Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwaartekracht batterij, zit er wat in denk je?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwaartekracht batterij, zit er wat in denk je?

    Vanavond op het nieuws, de zwaartekracht batterij.
    zouden ze willen bouwen in oude mijnschachten om overtollige energie op te slaan
    en later te kunnen gebruiken.
    Last edited by Geerten; 6 april 2024, 21:42.

  • #2
    1 Megawatt gedurende 3,7 minuten ? Als er te weinig stroom is.
    En daarna moeten die gewichten terug naar boven voor de volgende beurt, als er een stroom overschot is.
    Volgens mij is dat wetenschappelijk wel interessant maar op economisch gebied is dat prutsen.

    Ter vergelijking enkele getallen aan de andere kant van het gebruik van zwaartekracht:
    De Niagara watervallen hebben een enorm maar variërend debiet. De valhoogtes variëren van 25 meter tot meer dan 50 meter.
    Aan de Canadese kant zijn er waterkrachtcentrales die met 26 generatoren een capaciteit halen van 1997 MW.
    Die centrales hebben plechtig beloofd om in het toeristenseizoen, dat loopt van april tot oktober, 2800 m³ per seconde debiet over te houden voor het Toerisme tijdens de dag en 1400 m³/s 's nachts en buiten het toeristisch seizoen.
    Die centrales zouden dus nog meer stroom kunnen opwekken.
    2800 m³ is gelijk aan 2800 ton water per seconde!


    Filmke : NIAGARA WATERFALLS (youtube.com)
    Last edited by Skitch; 2 april 2024, 07:44.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

    Comment


    • #3
      Theoretisch is zo'n zwaartekrachtbatterij wel mogelijk, om daar een praktische toepassing van te maken die werkelijk een meerwaarde wordt ten opzichte van de kostprijs van de installatie, dat zal een heel andere zaak zijn.

      Hier hangt een accu van 10KWh tegen de muur, ik denk dat je voor een zwaartekracht batterij van 10KWh al een flinke tuin nodig hebt voor de constructie, en de kostprijs zal ook wel een heel stuk hoger zijn.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Nu denk ik niet dat het de bedoeling is om in elke tuin een zwaartekrachtbatterij te plaatsen.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Doen ze dat ook op andere dagen dan 1 april? :-)
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Opgeruimd staat netjes.
            Last edited by Geerten; 6 april 2024, 17:23.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Doen ze dat ook op andere dagen dan 1 april? :-)
              Ja hoor, als je googelt vind je hier al nieuws over dat dateert van 2 maart 2023...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                Verlaten mijnschacht in Finland krijgt tweede leven als zwaartekrachtbatterij: zo gaat dat in zijn werk
                https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/05/gravicitry-zwaartekrachtbatterij
                Foutje in de link, maar daarmee wel gevonden.

                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Men is trouwens al langer bezig met dit systeem van energiebuffer, zie ook de stenenstapelaar die mogelijk langer aan de gang kan blijven dan een mijnlift. En voor wie dacht dit in de oude mijnschachten van BE te gebruiken, helaas is men zo "slim" geweest om die schachten vol afval te dumpen.

                  Hoe kun je elektriciteit tijdelijk opslaan? Door betonblokken op elkaar te stapelen, zo laat deze oplossing uit Zwitserland zien.

                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    In principe is dit gewoon omzetting van stralingsenergie (zon) via elektrische energie naar opgeslagen kinetische energie dat weer omgezet wordt naar elektrische energie. Overigens is het ook mogelijk om te werken met gigantische bassins met een hoogteverschil door water omhoog te pompen door zonne/wind-energie en dan naar behoefte het water terug te laten stromen om zo via opgeslagen kinetische energie weer elektriciteit op te wekken. Misschien dat erin de Alpen grote bassins in bergketens gemaakt kunnen worden om zo water zeer hoog op te pompen (hoe groter het hoogteverschil, hoe meer potentiële kinetische energie opgeslagen kan worden). Eventueel met een cascadesysteem zodat de elektriciteit gebufferd geleverd kan worden of afhankelijk van de opgewekte energie weer een of meerdere stappen omhoog gepompt kan worden.
                    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                      ....................................Overigens is het ook mogelijk om te werken met gigantische bassins met een hoogteverschil door water omhoog te pompen door zonne/wind-energie en dan naar behoefte het water terug te laten stromen om zo via opgeslagen kinetische energie weer elektriciteit op te wekken. ......................................
                      Dat oppompsysteem wordt gebruikt. Ook in België.
                      België heeft een productiecapaciteit van 109,4 MW door België 154 verschillende waterkrachtcentrales. Dit is de maximale capaciteit, die uiteraard niet altijd kan worden behaald.​

                      Info : Energie opwekken met water en waterenergie gebruiken (callmepower.be)

                      De Waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts is de belangrijkste spaarbekkencentrale van België gelegen tussen Coo en Trois-Ponts in de provincie Luik in Wallonië.
                      De maximumcapaciteit kan gedurende 5 uur geleverd worden. Dan zijn de bovenste bekkens leeg en moet het water terug naar boven gepompt worden.​​
                      Last edited by Skitch; 2 april 2024, 20:09.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

                      Comment


                      • #12
                        Aan de sluizen van het Albertkanaal te Hasselt en Diepenbeek zijn nu ook kleinere waterkrachtcentrales gebouwd die operationeel zijn. Bij een te hoge waterstand op het stuk tussen Diepenbeek en Hasselt gebruikt men het overtollige water om energie op te wekken.

                        Jaja

                        Verstuurd vanaf mijn SM-A725F met Tapatalk

                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Waarom heeft men nog niet gedacht aan het feit om elektriciteit te halen uit de kracht van water langs rivieren, als je onder een brug staat en je ziet het water stromen langs de brugpijlers, dan zie je toch wat een kracht dat daar vanuit gaat. Men zou bv. vlotters met schoepen aan zo'n pijler hangen ( zowel als het water opgaat en afgaat) en bij doodtij zou men met getijde molens kunnen werken .
                          Dit is zo'n gedacht waar ik al geruime tijd aan denk, of het haalbaar is weet ik niet, ik ben immers geen ingenieur .
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                            Waarom heeft men nog niet gedacht aan het feit om elektriciteit te halen uit de kracht van water langs rivieren, als je onder een brug staat en je ziet het water stromen langs de brugpijlers, dan zie je toch wat een kracht dat daar vanuit gaat. Men zou bv. vlotters met schoepen aan zo'n pijler hangen ( zowel als het water opgaat en afgaat) en bij doodtij zou men met getijde molens kunnen werken .
                            Dit is zo'n gedacht waar ik al geruime tijd aan denk, of het haalbaar is weet ik niet, ik ben immers geen ingenieur .
                            Er zijn verschillende problemen als je een centrale rechtstreeks over de rivier zou zetten.
                            De waterstroom is niet constant, je bent volledig afhankelijk van wat er op dat ogenblik door de rivier stroomt.
                            Het vermogen dat er op die manier uit te halen is, dat is ook beperkt tot de snelheid en het volume dat er op dat ogenblik door stroomt, en dat is niet regelbaar.
                            Daarom worden er stuwdammen gebouwd, daar kan een groter hoogteverschil worden ingebouwd, en de dam dien ook als "energie opslag" waardoor er op de meeste plaatsen het hele jaar door stroom kan worden opgewekt, ook als het niet regent.
                            Met een stuwdam kunnen ze vrij eenvoudig de waterstroom regelen naargelang het vermogen dat de generator op dat ogenblik moet opwekken.
                            Het is dan ook vrij simpel om stroompieken op te vangen met een waterkrachtcentrale.

                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                              Waarom heeft men nog niet gedacht aan het feit om elektriciteit te halen uit de kracht van water langs rivieren, als je onder een brug staat en je ziet het water stromen langs de brugpijlers, dan zie je toch wat een kracht dat daar vanuit gaat. Men zou bv. vlotters met schoepen aan zo'n pijler hangen ( zowel als het water opgaat en afgaat) en bij doodtij zou men met getijde molens kunnen werken .
                              Dit is zo'n gedacht waar ik al geruime tijd aan denk, of het haalbaar is weet ik niet, ik ben immers geen ingenieur .
                              Ik ben ook geen ingenieur, maar uit de reeds aangehaalde voorbeelden en de praktijk in bergstreken is de belangrijkste factor de hoogte.
                              Rivieren in het laagland hebben dijkwijls te weinig verval, en geen gegarandeerd debiet/aanvoer om met voldoende rendement elektriciteit te winnen.
                              Een aantal oude (graan)molens zijn wel omgebouwd voor kleinschalige opwekking.
                              Je ziet regelmatig dat die gevoed werden door een leibeek en/of opslagbekkens om bovenvermelde problemen te verhelpen. Maar in vroeger tijden had men geen keuze, zo'n molen was toen waarschijnlijk heel duur om te bouwen en dikwijls eigendom van een kasteel of abdij.
                              Bij de nu bestaande stuwen en sluizen is vergelijkbare infrastructuur al aanwezig waardoor er gemakkelijker een centrale kan op geplaatst worden, maar ik zie in ons druk bebouwde land nog geen rivieren omgelegd worden.

                              PS: de centrale van Coo is een vroeg voorbeeld van opslag van stroom (in bergstreken staan er zo meer) en zal zijn nut nog lang bewijzen als buffer van hernieuwbare energie (alhoewel één van de redenen het heropstarten van de kerncentrales in geval van een totale blackout was).
                              Je kan hier zien dat ze elke dag gebruikt wordt:
                              Elia stelt een reeks gegevens over de Belgische elektriciteitsmarkt tot uw beschikking.

                              Zoiets kostte ook veel geld, en een oude mijnschacht is misschien nog betaalbaar om te bouwen, maar die - reeds een hele tijd opduikende - toestanden met hijskranen ed lijken mij economisch moeilijk op te kunnen tegen de bestaande hydroelektrische techniek. Als je bergen hebt tenminste.
                              Last edited by palombian; 4 april 2024, 10:07. Reden: typo

                              Comment

                              Working...
                              X