Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rhododendron snoeien

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rhododendron snoeien

    Kan dat nu nog ? Rond 15 juni ?
    We hebben vrij oude ( 25 jaar ongeveer ) rhododendrons die ik eens zou willen vrij kort snoeien opdat ze wat meer onderaan zouden open groeien.
    De bloei is nu al een paar weken gedaan, dus ik dacht er tussen de buien door es aan te beginnen ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Als de knoppen (bloei) er af is, dan kan dat zeker gebeuren.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Inderdaad, na de bloei.
      Niet bij regen of nattigheid (bij de actuele weersomstandigheden goed uitkijken naar drogere periode zodat de snijwonden kunnen drogen).​

      Hoe ouder de plant, hoe langer het duurt voor nieuwe groei opduikt.

      Afknippen boven “side shoots” en zorgen dat er licht in het midden komt. Ook niet helemaal kaal zetten (zeker niet alles radicaal af tot bvb 50 cm hoogte).

      Een zeer betrouwbare Britse bron (RHS, Royal Horticultural Society) schrijft: "Many rhododendrons respond well to hard cutting back; response is best from
      deciduous azaleas and rough-barked rhododendrons such as Rhododendron ponticum, rather than from smooth-barked kinds. After cutting back, mulch, feed if soil conditions are poor, and keep well-watered to encourage new growth
      ".


      Gezien de (naar ik vermoed) grote hoogte en ouderdom gaat het over een Ponticum of Catawbiense. Die zou dat dus redelijk goed moeten verdragen.

      Dit is geen slechte video: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=rhododendron+pruning+rhs#cobssid=s&fpstate=i ve &vld=cid:7e46e512,vid:xQmxEs0DHA0,st:395


      Succes gewenst en hou ons hier op de hoogte.

      Comment


      • #4
        Wauw, dank U, Wasbeer
        Het is geen al te hoge soort. De meesten zijn 1-2m hoog.
        Allez, dus nog maar even wachten want het is nu veel te nat ( het is wéér aan het regenen nu )
        Gisteren heb ik gezien dat er aan eentje zelfs nog een etiket hangt. Zal straks es gaan kijken welke soort het specifiek is.
        Ook dank voor de video. Er is zoveel te vinden op het net dat het soms verwarrend is.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Allez, dus nog maar even wachten want het is nu veel te nat ( het is wéér aan het regenen nu )
          Je zal nog lang mogen wachten met dat rot weer hier.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
            Inderdaad, na de bloei.
            Niet bij regen of nattigheid (bij de actuele weersomstandigheden goed uitkijken naar drogere periode zodat de snijwonden kunnen drogen).​

            Hoe ouder de plant, hoe langer het duurt voor nieuwe groei opduikt.

            Afknippen boven “side shoots” en zorgen dat er licht in het midden komt. Ook niet helemaal kaal zetten (zeker niet alles radicaal af tot bvb 50 cm hoogte).

            Een zeer betrouwbare Britse bron (RHS, Royal Horticultural Society) schrijft: "Many rhododendrons respond well to hard cutting back; response is best from
            deciduous azaleas and rough-barked rhododendrons such as Rhododendron ponticum, rather than from smooth-barked kinds. After cutting back, mulch, feed if soil conditions are poor, and keep well-watered to encourage new growth
            ".


            Gezien de (naar ik vermoed) grote hoogte en ouderdom gaat het over een Ponticum of Catawbiense. Die zou dat dus redelijk goed moeten verdragen.

            Dit is geen slechte video: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=rhododendron+pruning+rhs#cobssid=s&fpstate=i ve &vld=cid:7e46e512,vid:xQmxEs0DHA0,st:395


            Succes gewenst en hou ons hier op de hoogte.
            Voila, vandaag wat gesnoeid.
            Ik heb overal waar ik gesnoeid heb, op de snede, een klein likje vernis gesmeerd om te wonde te beschermen. Ik pas dit al vele jaren toe en de bomen hebben er nog nooit schade van ondervonden.
            Morgen weer regen maar vanaf zondag zou het moeten beteren.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Ik snoei mijn rododendrons als ze uitgebloeid zijn.
              ik heb nog nooit naar het weer gekekengeof iets aan de snede gedaan.

              Ondertussen zijn de struiken een meter of 4 hoog en staan ze al 27 jaar.

              Mvg
              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

              Comment

              Working...
              X