Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn de gloriedagen van BD voorbij ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
    De verkoop van nieuw fotospul is gestagneerd. De online winkels verkopen nu zelfs tweedehands (met garantie).

    Ik denk dat de fotohype over de top is en dat we dat op dit forum voelen is heel normaal.
    Als je die prijzen bekijkt, ook niet normaal meer.
    Nikon Z9 met wat lichtsterk glas bv. is enkel nog voor beroeps en dan nog.
    Jongere mensen hebben daar een heel ander gedacht over, drukken niets meer af, maar delen alles op gsm of tablet.

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

      Als je die prijzen bekijkt, ook niet normaal meer.
      Nikon Z9 met wat lichtsterk glas bv. is enkel nog voor beroeps en dan nog.
      Jongere mensen hebben daar een heel ander gedacht over, drukken niets meer af, maar delen alles op gsm of tablet.
      Of creëren beelden met AI.
      De kunst van het "schrijven met licht" is niet meer zo in de aandacht.

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

        Of creëren beelden met AI.
        De kunst van het "schrijven met licht" is niet meer zo in de aandacht.
        Inderdaad ook dat nog, met de laatste update van mijn telefoon zit daar nu ook beperkt AI in,
        dingen die ik met mijn camera niet kan, zoals bv. een storend element weg werken,
        kwaliteit verbeteren enz. doet dat ding in een paar klikken.

        Bovendien heb ik geen goesting meer om op reis twee weken met een paar kilogram
        rond mijn nek rond te lopen, ik heb mij een simpele Nikon Z50 met een 18-140 en een
        12-28 gekocht, weegt niets en het resultaat is meer dan genoeg voor wat ik er nog mee doe.
        Last edited by Geerten; 19 april 2024, 16:31.

        Comment


        • #19
          Over de toekomst van BD spreek ik me niet uit , maar we zijn er dit jaar wel al 25 jaar ...
          De SD in Lier trok meer dan 50 deelnemers, en de geplande SD in Leuven heeft momenteel meer dan 45 inschrijvingen. Dat was nog niet zo lang geleden niet denkbaar ...
          Er is blijkbaar toch nog voldoende belangstelling om - in groep (?) - te gaan fotograferen, en misschien speelt het menselijk contact terug een belangrijke(re) rol?

          Ter info: een Canon 10D + 28-135mm kostte destijds ook bijna € 2500,00 ...

          Jaja
          Last edited by jaja; 19 april 2024, 17:12. Reden: Typo verbeterd
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
            Ter info: een Canon 10D + 28-135mm kostte destijds ook bijna € 2500,00 ...
            Jaja
            En de wat betere smartphone zit actueel al dik boven de helft van dat bedrag en dan heb je voor de rest nog niets van lens of zo, al past daar weinig op. :-)
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
              Over de toekomst van BD spreek ik me niet uit , maar we zijn er dit jaar wel al 25 jaar ...
              De SD in Lier trok meer dan 50 deelnemers, en de geplande SD in Leuven heeft momenteel meer dan 45 inschrijvingen. Dat was nog niet zo lang geleden niet denkbaar ...
              Er is blijkbaar toch nog voldoende belangstelling om - in groep (?) - te gaan fotograferen, en misschien speelt het menselijk contact terug een belangrijke(re) rol?

              Ter info: een Canon 10D + 28-135mm kostte destijds ook bijna € 2500,00 ...

              Jaja
              Dat is fijn om te horen JaJa, dan is het gewoon de markt van fotomateriaal die een enorme deuk gekregen heeft.
              Zoals ik hier nog van iemand anders lees, ik heb ook geen zin meer om tijdens mijn vakantie met 11 Kg foto materiaal rond te sleuren. Vandaar de verkoop. Ik beperk me nu tot mijn Fuji X-E3 met de 18-55 en heb me er vandaag de 55-200 nog voor aangeschaft. De foto's die deze compact camera maakt zijn toch nog beter dan die uit mijn GSM en zijn voldoende voor me. En ja tijdens een safari zal ik nu niet meer over 400mm beschikken maar dat moet voor mij niet meer.

              mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                En de wat betere smartphone zit actueel al dik boven de helft van dat bedrag en dan heb je voor de rest nog niets van lens of zo, al past daar weinig op. :-)
                Toch wel hoor ;-)

                Want to mount a giant camera lens onto your smartphone? The Chinese company Cinematic International Company Limited has created a single universal adapter

                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                  Inderdaad ook dat nog, met de laatste update van mijn telefoon zit daar nu ook beperkt AI in,
                  dingen die ik met mijn camera niet kan, zoals bv. een storend element weg werken,
                  kwaliteit verbeteren enz. doet dat ding in een paar klikken.

                  Bovendien heb ik geen goesting meer om op reis twee weken met een paar kilogram
                  rond mijn nek rond te lopen, ik heb mij een simpele Nikon Z50 met een 18-140 en een
                  12-28 gekocht, weegt niets en het resultaat is meer dan genoeg voor wat ik er nog mee doe.
                  Schone telefoon .
                  Ik heb me een S23 gekocht, vooral voor het lichtsterkere scherm, doet hetzelfde en is kleiner (en betaalbaarder, €600 voor een GSM vind ik al genoeg).
                  Maar ik vind de foto's nogal plastiekerig.
                  Misschien is daar wel iets aan te doen, ik heb er ook LR op.

                  Comment


                  • #24
                    Mijne mobiele telefoon is al meer dan 5 jaar oud en ik neem daar hele mooie foto's mee, er zit een lesje van Leica in (of ze mogen de naam gebruiken). Vorig jaar nog een huwelijksreportage gedaan met de Canon 1200D, voor de rest ligt die in de kast. Mocht ik een nieuwe mobiel nodig hebben, zou ik begot niet weten wat voor een, ik koop zoiets in functie van de camera. Momenteel nog altijd de Huawei P20.
                    Ps, ik heb al een paar accu's moeten vervangen van die canon, wellicht door te lang niet te gebruiken.
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                      Schone telefoon .
                      Ik heb me een S23 gekocht, vooral voor het lichtsterkere scherm, doet hetzelfde en is kleiner (en betaalbaarder, €600 voor een GSM vind ik al genoeg).
                      Als ik het goed voor heb is er nu ook voor de S23 een firmware update (6.1) die AI
                      ondersteunend is.


                      Comment


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                        Als ik het goed voor heb is er nu ook voor de S23 een firmware update (6.1) die AI
                        ondersteunend is.

                        Klopt, heb ik erop staan.
                        Voor wat het waard is, blijkbaar zou een telefoongesprek in real time vertaald worden.

                        Wat beeldverwerking betreft: ik gebruik de AI mogelijkheden van Photoshop nu ook voor kalenders en verjaardagskaarten (die ik voor iedereen persoonlijk maak).
                        Ik ben er niet zoveel mee bezig, maar bewerkingen die vroeger veel tijd vroegen gebeuren nu met een klik.

                        PS: ik heb de nieuwe telefoon eigenlijk betaald met de verkoop van enkele lenzen die ik nooit meer gebruikte. In feite was ik voor een bepaald gebruik op zoek naar een Android telefoon met een scherm van minstens 1200 nits op "refurfished" sites.
                        Sommigen gaven ook quotes voor fotoapparatuur. Maar voor een tweedehands S22+ vroegen ze bijna zoveel als voor een nieuwe S23 in outlet.
                        Ik heb voor de (EF-S) lenzen iets meer gevraagd op 2de hands dan wat opkopers (op papier) boden en ze waren snel weg (bovendien nog € 200 gekregen voor 2 lenzen die ik op 0 had gezet - de kerel had heel mijn kast leeggekocht...).
                        Last edited by palombian; 19 april 2024, 20:23.

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                          Schone telefoon .
                          Ik heb me een S23 gekocht, vooral voor het lichtsterkere scherm, doet hetzelfde en is kleiner (en betaalbaarder, €600 voor een GSM vind ik al genoeg).
                          Maar ik vind de foto's nogal plastiekerig.
                          Misschien is daar wel iets aan te doen, ik heb er ook LR op.
                          Die S24 heb ik gekregen van mijn dochter (cadeautje van een van hun klanten)
                          en mijn nog bijna nieuwe S23 heb ik aan mijn kleindochter gegeven.
                          Mijn dochter zelf is meer een Apple fanaat (IPhone 15)
                          Zoveel kleiner is de S23 nu ook weer niet tegenover een S24 hoor.
                          En ik heb sterk de indruk dat de batterij van mijn S23 het langer uithield dan van mijn S24.
                          Verder merk ik weinig verschil en die witbalans regeling op het scherm (vind ik persoonlijk)
                          eerder een nadeel dan een voordeel om foto’s op te bekijken.
                          In mijn auto vind ik de S24 dan weer ietsje beter met de overname naar het scherm van mijn auto
                          om te navigeren met Android auto en Google maps.
                          In elk geval in zijn geheel bekeken, als je een nieuwe moet kopen is het verschil te klein
                          tegenover de meerkost.
                          En wat betreft dat realtime vertalen van telefoon gesprekken, geen ervaring mee
                          moet de andere dat dan ook niet op zijn/haar telefoon hebben?
                          Ik denk zelfs gezien te hebben dat Nederlands er nog niet in zit, zal ik eens opnieuw
                          moeten bekijken.

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                            Schone telefoon .
                            Ik heb me een S23 gekocht, vooral voor het lichtsterkere scherm, doet hetzelfde en is kleiner (en betaalbaarder, €600 voor een GSM vind ik al genoeg).
                            Maar ik vind de foto's nogal plastiekerig.
                            Misschien is daar wel iets aan te doen, ik heb er ook LR op.
                            In de "Pro" stand kan je wel veel afstellen naar eigen smaak. Zelf heb ik ook een S23, foto's voldoen prima voor het doel. Maar zodra er wat beeldbewerking aan te pas komt met uitsnede zie je toch de kwalitatieve verschillen met de digitale camera.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                              In de "Pro" stand kan je wel veel afstellen naar eigen smaak. Zelf heb ik ook een S23, foto's voldoen prima voor het doel. Maar zodra er wat beeldbewerking aan te pas komt met uitsnede zie je toch de kwalitatieve verschillen met de digitale camera.
                              Ja, je kan ze bv zachter instellen, zal dat eens proberen.

                              Maar wat lees ik: dat Samsung volgend jaar die zgn "AI" add-ons betaalbaar gaat maken ?

                              Comment


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Maar wat lees ik: dat Samsung volgend jaar die zgn "AI" add-ons betaalbaar gaat maken ?
                                Weten ze blijkbaar zelf nog niet bij Samsung, zal voor een groot stuk afhangen van wat de concurrentie
                                doet zeker, en dan gaat het blijkbaar ook nog eens om veel krachtigere AI mogelijkheden,
                                volgens mij zal tegen 2025 AI in veel programma’s mogelijk zijn, we zien wel.
                                https://androidworld.be/nieuws/samsung-overweegt-inderdaad-betaald-galaxy-ai-abonnement#:~:text=Samsung%20heeft%20meer%20vertel d%20over,wat%20het%20van%20plan%20is.
                                Last edited by Geerten; 20 april 2024, 10:57.

                                Comment

                                Working...
                                X