Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opgelost.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opgelost.

    Opgelost.
    Last edited by Geerten; gisteren, 14:04.

  • #2
    Rechtstreeks van China, succes met de invoer. Max 1500Wp dus bij zonnig weer bruikbaar tussen 12u en 13u. Helemaal niet onafhankelijk van het net, zie schema.
    Last edited by Hombre; 1 juli 2024, 18:33. Reden: Edit
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Rechtstreeks van China, succes met de invoer. Max 1500Wp dus bij zonnig weer bruikbaar tussen 12u en 13u. Helemaal niet onafhankelijk van het net, zie schema.
      Uiteraard ook afhankelijk van het net, anders zou het geen hybride systeem zijn.
      Maar net als wat jij steeds aankaart over EV's, ook een airco verbruikt niet permanent het maximum en die 1500 Wp zal wel meer dan een uur per dag voldoende zijn om het systeem draaiende te houden en in het slechtste geval dan zal het net wel beschikbaar zijn.
      Echter als men de oppervlakten ziet die ze opgeven als toepassingsgebied, dan is dat ook wel niet zo veel en het is hier nog in m² uitgerekend en niet in m³ wat eigenlijk een correctere berekening zou zijn.
      Maar inderdaad als dat recht uit China zou komen, dan zullen er ook wel wat bijkomende kosten aan verbonden zijn.
      Plus dat men in theorie niet elke airco zomaar zonder controle door een gecertificeerd installateur zou mogen opstarten.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Blijkbaar wordt R410 niet volledig verboden als het gebruikt wordt in kleine installaties met een beperkte hoeveelheid koelmiddel (de CO2 equivalent van het koelmiddel is bepalend voor de maximale hoeveelheid koelmiddel in de installatie).
        Omdat ik nu geen koeltechnieker meer ben volg ik de laatste reglementeringen niet meer op, maar dit vond ik op de website van Daikin:
        De nieuwe F-gasregelgeving en wat dat betekent voor de HVAC-R-markt


        Het is wel zo dat bepaalde koelmiddelen (onder andere R134a en R410) zoveel mogelijk als gerecycleerd product moeten worden gebruikt, en dat vooral de kostprijs van die koelmiddelen dan ook snel hoger aan het worden is.

        Wat die "hybride" airco betreft, als je al zonnepanelen hebt, dan produceren die overdag op dagen dat je de airco nodig hebt normaalgezien ook meer dan voldoende stroom om een airco te laten werken.
        Als je de zonnepanelen van die "hybride" airco aansluit zoals zonnepanelen normaalgezien worden gebruikt, dan leveren die ook nog stroom op dagen dat je geen airco nodig hebt, ze zullen dan rendabeler zijn dan als die alleen worden gebruikt om een airco te laten werken.

        Als je bijvoorbeeld een tuinhuis of een klein buitenverblijf aan een vijjvertje hebt waar de maximale stroomtoevoer beperkt is, en je wil daar de temperatuur in de zomer niet te hoog laten oplopen, dan zou je dat systeem misschien wel kunnen gebruiken.
        Voor off-grid toepassingen kan het misschien ook nog dienen, maar dan kan je toch nog altijd beter de energie van de zonnepanelen zoveel mogelijk opslaan in accu's in plaats van die alleen maar te gebruiken voor een airco die een beperkt aantal uren per jaar draait.
        Last edited by Black B@ndit; 1 juli 2024, 20:36.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Te laat op de dag om middeleeuwse eenheden om te zetten naar iets dat zinnig is.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Blijkbaar wordt R410 niet volledig verboden als het gebruikt wordt in kleine installaties met een beperkte hoeveelheid koelmiddel (de CO2 equivalent van het koelmiddel is bepalend voor de maximale hoeveelheid koelmiddel in de installatie).
            Omdat ik nu geen koeltechnieker meer ben volg ik de laatste reglementeringen niet meer op, maar dit vond ik op de website van Daikin:
            De nieuwe F-gasregelgeving en wat dat betekent voor de HVAC-R-markt


            Het is wel zo dat bepaalde koelmiddelen (onder andere R134a en R410) zoveel mogelijk als gerecycleerd product moeten worden gebruikt, en dat vooral de kostprijs van die koelmiddelen dan ook snel hoger aan het worden is.

            Wat die "hybride" airco betreft, als je al zonnepanelen hebt, dan produceren die overdag op dagen dat je de airco nodig hebt normaalgezien ook meer dan voldoende stroom om een airco te laten werken.
            Als je de zonnepanelen van die "hybride" airco aansluit zoals zonnepanelen normaalgezien worden gebruikt, dan leveren die ook nog stroom op dagen dat je geen airco nodig hebt, ze zullen dan rendabeler zijn dan als die alleen worden gebruikt om een airco te laten werken.

            Als je bijvoorbeeld een tuinhuis of een klein buitenverblijf aan een vijjvertje hebt waar de maximale stroomtoevoer beperkt is, en je wil daar de temperatuur in de zomer niet te hoog laten oplopen, dan zou je dat systeem misschien wel kunnen gebruiken.
            Voor off-grid toepassingen kan het misschien ook nog dienen, maar dan kan je toch nog altijd beter de energie van de zonnepanelen zoveel mogelijk opslaan in accu's in plaats van die alleen maar te gebruiken voor een airco die een beperkt aantal uren per jaar draait.
            Opgelost.
            Last edited by Geerten; gisteren, 14:06.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              De hoofdvraag was eigenlijk die R410 Bart.


              Voor R410A bestaat er een alternatief met een veel lagere GWP (= global warming potential voor de forumleden die geen koeltechnieker zijn en die toch mee willen volgen).
              Volgens de fabrikant heeft RS-53 of R470A dezelfde eigenschappen als R410A, maar dan met een GWP van 909 in plaats van 2088 voor R410A.
              De drukken zouden hetzelfde zijn, het tast de gebruikte materialen in de installatie niet aan, en het is compatibel met de Polyol Ester olie die ook in compressoren voor R410A wordt gebruikt.
              ComStar’s RS-53 has an ASHRAE designation of R470A and is now available in the United States. This revolutionary refrigerant is the only retrofit replacement


              In kleine apparaten met een heel beperkte hoeveelheid koelmiddelen die binnenshuis worden gebruikt zit er tegenwoordig al meestal propaan (R290) of butaan (R600).
              Butaan wordt al een hele tijd in de meeste koelkasten gebruikt, omdat er een heel beperkte vulling in zit is de kans op een explosie bij een lek zo goed als onbestaande (ik heb hier een ontvochtiger waar 60 gram R290 in zit, in de meeste koelkasten zit minder dan 50 gram R600).
              Voor grotere installaties wordt er tegenwoordig ook meer en meer gebruik gemaakt van propaan, maar die installaties moeten buiten staan.
              Er wordt dan een glycolmengsel of iets dergelijks gebruikt om voor koeling of verwarming te zorgen in een gebouw of voor bijvoorbeeld een of ander productieproces.
              Op die manier blijft het brandbaar gas buiten, wat een heel stuk veiliger is.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Opgelost.
                Last edited by Geerten; gisteren, 14:07.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                  Voor wie nog wat dak over heeft, hybride airco, alle beetjes kunnen helpen.
                  KLIK
                  Wat denk je Black B@ndit R410 mag dat nog?
                  Door de originele post achteraf zo aan te passen krijgen bepaalde reacties een vreemde toon. Uw eerste uitspraak "onafhankelijk van het net" was niet onbelangrijk. Knullige aanpassing imho, wordt een thema vrees ik.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Opgelost.
                    Last edited by Geerten; gisteren, 14:08.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                      Ga gerust verder in de aanval Hombre, mijn vraag was hoofdzakelijk gericht aan
                      Bart Black B@ndit over dat R410 koelmiddel.
                      Bart reageert tenminste met verstand van zaken, wat van U niet kan gezegd worden.
                      Geniet gerust verder van je frustraties.
                      Een aanval hé grapjas. Als uw vraag 'hoofdzakelijk' gericht was aan Bart, mag iedereen toch antwoorden? Als de vraag enkel aan Bart was gericht, hoeft u dat niet op een forum te doen maar via PM.
                      Zoals ik al schreef, als u zonder meer de oorspronkelijke post wijzigt krijgt men vreemde antwoorden te lezen. Of had u pas na mijn antwoord door dat u een niet zo slimme vraag stelde?
                      In elk geval, als u dan toch 12kWp aan zonnepanelen liggen hebt, koop dan een airco set van een deftige winkel en een deftig merk. U zal na de installatie van de slimme meter toch stroom "teveel" hebben op bepaalde momenten.


                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                        De hoofdvraag was eigenlijk die R410 Bart.
                        Voor mij voorlopig niet aan de orde, verleden week een mail gekregen van mijn advocaten
                        bij DAS met de melding dat ik (indien zonder wettelijke veranderingen) ik nog tot november
                        2026 van mijn terugdraaiende teller kan genieten met 12 Kw piek dus nog een paar jaar
                        energie neutraal dus.
                        Ik had mij in januari 2021 mede toegevoegd aan een burgerlijke partijstelling inzake behoud
                        van onze terugdraaiende teller.
                        Blijkbaar is er een wettelijk akkoord bekomen dat ze geen digitale meter meer plaatsen vóór de installatie er 15 jaar ligt, in mijn geval is dat dus november 2026 (stond in bijlage).
                        De einddatum voor de verplichte omschakeling is in het algemeen verzet doordat ze onvoldoende snel voldoende digitale tellers konden produceren en ook omdat ze de installaties vertragen wegens te veel incidenten of schadegevallen in het verleden.
                        Wie wat geluk heeft, die krijgt hem zelfs pas na 2028.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Wat die "hybride" airco betreft, als je al zonnepanelen hebt, dan produceren die overdag op dagen dat je de airco nodig hebt normaalgezien ook meer dan voldoende stroom om een airco te laten werken.
                          Als er zon is tenminste.
                          De laatste maanden toch dagen gehad dat de panelen niet genoeg opbrachten voor de airco.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Als er zon is tenminste.
                            De laatste maanden toch dagen gehad dat de panelen niet genoeg opbrachten voor de airco.
                            Als je het toen te warm had, dan kon je beter een raam open zetten in plaats van de airco in te schakelen, de meeste dagen was de buitentemperatuur lager dan 20°C ...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Opgelost.

                              Last edited by Geerten; gisteren, 14:11.

                              Comment

                              Working...
                              X