Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Berekening pensioen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Berekening pensioen.

Verleden week kreeg ik hier een melding dat mijn maandelijks pensioen vanaf 2024 met
    ongeveer 76€ netto stijgt.
    Op blz.2 staat daar de berekening, met in het tweede vak “kapitaal” metaalverwerkende sector,
    daar staan twee getallen in een van paar duizend euro en één van een kleine duizend euro,
    bedragen die ik wel ergens zal gekregen hebben bij het stoppen met werken denk ik.
    Moet van een soort pensioen spaarkas van het metaal geweest zijn.
    Nu vraag ik mij af wat dat met de berekening van het pensioen te maken heeft.
    Ik heb al gebeld met de pensioen dienst, maar geraak daar momenteel langs geen kanten
    binnen, (het is daar blijkbaar druk na hun twee weken vakantie) en op hun website is daar
    ook niets van terug te vinden.
    Iemand hier die weet wat dat met die berekening te maken heeft?

In mijn geval is vanaf 1/1/2024 de bedrijfsvoorheffing gedaald en vandaar een hoger netto bedrag

Comment

Misschien zit Geerten in dit geval:

TIJD Netto 30/12/2023

> Hoger pensioen door aanpassing ZIV-bijdrage

DE AANPASSING VAN DE ZIV-BIJDRAGE BETEKENT VOOR ONGEVEER 65.000 GEPENSIONEERDEN DAT ZE GEMIDDELD 320 EURO PER JAAR MEER PENSIOEN OVERHOUDEN.

Er komt een aanpassing aan de ZIV-bijdrage (ziekte- en invaliditeitsverzekering), waardoor 65.000 gepensioneerden een hoger pensioen krijgen. De bijdrage komt op 3,55 procent van het brutobedrag van het pensioen en wordt alleen afgehouden als de som van de eerste en de tweede pijler per maand hoger is dan 1.990,87 euro (of 2.359 euro voor personen met gezinslast).

Verouderde mortaliteitstabellen leidden ertoe dat mensen met een relatief hoog wettelijk pensioen en een beperkte tweede pijler snel te veel ZIV-bijdrage betaalden, waardoor die tweede pijler volledig werd opgesoupeerd. Dat wordt nu rechtgezet. Voor ongeveer 65.000 gepensioneerden betekent dat dat ze gemiddeld 320 euro per jaar meer pensioen overhouden.
      <

Last edited by palombian; 10 januari 2024, 12:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Misschien zit Geerten in dit geval:

TIJD Netto 30/12/2023

> Hoger pensioen door aanpassing ZIV-bijdrage

DE AANPASSING VAN DE ZIV-BIJDRAGE BETEKENT VOOR ONGEVEER 65.000 GEPENSIONEERDEN DAT ZE GEMIDDELD 320 EURO PER JAAR MEER PENSIOEN OVERHOUDEN.

Er komt een aanpassing aan de ZIV-bijdrage (ziekte- en invaliditeitsverzekering), waardoor 65.000 gepensioneerden een hoger pensioen krijgen. De bijdrage komt op 3,55 procent van het brutobedrag van het pensioen en wordt alleen afgehouden als de som van de eerste en de tweede pijler per maand hoger is dan 1.990,87 euro (of 2.359 euro voor personen met gezinslast).

Verouderde mortaliteitstabellen leidden ertoe dat mensen met een relatief hoog wettelijk pensioen en een beperkte tweede pijler snel te veel ZIV-bijdrage betaalden, waardoor die tweede pijler volledig werd opgesoupeerd. Dat wordt nu rechtgezet. Voor ongeveer 65.000 gepensioneerden betekent dat dat ze gemiddeld 320 euro per jaar meer pensioen overhouden.
        <
        Deze morgen de pensioendienst aan de lijn gehad,
        ZIV is bij mij gestegen en voorheffing iets gedaald.
        Die kapitalisatie, daar kon hij niet echt een getal op plakken,
        moet iets geweest zijn dat Philips een aantal jaar gestort heeft
        die mij een extra pensioen op levert, dat komt niet van de pensioen kas,
        maar wordt wel door hen mee uitbetaald was zijn uitleg.
        Betekend netto op jaarbasis 912€ extra en geen 320€ palombian.
        Bruto zit ik nu boven de 3K€ zonder gezinslast, daar mijn vrouw
        voor haar eigen een soort ambtenaren pensioen krijgt omdat
        zij voor een OCMW apotheek heeft gewerkt die niet onder
        een bepaald arbeiders statuut viel.
        T’zit raar in elkaar blijkbaar, zeker met die kapitaal rubriek,
        Dat zou iets zijn waar ik levenslang van een opleg geniet.
        kortom, ze weten het zelf niet echt goed bij de pensioendienst,
        maar volgens hun klopt alles wat in mijn dossier staat.

Last edited by Geerten; 10 januari 2024, 13:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Deze morgen de pensioendienst aan de lijn gehad,
          ZIV is bij mij gestegen en voorheffing iets gedaald.
          Die kapitalisatie, daar kon hij niet echt een getal op plakken,
          moet iets geweest zijn dat Philips een aantal jaar gestort heeft
          die mij een extra pensioen op levert, dat komt niet van de pensioen kas,
          maar wordt wel door hen mee uitbetaald was zijn uitleg.
          Betekend netto op jaarbasis 912€ extra en geen 320€ palombian.
          Bruto zit ik nu boven de 3K€ zonder gezinslast, daar mijn vrouw
          voor haar eigen een soort ambtenaren pensioen krijgt omdat
          zij voor een OCMW apotheek heeft gewerkt die niet onder
          een bepaald arbeiders statuut viel.
          T’zit raar in elkaar blijkbaar, zeker met die kapitaal rubriek,
          Dat zou iets zijn waar ik levenslang van een opleg geniet.
          kortom, ze weten het zelf niet echt goed bij de pensioendienst,
          maar volgens hun klopt alles wat in mijn dossier staat.
          Ik citeerde gewoon een tekst waarover sprake was van "gemiddeld" 320 profiteer van je 960 bovenop een al heel mooi pensioen (bruto 500 meer dan ik maar ik heb slechts 42 jaar gewerkt).

PS: ik denk dat de meesten geen gezinslast meer hebben wanneer ze op pensioen zijn, dat pensioen wordt voor ieder apart berekend.

Comment

Ik citeerde gewoon een tekst waarover sprake was van "gemiddeld" 320 profiteer van je 960 bovenop een al heel mooi pensioen (bruto 500 meer dan ik maar ik heb slechts 42 jaar gewerkt).
            Hier reeds thuis vanaf mijn 52 palombian (sluiting bedrijf)
            met top voorwaarden waarbij we enkel maar schade zouden hebben
            gedaan door nog ergens anders te gaan werken. (Ik had in 2005 voor het generatiepact getekend)

Comment

Hier reeds thuis vanaf mijn 52 palombian (sluiting bedrijf)
              met top voorwaarden waarbij we enkel maar schade zouden hebben
              gedaan door nog ergens anders te gaan werken. (Ik had in 2005 voor het generatiepact getekend)
              't is al goed .
              Maar ik klaag niet.

Comment

Verleden week kreeg ik hier een melding dat mijn maandelijks pensioen vanaf 2024 met
                ongeveer 76€ netto stijgt.
                Op blz.2 staat daar de berekening, met in het tweede vak “kapitaal” metaalverwerkende sector,
                daar staan twee getallen in een van paar duizend euro en één van een kleine duizend euro,
                bedragen die ik wel ergens zal gekregen hebben bij het stoppen met werken denk ik.
                Moet van een soort pensioen spaarkas van het metaal geweest zijn.
                Nu vraag ik mij af wat dat met de berekening van het pensioen te maken heeft.
                Ik heb al gebeld met de pensioen dienst, maar geraak daar momenteel langs geen kanten
                binnen, (het is daar blijkbaar druk na hun twee weken vakantie) en op hun website is daar
                ook niets van terug te vinden.
                Iemand hier die weet wat dat met die berekening te maken heeft?
                Ik heb vandaag pas weer een officieel bericht van mypension gekregen.
                Inderdaad: zoals boven al gezegd, minder bedrijfsvoorheffing.
                Bij Kapitaal staat bij mij de instelling die mij op een bepaalde datum (vermeld) een bepaald brutobedrag (eveneens vermeld) heeft uitgekeerd.
                Ook ik werd op mijn 58ste, dus enkele jaren na jou, overbodig verklaard (samen met een 700-tal anderen), en dat bedrag (extralegaal pensioen) is uitgekeerd toen ik 60 werd.
                Bij mij was het ook te gek om nog ander werk te gaan zoeken. Men heeft me sowieso moeten uitbetalen (formule Claeys) tot na mijn 61ste!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

Ik heb vandaag pas weer een officieel bericht van mypension gekregen.
                  Inderdaad: zoals boven al gezegd, minder bedrijfsvoorheffing.
                  Bij Kapitaal staat bij mij de instelling die mij op een bepaalde datum (vermeld) een bepaald brutobedrag (eveneens vermeld) heeft uitgekeerd.
                  Ook ik werd op mijn 58ste, dus enkele jaren na jou, overbodig verklaard (samen met een 700-tal anderen), en dat bedrag (extralegaal pensioen) is uitgekeerd toen ik 60 werd.
                  Bij mij was het ook te gek om nog ander werk te gaan zoeken. Men heeft me sowieso moeten uitbetalen (formule Claeys) tot na mijn 61ste!
                  Ik ben tot mijn 65e blijven werken (weliswaar met 1/5 tijdskrediet/landingsbaan dat ik vrij kon opnemen en niet 1 dag per week - dat kan nu ook allemaal niet meer), wat mede door de pensioenbonus mijn bruto pensioen toch behoorlijk heeft opgekrikt (ondanks slechts 42 jaar bijdrage).
                  Omdat ik pas de laatste jaren voor een bedrijf werkte met een pensioenplan was het kapitaal van die tweede pijler maar klein.
                  Vermoedelijk hierdoor ook minder bedrijfsvoorheffing en € 41 netto per maand meer.
                  Beter zo dan omgekeerd .

PS: over ons Belgisch pensioenstelsel mag je denken wat je wil, maar het is in elk geval zeer egaliserend, een flink deel van mijn loon bouwde bv geen pensioen op. Anderzijds heeft mijn vrouw die bijna altijd half time heeft gewerkt evenveel pensioen als ze vroeger verdiende, dus we mogen niet klagen.

Comment

Ik heb net een bericht gekregen dat mijn pensioen vanaf deze maand 18 euro hoger wordt omdat de belastingen verlaagd zijn...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik heb net een bericht gekregen dat mijn pensioen vanaf deze maand 18 euro hoger wordt omdat de belastingen verlaagd zijn...
                      Mijn vrouw kreeg gisteren bericht dat haar netto pensioen 24€ omhoog gaat,
                      maakt dat ons gezamenlijk pensioen netto met 100€ en een paar cent stijgt.
                      We mogen dus niet klagen, nu nog afwachten wat de impact zal zijn op
                      ons achter te dragen belastingen voor boekjaar 2024.

Comment

Mijn vrouw kreeg gisteren bericht dat haar netto pensioen 24€ omhoog gaat,
                        maakt dat ons gezamenlijk pensioen netto met 100€ en een paar cent stijgt.
                        We mogen dus niet klagen, nu nog afwachten wat de impact zal zijn op
                        ons achter te dragen belastingen voor boekjaar 2024.
                        De roerende voorheffing zal zeker stijgen, zoals de meeste diensten en produkten (op energie na deze keer).
                        Waardoor ook het bedrag van de BTW groter wordt.
                        Hoe denk je anders dat de overheid de verhoging van ons pensioen zou kunnen betalen ?
                        En toch mogen we niet klagen.

Comment

En toch mogen we niet klagen.
                          Ik klaag niet hoor Palombian, enkel benieuwd wat het belasting tarief zal zijn
                          als ze ons pensioen samen zullen voegen.
                          Last edited by Geerten; 19 januari 2024, 22:10.

Comment

Working...
                          X