Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

handelaars in België, ik heb het ermee gehad.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geerten
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Heel herkenbaar verhaal Spanik, al vele keren meegemaakt
    In Nederland heb ik nooit problemen, zelfs 1 boutje en moertje bestellen in rvs kan daar zonder problemen, hier in België moeten ze altijd moeilijk doen.
    Daarmee dat er ook geen enkele deftige internetwinkel in België meekan met bvb degenen in Nederland

    grts
    Sieg
    Hier in Roeselare valt dat echt wel mee hoor Sieg veel zaken waar je nog per stuk kan kopen,
    en voor kortere stukken materiaal heb ik wel mijn adressen bij enkele welwillende
    kleine firma’s die het zich niet ontzien om wat te verkopen.

    Leave a comment:


  • Sieg
    reageerde
    Heel herkenbaar verhaal Spanik, al vele keren meegemaakt
    In Nederland heb ik nooit problemen, zelfs 1 boutje en moertje bestellen in rvs kan daar zonder problemen, hier in België moeten ze altijd moeilijk doen.
    Daarmee dat er ook geen enkele deftige internetwinkel in België meekan met bvb degenen in Nederland

    grts
    Sieg

    Leave a comment:


  • Geerten
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

    Die vierkante staafjes bestaan nog wel, maar tegenwoordig zijn de meeste gewoon rond (waarschijnlijk iets goedkoper om te produceren?).
    Het zijn Silfos zilversoldeerstaafjes (bagetten worden ze hier meestal genoemd), en ik heb daarvan tijdens mijn 42 jaren als koeltechnieker heel wat kilo's opgebruikt.
    Let er wel op dat er minstens 5% zilver in zit, er bestaat er ook met 2% maar die mag niet voor koeling worden (die gebruikten we voor bepaalde toepassingen, maar nooit voor koelleidingen, die braseert ook niet zo gemakkelijk).
    Die 5% Silfos kan je gebruiken voor koper op koper verbindingen (zonder vloeimiddel), en ook voor koper op messing (met vloeimiddel).
    Er is ook 15% Silfos die nog iets gemakkelijker invloeit, maar als je een beetje kan braseren dan gaat dat met de wat betaalbaardere 5% eigenlijk even goed (zelfs die 5% kost op dit ogenblik zo'n 270 euro per kilo).

    Voor braseerverbindingen van koper op de meeste staalsoorten en RVS heb je zilverbagetten nodig met 40% zilver, en er is dan ook altijd een vloeimiddel (flux) nodig, er zijn ook ziverbagetten waard de flux rond zit, dat kan soms handiger zijn.
    Dan heb ik dat verkeerd voor Bart, was voor rood koper met tig wel degelijk Fosforkoper toevoeg materiaal (vierkante staafjes van ongeveer 3mm).
    Voor koeling gebruikten wij altijd Castolin hard zilver met flux.

    Leave a comment:


  • Spanik
    reageerde
    Grootste probleem bij koper is dat koper bijna de beste warmtegeleiding heeft van alle metalen. Je hebt dus enorm veel stroom nodig om dat te lassen met TIG. Staal van 3mm ben je met 20-30A rond. Koper van 3mm... reken op 120-150A.

    Die Silfos solderen kan (mag) ik niet gebruiken voor mijn koper/koper constructies. Die zijn namelijk niet geschikt als er zwavel in de buurt komt. En met een kolen gestookte ketel is dat onvermijdelijk. Zilver is dan de enige keuze. Hoeveel zilver hangt wat af van de stukken. Zilver gehalte is meestal 20-30-40% naar gelang de vloeibaarheid of temperatuur als je in stappen wil solderen. Maar daar kennen jullie zeker meer van dan ik, ik moet het elke keer opzoeken Die met flux rond zijn inderdaad handig als je wat extra flux er bij wil, vloeit dan meestal mooi uit (langs alle kanten...).

    Nogmaals, ik ben geen held in die dingen daarvoor doe ik dat met de hobby veel te weinig. Als ik 1x per jaar zo eens iets in elkaar steek is het veel. Maar deze keer is het de eerste keer dat het in verschillende stappen en veel onderdelen gaan zijn. Nu ja, eerst alle materiaal verzamelen, dan voorbewerken en dan proberen in elkaar te prutsen. Eerst vakantie ook nog.

    Leave a comment:


  • Black B@ndit
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

    Rood koper is ook enorm belastend voor je toestel omdat de soortgelijke weerstand van je koper
    zo klein is als het koper dat in je toestel verwerkt is, opwarming van je toestel dus, beste
    is om bij het lassen van rood koper toe te voegen met fosfor houdend toevoeg materiaal,
    van die vierkante staafjes (ook gebruikt door koeltechniekers om koper te lassen meen ik,
    maar ik weet niet of dat exact dezelfde zijn) dat zou Black B@ndit eventueel kunnen weten.
    Die vierkante staafjes bestaan nog wel, maar tegenwoordig zijn de meeste gewoon rond (waarschijnlijk iets goedkoper om te produceren?).
    Het zijn Silfos zilversoldeerstaafjes (bagetten worden ze hier meestal genoemd), en ik heb daarvan tijdens mijn 42 jaren als koeltechnieker heel wat kilo's opgebruikt.
    Let er wel op dat er minstens 5% zilver in zit, er bestaat er ook met 2% maar die mag niet voor koeling worden (die gebruikten we voor bepaalde toepassingen, maar nooit voor koelleidingen, die braseert ook niet zo gemakkelijk).
    Die 5% Silfos kan je gebruiken voor koper op koper verbindingen (zonder vloeimiddel), en ook voor koper op messing (met vloeimiddel).
    Er is ook 15% Silfos die nog iets gemakkelijker invloeit, maar als je een beetje kan braseren dan gaat dat met de wat betaalbaardere 5% eigenlijk even goed (zelfs die 5% kost op dit ogenblik zo'n 270 euro per kilo).

    Voor braseerverbindingen van koper op de meeste staalsoorten en RVS heb je zilverbagetten nodig met 40% zilver, en er is dan ook altijd een vloeimiddel (flux) nodig, er zijn ook ziverbagetten waard de flux rond zit, dat kan soms handiger zijn.

    Leave a comment:


  • Geerten
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Ik weet dat je met TIG veel kan Zou me dus niet verbazen dat het met lood moet lukken. Zelf heb ik (in de avondschool) geprobeerd om koper te lassen maar dat is nooit goed gelukt. Eenmaal het smelt loopt het als water weg. Met lood gaat dat waarschijnlijk ook zo zijn.
    Probleem is niet zozeer het lassen op zich, maar het kleur rood koper dat rood opgloeit
    zit op dat moment reeds dicht bij zijn smeltpunt, bij lood en aluminium is dat helemaal
    prijs, daar is geen zichtbare verkleuring, daar moet je voortgaan op de blank (weerspiegeling)
    van je wolfraam electrode in je smeltbad, kwestie van ondervinding dus.
    Bij aluminium heb je wel het voordeel dat je (bij de duurdere AC toestellen) je balans kan instellen
    tussen boven en onder amplitude, (doorlassen of bovenop leggen zeg maar)
    Rood koper is ook enorm belastend voor je toestel omdat de soortgelijke weerstand van je koper
    zo klein is als het koper dat in je toestel verwerkt is, opwarming van je toestel dus, beste
    is om bij het lassen van rood koper toe te voegen met fosfor houdend toevoeg materiaal,
    van die vierkante staafjes (ook gebruikt door koeltechniekers om koper te lassen meen ik,
    maar ik weet niet of dat exact dezelfde zijn) dat zou Black B@ndit eventueel kunnen weten.
    Ik heb dat hier allemaal liggen, maar tegenwoordig nog weinig nodig, ik las nog
    hoofdzakelijk inox met mijn tig.
    Vroeger veel brons gelast met mijn tig en dat last dan weer zeer gemakkelijk maar ook
    belastend voor het toestel, en je lastoorts wordt ook behoorlijk warm als deze geen
    waterkoeling heeft.​

    Leave a comment:


  • Hombre
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Hombre Geerten : Bedankt voor de adressen. Vandaag daar even naartoe gebeld en ik kan bij alle 2 terecht voor mijn spullen!
    Graag gedaan!

    Leave a comment:


  • Spanik
    reageerde
    Hombre Geerten : Bedankt voor de adressen. Vandaag daar even naartoe gebeld en ik kan bij alle 2 terecht voor mijn spullen!

    Leave a comment:


  • Spanik
    reageerde
    Ik weet dat je met TIG veel kan Zou me dus niet verbazen dat het met lood moet lukken. Zelf heb ik (in de avondschool) geprobeerd om koper te lassen maar dat is nooit goed gelukt. Eenmaal het smelt loopt het als water weg. Met lood gaat dat waarschijnlijk ook zo zijn. Probleem als je zoiets voor de hobby gebruikt is dat je nooit de nodige ervaring kan opdoen om echt goed te lassen. Voor eenvoudige constructies in staal lukt het zonder veel problemen. Inox waarschijnlijk ook nog. Maar als het complex wordt dan loop je snel tegen je beperkingen aan.

    De kans is er wel dat ik delen van de constructie ga TIG lassen omdat die goed bereikbaar zijn zoals de eindplaten van de buis. Andere ga ik moeten brazeren want te klein of slecht bereikbaar.

    Je zou met TIG ook moeten kunnen brazeren. Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Ik heb ooit in de winkel eens enkele staven "CUSI" gekregen "om te proberen". Dat zou voor dunne plaat gebruikt worden. Maar in de avondles hebben we dat eens geprobeerd en het lukte niet. Ik dacht dit hier nog eens te proberen, je weet nooit. Met minder warmte is er ook minder kans op vervormen.

    Leave a comment:


  • Geerten
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Tig is ook een optie, maar de stukken zijn te klein om binnenin met de toort te komen. Zou eens zo'n micro-torch moeten aanschaffen. Maar voor de keren dat ik dat gebruik... Brazeren gaat prima met propaan voor de afmetingen waar ik mee bezig ben.
    In dat geval inderdaad.

    Off topic, maar wist je dat je met een DC tig perfect lood kan lassen.
    Wel een geventileerde laskap gebruiken met liefst externe lucht.

    Leave a comment:


  • Spanik
    reageerde
    Tig is ook een optie, maar de stukken zijn te klein om binnenin met de toort te komen. Zou eens zo'n micro-torch moeten aanschaffen. Maar voor de keren dat ik dat gebruik... Brazeren gaat prima met propaan voor de afmetingen waar ik mee bezig ben.

    Leave a comment:


  • Geerten
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Ik ben geen fan om te mengen, er zijn teveel stukken aan elkaar te zetten. Tin/zilver is voor de meer decoratieve stukken, brazeren voor de functionele die sterkte moeten hebben
    Hier bijna alles met mijn Lastek AC-DC tig, ook verschillende materialen zoals bv. inox aan brons of rood koper enz. werkt perfect.
    Voor heel kleine koperen of messing stukjes zou ik ook wel eens zacht zilver gebruiken,
    brazeren doe ik niet meer, wegens geen acetylene en zuurstof huurcontract meer, enkel nog
    drie flessen Argon in gebruik.

    Leave a comment:


  • Black B@ndit
    reageerde
    In de groothandel is 6m de standaardlengte, in een doe-het-zelf zaak hebben ze wel kortere stukken (1m en 2m), maar daar is de keuze erg beperkt, je zal er zeker geen stalen buis vinden met een diameter van 125mm (en is de prijs waarschijnlijk een stuk hoger).
    Eigenlijk zou je een bedrijf moeten zoeken waar ze allerhande metaalconstructies maken, die hebben meestal wel wat overschotten liggen, maar als het een groter bedrijf is, dan zitten ze niet te wachten op iemand die bijvoorbeeld maar een klein stukje buis van een bepaalde diameter nodig heeft. Bij een familiebedrijf maak je dan meer kans dat ze je willen voorthelpen. Je zal altijd ook wel de kosten moeten betalen om een stuk van een buis af te zagen, ze moeten hun eigen werknemers ook kunnen betalen.

    Leave a comment:


  • Spanik
    reageerde
    Ik ben geen fan om te mengen, er zijn teveel stukken aan elkaar te zetten. Tin/zilver is voor de meer decoratieve stukken, brazeren voor de functionele die sterkte moeten hebben.

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Op het werk hebben ze ooit voor een paar prototypes van een wijnkoeler een RVS buis moeten kopen (het is al een tijdje geleden, ik schat met een diameter van tussen de 40 en 50cm), de overschot van die 6 meter lange buis lag er nog toen ik op pensioen ging.
    Ze hebben toen dus ook een heel dure buis moeten kopen waarvan er maar een klein deel is opgebruikt.
    Er is wel een verschil tussen een firma en een particulier. Die volledige buis zal wel doorgerekend zijn (of verrekend in de rest van de productie) en ze hebben plaats om die te stockeren, kunnen die transporteren etc. Of ze hebben die gekocht in de hoop die in de productie te kunnen gebruiken. Maar ik heb echt niet de plaats om 5.87 meter buis te stockeren of om met een buis van 6 meter het huis door te wandelen.

    Als het redelijk is, dan koop ik meestal wel meer dan ik strikt nodig heb. Al is het maar omdat je nooit weet of je de volgende keer in staat zal zijn om er opnieuw te kopen. Dus van staal, alu, kunststof koop ik naar gelang de sectie 0.5m of 1m. En als het een restje van 0.6 of 1.2 is dan doe ik ook niet moeilijk. Er staat al behoorlijk wat thuis ondertussen. Maar 6m?

    Leave a comment:


  • Black B@ndit
    reageerde
    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Voor dit project zoek ik eerder staal dan inox. De buis is maar een onderdeel van een constructie en het is best allemaal hetzelfde. Er gaat met zilver gebrazeerd en met tin/zilver gesoldeerd worden. Maar ik hou het in gedachten als ik eens inox nodig heb, bedankt.

    Staden is al een eind, maar dichterbij dan Rotterdam
    RVS is vrij gemakkelijk te braseren met zilver, dat heb ik ooit genoeg gedaan, solderen met tin/zilver is wat moeilijker, het gaat wel (eerst wat opschuren), maar de verbinding is dan wel een stuk minder sterk dan met zilver.
    Tijdens het braseren en solderen moet je er vooral op letten om de RVS niet te heet te stoken, want dan pakt de las niet meer (voorzichtig warm stoken, met een niet te hevige vlam, als het metaal rood begint te worden, dan is het al te heet en pakt er geen zilver meer op).

    Op het werk hebben ze ooit voor een paar prototypes van een wijnkoeler een RVS buis moeten kopen (het is al een tijdje geleden, ik schat met een diameter van tussen de 40 en 50cm), de overschot van die 6 meter lange buis lag er nog toen ik op pensioen ging.
    Ze hebben toen dus ook een heel dure buis moeten kopen waarvan er maar een klein deel is opgebruikt.
    Last edited by Black B@ndit; 31 juli 2024, 21:42.

    Leave a comment:

Working...
X