Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

contact uit = sigarettenaansteker uit?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• contact uit = sigarettenaansteker uit?

Ik heb een bakje met parkeersensoren die via de sigarettenaansteker moet. Als ik mijn contact uitleg, is de sigarettenaansteker dan zeker ook uit?
    Heb al eens geluisterd toen ik achteraan stond na minuut en hoorde geen biep meer nadat radio enzo ook uitging. Maar je weet maar nooit dat die sigarettenaansteker nog sluipstroom levert en batterij leegtrekt... Heb ook externe bandenspanning sensoren besteld, is ook via sigarettenaansteker.

In mijn wagen (VW Polo) blijft er altijd stroom staan op de cigarettenaansteker ongeacht andere handelingen (sleutel uit contact bv).

Comment

Met een voltmeter of zelfs een simpel testlampje kan je controleren of de sigarettenaansteker stroom blijft leveren al het contact uitgeschakeld is.
      Bij de meeste auto's zal dat tegenwoordig wel zo zijn, vroeger waren er auto's waar er wel constant 12V op die aansteker bleef staan, ook als het contact uitgeschakeld was, het probleem was dan dat als je vergat om de stroomverbruiker uit te schakelen die daarop aangesloten was, dat de accu dan meestal na een paar uren of dagen leeg was.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ik vrees dat je toch ook wat zaken door elkaar haalt.
        Als de radio uit gaat, dan zal je uiteraard geen klank meer horen via de luidsprekers.
        Maar het is niet in elke wagen zo dat de sigarenaansteker gelijk met de radio of contact uit gaat.
        Uit ervaring met verschillende wagens volgende situaties al gehad wat de sigarenaansteker betreft.
        1) Gaat samen met contact uit (meestal bij echte contactsleutel).
        2) Gaat uit zodra de auto op slot wordt gedaan.
        3) Gaat uit 30 minuten na afzetten van contact.
        4) Gaat uit als de laatste stroomafnemer afgekoppeld wordt of geen stroom meer vraagt.
        5) Bij heel oude wagens bleef de spanning permanent.
        Er is volgens mij gewoon geen algemene regel en uitmeten zal de enige zekerheid zijn.
        Zoals anderen hier al reageren, is het bij hun mogelijks nog anders.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Als je een USB lader hebt voor in de auto (of een oude gps bijvoorbeeld), dan kan je die waarschijnlijk ook gebruiken om te testen of dat stopcontact onder spanning blijft staan of niet, want meestal zit er een ledje of zelfs een voltmeter ingebouwd.
          Bij auto's waarbij alles via de computers wordt geregeld is het mogelijk dat het 12V stopcontact pas uitgeschakeld wordt als de auto in "rust" gaat, dat duurt meestal nog een tijdje nadat de deuren gesloten zijn en de vergrendeling van de deursloten is ingeschakeld.
          Je zal dan door het raam moeten kijken of het lampje van die lader aan of uit is, bij dat systeem is het mogelijk dat alles "wakker wordt" zodra er een deur wordt geopend, of zelfs al als de deursloten worden ontgrendeld.
          Als je een keycard of iets dergelijks hebt waardoor de deursloten automatisch los gaan als je ermee in de buurt van de auto komt, laat die dan maar ergens anders liggen tijdens de test.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Working...
          X