Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn de gloriedagen van BD voorbij ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
    De verkoop van nieuw fotospul is gestagneerd. De online winkels verkopen nu zelfs tweedehands (met garantie).

    Ik denk dat de fotohype over de top is en dat we dat op dit forum voelen is heel normaal.
    't Is mogelijk, maar sedert de corona crisis is iedereen veel voorzichtiger geworden en de oorlog met Rusland kost ons hoe dan ook geld, moet je maar eens winkelen.
    Ik heb een Samsung Smart GRATIS aangeboden en kreeg daar de onnozelste vragen over, er was er zelfs één bij die de prijs vroeg van de GRATIS aangeboden TV.
    Je moet sommigen hun smartfeun eens inkijken, staat boemvol met foto's.


    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

    Comment


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

      't Is mogelijk, maar sedert de corona crisis is iedereen veel voorzichtiger geworden en de oorlog met Rusland kost ons hoe dan ook geld, moet je maar eens winkelen.
      Ik heb een Samsung Smart GRATIS aangeboden en kreeg daar de onnozelste vragen over, er was er zelfs één bij die de prijs vroeg van de GRATIS aangeboden TV.
      Je moet sommigen hun smartfeun eens inkijken, staat boemvol met foto's.
      Klopt, ik ben ook voorzichtiger geworden met geld uitgeven aan hobby's.

      En ja, er zijn er hopen waar hun smartfoon vol met foto's staat. Zonder die ook nog ergens anders te hebben. Onlangs op het werk ook. GSM gevallen, scherm gebarsten en een groot deel van de touch werkte niet meer. Was grote paniek voor alle foto's van de kinderen.

      Comment


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Onlangs op het werk ook. GSM gevallen, scherm gebarsten en een groot deel van de touch werkte niet meer. Was grote paniek voor alle foto's van de kinderen.
        Bij wijze van spreken, niet dat ik dat leuk zou vinden, mogen ze zelfs met een vrachtwagen over mijn smartphone rijden of hem pikken, dan nog zal er geen enkele foto verloren zijn want alles is automatisch in de cloud gezet.
        Het hangt er dus allemaal van af hoe je iets gebruikt.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #34
          Fotograferen gaat gelukkig weer tot de elitaire kunsten behoren waarbij men eerst observeert voordat men de ontspan knop indrukt. BD blijft.

          Comment


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            Fotograferen gaat gelukkig weer tot de elitaire kunsten behoren waarbij men eerst observeert voordat men de ontspan knop indrukt. BD blijft.
            Jouw redenering volg ik voor 100%.
            Of dat "gelukkig" is wil ik dan zien i.v.m. het beter beleven van de hobby. Niet dat omdat er veel mensen zullen zijn die alleen maar op een knopje duwen, al pratend en al wandelend, of al joggend.
            Want er is tegenwoordig geen tijd meer om de tijd nemen om een goede foto te maken.
            Diegenen die de tijd nemen om te observeren voordat ze de knop induwen zullen wel de betere fotos maken.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

            Comment


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht

              Jouw redenering volg ik voor 100%.
              Of dat "gelukkig" is wil ik dan zien i.v.m. het beter beleven van de hobby. Niet dat omdat er veel mensen zullen zijn die alleen maar op een knopje duwen, al pratend en al wandelend, of al joggend.
              Want er is tegenwoordig geen tijd meer om de tijd nemen om een goede foto te maken.
              Diegenen die de tijd nemen om te observeren voordat ze de knop induwen zullen wel de betere fotos maken.
              De jonge gasten hebben het analoge tijd perkt niet beleefd toen een rolletje moest afgedrukt worden je je bij wijze van spreken blauw moest betalen.
              Natuurlijk waren wij dan meer bezig met het de compositie, het kaderen, de belichting enz., nu schieten ze honderd foto's zonder na te denken want het kost hen niks.
              Ik betrap er mijzelf op dat ik met mijn digitale camera nog steeds fotografeer alsof het een analoge was.
              Een stap naar links, of naar rechts of achteruit of vooruit kan soms aardig wat schelen. Nu heeft iedereen een zoom en dan denken ze dat ze betere beelden schieten.
              En, het belangrijkste, hoeveel van hen heeft leren fotograferen?
              Maar tenslotte, als ze daarmee tevreden zijn wie zijn wij om dat tegen te spreken?
              Ik mijn ding en een andere zijn ding, als we er maar tevreden mee zijn hé.


              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

              Comment


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht


                Natuurlijk waren wij dan meer bezig met het de compositie, het kaderen, de belichting enz., nu schieten ze honderd foto's zonder na te denken want het kost hen niks.
                Maar tenslotte, als ze daarmee tevreden zijn wie zijn wij om dat tegen te spreken?
                Ik mijn ding en een andere zijn ding, als we er maar tevreden mee zijn hé.
                ik vind het (ook hier op het forum) meer een probleem dat er naast geen tijd nemen om een standpunt te kiezen, ook geen tijd meer genomen wordt om naar (andermans) beeld te kijken. Daarnaast worden andere visies op een getoond beeld (geen mening, geen kritiek, puur een andere zienswijze) door sommigen direct afgeblokt en gaat men op zijn paard zitten. Terwijl een mooie dialoog niet alleen de schrijvers verrijken, maar ook al wie de moeite doet om de meningen te lezen.
                mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                Comment


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht

                  ik vind het (ook hier op het forum) meer een probleem dat er naast geen tijd nemen om een standpunt te kiezen, ook geen tijd meer genomen wordt om naar (andermans) beeld te kijken. Daarnaast worden andere visies op een getoond beeld (geen mening, geen kritiek, puur een andere zienswijze) door sommigen direct afgeblokt en gaat men op zijn paard zitten. Terwijl een mooie dialoog niet alleen de schrijvers verrijken, maar ook al wie de moeite doet om de meningen te lezen.
                  Knap gezegd en de kop van de nagel geslagen .


                  Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                  Comment


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                    Over de toekomst van BD spreek ik me niet uit , maar we zijn er dit jaar wel al 25 jaar ...
                    De SD in Lier trok meer dan 50 deelnemers, en de geplande SD in Leuven heeft momenteel meer dan 45 inschrijvingen. Dat was nog niet zo lang geleden niet denkbaar ...
                    Er is blijkbaar toch nog voldoende belangstelling om - in groep (?) - te gaan fotograferen, en misschien speelt het menselijk contact terug een belangrijke(re) rol?

                    Jaja
                    Dat is, was leuk om te vernemen, alleen, ik vind het spijtig dat we dit op verdeelde fora hebben. Hier op BD slechts 3 personen die beelden, knappe beelden hebben geplaatst. Vermoedelijk staan er ook nog op voor mij een chaotische hel feesboek, maar vertoef ik zelden op. Feesboek is onoverzichtelijk en items terug vinden in het verleden bv, 3 maanden is een heksentoer.
                    Hier op het forum staat alles mooi verzameld en is het navigeren makkelijker. En nu zullen de haren rijzen. Ik feesboek meer een kijkteater waar een beeld getoond wordt, eventueel klikje om te liken (wat te liken) en op naar de volgende. In het beste geval een reactie. En morgen, ja morgen scrollen we nog even vlug door het teater.
                    Hier hebben we nog kans om dieper in te gaan, grondiger te kijken en items van een paar dagen, weken terug weer veel mizerie boven te halen en ...
                    Lees dat BD meer een rusitge plek is waar je tijd maakt en beelden bekijkt, feesboek er is voor die onrustige, gehaaste persoon die snel iets plaatst en dan weer vlug andere zaken doet.

                    Helaas, voor beiden zijn bij velen de tenen nogal kort. In beide situaties typen we teksten (met of zonder spel- schrijfvouten () op het scherm waarbij emoties verloren gaan. De lezer van die teksten kent, ziet de achterliggende emotie niet (gelaatsuitdrukking, tonaliteit) en interpreteert die met zijn emotionele toestand. Ook hier heeft de schrijver geen idee hoe de lezer zich dan gedraagt, voelt. En dat leidt spijtig genoeg vaak tot onvoorziene discussies die er voor 99% niet zouden zijn mochten diezelfde mensen elkaar zien, horen bij de interpretatie van wat gezgd (hier geshcreven) wordt. Een oud zeer waar helaas geen oplossing voor komt, tenzij AI ? Wie weet.

                    Dit is ook een reden waarom ik minder en minder foto's beoordeel. Het valt vaak ook op dat objectieviteit ver te zoeken is en subjectieveteit sporen vormt. Menselijk en zeker in situaties waar je geen oogcontact, hoorcontact hebt. Sommigen staan op de zwarte lijst (en is daar altijd wel een grondige reden voor en velen weten niet eens dat ze op een zwarte lijst staan, en in het slechtste geval niet meer gezien worden op het forum door de negeer-instelling, terwijl anderen torenhoog gezeteld zitten).

                    Ik stel me vaak de vraag wie zijn vroeger genomen beelden nog bekijkt, daar de nodige info over heeft, ... Zelf heb ik hier in de bibliotheek beeldmateriaal van meer dan 30 jaar die ik nog regelmatig bekijk, ... Alles snel opzoekbaar door middel van tags, ... Dit betkent dan ook dat het beeldmateriaal wel serieus gefilterd werd op kwaliteit (ook dat is persoonlijk). Zo heb ik nog alle foto's die ik ooit genomen heb tijdens de SD's op onderwerp, SD, datum, ... hier zitten en worden die vaak gebruikt (niet in functie van gebeuren, maar eerder in functie van onderwer). Maar we dwalen af.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #40
                      Of de gloriedagen van BD voorbij zijn weet ik niet, de challenge heropstarten zou eventueel terug wat leven in de brouwerij brengen
                      What you see is what you get

                      Comment


                      • #41
                        De fotohype is zeker niet over maar wel vaak anders, er wordt zelfs veel meer gefotografeerd en gefilmd en soms weleens tot het irritante af door het ontbreken van respect voor de omgeving. Zoals vorige week in het Muziekcentrum er lieden waren om met de telefoon foto’s te maken tijdens een concert van Lenny kuhr.
                        De meesten mensen hebben alles al van wat ze denken nodig te hebben voor fotografie. Overal waar ik kom gebruiken de meesten hun telefoon voor foto's, je ziet nog weinigen met een camera. Ik behoor tot de uitzonderingen en gebruik alleen een volwaardige camera.

                        Comment


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                          Overal waar ik kom gebruiken de meesten hun telefoon voor foto's, je ziet nog weinigen met een camera. Ik behoor tot de uitzonderingen en gebruik alleen een volwaardige camera.
                          Op de happening van 150jaar tram in Gent waren er meer camera's dan mensen denk ik. Als het echt gaat om beelden die men wil hebben dan zijn er velen die voor de camera gaan.

                          Comment

                          Working...
                          X