Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

handelaars in België, ik heb het ermee gehad.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Tig is ook een optie, maar de stukken zijn te klein om binnenin met de toort te komen. Zou eens zo'n micro-torch moeten aanschaffen. Maar voor de keren dat ik dat gebruik... Brazeren gaat prima met propaan voor de afmetingen waar ik mee bezig ben.

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Tig is ook een optie, maar de stukken zijn te klein om binnenin met de toort te komen. Zou eens zo'n micro-torch moeten aanschaffen. Maar voor de keren dat ik dat gebruik... Brazeren gaat prima met propaan voor de afmetingen waar ik mee bezig ben.
      In dat geval inderdaad.

      Off topic, maar wist je dat je met een DC tig perfect lood kan lassen.
      Wel een geventileerde laskap gebruiken met liefst externe lucht.

      Comment


      • #18
        Ik weet dat je met TIG veel kan Zou me dus niet verbazen dat het met lood moet lukken. Zelf heb ik (in de avondschool) geprobeerd om koper te lassen maar dat is nooit goed gelukt. Eenmaal het smelt loopt het als water weg. Met lood gaat dat waarschijnlijk ook zo zijn. Probleem als je zoiets voor de hobby gebruikt is dat je nooit de nodige ervaring kan opdoen om echt goed te lassen. Voor eenvoudige constructies in staal lukt het zonder veel problemen. Inox waarschijnlijk ook nog. Maar als het complex wordt dan loop je snel tegen je beperkingen aan.

        De kans is er wel dat ik delen van de constructie ga TIG lassen omdat die goed bereikbaar zijn zoals de eindplaten van de buis. Andere ga ik moeten brazeren want te klein of slecht bereikbaar.

        Je zou met TIG ook moeten kunnen brazeren. Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Ik heb ooit in de winkel eens enkele staven "CUSI" gekregen "om te proberen". Dat zou voor dunne plaat gebruikt worden. Maar in de avondles hebben we dat eens geprobeerd en het lukte niet. Ik dacht dit hier nog eens te proberen, je weet nooit. Met minder warmte is er ook minder kans op vervormen.

        Comment


        • #19
          Hombre Geerten : Bedankt voor de adressen. Vandaag daar even naartoe gebeld en ik kan bij alle 2 terecht voor mijn spullen!

          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Hombre Geerten : Bedankt voor de adressen. Vandaag daar even naartoe gebeld en ik kan bij alle 2 terecht voor mijn spullen!
            Graag gedaan!
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Ik weet dat je met TIG veel kan Zou me dus niet verbazen dat het met lood moet lukken. Zelf heb ik (in de avondschool) geprobeerd om koper te lassen maar dat is nooit goed gelukt. Eenmaal het smelt loopt het als water weg. Met lood gaat dat waarschijnlijk ook zo zijn.
              Probleem is niet zozeer het lassen op zich, maar het kleur rood koper dat rood opgloeit
              zit op dat moment reeds dicht bij zijn smeltpunt, bij lood en aluminium is dat helemaal
              prijs, daar is geen zichtbare verkleuring, daar moet je voortgaan op de blank (weerspiegeling)
              van je wolfraam electrode in je smeltbad, kwestie van ondervinding dus.
              Bij aluminium heb je wel het voordeel dat je (bij de duurdere AC toestellen) je balans kan instellen
              tussen boven en onder amplitude, (doorlassen of bovenop leggen zeg maar)
              Rood koper is ook enorm belastend voor je toestel omdat de soortgelijke weerstand van je koper
              zo klein is als het koper dat in je toestel verwerkt is, opwarming van je toestel dus, beste
              is om bij het lassen van rood koper toe te voegen met fosfor houdend toevoeg materiaal,
              van die vierkante staafjes (ook gebruikt door koeltechniekers om koper te lassen meen ik,
              maar ik weet niet of dat exact dezelfde zijn) dat zou Black B@ndit eventueel kunnen weten.
              Ik heb dat hier allemaal liggen, maar tegenwoordig nog weinig nodig, ik las nog
              hoofdzakelijk inox met mijn tig.
              Vroeger veel brons gelast met mijn tig en dat last dan weer zeer gemakkelijk maar ook
              belastend voor het toestel, en je lastoorts wordt ook behoorlijk warm als deze geen
              waterkoeling heeft.​

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                Rood koper is ook enorm belastend voor je toestel omdat de soortgelijke weerstand van je koper
                zo klein is als het koper dat in je toestel verwerkt is, opwarming van je toestel dus, beste
                is om bij het lassen van rood koper toe te voegen met fosfor houdend toevoeg materiaal,
                van die vierkante staafjes (ook gebruikt door koeltechniekers om koper te lassen meen ik,
                maar ik weet niet of dat exact dezelfde zijn) dat zou Black B@ndit eventueel kunnen weten.
                Die vierkante staafjes bestaan nog wel, maar tegenwoordig zijn de meeste gewoon rond (waarschijnlijk iets goedkoper om te produceren?).
                Het zijn Silfos zilversoldeerstaafjes (bagetten worden ze hier meestal genoemd), en ik heb daarvan tijdens mijn 42 jaren als koeltechnieker heel wat kilo's opgebruikt.
                Let er wel op dat er minstens 5% zilver in zit, er bestaat er ook met 2% maar die mag niet voor koeling worden (die gebruikten we voor bepaalde toepassingen, maar nooit voor koelleidingen, die braseert ook niet zo gemakkelijk).
                Die 5% Silfos kan je gebruiken voor koper op koper verbindingen (zonder vloeimiddel), en ook voor koper op messing (met vloeimiddel).
                Er is ook 15% Silfos die nog iets gemakkelijker invloeit, maar als je een beetje kan braseren dan gaat dat met de wat betaalbaardere 5% eigenlijk even goed (zelfs die 5% kost op dit ogenblik zo'n 270 euro per kilo).

                Voor braseerverbindingen van koper op de meeste staalsoorten en RVS heb je zilverbagetten nodig met 40% zilver, en er is dan ook altijd een vloeimiddel (flux) nodig, er zijn ook ziverbagetten waard de flux rond zit, dat kan soms handiger zijn.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Grootste probleem bij koper is dat koper bijna de beste warmtegeleiding heeft van alle metalen. Je hebt dus enorm veel stroom nodig om dat te lassen met TIG. Staal van 3mm ben je met 20-30A rond. Koper van 3mm... reken op 120-150A.

                  Die Silfos solderen kan (mag) ik niet gebruiken voor mijn koper/koper constructies. Die zijn namelijk niet geschikt als er zwavel in de buurt komt. En met een kolen gestookte ketel is dat onvermijdelijk. Zilver is dan de enige keuze. Hoeveel zilver hangt wat af van de stukken. Zilver gehalte is meestal 20-30-40% naar gelang de vloeibaarheid of temperatuur als je in stappen wil solderen. Maar daar kennen jullie zeker meer van dan ik, ik moet het elke keer opzoeken Die met flux rond zijn inderdaad handig als je wat extra flux er bij wil, vloeit dan meestal mooi uit (langs alle kanten...).

                  Nogmaals, ik ben geen held in die dingen daarvoor doe ik dat met de hobby veel te weinig. Als ik 1x per jaar zo eens iets in elkaar steek is het veel. Maar deze keer is het de eerste keer dat het in verschillende stappen en veel onderdelen gaan zijn. Nu ja, eerst alle materiaal verzamelen, dan voorbewerken en dan proberen in elkaar te prutsen. Eerst vakantie ook nog.

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                    Die vierkante staafjes bestaan nog wel, maar tegenwoordig zijn de meeste gewoon rond (waarschijnlijk iets goedkoper om te produceren?).
                    Het zijn Silfos zilversoldeerstaafjes (bagetten worden ze hier meestal genoemd), en ik heb daarvan tijdens mijn 42 jaren als koeltechnieker heel wat kilo's opgebruikt.
                    Let er wel op dat er minstens 5% zilver in zit, er bestaat er ook met 2% maar die mag niet voor koeling worden (die gebruikten we voor bepaalde toepassingen, maar nooit voor koelleidingen, die braseert ook niet zo gemakkelijk).
                    Die 5% Silfos kan je gebruiken voor koper op koper verbindingen (zonder vloeimiddel), en ook voor koper op messing (met vloeimiddel).
                    Er is ook 15% Silfos die nog iets gemakkelijker invloeit, maar als je een beetje kan braseren dan gaat dat met de wat betaalbaardere 5% eigenlijk even goed (zelfs die 5% kost op dit ogenblik zo'n 270 euro per kilo).

                    Voor braseerverbindingen van koper op de meeste staalsoorten en RVS heb je zilverbagetten nodig met 40% zilver, en er is dan ook altijd een vloeimiddel (flux) nodig, er zijn ook ziverbagetten waard de flux rond zit, dat kan soms handiger zijn.
                    Dan heb ik dat verkeerd voor Bart, was voor rood koper met tig wel degelijk Fosforkoper toevoeg materiaal (vierkante staafjes van ongeveer 3mm).
                    Voor koeling gebruikten wij altijd Castolin hard zilver met flux.

                    Comment


                    • #25
                      Heel herkenbaar verhaal Spanik, al vele keren meegemaakt
                      In Nederland heb ik nooit problemen, zelfs 1 boutje en moertje bestellen in rvs kan daar zonder problemen, hier in België moeten ze altijd moeilijk doen.
                      Daarmee dat er ook geen enkele deftige internetwinkel in België meekan met bvb degenen in Nederland

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Heel herkenbaar verhaal Spanik, al vele keren meegemaakt
                        In Nederland heb ik nooit problemen, zelfs 1 boutje en moertje bestellen in rvs kan daar zonder problemen, hier in België moeten ze altijd moeilijk doen.
                        Daarmee dat er ook geen enkele deftige internetwinkel in België meekan met bvb degenen in Nederland

                        grts
                        Sieg
                        Hier in Roeselare valt dat echt wel mee hoor Sieg veel zaken waar je nog per stuk kan kopen,
                        en voor kortere stukken materiaal heb ik wel mijn adressen bij enkele welwillende
                        kleine firma’s die het zich niet ontzien om wat te verkopen.

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Lasertek ken ik niet. Waar ik vroeger ging kan het nu niet meer maar na wat rondbellen heb ik een andere plak gevonden. Mechelen zou me wel beter uitkomen want een stuk dichterbij.
                          En? Je gerief gevonden?

                          Comment


                          • #28
                            Ja hoor. Maar met het verlof en de drukte op het werk is het nog niet afgeraakt 't Is maar een hobby maar toch, het werkt af en toe op mijn zenuwen.

                            Comment

                            Working...
                            X