Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor en nadelen thuisbatterij.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voor en nadelen thuisbatterij.

    De voor en nadelen van een thuisbatterij.

    Wat ik nergens terug vind, hoe zwaar kan/mag je een thuisbatterij belasten?
    Bijvoorbeeld, je hebt een thuisbatterij van 10 KWh hoeveel Kw mag of kan je deze belasten?
    puur theoretisch zou dat 10 Kw zijn gedurende één uur of 1Kw gedurende 10 uur maar blijkbaar
    en logisch gaat dat ook gepaard met omvormer verliezen enz.
    Veel van die gegevens bevinden zich in een nogal grijze zone waar weinig of niet over gesproken wordt.


  • #2
    De fabrikant van de thuisbatterij zal opgeven wat de maximale belasting is voor een bepaalde accu.
    Hoeveel stroom er maximaal uit de accu kan worden gehaald hangt af van de chemie, Lithium-ion of bijvoorbeeld LiFePo4 (er komen waarschijnlijk ook nog andere soorten op de markt) en de totale capaciteit van de accu.
    Een accu met een grotere capaciteit mag doorgaans zwaarder belast worden.
    De maximale stroom die de accu kan leveren is ook beperkt tot wat de omvormer kan (mag) verwerken, in België mag een omvormer voor een enkelfasige aansluiting maximaal 5 KW leveren (driefasig is dat 10 KW).
    Hier hangt bijvoorbeeld een 10 KWh accu die aangesloten is op een omvormer die maximaal 5 KW kan leveren, als er voldoende stroom in de accu zit, dan levert die tot 5 KW, als het verbruik op dat ogenblik nog hoger is (wat hier nooit gebeurt) dan zal de rest van het verbruik uit het stroomnet moeten komen.

    Er zijn altijd laadverliezen, maar bij een installatie waarbij de omvormer rechtstreeks de gelijkstroom van de panelen levert aan de accu zijn de verliezen wat lager dan bij bijvoorbeeld een Tesla accu die aangesloten wordt op wisselstroom.
    Voor die Tesla accu moet de omvormer de gelijkstroom van de zonnepanelen eerst omzetten naar wisselstroom, in de Tesla accu wordt die wisselstroom dan omgezet naar gelijkstroom om de accu te laden, en als er stroom verbruikt wordt uit de accu dan zal die gelijkstroom nog eens omgezet moeten worden naar wisselstroom. Bij mijn Solaredge installatie gaat de gelijkstroom rechtstreeks naar de accu als de panelen meer opleveren dan wat er op dat ogenblik wordt verbruikt, daardoor zijn er minder verliezen dan bij een accu die op wisselstroom is aangesloten.

    Als je nog een ouderwetse mechanische teller hebt die kan terugdraaien, dan is dat een veel betere oplossing dan een thuisaccu.
    Maar dat zal niet altijd zo blijven.

    Zo ziet de verbruikshistoriek van vorig er uit, zonder de accu zou er in de zomermaanden nog altijd verbruik zijn waar ik veel meer voor moet betalen dan wat ik voor de "overschot" terug krijg die ik niet meteen kan opgebruiken terwijl de zon schijnt.
    Met nog meer zonnepanelen zou er onderaan nog meer groen te zien zijn, maar ik heb er geen plaats voor.
    Nu zie je dat er hier vanaf april tot en met september geen stroom aangekocht wordt, en dat het verbruik uit het net in februari, maart en oktober ook heel beperkt is.
    November, december en januari zijn duidelijk de slechtste maanden (het verbruik is dan nog altijd lager dan zonder zonnepanelen en accu).
    Een ander voordeel van de accu is dat het jaargemiddelde van het piekvermogen ook lager blijft, in de zomermaanden moet ik daar zelfs niet op letten omdat er dan altijd voldoende stroom in de accu zit, de andere maanden let ik er wel op om dat piekvermogen niet te ver boven de 2,5 KW te laten komen.
    Het maximum piekvermogen van vorig jaar was op kerstavond terwijl ik het eten aan het klaarmaken was, toen zat het piekverbruik op 2,664 KW (dat verbruik kwam dus vooral van de inductiekookplaat).

    Last edited by Black B@ndit; 31 januari 2024, 10:15.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
      De voor en nadelen van een thuisbatterij.

      Wat ik nergens terug vind, hoe zwaar kan/mag je een thuisbatterij belasten?
      Bijvoorbeeld, je hebt een thuisbatterij van 10 KWh hoeveel Kw mag of kan je deze belasten?
      puur theoretisch zou dat 10 Kw zijn gedurende één uur of 1Kw gedurende 10 uur maar blijkbaar
      en logisch gaat dat ook gepaard met omvormer verliezen enz.
      Veel van die gegevens bevinden zich in een nogal grijze zone waar weinig of niet over gesproken wordt.

      https://www.thuisbatterij.be/thuisbatterij-voor-en-nadelen?utm_source=AdWords&utm_medium=cpc&utm_camp aign=tbaBENL&utm_content=20849695196-solBENL-dsa&utm_term=dsa-1456167871416&gad_source=1&gbraid=0AAAAADkVYU6YeGK xDXB72hCJbgLHCC2Fh&gclid=CjwKCAiA_OetBhAtEiwAPTeQZ 7-nvBM5AdQ4drDhLiT9hDVYy2QKFOo6VIHxy71CAwMOs4vb6WH5H BoCFHsQAvD_BwE
      Veel thuisbatterijen zijn ijzerfosfaat (LiPOFe3) en mogen maar tot 0,5 C belast worden.
      Mijn Huawei Luna2000 5 kWh dus met 2500W.
      Bovendien hou ik de ontlaaddrempel op 20% (verder tot 5% als buffer voor piekbelasting wat nog nooit uitgeput is - wij blijven automatisch altijd onder de 2,5 kWh minimum aangerekend capaciteitstarief) zodat er effektief 4 kWh bruikbaar is.
      Naar mijn 2 jaar ervaring worden de laad/ontlaad verliezen overdreven (dat gebeurt blijkbaar efficient met hoogfrequente DC/DC), net zoals de slijtage (die rond 2%/jaar zou zijn).

      In tegenstelling tot wat velen denken - en ook in het aangehaalde artikel niet volledig behandeld - moet je de batterij vooral als een korte termijnbuffer zien (bv dat je wasmachine voort draait op de batterij wanneer er een wolk voor de zon komt).
      Uiteraard zal in de zomermaanden (half maart tot half oktober), wanneer de zon langer schijnt en vroeger opkomt, de capaciteit voldoende moeten zijn om de nacht door te komen (en wij 90-95% of meer zelfvoorzienend zijn).

      Op de aangehaalde reden van maximum belasting na zijn batterijen veel te duur om ze te groot te kopen (dan raken ze in de winter nooit vol en in de zomer nooit leeg).

      PS: gisteren op 2dehands een 5kWh module gemist voor €1000 (verpakking beschadigd ?), maar eigenlijk heb ik dat - zeker zolang we een gaskookvuur hebben - niet nodig (en om een eventuele EV te laden is het een druppel op een gloeiende plaat).
      Last edited by palombian; 31 januari 2024, 10:10.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

        Veel thuisbatterijen zijn ijzerfosfaat (LiPOFe3) en mogen maar tot 0,5 C belast worden.
        In 2021 zijn wij door het 400 Hectare grote zonnepark van Rosiëres gereden, deels eigendom
        van de groep EDF.
        Daar bleken (volgens een insider daar) de buffers uit loodzuur batterijen te bestaan.
        Overal tussen die afgebakende terreinen stonden omvormers de grootte van een zeecontainer
        met ernaast vermoedelijk ongeveer even grote batterij units om de pieken af te vlakken.
        Als dat nu zo interessant zou zijn, dan vraag ik mij af waarom de maatschappijen dat niet
        installeren op bepaalde woonwijken, kan toch enkel maar interessant zijn om hun netten te
        ontlasten, en ook véél interessanter dan bij particuliere eigenaren.
        Dat ze de mensen de kans geven om “mits betaling” te kiezen om een bepaald opslagvolume
        te huren, kunnen ze toch allemaal traceren met hun slimme meters.
        Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat Duitsland met deze gedachte zat, en daar
        kost elektriciteit maar 12cent per KWh.

        Ps. voor wie plannen moest hebben om eens door het domein van Rosiëres te rijden,
        verwacht niet dat je er een overzicht hebt van de gehele vlakte, door de glooiende zuid gerichte
        bergwand is het overzicht héél beperkt en drones werken er niet ook niet met een licentie.
        Het domein is wel volledig in afgebakende vakken vakken verdeeld waar je met je auto
        vrij tussen kan rijden, maar je bent wel in het oog gehouden door de honderden zoniet duizenden
        camera’s die er staan, en best met een 4X4 (grotendeels onverhard en een bergflank…)

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

          Daar bleken (volgens een insider daar) de buffers uit loodzuur batterijen te bestaan.
          Voor loodzuur batterijen wordt doorgaans aangeraden om ze niet met meer dan 1/10 van de capaciteit te belasten tijdens het laden en ontladen, en ze mogen ook niet zo diep ontladen worden dan lithium-ion en LiFePo4 batterijen.
          Doordat de capaciteit per gewicht en volume veel lager is dan die van lithium batterijen heb je heel grote pakketten nodig die je ook niet zomaar in een woning kan zetten (tijdens het laden wordt er waterstof + zuurstofgas gevormd, dat wil je ook niet in huis hebben).
          Een groot voordeel van loodaccu's is dat het lood heel gemakkelijk gerecycleerd kan worden, dat doen ze al heel lang zo voor autobatterijen (bijna alle nieuwe autobatterijen worden geproduceerd met gerecycleerd lood van versleten autobatterijen)
          Hier vlakbij is er een bedrijf waar ze dat doen, wel een geluk dat de milieunormen de laatste 30-40 jaar veel strenger zijn geworden, want vroeger hadden de mensen die er in de buurt woonden bijna allemaal teveel lood in hun bloed.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            In 2021 zijn wij door het 400 Hectare grote zonnepark van Rosiëres gereden, deels eigendom
            van de groep EDF.
            Daar bleken (volgens een insider daar) de buffers uit loodzuur batterijen te bestaan.
            Overal tussen die afgebakende terreinen stonden omvormers de grootte van een zeecontainer
            met ernaast vermoedelijk ongeveer even grote batterij units om de pieken af te vlakken.
            Als dat nu zo interessant zou zijn, dan vraag ik mij af waarom de maatschappijen dat niet
            installeren op bepaalde woonwijken, kan toch enkel maar interessant zijn om hun netten te
            ontlasten, en ook véél interessanter dan bij particuliere eigenaren.
            Dat ze de mensen de kans geven om “mits betaling” te kiezen om een bepaald opslagvolume
            te huren, kunnen ze toch allemaal traceren met hun slimme meters.
            Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat Duitsland met deze gedachte zat, en daar
            kost elektriciteit maar 12cent per KWh.

            Ps. voor wie plannen moest hebben om eens door het domein van Rosiëres te rijden,
            verwacht niet dat je er een overzicht hebt van de gehele vlakte, door de glooiende zuid gerichte
            bergwand is het overzicht héél beperkt en drones werken er niet ook niet met een licentie.
            Het domein is wel volledig in afgebakende vakken vakken verdeeld waar je met je auto
            vrij tussen kan rijden, maar je bent wel in het oog gehouden door de honderden zoniet duizenden
            camera’s die er staan, en best met een 4X4 (grotendeels onverhard en een bergflank…)
            Moet interessant zijn om zien.

            Hier in de buurt hebben enkele enthousiaste ingenieurs ooit een buurtbatterij proberen te installeren maar ik heb nog geen vooruitgang gezien.

            Er zijn heel wat vergunningen toegekend en in de maak voor grote commerciële installaties, maar die spelen in een andere competitie. Zij hebben een gegarandeerde prijs nodig om de investering - op 20-25 jaar - rendabel te maken.
            Als particulier ga je daar om reden van schaalgrote, prijzen en fiscaliteit veel minder snel iets aan verdienen.

            Je focust m.i. beter op minder en efficiënter verbruik dan op een goedkopere prijs van de energie.
            Dan moet je niet wakker liggen van prijsschommelingen, bovendien vermindert op die manier de globale vraag en logischerwijze ook de prijzen (van de energiecomponent weliswaar ).

            Wij gebruiken nog 600 m3 gas en 800 kWh stroom per jaar, zelfs als de prijs verdubbelt of verdrievoudigt lijden we nog geen energiearmoede. Bovendien zijn de prijzen eerder dalend en betalen we nu nog teveel ipv te weinig.
            Argumenten over de terugverdientijd snijden m.i. geen hout, als we niets hadden gedaan zouden we in 40 jaar dat geld aan hogere energierekeningen hebben uitgegeven en nu nog steeds 2400 m3 gas gebruiken (om het comfort, het klimaat, de inflatie, de verkoopprijs het huis ed te vergeten).
            Dat niet iedereen dat kan/wil betalen of weet hoe hij eraan moet beginnen is zeker zo en de manieren om daaraan te verhelpen een discussie die we hier beter niet (opnieuw) voeren.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

              Moet interessant zijn om zien.
              Eerlijk gezegd had ik er veel meer van verwacht, zoals gezegd, een algemeen overzicht heb je niet,
              die velden zijn allemaal in vakken verdeeld, met gravel tussen, (heeft waarschijnlijk ook met
              brandveiligheid te maken) en natuurlijk ook voor onderhoud.
              Als je het in de verte ziet liggen denk je indrukwekkend, maar er tussen zie letterlijk het bos door de bomen niet, maar je mocht er wel tussen rijden ondanks de ver gedreven beveiliging door afsluitingen en prikkeldraad rond elke zone.

              Daar dichtbij ligt een kunstmatig meer waar een zonnepanelen eiland in ligt,
              onder aan de panelen hangen koelplaten in het water, waardoor het rendement
              van de panelen veel hoger is, uiteraard veel kleiner maar wel indrukwekkender.


              Last edited by Geerten; 31 januari 2024, 16:06.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Argumenten over de terugverdientijd snijden m.i. geen hout, als we niets hadden gedaan zouden we in 40 jaar dat geld aan hogere energierekeningen hebben uitgegeven en nu nog steeds 2400 m3 gas gebruiken (om het comfort, het klimaat, de inflatie, de verkoopprijs het huis ed te vergeten).
                Dat niet iedereen dat kan/wil betalen of weet hoe hij eraan moet beginnen is zeker zo en de manieren om daaraan te verhelpen een discussie die we hier beter niet (opnieuw) voeren.
                Eerlijk gezegd, ik zou niet graag een huis kopen van iemand die alles zelf gedaan heeft, dat is later sowieso miserie, dus reken zeker niet op de meerwaarde van je huis als "doe het zelver"
                De potentiële kopers zijn ondertussen ook al slimmer geworden wat dat betreft

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 31 januari 2024, 16:28.
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                  Eerlijk gezegd, ik zou niet graag een huis kopen van iemand die alles zelf gedaan heeft, dat is later sowieso miserie, dus reken zeker niet op de meerwaarde van je huis als "doe het zelver"
                  De potentiële kopers zijn ondertussen ook al slimmer geworden wat dat betreft

                  grts
                  Sieg
                  Hangt er van af wat die “doe het zelver” zijn beroep is/was hé Sieg.
                  Google Peperstraat 3 Lichtervelde “volledig” zelf gebouwd door mijn schoonzoon,
                  en ik heb alles gedaan wat energie en sanitair aan ging.
                  Energie score was perfect, blaastest gedaan en alle keuringen zonder
                  maar één opmerking.
                  Jaarlijkse energiekosten minder dan 1.000€


                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                    Hangt er van af wat die “doe het zelver” zijn beroep is/was hé Sieg.
                    Google Peperstraat 3 Lichtervelde “volledig” zelf gebouwd door mijn schoonzoon,
                    en ik heb alles gedaan wat energie en sanitair aan ging.
                    Energie score was perfect, blaastest gedaan en alle keuringen zonder
                    maar één opmerking.
                    Jaarlijkse energiekosten minder dan 1.000€

                    Bij mijn zoon hebben wij 12 jaar geleden in zijn cascowoning ook zelf alle vloerverwarming, sanitair, ventilatie, elektriciteit+domotica, dakisolatie ed geplaatst (met het nodige advies).

                    Ik heb klanten die zelf hun huis verbouwd hebben met een kwaliteit en energetisch resultaat waar de gemiddelde vakman nog wat kan leren.
                    Je moet uiteraard de kennis hebben (of de moeite doen om te leren).
                    Dat kan uiteraard ook via een architekt bv - alhoewel velen nog altijd niet energiezuinig denken - en de uitvoering op de werf moet goed opgevolgd worden.
                    De kennis van bouwfysica en reglementering is zeker bij klusjesmannen dikwijls bedroevend, nochtans vertrouwen veel opdrachtgevers daar op.

                    En dan spreek ik niet over het gereputeerde bedrijf dat hier de buitenunit van de warmtepomp (monoblock, 120 kg) op het houten dak wou plaatsen. Zowel uit de literatuur als van een klant koeltechnicus kreeg ik de bevestiging dat je dit nooit mag doen.

                    Vooral verbouwingen zijn zeer arbeidsintensief en multidisciplinair.

                    2 jaar geleden is hier - samen met de buur - het dak volledig vernieuwd door één van (horen zeggen) de beste dakwerkers van de streek, maar ik heb er toch bijna elke dag bijgestaan.
                    De ene dag zitten ze door de muur bij de gebuur, dan in de schouw, dan moet er nog een leiding verlegd worden, enz.
                    Toen ik opmerkte dat de dakbalken tussen de 2 huizen moesten doorgezaagd worden om contactgeluid te vermijden heb ik een bevriende geluidsingenieur moeten inschakelen om de werfleider van de noodzaak te overtuigen.
                    Enzovoort.
                    Wij hebben zelf de isolatie en het dampscherm geplaatst en dat laatste was veel luchtdichter dan bij de buur door de vakmannen was gedaan (maar daar was de gyproc wel beter ).
                    In het begin kijken die stielmannen wat raar, en ze testen je ook subtiel (of je de juiste bits op je schroevendraaier hebt bv) maar op de duur respecteren ze je wel.

                    PS: de waarde van de woning waarin je woont is relatief en je mag je er niet rijk mee rekenen, je moet toch ergens wonen. Als je ziet hoeveel een nieuwbouw (appartement) hier kost kunnen wij dat nooit betalen met de verkoop van ons huis.
                    Maar als we dat niet hadden ging de helft van ons pensioen op aan huur (voor een enigszins vergelijkbare woning). De oorspronkelijke aankoop + renovatie en alle latere verbeteringen zijn - zeker met de inflatie, fiscale voordelen ed - meerdere malen terugverdiend.
                    Last edited by palombian; 31 januari 2024, 20:53.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Voor loodzuur batterijen wordt doorgaans aangeraden om ze niet met meer dan 1/10 van de capaciteit te belasten tijdens het laden en ontladen, en ze mogen ook niet zo diep ontladen worden dan lithium-ion en LiFePo4 batterijen.
                      Bij VDM (jaren 70) heb ik een tijd +30 elektrische heftrucks onder mijn beheer gehad Bart.
                      Uiteraard voorzien van loodzuur tractie batterijen, die waren soms zo ver ontladen dat
                      ze door een andere truck naar de batterijwissel moesten worden geduwd.
                      Twee batterijen per heftruck, dag en nacht in gebruik, (één batterij aan een 120Amp lader en één in de heftruck) om de 8 uren wisselen en we hadden sommige batterijen die bijna 16 jaar oud waren.

                      Comment


                      • #12
                        Grote nadeel van thuisbatterij: de Belgische winter. Je kan ze enkel in de zomer optimaal gebruiken. Overigens met minimale planning ook perfect mogelijk om stroom direct van je zonnepanelen te verbruiken in de zomer, tenzij je absoluut grote verbruikers wil gebruiken 's avonds en 's nachts.

                        Tweede nadeel, voor mij alleszins: de meeste thuisbatterijen hebben nog altijd stroom nodig om te kunnen werken. Dus je diepvries een paar uur stroom geven als netstroom uitvalt zal niet gaan. Voorzover ik gezien heb is de Tesla batterij zowat de enige die dat wel toelaat. Maar geen idee of die al in België geplaatst wordt.
                        In elk geval hebben wij bij onze renovatie beslist om wel zonnepanelen te leggen maar geen batterij. Het sop was de kool niet waard.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                          In elk geval hebben wij bij onze renovatie beslist om wel zonnepanelen te leggen maar geen batterij. Het sop was de kool niet waard.
                          Groot gelijk, moesten batterijen zo interessant zijn, dan zouden de netverdelers er bij manier van spreken
                          op iedere hoek van de straat zetten.
                          DE oplossing voor het ontlasten van hun netten, continu traag bijladen met
                          alles wat door ons met zonnepanelen en uit hun eigen netten over is tijdens
                          de daluren en ze kunnen alle pieken kunnen opvangen, veel interessanter
                          dan ieder zijn eigen mini batterijtje.
                          Maar er is hoop.

                          Energiebedrijf Giga Storage wil een groot batterijpark bouwen op een stuk industriegrond van 11 hectare in Rotem. Het bedrijf heeft een vergunning aangevraagd voor een batterijpark met een vermogen van 600 megawatt. Dat is drie keer zoveel als een vorig plan op hetzelfde stuk grond.12 jan 2024​
                          Last edited by Geerten; 4 maart 2024, 15:20.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                            Groot gelijk, moesten batterijen zo interessant zijn, dan zouden de netverdelers er bij manier van spreken
                            op iedere hoek van de straat zetten.
                            DE oplossing voor het ontlasten van hun netten, continu traag bijladen met
                            alles wat door ons met zonnepanelen en uit hun eigen netten over is tijdens
                            de daluren en ze kunnen alle pieken kunnen opvangen, veel interessanter
                            dan ieder zijn eigen mini batterijtje.
                            Maar er is hoop.

                            Energiebedrijf Giga Storage wil een groot batterijpark bouwen op een stuk industriegrond van 11 hectare in Rotem. Het bedrijf heeft een vergunning aangevraagd voor een batterijpark met een vermogen van 600 megawatt. Dat is drie keer zoveel als een vorig plan op hetzelfde stuk grond.12 jan 2024​
                            Grote batterijparken hebben boven het schaalvoordeel hoogstwaarschijnlijk ook minder netkosten dan jij en ik.
                            Zij zullen ook subsidies en/of een gegarandeerde prijs krijgen zoals de gascentrales waarvan er dan minder nodig zullen zijn. Zeker een nuttige zaak.

                            PS: de meeste hybride omvormers kunnen - soms mits een kleine toevoeging (of door het systeem te hacken ) - wel degelijk off-grid maar om een aantal reglementaire redenen enkel op een aparte nooduitgang.
                            Automatische omschakeling van je hele huis is een dure grap. Maar zolang we zelden een stroomuitval hebben is het het sop de kool ook niet waard.
                            Ik betreur mijn aanschaf niet, maar de prijs met veel lager voor het - zonder subsidies - rendabel wordt.
                            In elk geval is stroom goedkoop aankopen en duur verkopen door de netkosten voor een particulier zelden of nooit haalbaar.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                              Grote batterijparken hebben boven het schaalvoordeel hoogstwaarschijnlijk ook minder netkosten dan jij en ik.
                              Zij zullen ook subsidies en/of een gegarandeerde prijs krijgen zoals de gascentrales waarvan er dan minder nodig zullen zijn. Zeker een nuttige zaak.
                              Die batterij parken kosten natuurlijk ook wat, maar ik wil meteen tekenen om 1.000€
                              per jaar prosumententarief te betalen als ze mijn injectie van mijn verbruik aftrekken
                              zoals met de terugdraaiende teller, dan huur je in feite een stuk van hun batterij,
                              voordeel is dan wel dat je een bijna oneindig grote opslagcapaciteit hebt.

                              Comment

                              Working...
                              X