Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen met stekker bijleggen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnepanelen met stekker bijleggen

    Dag allen,

    Ik heb een 4kV omvormer met 16 panelen van 250W als vaste installatie.
    In de loop der jaren zijn er enkele (zware) verbruikers bijgekomen waardoor we net niet meer toekomen met de opbrengst van de huidig installatie..
    2 airco's, warmtepomp opzetzwembad, en hybride auto.

    Ik las enkele dagen geleden dat de stekkerpanelen binnenkort wettelijk zouden toegelaten worden.
    Mijn idee is om enkele panelen bij te leggen op een stukje beschikbaar plat dak. Mogelijke spelbreker is dat het beoogde stopcontact (kring) gebruikt wordt door de 2 in huis airco's (5kW) gezekerd met 20A in die kring.
    De vraag: Kan ik deze kring gebruiken om het stopcontact van de stekkerpanelen in te steken? Ik zou 1000Wp zoals hieronder willen bijleggen.
    Staffelkorting: vanaf 3 panelen = 5% | vanaf 5 panelen = 10% > Hoe kies je de juiste set? Home Solar Set Naast elkaar Nu 17% korting op premium set met 920 Wp € 579,00 Zuid opstelling

    Kan deze kring dat trekken?
    Is het 'goed' of net 'slecht' om bijv. in volle zomer met 2 draaiende airco's de panelen daarop aan te sluiten? Of maakt het niet uit?

    Ik bedoel dus gewoon of het veilig is..

    Alvast bedankt!



  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
    Dag allen,

    Ik heb een 4kV omvormer met 16 panelen van 250W als vaste installatie.
    In de loop der jaren zijn er enkele (zware) verbruikers bijgekomen waardoor we net niet meer toekomen met de opbrengst van de huidig installatie..
    2 airco's, warmtepomp opzetzwembad, en hybride auto.

    Ik las enkele dagen geleden dat de stekkerpanelen binnenkort wettelijk zouden toegelaten worden.
    Mijn idee is om enkele panelen bij te leggen op een stukje beschikbaar plat dak. Mogelijke spelbreker is dat het beoogde stopcontact (kring) gebruikt wordt door de 2 in huis airco's (5kW) gezekerd met 20A in die kring.
    De vraag: Kan ik deze kring gebruiken om het stopcontact van de stekkerpanelen in te steken? Ik zou 1000Wp zoals hieronder willen bijleggen.
    Staffelkorting: vanaf 3 panelen = 5% | vanaf 5 panelen = 10% > Hoe kies je de juiste set? Home Solar Set Naast elkaar Nu 17% korting op premium set met 920 Wp € 579,00 Zuid opstelling

    Kan deze kring dat trekken?
    Is het 'goed' of net 'slecht' om bijv. in volle zomer met 2 draaiende airco's de panelen daarop aan te sluiten? Of maakt het niet uit?

    Ik bedoel dus gewoon of het veilig is..

    Alvast bedankt!

    Kan perfect, deze kring zal daardoor niet hoger belast worden integendeel zelfs.
    Of dat wettelijk toegelaten is, is voorlopig nog een andere zaak en als je reeds
    over een slimme meter beschikt zouden ze het in theorie kunnen weten,
    maar als het maar over 1.000 Wp gaat, zou ik mij daar niets van aantrekken,
    de kans is klein dat ze er op uit zullen komen.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

      Kan perfect, deze kring zal daardoor niet hoger belast worden integendeel zelfs.
      Of dat wettelijk toegelaten is, is voorlopig nog een andere zaak en als je reeds
      over een slimme meter beschikt zouden ze het in theorie kunnen weten,
      maar als het maar over 1.000 Wp gaat, zou ik mij daar niets van aantrekken,
      de kans is klein dat ze er op uit zullen komen.
      Met de gegevens van de digitale meter is het voor "ZE" (Fluvius dus ) perfect mogelijk om een kwart meer injectie op te sporen - en m.i. doen ze dat wel degelijk zie het artikel vandaag over het toenemende aantal gezinnen die vergeten hun PV panelen te melden (doorgaans niet met slechte bedoelingen, enkel niet meer nodig voor de subsidie).
      Daarmee breng je enkel jezelf financiëel verlies toe want je krijgt geen injectievergoeding.

      Met een terugdraaiende teller ontduik je prosumententarief en dat is simpelweg fraude.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

        Met de gegevens van de digitale meter is het voor "ZE" (Fluvius dus ) perfect mogelijk om een kwart meer injectie op te sporen - en m.i. doen ze dat wel degelijk zie het artikel vandaag over het toenemende aantal gezinnen die vergeten hun PV panelen te melden (doorgaans niet met slechte bedoelingen, enkel niet meer nodig voor de subsidie).
        Daarmee breng je enkel jezelf financiëel verlies toe want je krijgt geen injectievergoeding.

        Met een terugdraaiende teller ontduik je prosumententarief en dat is simpelweg fraude.
        Fluvius gaat zich echt niet bezig houden met een kwart meer injectie op te sporen. (Ze hebben zo al genoeg problemen met hun software )
        Maar als er van in het verleden nooit injectie plots naar wel injectie overgaan wordt, zal er daar wel een belletje gaan rinkelen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Met een terugdraaiende teller ontduik je prosumententarief en dat is simpelweg fraude.
          Dan kan TS deze indien mogelijk bij zijn huidige omvormer aansluiten, daar het procumententarief op het vermogen van je omvormer is gebaseerd.
          En dan nog, hoe kunnen ze dat met een terugdraaiende teller weten?
          Hier ligt iets meer dan 12Kwp aan panelen op twee omvormers van 5Kw, daar het max vermogen dat je als particulier mag leggen 10Kw is.
          Last edited by Geerten; 11 september 2024, 12:09.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            Dan kan TS deze indien mogelijk bij zijn huidige omvormer aansluiten, daar het procumententarief op het vermogen van je omvormer is gebaseerd.
            En dan nog, hoe kunnen ze dat met een terugdraaiende teller weten?
            Hier ligt iets meer dan 12Kwp aan panelen op twee omvormers, daar het max vermogen dat je als particulier mag leggen 10Kw is.
            10 kW beperking is op het AC vermogen van de omvormer, het is zelfs aan te raden om meer Wp te leggen omdat je - bij alle orientaties - meer wint aan de zijkanten van de laadcurve, zowel per dag als over het jaar, dan je verliest door clipping van de top (DC oversizing), de meeste (huidige) omvormers kunnen zonder problemen 150% aan.

            Wanneer TS nog een vrije tracker ingang heeft op zijn omvormer(s) is hij misschien beter af met daarop enkele panelen aan te sluiten.
            Ze kosten bijna niets meer, het montagemateriaal zal duurder zijn. Je moet dan wel aan de minimum opstartspanning komen, met minder dan 4 panelen gaat dat niet gauw lukken.

            PS: of een dergelijke uitbreiding als belangrijk genoeg wordt beschouwd om een nieuwe keuring nodig te hebben is nog de vraag, het melden op zich bij Fluvius is gratis.
            In elk geval is dit een volledig toegelaten uitbreiding en kan er geen verdenking van fraude zijn omdat het omvormervermogen hetzelfde blijft.
            Last edited by palombian; 11 september 2024, 12:00.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              In elk geval is dit een volledig toegelaten uitbreiding en kan er geen verdenking van fraude zijn omdat het omvormervermogen hetzelfde blijft.
              Dat is nu net wat ik hier niet mag doen, gezien ik nog zeven jaar geniet van GSC.
              Eigenlijk kloppen veel van die reglementen niet, zo heeft een vriend van mij 10Kwp op een
              volgsysteem liggen, zelfde procumententarief 70% meer opbrengst.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                Dat is nu net wat ik hier niet mag doen, gezien ik nog zeven jaar geniet van GSC.
                Eigenlijk kloppen veel van die reglementen niet, zo heeft een vriend van mij 10Kwp op een
                volgsysteem liggen, zelfde procumententarief 70% meer opbrengst.
                Jij wil dus de boter en het geld van boter, even serieus blijven .

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                  Jij wil dus de boter en het geld van boter, even serieus blijven .
                  T’is toch zo hé palombian “De wettelijke overeenkomst is er” met dank aan Freya ……..
                  Nu doen ze er alles aan op dat op een of ander manier terug te vorderen…..
                  Wij hebben niets gestolen enkel geinvesteerd in iets waar ze niet op gerekend hadden,
                  met name de gewone burger…..

                  Comment


                  • #10
                    Ter info, ik heb een SMA omvormer van 4000VA en 18 Viesmann panelen 255Wp, ZW orientatie.. Het plan was om aan de andere kant (NO) de andere 4 panelen te leggen zodat er in de toekomst vrijwel heel de dag opgewekte energie beschikbaar zal zijn wanneer onze terugdraaiende teller zal vervangen worden door een digitaal exemplaar. Ik weet dat dat niet optimaal rendement zal geven maar bvb de warmtepomp vh zwembad zet ik op in de voormiddag en ook de auto zal 'deels' in de voormiddag geladen kunnen worden..
                    Nieuwe bedenking zoals hierboven vermeld, misschien gewoon enkele extra panelen op de bestaande omvormer aansluiten indien dit mogelijk is..
                    Nieuwe keuring wil ik niet laten doen en zoals vermeld lijkt dit mogelijk gezien de omvormer dezelfde blijft.
                    Iemand vinden die dit wil uitvoeren zal wat anders zijn denk ik.

                    Cheers!

                    Comment


                    • #11
                      TS heeft al zonnepanelen liggen dus gaat men bij Fluvius echt niet merken dat er enkele bijgelegd worden, moest TS helemaal geen panelen gehad hebben en dan legt hij er enkele stekkerpanelen bij dat gaat men dat uiteraard wel merken.
                      Doch los van het feit dat het eigenlijk fraude is kan het in TS zijn geval perfect

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                        Met de gegevens van de digitale meter is het voor "ZE" (Fluvius dus ) perfect mogelijk om een kwart meer injectie op te sporen - en m.i. doen ze dat wel degelijk zie het artikel vandaag over het toenemende aantal gezinnen die vergeten hun PV panelen te melden (doorgaans niet met slechte bedoelingen, enkel niet meer nodig voor de subsidie).
                        Daarmee breng je enkel jezelf financiëel verlies toe want je krijgt geen injectievergoeding.

                        Met een terugdraaiende teller ontduik je prosumententarief en dat is simpelweg fraude.
                        Als die airco of andere extra verbruikers op dezelfde kring of andere actief zijn, dan zal er al weinig of geen injectie naar het net gebeuren van die extra panelen en ook niet merkbaar zijn voor Fluvius.
                        Meer verbruikers en meer opbrengst zal elkaar compenseren in dit geval.
                        Gezinnen die vergeten hun panelen te melden zijn een heel andere situatie, dat valt uiteraard op omdat hun verbruik plots enorm terugvalt.
                        Last edited by VerSeg; 12 september 2024, 09:39.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                          T’is toch zo hé palombian “De wettelijke overeenkomst is er” met dank aan Freya ……..
                          Nu doen ze er alles aan op dat op een of ander manier terug te vorderen…..
                          Wij hebben niets gestolen enkel geinvesteerd in iets waar ze niet op gerekend hadden,
                          met name de gewone burger…..
                          Niet zo verstandig inderdaad om 20 jaar GSC's aan een VASTE prijs te beloven, dat komt allemaal uit de zak van "gewone burgers" zonder PV's, en maakt onze elektriciiteit nog altijd veel te duur tov andere energiebronnen.
                          Het was trouwens Hilde Crevits die toen verantwoordelijk minister was, de zwarte piet is later handig naar andere partijen doorgespeeld .

                          PS: u hebt uiteraard recht op dit voordeel, maar zwijg dan en hou op om de hele regelgeving te blijven in vraag stellen

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                            Ter info, ik heb een SMA omvormer van 4000VA en 18 Viesmann panelen 255Wp, ZW orientatie.. Het plan was om aan de andere kant (NO) de andere 4 panelen te leggen zodat er in de toekomst vrijwel heel de dag opgewekte energie beschikbaar zal zijn wanneer onze terugdraaiende teller zal vervangen worden door een digitaal exemplaar. Ik weet dat dat niet optimaal rendement zal geven maar bvb de warmtepomp vh zwembad zet ik op in de voormiddag en ook de auto zal 'deels' in de voormiddag geladen kunnen worden..
                            Nieuwe bedenking zoals hierboven vermeld, misschien gewoon enkele extra panelen op de bestaande omvormer aansluiten indien dit mogelijk is..
                            Nieuwe keuring wil ik niet laten doen en zoals vermeld lijkt dit mogelijk gezien de omvormer dezelfde blijft.
                            Iemand vinden die dit wil uitvoeren zal wat anders zijn denk ik.

                            Cheers!
                            Je zal in elk geval de documentatie en het wachtwoord van je omvormer moeten hebben om de panelen aan te sluiten.
                            Alle onderdelen zijn online te koop, als het op een toegankelijk dak is zou je dat wel zelf kunnen plaatsen (wat je sowieso ging doen met stekkerpanelen).

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                              Niet zo verstandig inderdaad om 20 jaar GSC's aan een VASTE prijs te beloven, dat komt allemaal uit de zak van "gewone burgers" zonder PV's, en maakt onze elektriciiteit nog altijd veel te duur tov andere energiebronnen.
                              Het was trouwens Hilde Crevits die toen verantwoordelijk minister was, de zwarte piet is later handig naar andere partijen doorgespeeld .

                              PS: u hebt uiteraard recht op dit voordeel, maar zwijg dan en hou op om de hele regelgeving te blijven in vraag stellen
                              Politiek hoort hier toch niet?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X