Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen met stekker bijleggen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Niet zo verstandig inderdaad om 20 jaar GSC's aan een VASTE prijs te beloven, dat komt allemaal uit de zak van "gewone burgers" zonder PV's, en maakt onze elektriciiteit nog altijd veel te duur tov andere energiebronnen.
    Het was trouwens Hilde Crevits die toen verantwoordelijk minister was, de zwarte piet is later handig naar andere partijen doorgespeeld

…knip…
    1. Wie begint er hier over politiek?
    2. Als u over politiek begint moet u wel de waarheid vertellen. De GSC’s zijn een sp-a uitvinding. Crevits daarentegen heeft een aanzet gegeven om het systeem af te bouwen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      TS heeft al zonnepanelen liggen dus gaat men bij Fluvius echt niet merken dat er enkele bijgelegd worden, moest TS helemaal geen panelen gehad hebben en dan legt hij er enkele stekkerpanelen bij dat gaat men dat uiteraard wel merken.
      Doch los van het feit dat het eigenlijk fraude is kan het in TS zijn geval perfect

grts
      Sieg
      Dit gaat men vrij snel merken vermits de vraagsteller nog van groenestroom certificaten geniet.
      ik zit met mijn opbrengst redelijk hoog en heb al twee keer moeten bewijzen dat mijn opbrengst wel klopt.
      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht

Dit gaat men vrij snel merken vermits de vraagsteller nog van groenestroom certificaten geniet.
        ik zit met mijn opbrengst redelijk hoog en heb al twee keer moeten bewijzen dat mijn opbrengst wel klopt.
        Hallo, ik geniet niet van de certificaten.. Wij kregen in 2014/2015 een vrijstelling van Kadastraal Inkomen voor een periode van 5 jaar als we onder e-peil e40 uitkwamen. De uiteindelijke blowerdoor test bracht ons na enkele slimme ingrepen op e27 met een bijkomende premie van 50 euro per punt onder de 40.

Cheers!

Comment

https://www.hln.be/woon/zonnepanelen...s%20veranderen.

Comment

Zou je zoiets kunnen gebruiken om een alleenstaande garage op te warmen als de zon schijnt? (dus niet naar elektriciteitsnet sturen maar onmiddellijk gebruiken als verwarming?)

Wss domme vraag...heb je een omvormer nodig en een kleine batterij ofzo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              Zou je zoiets kunnen gebruiken om een alleenstaande garage op te warmen als de zon schijnt? (dus niet naar elektriciteitsnet sturen maar onmiddellijk gebruiken als verwarming?)

Het is mogelijk om rechtstreeks DC stroom van zonnepanelen om te zetten in warmte,
              enkel opletten met schakelen daar tussen, daar gebruik je best speciale DC solidState
              relais voor, hoge DC spanning schakelen op mechanische contacten is geen goed idee….
              Ik heb het zelf getest met een weerstand van 600 watt rechtstreeks op zes zonnepanelen
              en het werkt perfect.
              Of het zeer rendabel is, is natuurlijk een ander verhaal, wanneer je warmte nodig hebt
              is er meestal weinig of geen zon, een oude accumulator kan hier misschien oplossing bieden,
              maar heb je ergens wat dak waar je genoeg kan op leggen, werkt dat gewoon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

In de periode dat je verwarming nodig hebt leveren zonnepanelen het laagste vermogen.
                Als je er dan mee wil verwarmen, dan heb je heel veel zonnepanelen nodig.
                Met een accu kan je voor verwarming ook niet veel doen, als je een accu zou willen gebruiken, dan moet die een heel groot vermogen kunnen opslaan, die heel grote accu zal je dan ook nooit terugverdienen.
                Het zal veel goedkoper zijn om een elektrische verwarming (of een warmtepomp, die verbruikt minder, maar kost wel veel meer in aankoop + plaatsing)) gewoon in het stopcontact te steken.

Die zonnepanelen met een stekker hebben al een omvormer, maar die levert alleen stroom als de zon schijnt, en als die op 230V is aangesloten.
                Je kan die zonnepanelen niet onafhankelijk van het net gebruiken.
                Daarvoor heb je een off grid systeem nodig, met accu's, maar voor verwarming zit je dan nog altijd met hetzelfde probleem dat de zon te weinig energie levert in de maanden dat je verwarming nodig hebt.
                Een off grid zonnepaneel installatie die ook moet dienen voor verwarming zal daarom zwaar over gedimensioneerd moeten worden, veel zonnepanelen en een grote accu, met daarbij nog een generator voor als de zon niet voldoende schijnt.

In de zomer kan je overdag als de zon schijnt gemakkelijk een elektrisch verwarmingstoestel in het stopcontact steken als je zonnepanelen hebt, maar dan heb je dat niet nodig...
                Met een terugdraaiende teller kan (kon) je de energie van de zomer wel in de winter opgebruiken in de wintermaanden.
                Ik ken iemand die daarvoor een elektrische boiler in het circuit van de verwarmingsketel heeft gezet, zolang hij in de winter nog genoeg stroom over heeft van de voorbije zomer verwarmt hij zijn woning op die manier elektrisch. (dat is dus een hybride systeem elektrisch-gas ).
                Met een digitale meter krijg je veel minder voor de "overschot" die je in de zomer op het net zet, als je daar op moet rekenen om de woning te verwarmen met een warmtepomp, dan heb je een heel grote oppervlakte zonnepanelen nodig.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Bedankt Geerten en Black B@ndit... weeral bijgeleerd...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Die zonnepanelen met een stekker hebben al een omvormer, maar die levert alleen stroom als de zon schijnt, en als die op 230V is aangesloten.
                    Je kan die zonnepanelen niet onafhankelijk van het net gebruiken.
                    Goed om weten. Ik dacht zo'n set te gebruiken om bvb batterijen van toestellen te laden als het mooi weer was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Goed om weten. Ik dacht zo'n set te gebruiken om bvb batterijen van toestellen te laden als het mooi weer was.
                      Daar bestaan heel simpele dingen voor, op 24 of 12 volt, je kan er bv. een of meer 12 of 24 volt batterij mee laden.
                      Mijn schoonbroer zijn visvijver pomp draait daar reeds meer dan twee jaar op, acht tweedehandse zonnepanelen en voor 6 Kw
                      aan Loodzuur tractiebatterijen die hij van mij kreeg, twee van die omvormertjes om de batterijen te laden en een lichte omvormer
                      24 volt DC naar 230 volt AC. en hij kan er ook nog eens hun twee elektrische fietsen mee laden.
                      In die twee jaar zijn zijn batterijen nog nooit beneden de 25 volt gekomen en zoals nu steeds 27 à 28 volt.
                      Die 8 zonnepanelen liggen op zijn tuinhuis, dus ook nog eens led verlichting op 24 volt.

Omvormertjes zijn twee van DEZE de uitgangen mag je gewoon parallel leggen.
                      Voor U kan één simpele auto batterij en één zo een omvormer reeds genoeg zijn, afhankelijk wat je er mee wil doen.
                      Last edited by Geerten; 21 september 2024, 15:24. Reden: Van die USB had ik verkeerd voor, is via een andere aparte omvormer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Voor verlichting en een paar kleine stroomverbruikers is een setup zoals Geerten voorstelt een heel goede oplossing.
                        Die Victron laadregelaars hebben een goede reputatie, en er zit een beveiliging in om de accu te beschermen tegen te diep ontladen.
                        Ik zou wel geen gewone auto accu gebruiken, (semi) tractiebatterijen of LiFePo4 accu's zullen veel langer meegaan (er zijn 12V LiFePo4 batterijen met een ingebouwde BMS die je zo kan aansluiten op de Victron laadregelaars).
                        Om de boel te beveiligen zou ik er toch de juiste zekeringen tussen zetten zodat de garage niet afbrandt als er iets mis gaat.
                        Hoeveel panelen je nodig hebt, en hoe groot de accucapaciteit moet zijn hangt af van wat je er mee wil kunnen doen.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Als je nog van groenestroom certificaten geniet, kan je niet zomaar panelen bijleggen op je omvormer.

Ik heb een redelijke opbrengst met mijn panelenen heb al twee keer moeten bewijzen dat de opbrengst wel correct was.

Je gaat meer opbrengen dan de berekening bij fluvius.
                          Ze gaan het snel door hebben.

Het gaat minder opvallen als je injecteert na de groenestroom teller.

Mvg
                          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                            Als je nog van groenestroom certificaten geniet, kan je niet zomaar panelen bijleggen op je omvormer.

Ik heb een redelijke opbrengst met mijn panelenen heb al twee keer moeten bewijzen dat de opbrengst wel correct was.

Je gaat meer opbrengen dan de berekening bij fluvius.
                            Ze gaan het snel door hebben.

Het gaat minder opvallen als je injecteert na de groenestroom teller.

Mvg
                            Uiteraard dat, als er plots een piek in de curve van groene stroom certificaten aanvraag zou komen
                            vergelijken hun pc’s dat.
                            Wij hebben hier een dikke 12Kwp liggen op twee omvormers van 5Kw die liggen er sinds
                            november 2011, opbrengst momenteel om en bij de 134.000 Kw dus 134 GSC van 270€,
                            bij mij hebben ze nog nooit iets gevraagd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Om de boel te beveiligen zou ik er toch de juiste zekeringen tussen zetten zodat de garage niet afbrandt als er iets mis gaat.
                              Hoeveel panelen je nodig hebt, en hoe groot de accucapaciteit moet zijn hangt af van wat je er mee wil kunnen doen.
                              Victron is een van de beste omvormer laders om op zonnepanelen met 12/24 volt batterijen te zetten,
                              Grotere versies worden ook gebruikt in boten en ziekenwagens.
                              Natuurlijk moeten daar zekeringen tussen, moeten ook gloei zekeringen zijn en zeker geen
                              automaat, bij mijn schoonbroer heeft iedere batterij zijn aparte gloeizekering van 10 amp.
                              drie series van twee batterijen is dus een max belasting van 30 amp bij 24 volt is dus max
                              720 watt en die pomp is maar iets van 40 watt meen ik, plus nog een lucht pompje plus nog
                              wat omvormer verliezen om er 230 volt AC van te maken,
                              (nog geen vijverpompen op 24 volt DC gevonden).
                              Niet dat dat een fortuin opbrengt, maar t’was een hobby om dat te kunnen samen stellen voor
                              mijn schoonbroer.
                              Last edited by Geerten; 21 september 2024, 17:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Niet zo verstandig inderdaad om 20 jaar GSC's aan een VASTE prijs te beloven, dat komt allemaal uit de zak van "gewone burgers" zonder PV's, en maakt onze elektriciiteit nog altijd veel te duur tov andere energiebronnen.
                                Het was trouwens Hilde Crevits die toen verantwoordelijk minister was, de zwarte piet is later handig naar andere partijen doorgespeeld .

PS: u hebt uiteraard recht op dit voordeel, maar zwijg dan en hou op om de hele regelgeving te blijven in vraag stellen
                                Ja uiteraard want U heeft geen enkele premie ontvangen op al je verbouwingswerken ?
                                En denk je nu echt dat hier de prijs van elektriciteit zou/zal dalen als er totaal geen subsidies meer gegeven worden ? ... Dream on !

grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                                X