Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wielertoeristen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wielertoeristen

Zijn er wielertoeristen in de zaal? Ik vraag me af waarom de meesten per se op de weg willen rijden?
    Vanmorgen nog gezien: een hele groep die (in zone 50 en 70) op straat bleef rijden terwijl er een perfect glad, breed ,afgescheiden fietspad naast lag. De weg is overigens de typische betonplaten weg in slechte staat tussen twee dorpskernen, geen tarmac en geen huizen langs deze weg.

Het zijn ook niet alleen groepen, ik zie ook individuele wielertoeristen het fietspad negeren.

Overigens bij het antwoorden geen klachten over te snel rijden, geen voorrang geven etc - de problematiek is bekend en ik wil niet de zoveelste ruzie hier ontketenen

Ik ben zelf geen wielertoerist.

Gevonden op https://www.wegcode.be/nl/meer-weten...-en-de-wegcode

Regels voor fietsers in groep
    • Gebruik van het fietspad is niet verplicht.
    • Met maximum twee naast elkaar rijden mag altijd, op voorwaarde dat je gegroepeerd blijft.
    • Op een rijbaan zonder rijstroken mogen ze niet meer dan een breedte gelijk aan die van één rijstrook (± 3 m) en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
    • Op een rijbaan met verschillende rijstroken, mogen ze uitsluitend op de rechterrijstrook rijden.
    Last edited by Ronny64; 29 september 2024, 10:17. Reden: typo

Comment

Wegcode voorziet dat groepen (meer dan 15) op de openbare weg mogen rijden,en niet hoeven te rijden op het fietspad.zij mogen op het fietspad rijden maar moeten niet.,Maar dan krijg je problemen met de andere fetsers.Moet wel een wegkapitein bij zijn etc. De andere verkeersregels gelden ook voor deze groepen.
      Ja,het is soms irritant,maar wettelijk toegestaan.
      Oeps,er was iemand mij al voor.

Comment

Hier van nog geen week geleden...

Ik ben zelf ook geen wielertoerist maar er is wel degelijk iets mis met de meerderheid van deze mensen. Ook in mijn directe omgeving kom ik ze veel tegen, zelden zijn ze met meer dan 15 maar ook dan zijn de regels niet voldaan.

In groepjes van 4-5 zijn ze het gevaarlijkst en gaan alle regels overboord.

Ik ga het niet opzoeken maar ik ga er ook niet voor opzij...Het is een speciale soort

Laat de wielertoeristen nu maar reageren, ik ben benieuwd welke lamme excuses er gaan aangevoerd worden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ronny64 Bekijk bericht
          Ik ben zelf geen wielertoerist.

Gevonden op https://www.wegcode.be/nl/meer-weten...-en-de-wegcode

Regels voor fietsers in groep
          • Gebruik van het fietspad is niet verplicht.
          • Met maximum twee naast elkaar rijden mag altijd, op voorwaarde dat je gegroepeerd blijft.
          • Op een rijbaan zonder rijstroken mogen ze niet meer dan een breedte gelijk aan die van één rijstrook (± 3 m) en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
          • Op een rijbaan met verschillende rijstroken, mogen ze uitsluitend op de rechterrijstrook rijden.
          Het enige is dat die 1 aanzien als meer dan 15 en dus heel alleen als groep in het midden van de baan gaan rijden zelfs al is er een perfect fietspad.
          Vermoedelijk dus nooit leren tellen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Ik weet dat er uitzonderingen voor groepen. MAAR: groep minder dan 15: zelfde regels als voor fietsers. Meer dan 15, andere regels als er wegkapitein bij is. En die heb ik nog nooit gezien . Overigens was de groep waar ik het over had zeker minder dan 15 fietsers.
            De situatie doet zich daar ook voor met individuele wielertoeristen - en enkel met wielertoeristen...

Vandaar de vraag: waarom zo veel regels overboord gooien zodra men op een koersfiets zit? De meeste wielertoeristen hebben ook een gewone fiets denk ik, en een auto, en ik ben er zeker van dat ze daarmee helemaal normaal rijden.

Comment

Uiteraard moet je de regels volgens, als gelijk welke weggebruiker. Ben je met 15 dan kan je groep vormen, en lijkt me dat geen probleem. Alleen rijden, of met drie of vijf op de weg gaan rijden, ja dat is iets anders.
              Sneller kunnen rijden, uw record verbreken, een goede tijd halen op Strava, dat zijn geen redenen om op de weg te rijden als er een fietspad is. Daarvoor gaan we geen excuses zoeken.

Defensief rijden moet je ook met een fiets kunnen. Daarmee. Als wielertoerist kan ik wel zeggen dat als ik overal met m'n koersfiets het fietspad had genomen waar ik het moest, dat ik er al lang niet meer was.
              Soms is het uit veiligheid dat je efkes op de weg rijdt, of efkes blijft rijden.

- reden nummer één: slechte fietspaden
              - reden nummer twee: slechte overgang tussen goede fietspaden en de autoweg. Door geulen. Door verhogingen. Enz. Je geraakt gewoon niet meer veilig op het fietspad binnen de x meter.
              - reden nummer drie: slecht aangegeven fietspaden. Zeker als een fietspad overgaat van aan weerskanten naar plots een fietspad aan één zijde.
              - reden nummer vier: (maar laat dat in het midden of dit een goed idee is): goede fietspaden, maar dan de enorme niveauverschillen met de tal van kruisende wegen. Je moet telkens goed uit je doppen kijken om putten te vermijden, en combineer met autobestuurders die niet opletten voor kruisend fietsverkeer (en da's ook evengoed zo met de gewone fiets, maar dan rij je nog iets trager dus kan je ook vlotter reageren)
              - wat van alle tijden is : chauffeurs die hun deuren opengooien zonder te kijken
              - en tot slot te pas en te onpas de pas worden afgesneden, vaak ook uit frustratie want ja "die wielerterroristen". Huftergedrag brengt huftergedrag met zich mee.

Laten we zeggen dat alle wielertoeristen ook auto chauffeur zijn en met de autorijden kunnen inschatten. Maar het omgekeerde is meestal niet geval. Ik zie als fietser heel veel chauffeurs zaken doen waarvan ik denk "maar gij hebt nul benul van wat een fietser is, hoe snel hij rijdt, hoe snel hij kan stoppen, enz... en hoe je als autobestuurder veilig de weg kan delen". Alleen maken de wielertoeristen er zoveel spel niet over... ze worden nu en dan eens van de weg gemaaid. Dat wel.

PS edit: interessant discussiepunt, in Frankrijk zijn de regels om te groep te rijden compleet anders. Ik ken het niet vanbuiten, maar 15 en zo, telt daar niet, je moet om de 2 of 3 fietsers ruimte laten om een auto door te laten. Je gaat daar - in bepaalde streken - als groep fietsers ook heel snel duidelijk gemaakt worden dat je ruimte moet laten (zoals daar zijn...de ruitenwissersproeiers staan in de richting van de fietsbaan... en ik wil niemand een tip geven. ;-))
              Last edited by JuLi; 1 oktober 2024, 14:04.
              There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

Hier net over de grens in Nederland hebben we vaak te maken met grote groepen Belgische "wielerterroristen". Meestal pensionado's in een Michelinverpakking. Ik begrijp uit eerdere reacties dat de regels voor groepen fietsers afwijken. Dat is in Nederland niet zo al denken de fietsers blijkbaar van wel. uit hun gedrag af te leiden dan toch. Hier moet met op het fietspad als dat er is. met twee naast elkaar rijden mag alleen wanneer je het andere verkeer niet hindert. Een bezemwagen met zwaailichten is geen vrijbrief. Ze rijden 2 aan 2 op smalle polderwegen waarna je er met je auto niet meer langs kunt. Als je claxonneert wordt je bespuugd en soms krijg je zelfs zo harde schoen tegen je auto. heb het ook al meegemaakt dat plotseling zo'n hele sliert de weg oversteekt waardoor je moet stoppen met je auto. levensgevaarlijk. Ze moeten gewoon wachten met oversteken tot de weg vrij is. Ondanks dit alles moet je als automobilist goed oppassen want de fietser is in het verkeer de zwakkere partij en als er wat gebeurt ben je als chauffeur altijd fout. Tenzij...Je een dashcam hebt die filmt wie er de fout gemaakt heeft. Soms dus geen overbodige luxe.
                A photo a day keeps the doctor away.
                Sonygebruiker
                https://www.ginaheynze.nl/

Comment

Hoe lang is het geleden dat er in Gent wielertoeristen van het fietspad gemaaid werden? Nog niet zo lang! Een dodelijk slachtoffer was van hier uit de buurt. Ze reden nochtans mooi op het fietspad.
                  Hoe vaak wordt een automobilist doodgereden door een zwerm wielertoeristen? Bij mijn weten is dit nog nooit gebeurd.

Ja, sommige wielertoeristen hangen het wel eens uit, maar automobilisten moeten niet te hard mopperen, ze zitten netjes binnen en beschermd.
                  Er rijden heus meer hufters met auto's dan met fietsen.

Comment

Als we wielertoeristen tegen komen is het een beetje als de stier die een rode doek ziet zo reageren mensen daar zo meestal op maar er zijn er genoeg die het wel correct doen en daar
                    hoor je dan niets van. Hier bij ons in Knokke Heist hebben ze de grootste club van Belgie met 1450 leden ja je leest het goed 1450 leden. De meeste daarvan zijn tweede verblijvers dus
                    ze komen van over heel vlaanderen en ver daar buiten. Alle dagen het hele jaar door zijn er ritten en dit loopt perfect door dat er een zeer goede en streng bestuur alles volgen de regels
                    laat verlopen. Heel lang geleden bij het begin van deze club was het wel anders maar vlug met het groeien van deze club is er door het bestuur vlug orde op zaken gezet en nu hoor je
                    daar heel zelden een klacht over. In de drukke zomer maanden als er hier veel leden aan de kust vertoeven zijn er dagen dat er wel ongeveer 350 leden per dag aan een groepsrit beginnen
                    daarom vertrekken ze ook in verschillende groepen met begeleiding van motars. Zoals je ziet het ook met mede begrip voor andere weggebruikers.

Comment

Grote groepen zijn meestal niet het probleem,maar de 9 trappist slurpende profs (het is hun gegund) van het clubje van café Het Vliegend Wiel ,daar zitten meer problemen.
                      Mensen in groep beginnen zich dikwijls totaal anders te gedragen.

(En nu maar hopen dat er nergens zo een clubje bestaat,anders wordt het op de man spelen.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                        Hoe lang is het geleden dat er in Gent wielertoeristen van het fietspad gemaaid werden? Nog niet zo lang! Een dodelijk slachtoffer was van hier uit de buurt. Ze reden nochtans mooi op het fietspad.
                        Het is niet omdat je op het fietspad rijdt, dat er nooit iets kan gebeuren. Een ongeval is altijd mogelijk.
                        Hoe vaak wordt een automobilist doodgereden door een zwerm wielertoeristen? Bij mijn weten is dit nog nooit gebeurd.
                        Een automobilist misschien niet, maar andere fietsers, voetgangers of Motorrijders worden wel eens meer ten val en zwaar gewond gebracht door fietsers.

Ja, sommige wielertoeristen hangen het wel eens uit, maar automobilisten moeten niet te hard mopperen, ze zitten netjes binnen en beschermd.
                        Er rijden heus meer hufters met auto's dan met fietsen.
                        Het grote verschil is dat alle automobilisten op de baan rijden en niet op het fietspad, ze kunnen er wel eens verkeerd op parkeren of er over draaien bij manoeuvre.
                        Daartegenover zijn er heel veel fietsers, niet alleen wielertoeristen, die zo goed als alle verkeersregels negeren. Ze rijden door rood, ze negeren stoptekens, ze rijden op de baan in plaats van op het fietspad, ze rijden ook niet met maximaal twee naast elkaar, maar met een stuk of vijf, ze wringen tussen al het verkeer door en scherpe bochten durven ze zelfs afsnijden zodanig dat ze op het vak van het tegemoetkomend verkeer rijden.
                        En uiteraard kennen ze ook geen verlichting bij valavond of duister weer en reflectoren hebben ze uiteraard ook niet.
                        Voor de rest is alles goed.
                        Automobilisten mogen niet rijden met banden die niet geschikt zijn voor de openbare weg en moet voldoen aan de vereisten van de fabrikant en de wetgeving.
                        Daarentegen mogen fietsers wel op tubes rijden die eigenlijk ontworpen zijn voor circuit en niet voor de openbare weg.
                        De hoofdreden dat ze niet op het fietspad willen rijden is niet zozeer dat het fietspad te slecht is, maar dat de banden eigenlijk niet geschikt zijn om op de baan te rijden.
                        Het is uiteraard wettelijk toegelaten om met deze banden te rijden.
                        Als fietsers dan op de rijbaan willen rijden, laat ze dan ook verkeersbelasting betalen en inschrijvingsgeld.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Wegcode voorziet dat groepen (meer dan 15) op de openbare weg mogen rijden,en niet hoeven te rijden op het fietspad.zij mogen op het fietspad rijden maar moeten niet.,Maar dan krijg je problemen met de andere fetsers.Moet wel een wegkapitein bij zijn etc. De andere verkeersregels gelden ook voor deze groepen.
                          Ja,het is soms irritant,maar wettelijk toegestaan.
                          Oeps,er was iemand mij al voor.
                          Wegkapiteins zijn bij kleinere groepen niet eens verplicht, pas vanaf 51 fietsers.
                          Taken wegkapiteins De wegkapiteins zorgen voor een veilig verloop van de fietstocht. Ze mogen dwarsverkeer...
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

JuLi, ik ben het met je eens dat niet alle wielertoeristen hetzelfde gedrag vertonen (tenslotte rijd ik zelf ook met de koersfiets, maar niet in groep. En zonder Strava).

In dit specifieke geval gaat het over een paar kilometer verbindingsweg tussen twee dorpskernen met een uitstekend afgescheiden fietspad. Geen relevant niveauverschil met de enkele zijwegen (die niet toegankelijk zijn voor auto's, enkel voetgangers, fietsers en boeren). Oppervlak fietspad is stukken beter dan het beton van de weg.

En inderdaad, als je daar het fietspad niet neemt moet je wachten tot er een zijweg is om weer erop te komen. Maar de groep reed al op straat in de dorpskern, maar fietspad op zelfde niveau als de weg ligt en enkel afgescheiden is met een stippellijn

Comment

Working...
                            X