Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Parkeren met gehandicapten kaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Parkeren met gehandicapten kaart

Maar mijn schoonmoeder heeft een gehandicapten kaart om te parkeren.
    Als zij in de stad met hun wagen op een gehandicapten plaats staan (open lucht geen ondergrondse privé parking of zo ) , dan parkeren zij gratis dacht ik.
    Maar is het ook gratis als ze op een gewone plaats staan?

Mét hun kaart natuurlijk.​
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Dat blijft afhangen van de gemeentelijke reglementering. Bij ons kan iemand met een gehandicaptenkaart "gratis" in de blauwe zone of die voor inwoners staan. Maar er zijn plaatsen waar je als gehandicapte gewoon moet betalen aan de parkeermeter. Ik denk niet dat er voor ons idiote landje een universeel antwoord is.

Comment

Gevonden en het is zoals Spaink al schreef geen algemene regel dat je gratis mag parkeren, het is de gemeente die het eventueel kan toelaten.

Voor Leuven bijvoorbeeld staat er dit:

Waar mag je parkeren?
      Op de openbare weg mag je met een parkeerkaart voor personen met een handicap gratis en onbeperkt in tijd parkeren op:

Parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap
      Parkeerplaatsen voor kortparkeren bv. shop-and-goplaatsen, kiss-and-rideplaatsen
      Parkeerplaatsen van de blauwe zone waar je normaal een parkeerschijf moet leggen
      Parkeerplaatsen van de betalende zone waar je normaal een parkeersessie moet opstarten via een parkeerautomaat, sms of app
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Dat blijft afhangen van de gemeentelijke reglementering. Bij ons kan iemand met een gehandicaptenkaart "gratis" in de blauwe zone of die voor inwoners staan. Maar er zijn plaatsen waar je als gehandicapte gewoon moet betalen aan de parkeermeter. Ik denk niet dat er voor ons idiote landje een universeel antwoord is.
        Blauwe zone is toch altijd gratis maar beperkt in tijd. Bij ons in Knokke Heist in de blauwe zone met invalide kaart ook beperkt in tijd maar voor enkele die een invalide parkeerplaats hebben aangevraagd voor hun woning in blauwe zone is er een uitzondering
        en is hun nummerplaat doorgegeven aan het parkeerbedrijf. Op invalide parkeerplaats in betalende zone staat op het bord dat het betalend is. Vroeger was dit ook gratis met nu met hun mobiele scanners is dit nu voorbij, deze kunnen niet zien of er een kaart
        tegen de voorruit ligt. Invalide inwoner betaald dus ook voor een parkeervergunning zoals een ander bij ons in de betalende zones.

Comment

Bedankt voor de reacties.
          Jammer dat er geen eenduidig beleid is in ons landje.
          Niet makkelijk voor mijn schoonouders, mensen van 86 die niet gewoon zijn om ad hoc iets op te gaan zoeken via het internet.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

Comment

Bij ons wordt door sommigen misbruik van een invalide parkeerplaats op kenteken gemaakt voor hun deur. Zij hebben twee auto's, de auto met kaart staat buiten het vak dat dus de gehele dag leeg blijf, later op de dag wanneer een andere familielid van het werk thuiskomt wordt de auto met kaart in het invalide vak geplaatst zodat het ander gezinslid in het daardoor vrijgehouden vak kan parkeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              Bij ons wordt door sommigen misbruik van een invalide parkeerplaats op kenteken gemaakt voor hun deur. Zij hebben twee auto's, de auto met kaart staat buiten het vak dat dus de gehele dag leeg blijf, later op de dag wanneer een andere familielid van het werk thuiskomt wordt de auto met kaart in het invalide vak geplaatst zodat het ander gezinslid in het daardoor vrijgehouden vak kan parkeren.
              Mindervalide parkeerkaarten staan toch op naam en niet op kenteken van de auto !

grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Mindervalide parkeerkaarten staan toch op naam en niet op kenteken van de auto !

grts
                Sieg
                Bij een invalide parkeerplaats in de straat waar de invalide woont staat een bord waarop het kenteken van de auto die daar mag staan.

Comment

Bij een invalide parkeerplaats in de straat waar de invalide woont staat een bord waarop het kenteken van de auto die daar mag staan.
                  Dit is in Nederland mogelijk maar hier in Belgie nog nergens gezien en of dit hier kan nergens terug te vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht

Dit is in Nederland mogelijk maar hier in Belgie nog nergens gezien en of dit hier kan nergens terug te vinden.
                    Een invalide kan hier altijd een aanvraag doen om zo een plaats te voorzien in de buurt van zijn woning, maar er is zeker geen verplichting of garantie dat de gemeente er op ingaat.
                    En als ze het voorzien, dan is deze niet voorzien voor een bepaalde wagen maar kan eender wie met zo een kaart daar komen parkeren.
                    Beetje zelfde systeem als een laadpaal aanvragen in uw buurt, maar niet gegarandeerd dat die ooit voor u vrij is.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

U bent niet van België dan ?

grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

het ergste van alles vind ik dat er chauffeurs zonder kaart de plaats innemen.
                        Dat is zo op de kliniek in Mol andere klinieken of privé parkings.
                        Op het rondplein in Mol waren alle plaatsen ingenomen door auto's zonder kaart.
                        En breek mijn bek niet open maar het merendeel van die auto's zijn Mercedes sen, BMW, Audi, Grote Peugeots. Ook gewone auto's maar zeer zelden.

Weet je in de Auchan in Roncq (Frankrijk) als daar een auto staat op een voorbehouden zonder kaart, er een klever de grootte van de voorruit op deze geplakt.
                        Krijg die er maar af zonder dat je gezien bent.
                        Dan krijg je een discussie met de parkingwachters.

Hieronder de brief die ik samen met mijn parkeerkaart gekregen heb.

Ommekeer van deze brief:

Last edited by Red Falcon; 17 juli 2024, 08:55.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Op het rondplein in Mol waren alle plaatsen ingenomen door auto's zonder kaart.
                          En breek mijn bek niet open maar het merendeel van die auto's zijn Mercedes sen, BMW, Audi, Grote Peugeots. Ook gewone auto's maar zeer zelden.
                          Wat heeft het merk van de wagen ermee te maken? Het is de bestuurder dat eventueel een overtreding begaat, niet de wagen.
                          En bij mijn weten zijn Mercedes, BMW, Audi en Peugeot allemaal gewone auto's.
                          Verder heeft dit toch helemaal niets meer met de vraagstelling te maken?
                          Last edited by VerSeg; 15 juli 2024, 18:54.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Freddy, ik weet dat jij nogal hou op je tenen bent getrapt als we het over MERCEDES en BMW hebben maar het is potverdikke zo, die denken zich meer te mogen permitteren dan een ander.
                            Ik ga daarvoor niet liegen hoor.
                            En trouwens ik melde ook kleinere auto's die uit luiheid hun auto op zo'n parkeer plaats achterlaten.
                            Ik ben superblij dat ik na negen (9) maand eindelijk mijn kaart heb gekregen want verder dan 30 meter kan ik niet stappen, meestal minder ver zelfs.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Freddy, ik weet dat jij nogal hou op je tenen bent getrapt als we het over MERCEDES en BMW hebben maar het is potverdikke zo, die denken zich meer te mogen permitteren dan een ander.
                              Je weet heel goed dat dit niet merkgebonden is Luc, er zijn evenveel andere merken van wagens waarvan de bestuurder een overtreding begaat.
                              Het enige is dat het bij velen nogal onterecht ingeprent wordt.
                              Net zoals ze BMW maar graag linken aan wie geen knipperlichten gebruikt, maar als ik dat op de baan zie, dan gebruiken heel veel mensen die niet, zowel met een Fiat 500, Clio, Alfa Romeo, Nissan, of noem maar op.
                              Ja, BMW, Mercedes en Audi bestuurders zullen daar ook tussen zitten, maar het is niet omdat iemand dergelijk merk koopt, dat die plots van houding verandert op de baan.
                              Een beetje zoals de kranten in geval van een ongeval, bij de meeste merken spreken ze van een auto dat betrokken raakte, maar in andere gevallen is het dan BMW crasht op xyz, ook al is die helemaal niet in fout.
                              Bijkomend ook het feit dat bepaalde merken meer of minder vertegenwoordigd zijn op de baan, uiteraard zie je er dan ook meer van de ene dan van de andere.
                              Of mag ik concluderen dat als jij morgen met een BMW, Audi of Mercedes zou rijden, dat je ook ineens veel meer overtredingen zal begaan?
                              Ik hoop van niet en ik denk ook niet dat jij het plezant zou vinden als men u plots als een slechtere chauffeur zou aanzien omdat u van merk verandert.
                              Trouwens de meesten daarvan zijn ooit begonnen met een kleinere wagen van een ander merk, niet iedereen heeft op zijn 18 direct een BMW, Audi of Mercedes. ;-)
                              Ik zie procentueel zelfs veel meer fietsers van alle leeftijden de ene overtreding na de andere begaan, door rood rijden, in omgekeerde richting, met GSM in de hand, zonder licht, stop negeren, enz.
                              Regels zijn voor iedereen hetzelfde en als ene ze bewust negeert, dan aanzie ik het als een dwaas onafhankelijk van het automerk.
                              En uiteraard een schande wie parkeerplaatsen voor mindervaliden misbruikt.
                              Ik ben superblij dat ik na negen (9) maand eindelijk mijn kaart heb gekregen want verder dan 30 meter kan ik niet stappen, meestal minder ver zelfs.
                              Wees dan maar heel blij dat je ze krijgt, ik krijg ze niet eens aangevraagd door onnozele beperkende regeltjes.

Hetgeen ikzelf een groot probleem vind, is dat meer en meer straten ontoegankelijk zijn met de wagen of tenminste de parkings die verdwijnen.
                              Daardoor zijn er ook meer en meer mensen die in de problemen komen omdat ze niet ver kunnen stappen.
                              En niet iedereen dat slecht te been is, geraakt aan een dergelijke parkeerkaart.
                              En het ergste is dat er ook de kaart gebruiken zonder zelf een handicap te hebben of de persoon met de handicap aanwezig is.
                              Het is niet specifiek de bestuurder dat houder moet zijn van een dergelijke kaart, maar een van de inzittenden van de wagen.
                              Bij controles kijkt de politie of er een kaart aanwezig is, maar bij een geparkeerd voertuig weten ze niet of de effectieve kaarthouder mee in de wagen zat.
                              Last edited by VerSeg; 16 juli 2024, 03:33.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X