Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wielertoeristen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wielertoeristen

    Zijn er wielertoeristen in de zaal? Ik vraag me af waarom de meesten per se op de weg willen rijden?
    Vanmorgen nog gezien: een hele groep die (in zone 50 en 70) op straat bleef rijden terwijl er een perfect glad, breed ,afgescheiden fietspad naast lag. De weg is overigens de typische betonplaten weg in slechte staat tussen twee dorpskernen, geen tarmac en geen huizen langs deze weg.

    Het zijn ook niet alleen groepen, ik zie ook individuele wielertoeristen het fietspad negeren.

    Overigens bij het antwoorden geen klachten over te snel rijden, geen voorrang geven etc - de problematiek is bekend en ik wil niet de zoveelste ruzie hier ontketenen

  • #2
    Ik ben zelf geen wielertoerist.

    Gevonden op https://www.wegcode.be/nl/meer-weten...-en-de-wegcode

    Regels voor fietsers in groep
    • Gebruik van het fietspad is niet verplicht.
    • Met maximum twee naast elkaar rijden mag altijd, op voorwaarde dat je gegroepeerd blijft.
    • Op een rijbaan zonder rijstroken mogen ze niet meer dan een breedte gelijk aan die van één rijstrook (± 3 m) en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
    • Op een rijbaan met verschillende rijstroken, mogen ze uitsluitend op de rechterrijstrook rijden.
    Last edited by Ronny64; Vandaag, 09:17. Reden: typo

    Comment


    • #3
      Wegcode voorziet dat groepen (meer dan 15) op de openbare weg mogen rijden,en niet hoeven te rijden op het fietspad.zij mogen op het fietspad rijden maar moeten niet.,Maar dan krijg je problemen met de andere fetsers.Moet wel een wegkapitein bij zijn etc. De andere verkeersregels gelden ook voor deze groepen.
      Ja,het is soms irritant,maar wettelijk toegestaan.
      Oeps,er was iemand mij al voor.

      Comment

      Working...
      X