Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Multifocale lenzen geplaatst voor cataract ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Multifocale lenzen geplaatst voor cataract ?

Hallo, heeft er iemand multifocale implant lenzen laten zetten bij een cataract operatie ?
    Is de tevredenheid hetzelfde als bij een multifocale bril ? Ik bedoel, kan je er mee ver zien, lezen en op de PC werken.
    De oogarts zegt van wel, maar ik hoor het graag van iemand die het heeft. De bedoeling is geen bril meer te moeten dragen.
    De operatie moet zowiezo gebeuren. Geen discussie over de kostprijs aub, een bril is ook duur.
    dank u voor enige respons.
    JP

Oorspronkelijk geplaatst door tucson2005 Bekijk bericht
    Is de tevredenheid hetzelfde als bij een multifocale bril ?
    Ik ken persoonlijk één iemand met multifocale implantaten, zij is daar in
    elk geval zéér tevreden over, zowel voor dicht of voor ver.
    Zij is daarvoor bij een oog groepspraktijk in ergens in Kortrijk
    geweest meen ik, moet wel nog dagelijks druppelen.
    Last edited by Geerten; 24 januari 2024, 17:44.

Comment

Hallo, heeft er iemand multifocale implant lenzen laten zetten bij een cataract operatie ?
      Is de tevredenheid hetzelfde als bij een multifocale bril ? Ik bedoel, kan je er mee ver zien, lezen en op de PC werken.
      De oogarts zegt van wel, maar ik hoor het graag van iemand die het heeft. De bedoeling is geen bril meer te moeten dragen.
      De operatie moet zowiezo gebeuren. Geen discussie over de kostprijs aub, een bril is ook duur.
      dank u voor enige respons.
      JP
      Geen enkele arts zal op papier zetten dat 100% geen bril meer nodig hebben na cataract operatie. En multi-focaal kost altijd op het zicht.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

Gebruikt ze die ook als leesbril Geert ?

Dat druppelen is geen probleem, ikzelf heb al sinds 2009 gewone implantaten
        (en een leesbril) en ik druppel ook nog dagelijks.

Ik ken persoonlijk één iemand met multifocale implantaten, zij is daar in
        elk geval zéér tevreden over, zowel voor dicht of voor ver.
        Zij heeft is daarvoor bij een oog groepspraktijk in ergens in Kortrijk
        geweest meen ik, moet wel nog dagelijks druppelen.

[/QUOTE]

Comment

[QUOTE=tucson2005;n8077471]Gebruikt ze die ook als leesbril Geert ?

Ja hoor ik zie Christa in elk geval nooit geen bril meer dragen,
          niet om te lezen of op haar gsm te kijken en ook niet meer om auto
          te rijden.
          ps. net nog eens gebeld voor je en zij is SUPER tevreden,
          zij is daarvoor bij Okulus in Kortrijk geweest, staat blijkbaar zeer goed aangeschreven
          voor dat soort ingrepen.
          Ik wil je gerust via pm haar nummer eens geven, ze zal met alle plezier je vragen
          beantwoorden.
          Last edited by Geerten; 24 januari 2024, 18:37.

Comment

Dank je Geert.
            mijn echtgenote heeft al twee afspraken in Vilvoorde, Kortrijk zou een beetje ver zijn.
            Die oogarts heeft één van mijn ogen gedaan en ik ben daar zeer tevreden mee, alleen
            spijt van die leesbril maar multifocaal bestond nog maar net.
            Ze moet enkel nog de soort lens kiezen en daar twijfelt ze over.

JP

Ja hoor ik zie Christa in elk geval nooit geen bril meer dragen,
            niet om te lezen of op haar gsm te kijken en ook niet meer om auto
            te rijden.
            ps. net nog eens gebeld voor je en zij is SUPER tevreden,
            zij is daarvoor bij Okulus in Kortrijk geweest, staat blijkbaar zeer goed aangeschreven
            voor dat soort ingrepen.
            Ik wil je gerust via pm haar nummer eens geven, ze zal met alle plezier je vragen
            beantwoorden.
            [/QUOTE]

Comment

Dank je Geert.
              mijn echtgenote heeft al twee afspraken in Vilvoorde, Kortrijk zou een beetje ver zijn.
              Die oogarts heeft één van mijn ogen gedaan en ik ben daar zeer tevreden mee, alleen
              spijt van die leesbril maar multifocaal bestond nog maar net.
              Ze moet enkel nog de soort lens kiezen en daar twijfelt ze over.

JP
              Was een robot operatie, zal bij jullie oogarts ook wel zo zijn zeker.

Comment

Hier voor een comfortlens gekozen daar men multifocale afraadt voor wie met het donker vaak met de wagen rijdt.
                Met multifocale lenzen heeft men te vaak last van ringen, zeker met tegenlicht en blijkbaar zijn er veel mensen die ze om die reden terug laten veranderen.
                Comfortlenzen hebben geen ringen en dus een voordeel.
                De oogarts heeft die op -1 gekozen, daarmee kan ik alles lezen zonder bril alsook in de verte alles zien.
                Die -1 heeft mogelijks een minieme impact op vertezicht maar ik merk daar niets van.
                Zicht is bij elke controle 10/10 kortbij en ver.
                Dus zelf geen leesbril meer nodig en dat is een luxe op zich.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Nee, toch niet. Hij heeft er toch niets over gezegd.
                  Hij opereert maar 1 dag per week, een robot zal dan nogal een kostelijke grap worden.

Was een robot operatie, zal bij jullie oogarts ook wel zo zijn zeker.

[/QUOTE]

Comment

Ik heb in 2017 (was toen 69) multifocale lenzen laten plaatsen, en toen was mijn zicht zo goed dat ik moest wennen aan alle details die ik ervoor niet zag; ik kon de blaadjes aan de bomen tellen. Nu is mijn zicht nog altijd heel goed ondanks een retina collaps gehad in een oog waarbij 80 % zicht weg was. Volgens artsen is er geen verband met de operatie. Nadeel is dat blijkbaar LED lichten sterretjes worden, maar dat had ik met een bril ook wel. Ik heb wel al eens nastaar gehad in elk oog, maar dat wordt heel gemakkelijk verholpen. Bij mij was het geen robot-operatie.
                    Ik ben daar heel tevreden over.

PS : je hebt helemaal gelijk over de kost : ik zou zeker 2 brillen versleten hebben. Maar nu moet ik wel een zonnebril dragen

Comment

Goed om te lezen! Op een ander forum lees ik bijna alleen nadelen, ik weet natuurlijk niet of die allemaal lenzen hebben of het internet citeren ?
                      Dit maakt het kiezen nog moeilijker.

ik heb in 2016 ook nastaar gehad op 1 oog, de oogarts heeft dat met zijn laser weggewerkt en sinds dan is alles perfect.

JP

Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                      Ik heb in 2017 (was toen 69) multifocale lenzen laten plaatsen, en toen was mijn zicht zo goed dat ik moest wennen aan alle details die ik ervoor niet zag; ik kon de blaadjes aan de bomen tellen. Nu is mijn zicht nog altijd heel goed ondanks een retina collaps gehad in een oog waarbij 80 % zicht weg was. Volgens artsen is er geen verband met de operatie. Nadeel is dat blijkbaar LED lichten sterretjes worden, maar dat had ik met een bril ook wel. Ik heb wel al eens nastaar gehad in elk oog, maar dat wordt heel gemakkelijk verholpen. Bij mij was het geen robot-operatie.
                      Ik ben daar heel tevreden over.

PS : je hebt helemaal gelijk over de kost : ik zou zeker 2 brillen versleten hebben. Maar nu moet ik wel een zonnebril dragen

Comment

Aan jv2e, Ik heb je een PB gestuurd.

Comment

Wellicht een domme vraag, maar wat houdt nastaar eigenlijk in?

Enkele jaren geleden aan beide ogen geopereerd geweest wegens cataract.
                          Ineens zag ik weer echt witte kleuren. Doet een beetje raar in het begin, één oog ziet wit wat wit is en het andere oog zag wit als geelachtig.
                          Bon tot daar, na de operatie zag ik uitstekend zowel dichtbij als veraf.
                          Helaas was dit voor heel korte tijd het geval, mijn zicht van dichtbij werd slechter en slechter en moest ik weer een bril dragen.
                          Natuurlijk dat ik nu erg ontgoocheld ben, die operaties waren dus voor mij een mislukking.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Ik begon enkele weken na de operatie van mijn 2e oog terug slechter te zien, volgens de oogarts zat er vocht in het lenszakje.
                            Bij controle van het netvlies was de lijn op zijn scherm ook niet vloeiend maar een beetje gekarteld.
                            Hij heeft dat behandeld met de laser en tien minuten later zag ik terug scherp, nu na 8 jaar nog steeds goed.
                            In uw plaats zou ik dat toch laten controleren op nastaar.

[QUOTE=Red Falcon;n8077967]Wellicht een domme vraag, maar wat houdt nastaar eigenlijk in?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Wellicht een domme vraag, maar wat houdt nastaar eigenlijk in?
                              Bij staar is het de lens die troebel geworden is, de lens wordt verbrijzeld en dan weggehaald, daarna plaatsen ze de kunstlens in het lenszakje dat gebleven is.
                              Bij nastaar is het dat lenszakje dat troebel geworden is en dat geeft een gelijkaardig effect als staar, slecht zicht, vervorming is mogelijk, maar zeker ook ster effect of gelijkaardig bij tegenlicht en lampen.
                              Volgens de oogarts is de kans op nastaar groot binnen de twee jaar na de staaroperatie, echter kan het ook veel sneller.
                              Hier ook perfect zicht na de staar, maar anderhalve maand nadien al nastaar gehad en mijn zicht was daarmee zelfs slechter dan met staar.
                              Rijden in het donker was bijna niet te doen door de lichteffecten die optraden.
                              Nastaar wordt met de laser behandeld en is op een kwartiertje opgelost door een gaatje te schieten in het lenszakje zodat dit niet meer in de weg zit voor je zicht.
                              Daar voel je niets van en het is ook meteen opgelost en kan nooit meer terugkomen.
                              Enige dat kan is dat je tijdelijk zwarte vlekjes ziet door de stukjes vezel van het lenszakje dat in het oog zitten, dit verdwijnt na enkele dagen tot weken.
                              Werd gewoon door de oogarts gedaan en is volledig pijnloos.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X