Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor en nadelen thuisbatterij.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

    Die batterij parken kosten natuurlijk ook wat, maar ik wil meteen tekenen om 1.000€
    per jaar prosumententarief te betalen als ze mijn injectie van mijn verbruik aftrekken
    zoals met de terugdraaiende teller, dan huur je in feite een stuk van hun batterij,
    voordeel is dan wel dat je een bijna oneindig grote opslagcapaciteit hebt.
    Klopt, eigenlijk bizar dat eenieder moet investeren in warmtepompen, laadpalen, groene energie en dat eenieder het zelf moet betalen maar toch nog fors moet afdokken aan de netbeheerder om daarna toch nog beperkt te worden.
    Zou inderdaad beter zijn dat elk gezin bijvoorbeeld 1000€ per jaar betaalt, maar dat ze met die inkomsten de nodige aanpassingen aan het net doen.
    Ook meteen akkoord.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

      Klopt, eigenlijk bizar dat eenieder moet investeren in warmtepompen, laadpalen, groene energie en dat eenieder het zelf moet betalen maar toch nog fors moet afdokken aan de netbeheerder om daarna toch nog beperkt te worden.
      Zou inderdaad beter zijn dat elk gezin bijvoorbeeld 1000€ per jaar betaalt, maar dat ze met die inkomsten de nodige aanpassingen aan het net doen.
      Ook meteen akkoord.
      Ik heb ooit ergens gelezen dat je zelf opgewekte overschot (binnen een wijk uiteraard)
      nooit verder uitzwermt dan 200 meter.
      Wat wil zeggen als je een teruglevercontract hebt, dat de elektriciteit maatschappij daar
      gewoon meer dan 50% zuivere winst maakt op de verkoop van jou energie.

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

        Ik heb ooit ergens gelezen dat je zelf opgewekte overschot (binnen een wijk uiteraard)
        nooit verder uitzwermt dan 200 meter.
        Wat wil zeggen als je een teruglevercontract hebt, dat de elektriciteit maatschappij daar
        gewoon meer dan 50% zuivere winst maakt op de verkoop van jou energie.
        Elektriciteit volgt altijd de kortste weg, dus als je stroom op het net zet, dan gebruikt de kortst bijzijnde buur dit tenzij hij uiteraard ook meer opwekt dan hij gebruikt.
        Maar zeker met de komst van warmtepompen en laadpalen zal er in de buurt wel altijd iemand zijn die stroom afneemt van het net.
        En met 4 cent voor injectie en 67 cent voor afname was het tijdens de duurdere periode van de crisis zeker een dikke opbrengst voor de leveranciers.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

          Elektriciteit volgt altijd de kortste weg, dus als je stroom op het net zet, dan gebruikt de kortst bijzijnde buur dit tenzij hij uiteraard ook meer opwekt dan hij gebruikt.
          Maar zeker met de komst van warmtepompen en laadpalen zal er in de buurt wel altijd iemand zijn die stroom afneemt van het net.
          En met 4 cent voor injectie en 67 cent voor afname was het tijdens de duurdere periode van de crisis zeker een dikke opbrengst voor de leveranciers.
          Die maatschappijen maken uiteraard winst, wat ook de bedoeling is natuurlijk, maar niet altijd
          even eerlijk.
          Een ex collega van mij bouwde een 20 jaar geleden zijn derde was salon met zonnecenter
          hier in de Westhoek, er moest een relatief zware aansluiting komen en bleek dat de straatkabel
          vanaf de cabine niet zwaar genoeg was.
          Er moest dus een nieuwe ondergrondse kabel van 150 meter gelegd worden van uit de cabine
          naar het was salon, prijskaartje iets van 75.000€ op zijn kosten.
          Twee jaar later komt daar een warme bakker in de straat op een paar huizen van zijn was salon,
          Ze sluiten die bakkerij aan op zijn kabel, mijn collega denkt een deel van zijn kosten
          te kunnen verhalen op de bakker, daar de bakker ook zwaar moet betalen voor ook een zware
          aansluiting, toen hij info is gaan nemen bij de maatschappij, zegden ze zelfs dat hij aan
          die kabel niets had, deze is van het moment dat hij hem betaald had niet meer van hem,
          maar gemeenschappelijk gebruik.



          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            Die batterij parken kosten natuurlijk ook wat, maar ik wil meteen tekenen om 1.000€
            per jaar prosumententarief te betalen als ze mijn injectie van mijn verbruik aftrekken
            zoals met de terugdraaiende teller, dan huur je in feite een stuk van hun batterij,
            voordeel is dan wel dat je een bijna oneindig grote opslagcapaciteit hebt.
            Die grote batterij staat waarschijnlijk niet naast je deur, dus je blijft het net dubbel belasten.
            Distributie is het grootste probleem, elektriciteit zal er altijd genoeg zijn.

            PS: gisteren toch een mooie dag (accu was om middernacht nog 38% vol en heeft het tot het ontbijt uitgehouden - tot ondergrens 20%):

            Battery_20240304 by palombian, on Flickr
            Last edited by palombian; 5 maart 2024, 08:57.

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              Ik heb ooit ergens gelezen dat je zelf opgewekte overschot (binnen een wijk uiteraard)
              nooit verder uitzwermt dan 200 meter.
              Wat wil zeggen als je een teruglevercontract hebt, dat de elektriciteit maatschappij daar
              gewoon meer dan 50% zuivere winst maakt op de verkoop van jou energie.
              Je blijft netbeheer, productie en distributie op één hoop gooien (iemand met jouw achtergrond weet beter ).

              PS: en de heffingen en taksen niet vergeten
              Last edited by palombian; 5 maart 2024, 17:10.

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                Die maatschappijen maken uiteraard winst, wat ook de bedoeling is natuurlijk, maar niet altijd
                even eerlijk.
                Een ex collega van mij bouwde een 20 jaar geleden zijn derde was salon met zonnecenter
                hier in de Westhoek, er moest een relatief zware aansluiting komen en bleek dat de straatkabel
                vanaf de cabine niet zwaar genoeg was.
                Er moest dus een nieuwe ondergrondse kabel van 150 meter gelegd worden van uit de cabine
                naar het was salon, prijskaartje iets van 75.000€ op zijn kosten.
                Twee jaar later komt daar een warme bakker in de straat op een paar huizen van zijn was salon,
                Ze sluiten die bakkerij aan op zijn kabel, mijn collega denkt een deel van zijn kosten
                te kunnen verhalen op de bakker, daar de bakker ook zwaar moet betalen voor ook een zware
                aansluiting, toen hij info is gaan nemen bij de maatschappij, zegden ze zelfs dat hij aan
                die kabel niets had, deze is van het moment dat hij hem betaald had niet meer van hem,
                maar gemeenschappelijk gebruik.


                Dat was misschien 75.000 Bfr? Natuurlijk afhankelijk van vermogen maar voor een verzwaring van het openbaar net is de eerste 100m gratis en daarboven komt er 22€ ex btw per meter bij voor een vermogen tot 56kVA. daarboven komt er 87.31€ ex btw per meter bij. Plus nog wat andere kosten voor de aansluiting op zich maar heel ver van de 75.000€. Mogelijk zijn ondertussen de manieren van tarifering gewijzigd.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                  Dat was misschien 75.000 Bfr? Natuurlijk afhankelijk van vermogen maar voor een verzwaring van het openbaar net is de eerste 100m gratis en daarboven komt er 22€ ex btw per meter bij voor een vermogen tot 56kVA. daarboven komt er 87.31€ ex btw per meter bij. Plus nog wat andere kosten voor de aansluiting op zich maar heel ver van de 75.000€. Mogelijk zijn ondertussen de manieren van tarifering gewijzigd.
                  Neen hoor was wel degelijk rond de 75.000€ viel niet onder verzwaring van het openbaar net
                  maar een volledig persoonlijke kabel van uit de cabine tot in zijn pand, hield in
                  opbreken van het voetpad, de kabel en wisselen van een transfo in de cabine.
                  Volgens hun was de bestaande kabel die er lag niet zwaar genoeg voor zijn (bedrijf)
                  en moest hij voor alle kosten instaan, zijn hoofdzekering moet er een zijn van 3X400 volt 100 Amp
                  meen ik mij te herinneren.
                  Was rond 2003 of 2004 de periode dat ik voor Philips een bedrijf ben gaan sluiten
                  in Duitsland en de verhuis moest coördineren, daarmee dat ik het nog weet.
                  Ik weet nog goed, toen hij de offerte kreeg, dat hij zei, had hij dat geweten, dat hij dat
                  pand nooit had gekocht, maar alle verbouwingen waren reeds gedaan en hij kon dus niet
                  meer terug.
                  Last edited by Geerten; 6 maart 2024, 09:01.

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                    Wanneer je geen terugdraaiende teller meer hebt zal je energievoorziening er helemaal anders uitzien, Geerten​, ik vraag me af wat je dan gaat doen met je grote elektriciteitsproductie.
                    Maar zoals je zegt ga je die ook niet allemaal kunnen oprijden (maar ook niet meer opstoken in je warmtepompen).​
                    Dan leg ik nog 5Kw panelen bij, zet ik een publieke laadpaal en tuf lekker zelf verder met mijn boxer palombian

                    Update: 09/03/2024 om 8U.
                    Zojuist eens gekeken palombian, tussen 1 maart en 8 maart (8 dagen dus) 188Kwh geproduceerd
                    (op groene teller GSC) en 51Kwh terug gestoken op de terugdraaiende teller.
                    Een 5Kw panelen bijleggen en een contract met teruglevering zal dan hoogst waarschijnlijk winstgevender zijn dan zelf investeren in een batterij als hier een slimme teller komt,
                    mijn twee omvormers van elk 5Kw kunnen dat verwerken.
                    Last edited by Geerten; 9 maart 2024, 08:19.

                    Comment

                    Working...
                    X