Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dokterspraktijk overal hetzelfde systeem?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dokterspraktijk overal hetzelfde systeem?

    Noodgedwongen is onze vaste huisdokter wegens ziekte jammer genoeg zijn praktijk moeten stoppen.
    Dus uitkijken voor een nieuwe huisdokter, niet zo simpel, velen hanteren een patiëntenstop.
    Dus dan maar gekozen voor een grote artsenpraktijk hier dichtbij.
    Ik denk een zestal dokters waarvan een paar geconventioneerd en een paar niet, maar ook twee
    verpleegsters.
    Bij de ene betaal je 10€ bij de andere 4€, maar als je er gaat om bv. voorschriften medicatie,
    bloed afname, bloeddruk meten, injecties enz. ga je bij de verpleegster, en dat is dan volledig
    gratis.
    Ik vroeg mij af of dat overal zo is, of is dat een service van de praktijk?
    Nikon Z6II / Nikon Z50mm S f1.8 / Nikon Z14-30mm S f4.0 / Nikon 24-120mm S f4.0 / Godox V860III Kit met X Pro II transmitter voor Nikon.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
    Noodgedwongen is onze vaste huisdokter wegens ziekte jammer genoeg zijn praktijk moeten stoppen.
    Dus uitkijken voor een nieuwe huisdokter, niet zo simpel, velen hanteren een patiëntenstop.
    Dus dan maar gekozen voor een grote artsenpraktijk hier dichtbij.
    Ik denk een zestal dokters waarvan een paar geconventioneerd en een paar niet, maar ook twee
    verpleegsters.
    Bij de ene betaal je 10€ bij de andere 4€, maar als je er gaat om bv. voorschriften medicatie,
    bloed afname, bloeddruk meten, injecties enz. ga je bij de verpleegster, en dat is dan volledig
    gratis.
    Ik vroeg mij af of dat overal zo is, of is dat een service van de praktijk?
    In het forfaitaire systeem krijgt de praktijk een vast bedrag per maand per ingeschreven patient.

    Comment


    • #3
      Voorschriften door een verpleegster? Dat lijkt mij vreemd.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Voorschriften door een verpleegster? Dat lijkt mij vreemd.
        Ja hoor Spanik, alles wat in je medisch dossier staat mag zij voorschriften voor maken.
        Nog enkel bij de dokter/s voor eventueel wat anders uiteraard mogen zij zelf niets voorschrijven.



        Nikon Z6II / Nikon Z50mm S f1.8 / Nikon Z14-30mm S f4.0 / Nikon 24-120mm S f4.0 / Godox V860III Kit met X Pro II transmitter voor Nikon.

        Comment


        • #5
          Lijkt me geen goed systeem. Dus die zware kalmeermiddelen die ik al 5 jaar niet meer neem maar nog altijd in mijn dossier staan zou die dan mogen voorschrijven zoder dat er iemand vragen bij stelt? Niet te verwonderen dat er een hoop collega's aan de anti-depressiva verslaafd zijn en die zo maar blijven krijgen.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Lijkt me geen goed systeem. Dus die zware kalmeermiddelen die ik al 5 jaar niet meer neem maar nog altijd in mijn dossier staan zou die dan mogen voorschrijven zoder dat er iemand vragen bij stelt? Niet te verwonderen dat er een hoop collega's aan de anti-depressiva verslaafd zijn en die zo maar blijven krijgen.
            Zo simpel zal het wel niet zijn zeker Spanik, ik meen dat ze mij gezegd hebben
            dat alles ook opgevolgd en aangepast wordt door de dokter in kwestie.
            Ben je wel zeker dat zulke medicatie na vijf jaar nog in je dossier staan?
            Ik weet dat niet, ook geen ervaring anti-depressiva, maar medicatie zoals bv.
            medicijnen tegen cholesterol of hoge bloeddruk, schildklierhormoon enz. zijn dingen
            die meestal levenslang moeten genomen worden dacht ik.
            Ik veronderstel dat dat toch minstens in samenspraak gaat met de behandelende arts in kwestie.
            Vandaar ook de reden van dit topic, die als vraag is bedoeld.
            Toen ik mij verleden week in hun praktijk ging registreren werd mij dat medegedeeld,
            wat mij uiteraard óók verbaasde.
            Kortom ben je ziek, ga je bij de dokter, is het om draadjes te verwijderen, bloedafname
            voorschriften enz. dan moet je bij de verpleegster die zullen toch wel bekwaam genoeg
            zijn om te weten wat ze doen hoop ik toch.
            Toen ik bij Philips werkte was daar ook een vrij grote verpleegdienst met steeds tijdens de dag een dokter
            (dokter plus twee verpleegsters) griep prik ging je gewoon bij de verpleegster halen,
            net als bloeddruk meten of controle van je ogen, enz.
            Last edited by Geerten; 18 april 2024, 04:46.
            Nikon Z6II / Nikon Z50mm S f1.8 / Nikon Z14-30mm S f4.0 / Nikon 24-120mm S f4.0 / Godox V860III Kit met X Pro II transmitter voor Nikon.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
              Bij de ene betaal je 10€ bij de andere 4€, maar als je er gaat om bv. voorschriften medicatie,
              bloed afname, bloeddruk meten, injecties enz. ga je bij de verpleegster, en dat is dan volledig
              gratis.
              De huisarts en/of praktijk die ook uw medisch dossier bijhouden, die rekenen in principe 4€ remgeld aan.
              Gaat men naar een andere huisarts die niet tot dienpraktijk behoort, dan betaalt men 10€ remgeld.
              Het is dus wel bizar dat men binnen dezelfde praktijk verschillende bedragen heeft wat remgeld betreft.
              Bij onze huisartsenpraktijk draait de laatste tijd alles in de soep, er waren vier artsen en ze hebben er twee buiten gezet waardoor ze niet meer kunnen volgen, ze zijn ook niet meer telefonisch bereikbaar en werken nu met een extern medisch secretariaat.
              Als je daar belt, dan krijg je nooit iemand binnen de 10 minuten aan de lijn, soms zelfs uren niet en als ze opnemen dan kennen ze zelfs de naam van je huisarts niet, ze hebben geen zicht op uw gegevens en kunnen of mogen u niet doorverbinden met een dokter.
              De laatste keer had ik gebeld op 20 maart en de eerst mogelijke afspraak dat ze kon geven was 22 april, dat was een maand om een afspraak te krijgen, van miserie dan maar naar een andere dokter gegaan en ook 10€ betaald in plaats van 4€,
              Dat was wel uitzonderlijk lang, maar gewoonlijks is het sinds hun veranderingen toch ongeveer een week wachten.
              En ze maken het zichzelf moeilijk, plots schrijven ze geen medicatie meer voor per telefoon, dus onnodig meer tijdverlies voor hun en langer wachten.
              Huisbezoeken willen ze evenmin nog doen, of zeer uitzonderlijk en dan nog na veel gezaag ook al weten ze dat ge om medische redenen zo goed als niet zelf kan komen.
              En zoals je ook aankaart, veel praktijken hebben een patiëntenstop en een andere huisarts vinden is niet evident.
              En dan is het nog niets tegenover tandarts of oogarts.
              Tandarts is minstens zes maand tenzij zeer dringend.
              Bij de oogarts is een afspraak voor een gewoon onderzoek soms meer dan een jaar wachten, dringende gevallen kunnen wel als je al gekend bent.
              Zelf mag ik nog niet echt klagen, meestal nemen ze mij er wel wat sneller tussen met mijn gekende medische problemen.
              Echt niet evident op die manier, tijd dat er verandering in komt want het zal anders met de jaren nog veel erger worden.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                Off topic, maar ik het daar nu toch over heb, je weet toch als je een rijbewijs
                hebt dat om de vijf jaar aan een medische keuring onderhevig is, (vanaf C en hoger dus)
                Dat je werkgever dan eigenlijk die keuring ten zijner laste moet nemen, ook al heb
                je dat rijbewijs niet nodig voor je werk, dat even terzijde.
                Sorry Geert maar dat klopt niet.
                Enkel als je dat specifiek rijbewijs nodig hebt voor je werk, dan moet de werkgever dit betalen en kan je er voor bij de arbeidsgeneesheer.
                Indien je die categorie niet professioneel nodig hebt, dan zijn ze niet verplicht de kost op zich te nemen en is het een gunst als ze dit wel doen, ze zijn zelfs niet verplicht het medisch onderzoek bij die arbeidsgeneesheer toe te laten indien deze zich in de gebouwen van de werkgever bevindt.
                Zelf heb ik een CE en eerder betaalde de werkgever dat wel omdat ze het ook interessant vonden iemand te hebben dat indien nodig met een vrachtwagen kon rijden, ook al was dat niet je taak.
                We zijn al ettelijke jaren overgenomen geweest met inhoud van ons contract, maar ze betalen niet meer voor het medisch onderzoek voor het rijbewijs als je functie niet inhoudt om met een voertuig te rijden welk dergelijk rijbewijs vereist.
                Ik kan wel nog bij de arbeidsgeneesheer, maar wel op eigen kost als privé-afspraak.
                In november 2023 heb ik nog mijn rijbewijs moeten vernieuwen en dat is nu de derde keer dat ik er voor moest betalen.
                De vorige keren was dat 170€ en deze keer 180€, de gangbare prijs voor een medische schifting welke een gewone huisarts niet mag doen.
                De arbeidsgeneesheer zelf heeft me dat zelf ook bevestigd dat dit de regel is.
                Ik dacht dat vroeger ook dat ze dat moesten betalen, maar blijkbaar toch niet.
                Last edited by VerSeg; 18 april 2024, 00:47.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  De huisarts en/of praktijk die ook uw medisch dossier bijhouden, die rekenen in principe 4€ remgeld aan.
                  Gaat men naar een andere huisarts die niet tot dienpraktijk behoort, dan betaalt men 10€ remgeld.
                  Het is dus wel bizar dat men binnen dezelfde praktijk verschillende bedragen heeft wat remgeld betreft.
                  Daar is het nogthans wel zo hoor Freddy het gaat hen daar (is ons duidelijk gezegd) om het feit
                  dat de ene geconventioneerd zijn en andere niet.

                  Nikon Z6II / Nikon Z50mm S f1.8 / Nikon Z14-30mm S f4.0 / Nikon 24-120mm S f4.0 / Godox V860III Kit met X Pro II transmitter voor Nikon.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Sorry Geert maar dat klopt niet.
                    Enkel als je dat specifiek rijbewijs nodig hebt voor je werk, dan moet de werkgever dit betalen en kan je er voor bij de arbeidsgeneesheer.
                    Indien je die categorie niet professioneel nodig hebt, dan zijn ze niet verplicht de kost op zich te nemen en is het een gunst als ze dit wel doen, ze zijn zelfs niet verplicht het medisch onderzoek bij die arbeidsgeneesheer toe te laten indien deze zich in de gebouwen van de werkgever bevindt.
                    Zelf heb ik een CE en eerder betaalde de werkgever dat wel omdat ze het ook interessant vonden iemand te hebben dat indien nodig met een vrachtwagen kon rijden, ook al was dat niet je taak.
                    We zijn al ettelijke jaren overgenomen geweest met inhoud van ons contract, maar ze betalen niet meer voor het medisch onderzoek voor het rijbewijs als je functie niet inhoudt om met een voertuig te rijden welk dergelijk rijbewijs vereist.
                    Ik kan wel nog bij de arbeidsgeneesheer, maar wel op eigen kost als privé-afspraak.
                    In november 2023 heb ik nog mijn rijbewijs moeten vernieuwen en dat is nu de derde keer dat ik er voor moest betalen.
                    De vorige keren was dat 170€ en deze keer 180€, de gangbare prijs voor een medische schifting welke een gewone huisarts niet mag doen.
                    De arbeidsgeneesheer zelf heeft me dat zelf ook bevestigd dat dit de regel is.
                    Ik dacht dat vroeger ook dat ze dat moesten betalen, maar blijkbaar toch niet.
                    Sorry als ik hier verkeerde info gaf Freddy, maar was dat dan vroeger misschien zo?
                    Nooit anders geweten dan dat dit een plicht was voor de werkgever,
                    misschien stond dat toevallig in de overeenkomsten van mijn werkgevers.
                    Ik heb bij twee grote firma's gewerkt met een eigen medische dienst (Oliefabrieken Vandemoortele en Philips).
                    Daar werd altijd gezegd dat het een plicht was van de werkgever daar werd ook nooit
                    een probleem van gemaakt, bij Vandemoortele gebruikte ik het soms wel, bij Philips nooit,
                    maar dat maakte voor hen niets uit, je moest het gewoon melden bij de vaste arbeidsgeneesheer,
                    die maakte dan enkel nog een aparte afspraak (door hun betaald) bij een oogarts.
                    Nikon Z6II / Nikon Z50mm S f1.8 / Nikon Z14-30mm S f4.0 / Nikon 24-120mm S f4.0 / Godox V860III Kit met X Pro II transmitter voor Nikon.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                      Sorry als ik hier verkeerde info gaf Freddy, maar was dat dan vroeger misschien zo?
                      Ik dacht dat ook, maar blijkbaar toch niet verplicht indien niet nodig voor de job.
                      Als ook de arbeidsgeneesheer dit bevestigt, dan geloof ik dat wel, vooral dat het dezelfde is van toen het nog wel gedaan werd voor de overname.
                      Soit, ik geef enkel maar mijn ervaring mee en niet als enig verwijt. ;-)
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Wat ik kan terug vinden is deze link https://www.health.belgium.be/nl/medex/veiligheid-de-vervoerssector/chauffeurs





                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                          Dat is als men het niet via een arbeidsgeneesheer kan doen, dan kan men daar terecht.
                          Verschil is blijkbaar ook dat men eerst bij een oogarts moet gaan, een arbeidsgeneesheer beschikt in principe zelf over deze testen.
                          Ik weet dat mijn oogarts zo'n attest kan geven voor de medische keuring, maar die vraagt er ook 170€ voor en daarna moet men dan een tweede keer betalen.
                          Veel kosten eigenlijk als het voor persoonlijk gebruik is.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment

                          Working...
                          X