvoorzien) zijn hier over de laatste 20 jaar nog op één hand te tellen en duren niet langer dan enkele uren.
                                Pluspunt van een elektrische wagen -als die er op voorzien is- kan je stroom leveren in huis voor bijvoorbeeld de verwarming in noodgevallen. Dat kan dan voor meerdere dagen, afhankelijk van het batterijniveau natuurlijk.

Ik merk hier in de regio duidelijk werken van Fluvius, in onze straat en aanpalende straten is een paar jaar geleden het 3x230V netwerk omgezet naar 3x400V+N, nog deze week wordt een stroomcabine op 200m van mijn deur uitgerust met een grotere transformator. Uit het investeringsplan 2024-2033 van Fluvius:

Sinds de energiecrisis is er een daling te zien in de belasting op het distributienet. Ondanks de dalende trend
                                in afgenomen volume en asynchrone piek, blijven we wel
                                grotere lokale piekbelastingen waarnemen. Bovendien
                                verwachten we de komende jaren een aanzienlijke toename van elektrificatie als gevolg van de energietransitie.
                                Daarom hanteren we dezelfde strategie als vorig jaar en
                                behouden we het ‘no regret’-investeringsbudget 4 miljard
                                euro voor de periode 2023-2032 voor.
                                Om de elektrificatie bij laagspanningsklanten mogelijk
                                te maken, moeten we tegen 2032 minimaal 40% van
                                de laagspanningskabels aanpassen of uitbreiden. Dit
                                zal gepaard gaan met de versterking van één op de drie
                                cabines en de aanpassing van huisaansluitingen. Deze
                                versterking van het laagspanningsdistributienet zal ook
                                een hogere onthaalcapaciteit bieden voor decentrale
                                productie.
                                Het hoogspanningsdistributienet zal extra belast worden
                                door de elektrificatie bij de laagspanningsklanten en de
                                elektrificatie bij klanten aangesloten op het hoogspanningsdistributienet. Naast de netuitbreidingen voor de
                                toename van grote decentrale productie-eenheden moet
                                13% van de hoogspanningsdistributiekabels worden versterkt tegen 2032.
                                De elektrificatie zal zorgen voor een hogere belasting van
                                de koppelpunten met het transmissienetwerk. Ook hier
                                zal de volgende 10 jaar extra moeten worden geïnvesteerd.​
                                Hombre

Comment

Working...
                                X