Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Defecte Canon lens, aangekocht bij Fnac

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Defecte Canon lens, aangekocht bij Fnac

Ik heb onlangs, maand of twee geleden een lens aangekocht bij Fnac : De laatste nieuwe Canon RF 200-800. Helaas na veel testen ben ik tot de constatatie gekomen dat er een probleem is, namelijk met de beeldkwaliteit.
    Met dezelfde lens van iemand anders kunnen testen en daar geen problemen mee.
    Intensief vanalles geprobeerd, de lens is gewoon onscherp.
    Geprobeerd met en zonder IS, shutterspeed 1/8000 (om op voorhand te zeggen dat het niet aan de sluitertijd ligt).

Nu de vraag is, de lens is pas eind 2023 op de markt gekomen, dus zowiezo nog garantie. Enkel vraag ik me af of ik dan beter naar de FNAC ga, of als ik misschien beter direct via Canon de garantie aanvraag.
    Ik ga zowiezo de lens een tijdje kwijt zijn, wat ik eigenlijk erg vindt, maar niets aan te doen!

Hebben jullie enige ervaring met soortgelijk probleem? Hoe zouden jullie dat oplossen?

Fijne groetjes
    Yannick Desmet 2021
    yannickdesmet.com

heb zelf een probleem gehad met een Canonobjectief, dat echter niet meer in garantie was. Contact opgenomen met Canon BE via telefoon (zie website). Na wat technische vragen kreeg ik een de nodige papieren toegestuurd om het objectief via DHL naar hun hersteldienst in Frankrijk te sturen. Ik kreeg van daar de vraag of ik akkoord was met de maximumfactuur voor herstel (bij u niet het geval) en ze stuurden me het hersteld objectief terug na betaling. Geen transportkosten, enkel werkuren en vervangen onderdelen. Alles vlot en goed verlopen met goede telefonische en mailcontacten bij Canon.
    Reden voor mij dus om dit aan te bevelen.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
      Ik heb onlangs, maand of twee geleden een lens aangekocht bij Fnac : De laatste nieuwe Canon RF 200-800. Helaas na veel testen ben ik tot de constatatie gekomen dat er een probleem is, namelijk met de beeldkwaliteit.
      Met dezelfde lens van iemand anders kunnen testen en daar geen problemen mee.
      Intensief vanalles geprobeerd, de lens is gewoon onscherp.
      Geprobeerd met en zonder IS, shutterspeed 1/8000 (om op voorhand te zeggen dat het niet aan de sluitertijd ligt).

Nu de vraag is, de lens is pas eind 2023 op de markt gekomen, dus zowiezo nog garantie. Enkel vraag ik me af of ik dan beter naar de FNAC ga, of als ik misschien beter direct via Canon de garantie aanvraag.
      Ik ga zowiezo de lens een tijdje kwijt zijn, wat ik eigenlijk erg vindt, maar niets aan te doen!

Hebben jullie enige ervaring met soortgelijk probleem? Hoe zouden jullie dat oplossen?

Fijne groetjes
      Hangt er vanaf bij wie je deze lens hebt aangekocht, Fnac deelt een deel van zijn website als platform om anderen te laten verkopen, meestal zijn dat kleine shopjes uit Aziatische landen.
      Tevens staat er bij de uitleg dat Fnac niet verantwoordelijk is als je daar je materiaal koopt, doch zijn er velen die het zich toch riskeren omdat het een pak goedkoper is.
      Nadeel is het probleem waar jij nu mee zit ...

Als Fnac zelf de verkoper was van het product zal dit makkelijk opgelost worden door hen, dat wordt onmiddellijk omgeruild als het weldegelijk een mankement betreft

In eerste instantie moet je altijd eerst de verkoper contacteren als het item nog in garantie is, dus eigenlijk heeft het voor jou geen zin om Canon te contacteren
      Pas als het item uit garantie is zou je de fabrikant kunnen contacteren voor herstel, uiteraard wel betalend.

Trouwens we hebben hier al zoveel mensen gewaarschuwd voor dat zijdelingse verkoop op het Fnac platform ...

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Hangt er vanaf bij wie je deze lens hebt aangekocht, Fnac deelt een deel van zijn website als platform om anderen te laten verkopen, meestal zijn dat kleine shopjes uit Aziatische landen.
        Tevens staat er bij de uitleg dat Fnac niet verantwoordelijk is als je daar je materiaal koopt, doch zijn er velen die het zich toch riskeren omdat het een pak goedkoper is.
        Nadeel is het probleem waar jij nu mee zit ...

Als Fnac zelf de verkoper was van het product zal dit makkelijk opgelost worden door hen, dat wordt onmiddellijk omgeruild als het weldegelijk een mankement betreft

In eerste instantie moet je altijd eerst de verkoper contacteren als het item nog in garantie is, dus eigenlijk heeft het voor jou geen zin om Canon te contacteren
        Pas als het item uit garantie is zou je de fabrikant kunnen contacteren voor herstel, uiteraard wel betalend.

Trouwens we hebben hier al zoveel mensen gewaarschuwd voor dat zijdelingse verkoop op het Fnac platform ...

grts
        Sieg
        Ik heb de lens bij de Fnac zelf gekocht, was dus niet bij een alternatieve verkoper.
        Had inderdaad eens een lens zien staan veel goedkoper daar en wou het ook niet wagen!
        Maar die komt dus werkelijk van de winkel zelf. Ben die ook in de winkel gaan afhalen.

Ik denk niet dat ik een nieuwe terugkrijg, heb ervoor gebeld en ze zeiden dat het enkel binnen de 14dagen kan omgeruild worden. Daarmee dat ik dacht, mss is het beter dit via Canon zelf te handelen.
        Waarschijnlijk kan ik ook geen andere lens krijgen omdat ze nergens beschikbaar is. Nog altijd hele slechte leveringen met die objectief.
        Yannick Desmet 2021
        yannickdesmet.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
          heb zelf een probleem gehad met een Canonobjectief, dat echter niet meer in garantie was. Contact opgenomen met Canon BE via telefoon (zie website). Na wat technische vragen kreeg ik een de nodige papieren toegestuurd om het objectief via DHL naar hun hersteldienst in Frankrijk te sturen. Ik kreeg van daar de vraag of ik akkoord was met de maximumfactuur voor herstel (bij u niet het geval) en ze stuurden me het hersteld objectief terug na betaling. Geen transportkosten, enkel werkuren en vervangen onderdelen. Alles vlot en goed verlopen met goede telefonische en mailcontacten bij Canon.
          Reden voor mij dus om dit aan te bevelen.
          Dankjewel voor de info! Ik zal eens bellen naar Canon zelf. Vrijdag geprobeerd en kreeg er niemand aan de lijn
          Yannick Desmet 2021
          yannickdesmet.com

Comment

Wettelijk gezien moet je bij de verkoper zijn. Het is met hen dat je een contract hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Wettelijk gezien moet je bij de verkoper zijn. Het is met hen dat je een contract hebt.
              Het is wel iets anders …
              De eindverkoper is wettelijk verplicht een consument twee jaar wettelijke garantie te bieden, maar er is geen wet dat de klant verplicht is om via die verkoper te gaan voor de fabrieksgarantie (mogelijks korter of langer dan de wettelijke).
              Het is meestal de fabrikant die aangeeft hoe men toestellen ter herstelling moet aanbieden tijdens de fabrieksgarantie.
              Uiteraard verloopt dat in de meeste gevallen ook via de professionele eindverkoper.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Ik heb de lens bij de Fnac zelf gekocht, was dus niet bij een alternatieve verkoper.
                Had inderdaad eens een lens zien staan veel goedkoper daar en wou het ook niet wagen!
                Maar die komt dus werkelijk van de winkel zelf. Ben die ook in de winkel gaan afhalen.

Ik denk niet dat ik een nieuwe terugkrijg, heb ervoor gebeld en ze zeiden dat het enkel binnen de 14dagen kan omgeruild worden. Daarmee dat ik dacht, mss is het beter dit via Canon zelf te handelen.
                Waarschijnlijk kan ik ook geen andere lens krijgen omdat ze nergens beschikbaar is. Nog altijd hele slechte leveringen met die objectief.
                Dan is er toch geen probleem, gewoon terug naar Fnac
                Zij zijn verplicht om het probleem op te lossen, zeker met een nieuwe lens zoals je aangeeft.

Doch het zou me eigenlijk verwonderen dat er een probleem bij de lens zit, maar het kan altijd uiteraard.
                Welke camera stond erop ?
                En je schrijft dat je iemand anders zijn lens hebt kunnen testen en daar was geen probleem mee, heb je ook jouw lens op een andere body geprobeerd ?

grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 15 juli 2024, 01:06.

Comment

Met een filter of zonder filter er op? Een kennis van me had ooit de ef 100-400mm mkII: met uv-filter gaf die onscherpe beelden, zonder filter haarscherp.

http://www.paulvanrooy.be

Comment

Dan is er toch geen probleem, gewoon terug naar Fnac
                    Zij zijn verplicht om het probleem op te lossen, zeker met een nieuwe lens zoals je aangeeft.

Doch het zou me eigenlijk verwonderen dat er een probleem bij de lens zit, maar het kan altijd uiteraard.
                    Welke camera stond erop ?
                    En je schrijft dat je iemand anders zijn lens hebt kunnen testen en daar was geen probleem mee, heb je ook jouw lens op een andere body geprobeerd ?

grts
                    Sieg
                    Ik heb inderdaad de lens ook op een andere body getest (in totaal drie verschillende bodies : Mijn R5, de vriendin haar RP en de persoon met die lens zijn R7. Overal hetzelfde probleem.
                    Ondertussen gehoor van die vriendin dat nog een andere vriendin hetzelfde probleem had als mij. Heeft ze haar camera kunnen inruilen voor een nieuwe lens (Was wel in Duitsland)
                    Het ziet eruit dus dat ik niet de enige ben.

Ikzelf fotografeer al 20j, het is de eerste keer na meer dan 20lenzen te hebben gekocht, wss zelfs 30+, dat ik een probleem heb met een objectief.
                    Vandaag eens gaan luisteren hoe of wat!
                    Ik hou jullie op de hoogte
                    Yannick Desmet 2021
                    yannickdesmet.com

Comment

Deze lens heeft ook al enige tijd mijn interesse, maar is via Canonstore en bv Kamera express niet te verkrijgen sedert lange tijd. Dit doet mijn wantrouwen groeien, alsof deze nog niet op punt staat.
                      http://www.paulvanrooy.be

Comment

Ik heb inderdaad de lens ook op een andere body getest (in totaal drie verschillende bodies : Mijn R5, de vriendin haar RP en de persoon met die lens zijn R7. Overal hetzelfde probleem.
                        Ondertussen gehoor van die vriendin dat nog een andere vriendin hetzelfde probleem had als mij. Heeft ze haar camera kunnen inruilen voor een nieuwe lens (Was wel in Duitsland)
                        Het ziet eruit dus dat ik niet de enige ben.

Ikzelf fotografeer al 20j, het is de eerste keer na meer dan 20lenzen te hebben gekocht, wss zelfs 30+, dat ik een probleem heb met een objectief.
                        Vandaag eens gaan luisteren hoe of wat!
                        Ik hou jullie op de hoogte
                        Ben benieuwd naar het verdere verloop

Trouwens zoals Vropa reeds aanhaalt, er staat toch geen (bescherm)filter op de lens toch ?
                        Want dat geeft meestal wel problemen heb ik al gehoord, zelf gebruik ik nooit uv of protectfilters op m'n lenzen, dus geen ervaring mee

grts
                        Sieg

Comment

Ben benieuwd naar het verdere verloop

Trouwens zoals Vropa reeds aanhaalt, er staat toch geen (bescherm)filter op de lens toch ?
                          Want dat geeft meestal wel problemen heb ik al gehoord, zelf gebruik ik nooit uv of protectfilters op m'n lenzen, dus geen ervaring mee

grts
                          Sieg
                          Ik hou iedereen zowiezo op de hoogte.
                          Heb met Canon gebeld en die hebben me een referentie gestuurd en een adres om de lens op te sturen.
                          Beetje jammer dat het CPS systeem nu betaalbaar is. Heb dubbel zoveel punten dan dat nodig is voor Premium lidmaatschap, maar nu moet je nog eens 350euro extra per jaar betalen.
                          Anders kon ik gewoon de lens direct nieuw krijgen.
                          Ik stuur die deze week nog op en ik zie wel.

Ikzelf gebruik nooit filters of het is om te filmen (ND filter)
                          Yannick Desmet 2021
                          yannickdesmet.com

Comment

Working...
                          X