Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 307CC storing uitlaatgassysteem : verkopen of niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Peugeot 307CC storing uitlaatgassysteem : verkopen of niet ?

    Ik heb een heel lastig probleem : ik kocht een Peugeot 307cc cabrio uit 2004 voor €3450, reed perfect, daarna de distributieriem en cilinderkop vervangen nadat de distributieriem gesprongen was, dus €1600 kost.
    Nu is er al enige tijd "storing uitlaatgas", wagen bibbert en je ruikt veel uitlaatgassen en staat al 5 maand bij de garagist.
    De garagist vind het niet meteen, heeft al de boordcomputer opgestuurd omdat er een fout zou inzitten, maar foutmelding blijft.
    Er kunnen vanalles van oorzaken zijn (zelfs type olie beter 98) enz, er zijn ook 2 dure stukken die kunnen vervangen worden, maar lees soms mensen die ze vervangen en hielp niet.
    Als je lang met die foutmelding rijd geraakt hij in noodloop denk ik en geraak sowieso niet door de keuring hiermee.

    Zou ik hem terug verkopen? Maar dan zou hij ook technisch gekeurd moeten worden...
    Of zijn er garagisten die daar echt gespecialiseerd in zijn, de officiële Peugeot garage is altijd superduur.
    Zijn er andere cabrio merken die deze foutmelding niet of minder hebben, want is gekend voor Peugeot, zou daardoor geen meer kopen (had dit ook met mijn gewone Peugeot 307 SW Break)

    Misschien Opel cabrio of welke merken nog 2e hands rond de €3000 ?
    Last edited by KevinVdd; 25 maart 2024, 09:14.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
    Nu is er al enige tijd "storing uitlaatgas", wagen bibbert en je ruikt veel uitlaatgassen.
    De garagist vind het niet meteen, heeft al de boordcomputer opgestuurd omdat er een fout zou inzitten, maar foutmelding blijft.
    Zoals je dat hier uitlegt draait die motor op drie poten.
    Ontstekingsprobleem op een van de cilinders is mijn eerste gedacht.
    Kan gaan van een simpele bougie tot verdeler, maar zou je garagist toch wel moeten zien.
    Volgens het www is dat type ook niet echt een topper.

    De populariteit houdt de prijzen relatief hoog, maar die verschillen onderling nogal, dus kritisch kiezen is heel zinvol. Vooral door de weigerachtige elektronica is de 307 niet het toppunt in betrouwbaarheid.​“

    Beste keuze is en blijft een echte Japanner als het om betrouwbaarheid gaat denk ik.
    Last edited by Geerten; 25 maart 2024, 14:06.

    Comment


    • #3
      Als je de wagen wil houden: ga eens naar een andere garagist... Auto 5 maanden daar is bizar. Of laat de boordcomputer eens fatsoenlijk nakijken bij de merkdealer. Geld gaat het je toch kosten, al zijn het maar de stallingskosten bij de huidige garage.

      Persoonlijk zou ik de wagen verkopen aan een garage of opkoper. Minder, misschien zelfs veel minder, opbrengst maar je hebt wel geen keuring dan. En geen gedoe achteraf.

      Comment


      • #4
        Vroeger kon je de bougiedoppen een voor een lostrekken om te bepalen welke cilinder niet wou meewerken, maar zo simpel zal dat misschien niet meer zijn bij een auto van 2004.
        Als die op drie poten draait, dan kan dat aan de ontsteking of de injectie liggen, maar het is ook mogelijk dat bijvoorbeeld een van de cilinders om een of andere reden veel te weinig compressie heeft.
        De katalysator kan ook dicht zitten, en een "storing in uitlaatgas" kan ook komen door een defecte lambdasonde (of een fout in de bedrading van de lambdasonde).
        Met een scantool zou de garagist vrij snel de fout moten kunnen opsporen, of in ieder geval al zaken uitsluiten die wel in orde zijn (op een auto van 2004 zal toch al wel een OBD2 poort zitten?)

        Ik denk dat die garagist niet gewoon is om de juiste diagnose te stellen, normaalgezien moet zo'n fout relatief gemakkelijk op te sporen zijn.

        Met moderne auto's heb ik niet veel ervaring, als vroeger een auto op drie poten draaide, dan zocht je de fout bij de verdelerkap, rotor, bougiekabels, bougiedoppen en de bougies.
        Tegenwoordig heb je aparte ontstekingsspoelen voor elke bougie, bij sommige auto's is dat één blok waar alle bougiekabels uit vertrekken en waarvan er soms een deel kapot gaat.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Hoezo al 5 maanden bij de garagist??

          Naar een andere garagist gaan, het probleem laten vaststellen en dan kan je nog zien wat je doet en of het nog de moeite loont om er geld in te steken.
          Groetjes,
          Dominic

          Comment


          • #6
            Denk dat TS best naar een Peugeot garage zou stappen.
            Als ze het daar niet kunnen herstellen is ie goed voor de afbraak.


            Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

            Comment

            Working...
            X